AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori

09.11.2019 11.00

isave1.jpg

Volvo Trucks tuo suosittuun FH -sarjaan uuden I-Save -varustelun. Sen sydämenä toimii täysin uusi ja polttoainetaloudellinen D13TC Turbo Compound moottori, jolle luvataan kaukoliikenteen kuljetuksissa jopa seitsemän prosenttia nykyistä matalampia polttoaineenkulutuslukemia. Koeajoimme vakuuttavan ja monilla uusilla ominaisuuksilla täydennetyn uutuuden tuoreeltaan Ruotsissa, Jönkopingin ympäristössä.

(kuva yllä: Volvo on esitellyt suosittuun FH -sarjaan I-Save -varustelun, mikä laskee polttoaineenkulutusta entisestään mm. uuden Euro 6 Step d -päästötason D13TC -moottorin ansiosta.)

Turbocompound -teknologia on kehitetty jo vuosikymmeniä sitten ja sitä on kokeiltu ja se on käytössä useissa eri moottorityypeissä, formuloista aina raskaisiin kuorma-autoihin. 

Volvo tarjosi järjestelmää ensimmäisen kerran vuosituhannen taitteessa 12-litraisen D12 moottorin yhteydessä FH500 malliin. TC-moottorin uutta tulemista Volvo elätteli vuonna 2012 uuden FH-sarjan esittelyn yhteydessä, silloin I-Torgue nimellä. I-Torgue kuitenkin haudattiin vähin äänin miltei seitsemäksi vuodeksi, mutta nyt Volvon suunnalta saadaan hyviä uutisia ja valmistaja tuo Euroopan markkinoille valmiin Turbocompound -teknologian. USA:ssa uutta D13TC moottoria on myyty jo reilun vuoden päivät, hyvällä menestyksellä. Suomessa D13 TC moottoria on kokeiltu asiakkaiden toimesta jopa 70 tn ajoneuvoyhdistelmissä ja palaute on ollut hyvää kautta linjan. 

isave2.jpg

(kuva: Volvon uusi 12 tonnin taka-akseli on paitsi entistä kevyempi, myös aiempaa pienemmällä vierintävastuksella rullaava.)

Enemmän vähemmällä 

Täysin uutta, Euro 6 Step d -päästötasolle yltävää 13 litran D13TC moottoria tarjotaan perusmoottorien rinnalla 460 hv ja 500 hv tehovaihtoehtoina. Teho- ja vääntömomenttikäppyröiden lähempi tarkastelu paljastaa jo 460-hevosvoimaisen D13TC:n saavuttavan saman vääntömomenttitason kuin nykyinen D13 -moottori 540-hevosvoimaisena. Ja tehokkaampi eli 500-hevosvoimainen D13TC astuu jo pykälää suuremman eli 16-litraisen D16:n alueelle, tuottamalla 2800 Nm:n vääntömomentin. Turbocompound -teknologian ansiosta paras vääntömomentti on tarjolla käyntinopeusalueella 900 - 1300 r/min. Molemmat moottorit tuottavat 300 Nm suuremman vääntömomentin kuin vastaavat peruskoneet. Lisäksi molemmissa vaihtoehdoissa vääntömomenttia on enemmän tarjolla kierrosalueella 850 - 1600 r/min. 

isave3.jpg

(kuva: Turbocompound-teknologiaa hyödyntävä 13 litran moottori tuottaa suuren väännön jo pienillä kierroksilla.)

Volvon mukaan parasta antia on myös se että tulos tulee entistä pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Volvo sanoo I-Save paketilla ja teholtaan 500 hv D13TC moottorilla varustetun 4x2 rekanvetäjän yltävän parhaillaan jopa 7 prosenttia matalampaan polttoaineenkulutukseen kuin vastaavalla D13 eSCR -moottorilla varustettu auto. Tästä moottorin osuuden kerrotaan olevan 2-3 prosenttia. Loppu tulee uudelleen viritetystä I-See -maastontuntevasta vakionopeudensäätimestä ja optimoidusta I-Shift -vaihteistosta sekä I-Cruise ja I-Roll -avustimista. - unohtamatta veturin ulkopuolisten aerodynaamisten uudistusten ja hienosäätöjen merkitystä. Aerodyynamiikkaan liittyen ilmajousituksen yhteyteen saa nyt napin, joka laskee auton ajokorkeutta automaattisesti yhdellä senttimetrillä maantienopeuksilla. 

