AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa

01.11.2019 20.00

amee1.jpg

Ammattilehden koeajamaa GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton. kuorma-autoa valmistettiin vuosien 1939-1945 välillä eri variaatioineen kaikkiaan reilut 550 000 kappaletta aikansa suurimmalle fleet-asiakkaalle eli USA:n armeijalle. Osa sotavuosien myllerryksestä selvinneistä Jimmyistä löysi tiensä myös Suomeen, missä merkki tunnettiin jo entuudestaan Kempsuna.

(kuva yllä: GMC Jimmya valmistettiin vuosien 1939-1945 välillä eri variaatioineen reilut 550 000 kappaletta USA:n armeijalle. Koeajettu valioyksilö on rekisteröity 1.1.1940.)

Nyt koeajettava täydellisesti entisöity ja museorekisteröity Jimmy on otettu rekisteriotteen mukaan käyttöön 1.1.1940. Jimmy suunniteltiin USA:n armeijan järjestämän tarjouskilpailun perusteella. Kilpailutuksella haettiin maastokelpoista, joukkojen ja materiaalin kuljetukseen soveltuvaa 2,5 tonnin eli 2.268 kilon (USA:n painoyksikkö ton. = 2000 paunaa = 907,2 kg) minimikantavuuden tarjoavaa kuorma-autoa. 

amee5.jpg

(kuva: Mittaristo ja hallintalaitteet ovat tehtäväänsä tarkoituksenmukaiset. Ohjaamomukavuuksia toisen maailmansodan aikaisesta kuorma-autosta ei juuri löydy.)

General Motors voitti kilpailutuksen Ranskan armeijalle suunnitellulla ACKWX -mallillaan, joka muotoutui sittemmin CCKW eli Jimmy -malliksi. Jimmyä on valmistettu useina eri variantteina. Suurin osa autoista oli kuitenkin malliltaan 353:ia eli jokapyörävetoisia ja pitkällä (417 cm) akselivälillä. Lyhyemmän 352-mallin akseliväli oli 368 cm. 

Jimmyä valmistettiin vuoden 1945 loppuun saakka ja palveluskäytössä malli oli aina Korean sodan taisteluiden päättymiseen saakka, vuoteen 1953. Jäljelle jääneet autot joko romutettiin tai myytiin ylijäämänä eri puolille maailmaa. Osa Jimmyistä päätyi Suomeen puutavara- ja sora-autoiksi sekä mm. ”Hullu-Jussi” vaijerikaivukoneen alustoiksi. Nyt koeajettava auto on entisöity korkealla ammattitaidolla ja tiedolla Normandian maihinnousuun ja sitä myöhempään ajanjaksoon sijoittuvaan kuosiin.

amee22.jpg(kuva: Koeajettu, täydellisesti restauroitu auto sisältyy AVS-Yhtiöiden omistajan Antero Parman mittavaan sotahistoriallisten ajoneuvojen yksityiskokoelmaan. Kiitos Panssarikenraalille koeajomahdollisuudesta!)

Pykälää silmään

Jimmyn voimanlähteenä toimiva GMC:n 6-sylinterinen ja 4,4 litran bensiinimoottori pyörähtää 6 Voltin sähköjärjestelmästä huolimatta vaivattomasti käyntiin. Moottorin huipputehoksi ilmoitetaan 34,35 SAE / 2750 r/min. Vaihteistona on puolittajalla varustettu 5-lovinen Borg-Warner -laatikko, missä viimeinen eli viides pykälä on ylivaihde. Huippunopeutta kokonaispainoltaan 7,4 tonnin jokapyörävetoiselle kuormajuhdalle luvataan valmistajan puolelta noin 70 km/h, mitä emme suinkaan lähteneet nyt haastamaan.

amee3.jpg

(kuva: Moottori on entisöity ja porattu .40 ylikokoon. Teholukuja löytyy maailmalta useita. USA:n armeija ilmoittaa 4,4 litran moottorin tehoksi noin 35 SAE hevosvoimaa, muut 90-107 hv. Jostain ja siltä väliltä sitten. Oli miten paljon tahansa, niin bensiinikuutosen käyntiääni on hieno!)

Suoran bensiini-kuutosen käyntiääni on jopa nykymittapuun mukaan poikkeuksellisen hiljainen ja samalla miellyttävä. Liikkeellelähtö on pienen harjoittelun jälkeen sujuvaa ja suoralovisen vaihteiston käyttökin luonnistuu. Pituudeltaan noin 7 metrinen ja omapainoltaan noin 4 tonninen Jimmy liikkuu todella näppärästi suomalaisessa maalaismaisemassa, peltojen keskellä. Ajan hengen mukaisesti auto on suunniteltu hyökkäyssodan tarpeisiin ja suoraviivaiseen etenemiseen. Jimmyn kankean ohjauksen kanssa pärjää, kun autoa ajaa samalla määrätietoisuudella kuin viisiakselista sora-autoa.  

