AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä

02.05.2021 17.50

rap12.jpg

Suomessa Fordin kevyt kuorma-autojen valmistuksesta vastaa valmistajan sertifioima QVM- korinrakentaja Arctic Trucks joka tuo nyt Rangeriin tarjolle vaativaan ammattikäyttöön tarkoitetun ja viranomaistoimijoiden vaatimustasolle yltävän Arctic Trucks -lisävarustevalikoiman. Vierailimme Arctic Trucksin testikeskuksessa, missä uusien varusteiden toimivuus ja kestävyys tutkitaan käytännön olosuhteissa.

(kuva yllä: Ford Ranger Raptor painii ajettavuuden osalta täysin omassa sarjassaan. Arctic Trucksin varustelu tarjoaa mahdollisuuden ulosmitata ominaisuudet täydellä tehollaan.)

Ford Ranger on Euroopan myydyin lava-auto. Nykyinen Ranger perustuu vuonna 2011 markkinoille tuotuun mallin kolmanteen sukupolveen, jota on ehditty päivittää ensiesittelyn jälkeen sisältä ja päältä jo pariin kertaan. Tuorein, vuonna 2018 tehty päivitys toi Rangerin konehuoneeseen uuden 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottorin, jonka teho/vääntövaihtoehtoina ovat 170 hv / 420 Nm tai 213 hv / 500 Nm. Nyt koeajettavan urheilullisella erikoisjousituksella varustetun Ranger Raptor -erikoismallin voimanlähteenä toimii tehokkaampi edellämainituista vaihtoehdoista. Moottorin jatkeena on hiljattain myös Rangeriin tuotu 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Muiden Rangerien tapaan myös Raptorissa on useita erilaisiin käyttöolosuhteisiin tarkoitettuja ajotapaohjelmia. Sillä erotuksella että valittavana on myös nopean maastoajon ohjelma, mikä on perua mallin esikuvalta: Teholtaan yli 400 hv moottorilla varustetusta Ford F-150 Raptor -lava-autosta.

rap22.jpg

(kuva: Aloite Arctic Trucksin alumiinisesta lavakatteesta on tullut viranomaispuolelta. Katteen valoarsenaali on toteutettu ammattikäytön vaatimuksiin parhaista mahdollisista komponenteista.)

Kovaan ajoon

Ford Ranger Raptorin alusta on valmistettu kestämään kaikkein ankarimmissakin maasto-olosuhteissa. Maavaraa on peräti 28 cm ja autolla voidaan ajaa 85 cm syvyisessä vedessä. Arctic Trucksin Ville Viikari, jolla on pitkä kokemus maastoajoon tarkoitettujen autojen varustelusta ja rakentelusta sanoo Raptorin maastoajo-ominaisuuksista seuraavaa:

- Raptorin suunnittelijalla on täytynyt olla käytössään maailman vanhimman autovalmistajan puolesta lähes rajaton budjetti. Sen turvin Raptoriin on sovitettu liki parhaat mahdolliset saatavilla olevat komponentit, mikä ulosmitataan lähes uskomattomana etenemiskykynä maastossa ja mukavuutena maantiellä. Ja mikä parasta tämä luksus on hinnan puolesta useimmille mahdollisuuksien rajoissa saatavilla.

Ford tarjoaa Ranger Raptoria Suomessa kolmena eri vaihtoehtona: viisipaikkaisena kaksikäyttöautona ja kaksipaikkaisena N1-luokan pakettiautona ja viisipaikkaisena kevyt kuorma-autona. Suomen valtion harjoittaman autoveropolitiikan ansiosta ns. kaksikäyttöauton verollinen hinta kohoaa liki 100 000 euroon, mistä autoveron osuus on yli 41 000 euroa. Ilman takapenkkiä autovero putoaa noin 12 000 euroon ja hintapyynti noin 76 400 euroon. Hinnaltaan edullisin ja samalla myyntimenestykseen noussut malli on Ford QVM oh- jeistuksella modifioitu kevyt kuorma-auto joka jää hintapyyn- niltään hiukan päältä 64 000 euroon. 

- Olemme Ford Motor Company Europen virallisesti hyväksymä QVM(Qualified Vehicle Manufacturer) -valmistaja ja teemme kaikki auton muutokset sarjatyönä valmistajan hyväksymin menetelmin ja osin. Esimerkiksi Ranger kevyt kuorma-autossa suurin muutos tehdään jousitukseen, kokonaispainon kasvatusta silmällä pitäen. Toki lavalle tulee tarvittavat kuormansidontapisteet ja autoon tehdään sähkötöitä vaativia muutoksia, kuten esimerkiksi asennetaan nopeudenrajoitin, Viikari kertoo.

rap32.jpg

(kuva: Ford Ranger Raptor etenee umpihangessa varmaotteisesti nastoitettujen Nokian Rockproof -renkaiden ja korkean maavaran turvin. Pohjapanssarit on tehty sellaisiksi että auto liukuu mahdollisimman hyvin esteiden päältä, mikä helpottaa menoa myös talvella.)

Viranomaislaatua

Asiakaslähtöisen kysynnän siivittämänä Arctic Trucks on kehittämässä Rangeriin joukon uusia varusteita, joilla auton erinomaisia maastoajo-ominaisuuksia kehitetään entisestään. Varusteiden kehitystyössä ollaan edetty nyt suunnittelupöydältä kenttätestivaiheseen. Testien jälkeen uudet tuotteet viimeistellään lopulliseen muotoonsa ennen myyntiin saattamista. 