Lisäksi AdBlue-kulutuksen kerrotaan vähentyvän jopa noin 40 prosentilla D13 eSCR -moottoriin verrattuna.

- I-Save paketilla varustetulla Volvo FH:lla voidaan ajaa pidempään pienemmillä kierroksilla ja suuremmalla vaihteella. Vääntömomentti on myös tarjolla aiempaa nopeammin. Lisäväännön ansiosta myös keskinopeus voidaan pitää suurempana, minkä huomaa erityisesti nousuissa, toteaa Volvo Finlandin Christoffer Lundén.

motti1.jpg

(kuva: Uutta Euro 6 Step d -päästötasolle yltävää 13 litran D13TC moottoria tarjotaan perusmoottorien rinnalla 460 hv ja 500 hv tehovaihtoehtoina.)

Uutta rautaa

Uuden TC moottorin Turbocompound yksikön turbiini valjastaa pakokaasujen hukkaenergian käyttöön. Lisäturbiinilta saatava voima välitetään hammasrattaiden välityksellä suoraan vauhtipyörälle. Turbiinin ja hammasrattaiden välisiä pyörimisnopeuseroja hallitaan viskokytkimen tapaan toimivan kytkimen avuin. Sen ansiosta listäturbiinilta saatava voima on viiveettömästi hyödynnettävissä.

Teknisten tietojen perusteella D13TC koneen iskunpituus ja sylinterimitat ovat ennallaan. Männänrenkaat on uudet ja männänlakien palotilat on muotoiltu pohjastaan aaltomaisiksi. Ratkaisulla tehostetaan ja samalla ohjataan palotapahtumaa sylinterien reunoilta männän keskikohdan suuntaan. Samalla sylinterien seinämiin kohdistuva lämpökuormitus kevenee. Lisäksi puristussuhde on pudotettu 17:1:een, kun se on D13 eSCR koneessa 18:1.

D13 TC:ssä on jäähdytetty EGR-pakokaasujen takaisinkierrätys. Peruskoneet ovat eSCR:iä. EGR:n myötä D13TC -moottorista jätettiin pois seitsemäs polttoainesuutin, mikä osaltaan tukee pienempää polttoaineenkulutusta. Vastapainoisesti moot- torin öljytilavuutta on kasvatettu peräti kahdella litralla, 38 litraan. Ja moottoriöljy vaihdettu uuteen VDS-5 -laatuun.

isave4.jpg

(kuva: - I-Save -varustelu mahdollistaa jopa 7 % polttoainesäästöt kaukoliikennekuljetuksissa. Noin puolet säästöpotentiaalista tulee uudesta D13TC -moottorista ja loppu tulee uudelleen viritetystä I-See -maastontuntevasta vakionopeudensäätimestä ja optimoidusta I-Shift -vaihteistosta sekä I-Cruise ja I-Roll -avustimista - unohtamatta veturin ulkopuolisten aerodynaamisten uudistusten ja hienosäätöjen merkitystä, toteaa Volvo Suomen markkinointi- ja viestintäjohtaja Christoffer Lundén.)

Taipaleelle

Volvolle on annettava kunniamaininta uusien mallien koeajotapahtumien järjestelyistä. Kuten aikaisemminkin päästiin uusia malleja koeajamaan kokonaisvaltaisesti ja täysipainoisesti. Kestoltaan n. työpäivän mittaisen koeajorupeaman aikana päästiin ajamaan sekä D13- että D13TC -koneisia yhdistelmiä, useina eri tehovaihtoehtoina. Päivän aikana ehdimme ajaa kaikkiaan neljää eri FH-vaihtoehtoa. Kilometrejä kertyi reilut 300. 

