Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna

25.02.2024 12.00

lammoksi02.jpg

Lämmöksi Oy on bioenergia-alan moniosaaja Kalajoelta, joka palvelee metsäteollisuutta ja bioenergia-alan toimijoita koko prosessissa metsästä kattilaan.

(kuva yllä: Lämmöksi Oy palvelee asiakkaittaan kokonaisvaltaisesti energiapuun ostosta sen korjuuseen, haketukseen ja kuljetukseen.)

- Palvelumme käsittää energiapuun oston, korjuun, haketuksen ja kuljetuksen. Teemme aina kokonaisuudesta suunnitelman, jonka avulla pyrimme tuottavaan ja ympäristöystävälliseen työskentelyyn. Asiakkaan toiveiden kunnioittaminen on meille erityisen tärkeää ja olemme tottuneet toimimaan joustavasti haastavissakin tilanteissa. Todellisista ammattilaisista koostuvan henkilökuntamme sekä verkostomme avulla kykenemme hoitamaan suuriakin kokonaisuuksia. Käytämme nykyaikaisia laitteita sekä sähköisiä palveluita tiedonsiirrossa ja toiminnan ylläpidossa, kertoo toimitusjohtaja Joonas Kontio.

lammoksi5.jpg

(kuva: Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuun pysty- ja hankintakauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.)

Kokonaispalvelua asiakkaiden erityistarpeisiin

Lämmöksi Oy on perustettu vuonna 2020 ja taustalla on vankka kokemus bioenergia-alan toiminnasta sekä yrittämisestä:

- Kun pääsin armeijasta tammikuussa 2006 niin siitä lähtien aika kului perheyrityksemme Kontioforest Oy:n Kesla, Giant ja JK merkkisten autohakkureiden penkillä. Kun Junnikkalan Saha käynnisteli bioenergiapuolen toimintaansa, niin perustimme vaimoni Emilian kanssa Lämmöksi Oy:n ja meistä tuli heille metsäenergian pääurakoitsija. Isäni Tapio ja veljeni Perttu jatkavat edelleen Kontioforestin toimintaa, mikä keskittyy hakkeen ja soran kuljetuksiin sekä seulontaan.

Yhteistyö Junnikkalan Sahan kanssa on vahvaa ja lisäksi palvellaan myös muita asiakkaita.

- Teemme haketusta sekä hakkeen kuljetusta Neovalle ja Turveruukille; lisäksi palvelemme pienempiä energia-alan toimijoita sekä teemme maatilahaketuksia. Töitä riittää ja metsäenergialla on vahva noste toiminta-alueellamme Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla, sanoo Kontio.

Energiapuukauppaa ammattitaidolla

Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuukauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.

- Palveluksessamme aloitti metsäasiantuntijana Sami Huhtala, joka tekee pysty- ja hankintakauppaa. Korjuun hoitaa osaava alihankkijamme tarkoitukseen soveltuvilla metsäkoneillaan. Tuomme lisäarvoa metsänomistajille energiapuun tuotosta ja kehitämme samalla kotimaisen vastuullisen energian tuotantoa luontoarvoja unohtamatta, Kontio toteaa.

lammoksi6.jpg

(kuva: Viime elokuussa Lämmöksi Oy lisäsi haketuskapasiteettiaan ja toimitusvarmuuttaan hankkimalla uudenveroisen Eschlböck Biber 84 autohakkurin, mikä on osoittautunut odotettuakin tehokkaammaksi kapasiteetiltaan. Tehdasvalmiin Biber Powertruck -konseptin autohakkureiden käyttö tapahtuu mukavasti kuorma-auton ohjaamosta.)

Lisää haketuskapasiteettia nopealla päätöksellä

Lämmöksi Oy:llä on käytössä omaa hakkurikalustoa, mihin kuului ensin kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria ja viime elokuussa käyttöön saatiin kolmas yksikkö, Eschlböck Biber 84.

- Haketusmäärämme ovat koko ajan kasvaneet ja asiakaskunta laajentunut. Kahdella autohakkurilla alettiin olla rajoilla palvelutason ylläpitämisessä eikä toimintaa pystytty enää laajentamaan. Tarvitsimme kolmannen hakkurin myös takaamaan toimitusvarmuutta ja antamaan pelivaraa, sillä aina silloin tällöin laitteisiin tulee teknisiäkin murheita. Kun verkossa tuli vastaan myynti-ilmoitus alle 2000 tuntia ajetusta autohakkurista, vuosimallin 2019 Eschlböck Biber 84 mallista rakennettuna Volvo FH16 550 alustan päälle, tehdasvalmiina Biber Powertruck kokonaisuutena, niin teimme investointipäätöksen alle vuorokaudessa, sanoo Kontio.