- Tähän esittelyautoon on räätälöity suurlujuusteräksinen alustapanssarointi, mikä tuo merkittävästi vakiota kattavamman suojauksen voimansiirtokomponenteille. Kuorma-automalliin kaavailtuihin uutuuksiin lukeutuu alumiininen etupuskuri mihin kehitimme täysin uudenlaisen pikakiinnityksen. Viranomaiskäytössä perinteinen lasikuituinen lavakate ei välttämättä ole riittävän tukeva tai suojaava. Niinpä teimme varmasti kestävän katteen alumiinista mitä nyt testataan käytännössä. Ja käytännön testauksella tarkoitan että autolla ajetaan Off Road ajon ammattilaisten toimesta sellaisissa paikoissa minne moni ei edes pääse jalkaisin. On parempi että asiakkaat saavat kerralla riittävän tukevat ja suojaavat kamppeet, sanoo Viikari.

Arctic Trucksin Ford Ranger Raptoria katsoessa ei voi olla huomaamatta lukuisia, eri puolille autoa lisättyjä työvaloja. 

- Autossa on tosiaan runsaasti valotehoa. Valot tulevat Startaxilta ja ovat niin ikään mallistojen parhaasta päästä. Laadusta ei ole varaa tinkiä missään asiassa, ilmoittaa Viikari.

rap4.jpg

(kuva: Raptorin jousituskomponentit ovat ominaisuuksiltaan kilpa-autoluokkaa. Jämäkkä etupuskuri ja pohjapanssari kestävät kovempaakin röykytystä. Seeker Led-lisävalot tuovat tarvittaessa päivän pimeyteen.)

Maastoon

Katsaus Raptorin alla oleviin Nokian Rockproof -renkaisiin enteilee tulevasta. 

- Rockproofit ovat erinomaiset renkaat vaativiin olosuhteisiin, joskaan eivät kovinkaan hyvät talvirenkaat. Meillä on hyvä yh- teistyö Nasta-Mimmin kanssa joka nastoitti meille Rockproofit neljän millin nastoilla, joita on kaikkiaan 550 kpl per rengas. Nyt muuten pitää, Viikari toteaa.

Kun nyt olemme tutustumassa testaukseen on paikallaan pyytää isäntää näyttämään millaisin ottein Arctic Trucksin lisävarusteita sitten koetellaan. Katumus kysymyksen asettelusta realisoitui noin kymmenen sekuntia lähdöstä, jolloin kapeaa ränniä puitten välissä puikkelehtivan Ford Ranger Raptorin nopeusmittarissa oli jo liki 80 km/h lukema. 

- Eikös ole hyvä pito renkaissa, Viikari kysyy? 

Sen minkä apumiehen paikalta ehti havainnoida on todettava että Ford Ranger Raptorin jousitus on aivan omaa luokkaansa. Ja kovilla vaikuttaa olevan myös auton alustaan sovitettu pohjapanssari, mikä saa vähän väliä kunnon iskuja lumen alla olevista kivistä. Koska kuljettaja ei ole asiasta moksiskaan, on homma ilmeisen hallussa.

Kymmenvaihteinen automaatti pelaa täydellisesti maastossa. Vaihtotapahtumaa tuskin huomaa. Ja ohjauspyörän napeista voi halutessaan vaihtaa pykälää isompaan tai pienempään. 

- Se on kova juttu. Vauhdin nopeat muutokset ovat pahinta huttua maastossa. Usein väärä valinta johtaa kiinni jäämiseen. Fordin uusi A10-automaattivaihteisto ja sen erilaisiin olosuhteisiin räätälöidyt vaihteisto-ohjelmat ovat todella onnistuneet, Viikari sanoo ja polkaisee kaa- sun pohjaan ennen edessä olevaa mäen nyppylää.

Vanhan liiton kilpakuljettajana Viikari muistaa pahoitella Fordin edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien puuttumista ajosuoritukseen jääradalla. 

- Ajonvakautus ja luistonesto ovat tänä päivänä jo niin hyviä että on lähes mahdotonta saada autoa näyttävään sivuluisuun, että eiköhän mennä takaisin metsäränniin? Ja sehän vaan passaa..

Arctic Trucks 

Artic Trucks on alun perin Islannista lähtöisin oleva vaativaan ammattiköyttöön tarkoitettujen, pääosin Off Road ajoneuvojen rakenteluun ja varusteluun keskittynyt yhtiö. Suomessa yritys aloitti vuonna 2008.

- Aluksi tutustuimme markkinaan postimyyntiyrityksenä. Reilua vuotta myöhemmin teimme investointipäätöksen omasta toimipisteestä. Avajaisia vietettiin Sipoonlahdella 11.11.2011 Kuluva vuosi on siis meille 10. juhlavuosi, Ville Viikari summaa.

Ajoneuvoja valmistuu vuosittain runsaasti. Kuluvasta vuodesta odotetaan kaikkien aikojen kiireisintä.

- Kuten kaikessa yrittämisessä, myös ajoneuvojen varustelu on suhdanneherkkä toimiala. Jos katsotaan vuotta 2020, niin valmistimme yli 200 Ford Ranger lava-autoa ja jos kysyt samaa asiaa vuoden kuluttua, niin haluaisin sanoa valmistaneemme vuonna 2021 yli 400 autoa. Se on täysin mahdollista, mikä kertoo asiakkaiden luottamuksesta Fordin kestäviin ja taloudellisiin automalleihin, uskoo Viikari.

Useat Artic Trucksin valmista- mista autoista löytää tiensä maamme rajojen ulkopuolelle. Yritys luetaankin Suomen autoteollisuuden vientiyritysten vähälukuiseen määrään. 

- Teemme osamme valtion vientitulojen kartuttamiseksi pienen, mutta sitäkin osaavamman henkilökunnan ja johtavan autovalmistajan tuella, Ville Viikari sanoo lopuksi.    

21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa

Näytä lisää »