Ensimmäiseksi autoksi valikoitui FH 500 4x2 3700 mm akselivälillä. Sen, kuten kaikkien muidenkin autojen jatkeeksi oli kytketty puoliperävaunu, yhdistelmämassojen ollessa noin 40 tonnia. Noin 90 km mittainen lenkki ajettiin kaikkia mahdollisia avustimia hyödyntäen. Edessä kulki, samoin periaattein vastaava auto 500 hv I-Save moottorilla. Pysähdyttäessä polttoaineenkulutusmittarien vertailu paljasti I-Save FH:n kulkeneen lenkin tasan litraa pienemmällä kulutuksella. Tämän perusteella I-Save FH:n voimin voidaan kaukoliikenteessä päästä vuositasolla jo merkittäviin polttoainesäästöihin. 

Volvolta ei suoraan sanottu vielä koeajotilaisuuden aikaan mitä I-Save -paketti maksaa, mutta se kerrotaan että 40 tonnin kokonaismassoilla I-Save on kannattava jo 120 000 km vuotuisella ajosuoritteella. 

isave5.jpg

(kuva: I-Save -yhdistelmien rinnalla koeajettavina oli myös tavallisia Volvo FH -sarjan autoja. FH 460 D13 -moottorilla tarjoaa 2300 Nm vääntömomentin. Vastaava auto D13TC -moottorilla tarjoaa 2600 Nm vääntömomenttia.)

Mäkisillä tieosuuksilla Turbocompound -moottori lunastaa kiitettävästi valmistajan lupaukset laajasta vääntömomenttialueesta. Vetoa tuntuu riittävän loputtomasti. Pykäliä uutuusmalli vaihtaa varsin säästeliäästi, etenkin pienempään alas päin. 10-vaihdetta pienempää I-Shift ei tarjoa kuin Jönköpingin lähiseudun väsyttävimmissä nousuissa. 

Petrattu I-Roll rullaustoiminto puolestaan kytkee vedon pois entistäkin hanakammin, mikä yhdessä matalan vierintävastuksen renkaiden kanssa takaa pitkät rullausmatkat.

Kaiken nyt kerrotun lisäksi Volvo on tuonut vähin äänin markkinoille päivitetyn ja entistä paremman ohjaustuntuman tarjoavan VDS-ohjauksen, joka antaa nyt kuljettajan päättää ohjausvasteesta uudella Henkilökohtaiset asetukset ‑toiminnolla. Järjestelmä antaa kuljettajan valita jonkin neljästä esiasetuksesta tai mukauttaa ohjausvasteen ihanteelliseksi ohjausasetusten neljällä muuttujalla (suora, kaarre, vaimennus ja palautus). Muutokset voidaan tehdä joko ohjauspyörän napeista tai ajotietokoneen näytöltä. Käytössä VDS 2.0 pelaa erinomaisesti ja muutokset tapahtuvat välittömömästi kytkemisestä. Kokeilussa miellyttävimmäksi asennoksi nousi ajonopeuden mukaan säätyvä Responsive -asento, mikä lienee suomenkielisessä valikossa Reagoiva -tila. 

Väkevä kokonaisuus

Kokonaisuutena Volvon I-Save kaukoliikenneuutuus vaikuttaa lupaavalta ja kaikin puolin onnistuneelta vaihtoehdolta. Kasvanut vääntömomentti ja pienentynyt polttoaineenkulutus sekä muut kehittyneet toiminnot nostavat uutuus-FH:n osakkeita entistäkin korkeammalle kilpailussa. 

I-Save tuodaan tarjolle rekanvetäjien lisäksi myös tasakuorma-autoihin ja kenties jonain päivänä myös muihin litratilavuus- ja teholuokkiin. I-Saven myynti käynistyi jo keväällä ja ensimmäisten asiakasautojen kerrotaan olevan liikenteessä jo alkusyksyllä. 

isave6.jpg

(kuva: Volvo on tarjonnut D13TC -moottoria jo jonkin aikaa Amerikan markkinoilla VNR -malliin.)

21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa

Näytä lisää »