Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!

21.02.2024 12.10

Uudessa Transit Customissa on täysin uusi kori ja alusta sekä AWD-mallin nelivetoisuus, joka muuten pelaa ajossa vallan mainiosti.

Customit valmistetaan entiseen tapaan Turkissa ja ennen kuin lähdetään perkaamaan ajotunnelmia on hyvä käydä pikaisesti läpi uuden Customin mittoja ja massoja sekä tekniikkaa. Tarjolla on toki muitakin vaihtoehtoja; dieselinä perinteiset etuvetomallit ja ison Transitin tavoin täyssähkömalli. Täysin uutta on lataushybridi. Sen voimanlähteenä on 2,5 litrainen bensamylly ja sähkömoottori. Nyt keskitytään kuitenkin jokapyörävetoiseen malliin.

Custom_awd12.jpg

Korin muotoilun ja korimittojen osalta uusi Custom tekee tyylikkäästi kunniaa väistyvälle mallisukupolvelle, eli linjakkuutta ja sukunäköä löytyy. Koripituuksia on kaksi. Näistä L1:llä on pituutta viisi metriä ja viisi senttiä. L2:n on 40 cm pidempi. Akselivälit ovat vastaavasti 3,1 metriä ja 3,5 metriä. Väistyvään malliin verrattuna pituuskavua on tullut reilut seitsemän senttimetriä, ja akseliväliin jopa parikymmentä senttimetriä.

kuormatilaa on mallista riippuen vakiokorkeudella 5,8 – 6,8 kuutiometriä. Syksyllä mallisto täydentyy H2 kattokorkeudella, mikä kasvattaa kuormatilaa korkeussuunnassa noin parilla kuutiometrillä. Suurin valmistajan ilmoittama kantavuus 1 350 kg  ja kuormatilan maksimipituus L2:ssa liki 3,5 metriä käyttämällä matkustajan istuimen alle tehtyä pientä lisätilaa. Osalla valmistajista kuormatila ulottuu aina jalkatilan etureunaan saakka. Tosin silloin vänkärin paikka on pois käytöstä. Customia on saatavana myös jatko-ohjaamo- sekä Kombi-malleina. Jarrullisen peräkärryn maksimipaino on mallista riippuen enimmillään 2 800 kg.  

Fordin mukaan uuden Transit Customin alustarakenne on jäykempi ja 100 kiloa kevyempi kuin edellisen sukupolven mallissa.

Custom_awd1.jpg

Nyt jos katsotaan tätä koeajettavaa autoa, niin tämä on koriltaan se pidempi eli L2:n, vajaan 7 kuution rahtiosastolla. Vetokoukkukin löytyy, joskin kiinteäasenteisena. Ja mitä massoihin tulee niin auton omamassa on noin  2150 kg ja kokonaismassa noin 3225 kg, mikä jättää kantavuudeksi reilun tonnin. Suurin vetopaino on 2500 kg. Eli vielä jää välimatkaa isoon Transitiin.

Pantteri konehuoneessa

Uuden Transit Customin koneuhuoneeseen on tarjolla viimeisimmän eli Panther-sukupolven Ford EcoBlue-dieselmoottorit 110 hv, 136 hv, 150 hv tai 170 hv tehoisina. Mallia saa joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla tai uudella kahdeksanvaihteisella automaattivaihteistolla, joka on ainakin aluksi tarjolla ainoastaan 136 hv ja 170 hv dieselmoottorien yhteydessä. Ja siitä päästäänkin tähän nyt koeajettavaan AWD eli nelivetoiseen varianttiin, jota tarjotaan ainoastaan diesel-automaattina. 

Nayttokuva_2024-2-22_kello_10.11.20.png

Uusi alusta

Customissa on nyt ensimmäistä kertaa erillinen takajousitus. Sen sanotaan madaltavan kuormatilan lattiakorkeutta sekä parantavan ajotuntuntumaa, käsiteltävyyttä ja pitoa. Uudelleen suunnitellussa etujousituksessa on McPherson-joustintuet ja etuakselisto on sijoitettu korissa aikaisempaa edemmäs, minkä ansiosta ohjaamo on nyt kenties aavistuksen tilavampi. Samalla etuylitystä on saatu lyhyemmäksi. Lisäksi sähköinen ohjausvaihde on uusi ja sitä myöten myös ohjauspylväs. Sen myötä ohjauspyörään on saatu asiallisesti lisää säätövaraa korkeus-ja kallistussuunnissa. Ja mainitaan nyt samalla kääntöympyrän halkaisijakin, joka on koripituudesta riippuen 11-13 metrin välimaastossa.