Jokapyörävetoinen ja paripyörätakatelillä varustettu auto on lähes tunnoton maaston esteille sekä mudassa menemiseen. Vaihteiston ja akselien välitykset on haettu jiiriin todellisissa taistelutilanteissa; niinpä Jimmy ei ole turhan tarkka millä vaihteella edetään, kunhan moottorissa vain on riittävästi kierroksia. 

Myös yksipiiristen, alipainetehostimella varustettujen hydarulijarrujen tuntuma on auton ikä huomioon ottaen varsin asiallinen, mikä kertoo osaltaan auton korkeasta entisöinti/viimeistelytasosta. 

Ohjaamomukavuuksia toisen maailmansodan aikaisesta kuorma-autosta ei juuri löydy, jollei nyt sitten sellaisiksi lasketa vaikkapa polttoaine-, moottorin läpötilamittaria tai sähkötoimisia lasinpyyhkijöitä.

amee6.jpg

(kuva: Puupohjaista lavaa tehtiin jonkin aikaa rintamakäyttöön, mutta se vaihdettiin ”asiakaspalautteen” pohjalta takaisin kokometalliseen, paremmin vastustajan lähettämältä luotisateelta miehistöä ja kuormaa suojaavaan vaihtoehtoon.)

Runko rautaa, katto kangasta

Jimmyn alustaa ja runkoa tarkastellessa on todettava etteivät hyötyautojen alustaratkaisut ole merkittävästi muuttuneet viimeisen reilun 70-vuoden kuluessa. Tikapuurunko, rumpujarrut ja lehtijouset sekä vetävät akselit voisivat olla tämän päivän kevyestä kuorma-autosta. Jimmyn alustaan ei tosin ole soviteltu liioin seosmetallista tai komposiitista valmistettuja komponentteja tai mitään muutakaan ylimääräistä, kuten sähkölaitteita. Kaikki on tyylikkäästi rautaa, ja mielummin jykevää sellaista. Myös lava on kokonaan metallia. 

Jimmyn historiikista kertovan nettisivuston mukaan autoa sai miltei kaikilla silloiseen aikaan tarjotuin lavaratkaisuin, myös puu- ja jopa komposiittirakenteisella lavalla. Puupohjaista lavaa tehtiinkin jonkin aikaa rintamakäyttöön, mutta se vaihdettiin ”asiakaspalautteen” pohjalta takaisin kokometalliseen, paremmin vastustajan lähettämältä luotisateelta miehistöä ja kuormaa suojaavaan vaihtoehtoon.

parma6.jpg

(kuva: Auton entisöinti on viety lavarakenteita myöten korkeimmalle tasolle. Liekö Jimmy ollut uutenakaan näin hienossa kunnossa.)

Kuorma-autoja tarvittiin katkeamattomana virtana Euroopan sekä Aasian rintamilla, mutta tila laivoissa oli rajallinen. Ratkaisuksi GMC jätti Jimmyn hytin katon takaosan pois ja toi Jimmyyn Jeepistä tutun eteen päin taittuvan tuulilasin, mikä teki auton yläosasta tasaisen ja mahdollisti autojen kuormauksen laivaan päällekkäin. Lisäksi kun vihollisten ylhäältä päin tulevien iskujen todennäköisyys oli lähes olematon, voitiin tukeva peltikatto ja ovet korvata purjekankaasta tehdyllä vaihtoehdoilla, mitkä osaltaan helpottivat myös jatkuvaa pulaa metalliraaka-aineista. Useimmat autot saivat ”katolleen” pyöreän, pikakiinnitettävän kaiteen konekivääriä varten. Sellaiselle on paikat myös koeajetussa autossa. 

Positiivinen ajokokemus

Toisen maailmansodan aikainen Jimmy Jenkki-kuormuri osoittautui koeajossa odotettua paremmaksi autoksi. Etenemiskyky on tämän päivän tasolla, eikä laitteen käyttöergonomiassa ole liioin moitittavaa, varsinkin kun vertailukohdaksi otetaan Neuvostoliittolaiset vastineet, aina 1990 luvulle saakka.

amee7.jpg

(kuva: Jokapyörävetoinen ja paripyörätakatelillä varustettu auto on lähes tunnoton maaston esteille sekä mudassa menemiseen.) 
 
 
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023

Näytä lisää »