Nopea päätös mahdollisti autohakkurin saamisen juuri uuden lämmityskauden alle, joten ajoitus osui kaikin puolin nappiin.

- Uusien autohakkureiden toimitusajat ovat edelleen todella pitkät ja hinnat vähintään korkeat. Ruotsista löytämämme Eschlböck oli uuden veroisessa kunnossa ja se saatiin järkihintaan, vielä kun mukana tuli viisi kauluslavallista kulutus- ja varaosia. Kone oli täysin huollettu sekä hakkurinterät ja kulutusosat juuri vaihdettu, joten sillä sai lähteä saman tien töihin, kertoo Kontio.

Eschlböck ollut odotuksiakin parempi

Kontiolla ei ollut aiempaa kokemusta itävaltalaisista Eschlböck hakkureista:

- Toki messuilla niitä on tullut katseltua ja netistäkin on joku käsitys valmistajasta syntynyt. Kun kaupat oli tehty suoraan ruotsalaisen urakoitsijan kanssa, olimme yhteydessä maahantuoja Salo-Machineryyn, jolta olemme saaneet osaavaa teknistä neuvoa laitteeseen ja myös varaosahuolto pelaa, kehuu Kontio. 

Ensimmäisen puolen vuoden aikana Eschlböck autohakkuri on osoittautunut loistavaksi investoinniksi.

- Olemme hakettaneet nyt jotain 80 000 kuutiota ja kone on ollut todella luotettava eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa oikeastaan muuta kuin kulutusosia. Haketusteho on todella suuri ja hakkuri syö ahnaasti niin kokopuuta kuin korjuutähteitäkin, joista syntyy laadukasta lopputuotetta suhteessa alhaisella polttoaineenkulutuksella. Kyllä Eschlböckin suorituskyky on yllättänyt: sillä syntyy huomattavasti enemmän haketta kuin meidän muilla hakkureilla, mitkä ovat fyysisesti isompia, ilmoittaa Kontio.

Biber Powertruck -konseptin mukaiset hakkurit rakennetaan kuorma-auton ohjaamosta käytettäviksi Suomessa suositun nousevan nosturiohjaamon sijaan.

- Kyllähän se jonkin verran rajoittaa näkyvyyttä, kun istutaan alempana eli korkeilla kasoilla pitää syödä pinoa oikeassa järjestyksessä, niin homma onnistuu. Mutta kolikon toinen puoli on huippuluokan työskentelymukavuus, minkä kuorma-auton ohjaamo tarjoaa verrattuna nosturiohjaamoon, minne kiipeilyssäkin on aina omat riskinsä varsinkin liukkailla keleillä. Hakkuri ottaa voimansa auton moottorista ja vähän elokuun helteillä jännitin, että tuleeko lämpöjen kanssa ongelmia, mutta ne pysyivät alhaalla kunnon jäähdytinjärjestelmän ansiosta, vaikka tehtiin pitkiä päiviä kuumassa kelissä. Ja kehut ansaitsee myös selkeät hallintalaitteet ja keskusnäyttö mitä on helppo käyttää symboleiden kautta, kertoo Kontio.

lammoksi3.jpg

(kuva: Uusimman Eschlböck Biber 84 autohakkurin lisäksi Lämmöksi Oy:llä on kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria, joilla kaikilla operoidaan niin metsäteiden varsilla kuin terminaaleissakin.)

Terminaalihaketuksessa askelmerkit kohdillaan

Lämmöksi Oy:n autohakkurit operoivat paljon metsäteiden varsilla mutta viimeisen kahden vuoden aikana on kehitetty terminaalihaketusta.

- Hyvän yhteistyöverkostomme kanssa on saatu hiottua erittäin toimiva kokonaisuus terminaalihaketuksiin. Haluamme tarjota asiakkaillemme luotettavaa isojen massojen haketusta puuterminaaleissa ja voimalaitoksilla, mihin kuuluu myös tarvittaessa lastaus ja kuljetus. Käytössämme on lisäksi aumakuljetin, mikä on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin näin lumisena talvena. Asiakkailta onkin tullut positiivista palautetta aumoista ja siitä miten pieneksi lumen vaikutus jää, sanoo Joonas Kontio. 

lammoksi4.jpg

(kuva: Powerscreen aumakuljetin on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin lumisena talvena.)

21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa

Näytä lisää »