Nayttokuva_2024-2-22_kello_10.12.17.png

AWD-järjestelmä perustuu Ford Edgessä käytettyyn järjestelmään, josta on kehitetty kovempaa vääntöä kestävä versio erityisesti Transit Customiin. Etupyörät vetävät aina ja takapyörät tarvittaessa. Toisin sanottuna järjestelmä ohjaa vetoa sinne, missä on pitoa. Koeajossa Fordin AWD pelaa asiallisesti. Ja kojelaudan napista näyttöön avautuvasta valikosta voi valita tilanteeseen sopivan ajomoodin. 

Näytön paikka

kaikissa Transit Customeissa on kookas 13-tuumainen vaakatasossa oleva kosketusnäyttö. Sen kautta käytetään Fordin  SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmää, jossa on nopea yhteys Ford Pro -tekniikoihin auton modeemin kautta. Kosketusnäytön lisäksi ohjaamossa on 12-tuumainen digitaalinen mittaristo.

Jos jotain kaipaisi, niin perinteiset käsin pyöritettävät lämmityslaitteen säätimet olisivat kenties käytön kannalta yhä se vaivattomin ratkaisu. Näytön kautta homma toki luonnistuu, mutta korkeintaan vain kelvollisesti.

Ääniohjaus on kiva, etenkin kun homma sujuu suomeksi. Myös langaton puhelimen käyttely on tätä päivää. 

Avustimia autossa riittää kaikkiin tarpeisiin ja uusi Transit Custom täyttää heinäkuussa voimaan astuvien turvallisuusvarusteita koskevat määräykset. Sen myötä autossa on nyt  muun muassa ylinopeudesta ilmoittava varoitusjärjestelmä. Kaikkiin uusiin autoihin tuotava ja tilapäisesti pois kytkettävissä oleva järjestelmä ilmoittaa äänimerkein kun sallittu nopeus ylittyy kahdella kilometrillä tunnissa. 

Polttoaine maistuu

Ajettavuuden osalta uusi Custom jatkaa edeltäjänsä askelmerkeissä kokoluokkansa kirkkaimman kärjen matkassa. Sisämelua voisi olla vähemmänkin. Sellainen käsitys jäi ainakin nastarenkailla varustetun auton kanssa.

Uusi automaattivaihteisto toimii pääsääntöisesti hyvin ja uusi vaihteen valitsin on plussaa. Tosin lasinpesurin ja pyyhkijöiden käyttö vaatii totuttelua entiseen tottuneelle.

Niin ja meinasi jäädä mainitsematta polttoaineenkulutuksesta, mikä on ihan kohtuullisella tasolla, joskin nykyosaamisella voisi olettaa jo päästävän merkittävästi matalampiinkin kulutuslukemiin.

Ford ilmoittaa Transit Custom EcoBlue-dieselien CO2-päästöiksi 178-296 g/km WLTP, ja polttoaineen kulutukseksi 6,8-11,3 l/100 km WLTP.

Vaikka kyseessä onkin tehokkaampi eli 170 heppainen moottorivaihtoehto ei noin yhdeksän litran sekalaisen ajotavan kulutuksella kerätä kovimpia hurraa-huutoja valmistajien välisissä vertailuissa, eli kehitettävää yhä löytyy..

Custom_awd10.jpg

Mitä maksaa?

Transit Custom AWD on muiden umpikylkivaihtoehtojen tavoin tarjolla L1 ja L2 pituuksina ja myöhemmin myös korkeampina H2 vaihtoehtoina. Custom AWD:n Suomen varustetasoihin kuuluvat: Trend, Limited, Trail ja Sport. 

Etuvetoisten varianttien verolliset pyyntihinnat alkavat reilusta 42 000 eurosta. Nelivetoisten hinnat alkavat puolestaan noin 53 000 eurosta. Loikka L1:stä pidempään L2:een kustantaa mallista riippuen 2000 - 3000 euroa.

Nyt koeajettavan L2 koripituisen ja Limited varustelutason auton hintapyynti asettuu lisävarusteineen reiluun 58 000 euroon. Fordin takuu on joko 5 vuotta / 150 000 km tai 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta.

Kokonaisuutena arvioitaessa Ford Transit Custom AWD on tilankäytöltään ja ominaisuuksiltaan onnistunut auto, tarjoten hyvän vastineen siihen sijoitetulle rahalle. 

21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa

Näytä lisää »