KiesiTech: Urakoinnin kokemukset näkyy innovatiivisissa tuotteissa

25.04.2019 19.00

kiesi12.jpg

KiesiTech -tuotteet eli syöttörullat, kuormankiristin ja kuormainlana ovat tulos halusta parantaa omaa ja muiden työturvallisuutta, työn mukavuutta, sekä työn tehokkuutta. Kaikki innovaatiot ovat syntyneet käytännönläheisistä tilanteista metsäurakoinnissa, joissa on herännyt ajatus ”Kuinka voisi tehdä paremmin?”.

(kuva yllä: KiesiTech syöttörullat ovat päässeet lyhyessä ajassa harvesterikuljettajien suosioon. Niiden loistavasta pidosta johtuen kouran puristuspaineita voidaan pudottaa, mikä taas puolestaan vähentää polttoaineenkulutusta ja rullat jättää hyvin matalan jäljen puuhun, säilyttäen arvokkaan pintapuun mahdollisimman ehjänä. Rakenteen ansiosta rullat eivät tukkeudu kuoresta.)

Metsä-Kiesien juuret ulottuvat 1960-luvulle, kun yrityksen perustaja Pentti Kiesiläinen alkoi harjoittaa puunkuljetusta hevospelillä. Kuljetusten määrän ja kysynnän kasvaessa Pentti hankki käyttöönsä ajalle tyypillisen maataloustraktorin. Näin hän pystyi myös kuljettamaan suurempia kuormia kerralla.

Pentti Kiesiläisen ensimmäinen varsinainen kuormatraktori oli malliltaan Volvo 462. Joitain vuosia myöhemmin Pentti tosin siirtyi Lokomon koneiden uskolliseksi käyttäjäksi. Vuonna 1997 yritysmuoto vaihtui toiminimestä kommandiittiyhtiöksi. Samalla perheyrityksessä tapahtui osittainen sukupolvenvaihdos Antero Kiesiläisen otettua hoitaakseen toimitusjohtajan tehtävät. Yritykseen hankittiin ensimmäinen hakkuukone vuonna 1998. Toinen oma hakkuukone päätettiin ostaa vuonna 2008, ja samalla toiminta alkoi laajentua. Vuonna 2012 perheyrityksen yhtiömuoto vaihdettiin osakeyhtiöksi.

Tänään Metsä-Kiesit on 10 henkilöä työllistävä, asiakkaiden ja metsänomistajien arvostama koneellisen metsänkorjuun sekä maanmuokkauksen osaaja. Kalusto koostuu kuudesta Ponsse metsäkoneesta ja Volvo kaivukoneesta metsämaan muokkauksiin. 

Metsä-Kiesit Oy omistaa osan KSH-Konetiimi Oy:tä joka palkittiin vuoden 2016 UPM:n Puunkorjuun Avainyrityksenä Itä-Suomen integraattialueella.

- Metsä-Kiesit on alusta alkaen sisäistänyt omassa toiminnassaan vahvan asiakaslupauksen merkityksen ja sen laadukkaan lunastamisen vaatimukset. Olemme myös hyödyntäneet toimialan voimakasta teknologia kehitystä kehittäessämme niin kalustoamme kuin henkilöstömme osaamista, sanoo Antero Kiesiläinen.

kiesi8.jpg

(kuva: KiesiTech Compact CB:llä kuorman kiristäminen tapahtuu hydraulimoottorin ja trapetsikierteen avulla, mikä tekee sidonnasta mekaanisen.)

Kuormankiristimet ensimmäinen tuote

Jatkuva toiminnan kehittäminen ja kaluston optimoiminen mahdollisimman tuottavaksi, on synnyttänyt myös omia kaupallisia tuotteita. 

- Vuoden 2016 FinnMetkossa lähti ajatus kehittyneemmästä kuormansidonnasta koneenkuljetusautoihin. Syntynyt ratkaisu ei perustu perinteiseen hydraulisylinteriin vaan KiesiTech Compact CB:llä kuorman kiristäminen tapahtuu hydraulimoottorin ja trapetsikierteen avulla, mikä tekee sidonnasta mekaanisen. Trapetsikierre ja mutterit on karkaistu pitkän käyttöiän takaamiseksi, kertoo Kiesiläinen.

kiesi7.jpgLujasta mekaanisesta kuormansidonnasta johtuen erillistä hydraulisylinterien vaatimaa kuormanvalvontaa ei tarvita. Kiristimen täysin suljetun kotelon ansiosta mekaniikka on säältä suojattu ja toimivuus myös talvella on taattu. Voitelu suoritetaan helposti yhden rasvanipan kautta käsin tai liittämällä kiristin kuorma-auton keskusrasvariin. 

- Kiristimen rakenne mahdollistaa hyvin lyhyen välin sidottavan kappaleen ja kiristimen välillä. Perinteisen vanttikiristimen ongelmaa eli pyörivää ketjua, ei ole. Ketjut on helppo kiristää suoraan ja löystyminen on erittäin vähäistä, Kiesiläinen toteaa.

kiesi6.jpg

(kuva: KiesiTech Compact CB kuormankiristimiä käytetään koneenkuljetusritilöissä. Kuvassa Otapro Oy:n tuotannosta valmistuvaa autoa esittelevät Seppo Nevalainen (oik.) ja Antero Kiesiläinen.)

VTT:llä testattuja KiesiTech Compact CB kiristimiä on asennettu koneenkuljetusritilöihin eri valmistajien toimesta. 

- Käyttäjät ovat olleet niiden helppoon käyttöön, varmaan toimintaan ja luotettavaan sidontaan erittäin tyytyväisiä. Olemme kehittäneet sidontajärjestelmään myös kätevän kuormanvalvontajärjestelmän, mikä on parhaillaan testikäytössä. Kiristimille löytyy varmasti sovelluskohteita kuljetuskaluston lisäksi mm. teollisuudesta ja laivapuolelta, missä tehdään paikkakohtaista toistuvaa sidontaa, visioi Kiesiläinen. 

kiesi3.jpg

(kuva: KiesiTech syöttörullien kehitystyö alkoi harvesterikuljettajilta saadusta palautteesta ja toiveista, mihin on pystytty onnistuneesti vastaamaan.)

Uusia ominaisuuksia syöttörulliin

Toimivat harvesterin syöttörullat ovat todella tärkeässä roolissa puunkorjuussa. 

- Kuuntelimme vuosia motokuskien mietteitä optimaalisista syöttörullista; niissä korostui toive rullista missä ei olisi pito-ongelmaa samalla kun arvokkaan tukkipuun pintaan ei saisi syntyä syviä jälkiä. Myös latvojen katkeamisesta kuitua syötettäessä haluttiin päästä eroon samoin kuin rullien tukkeutumisesta puun kuorista. Palautteen perusteella valmistui ensimmäiset protomallit KiesiTech rullista syksyllä 2017. Niillä ajettiin omilla koneilla ja rakennetta hiottiin kokemusten perusteella paremmaksi mutta pintakuvio pysyi alkuperäisen idean mukaisena koko kehitysvaiheen. Rullien sarjatuotanto alkoi kesällä 2018, Kiesiläinen kertoo. 

kiesi2.jpg

(kuva: KiesiTech syöttörullissa innovatiivinen suunnittelu yhdistyy laadukkaisiin teräsmateriaaleihin ja tasokkaaseen valmistusprosessiin.)

Hitsaussaumattomien, pulteilla kasattavien KiesiTech BOLT -rullien sarjavalmistus alkoi kesällä 2018. Niiden teräpalakiinnityksen ansiosta teräpalat voidaan vaihtaa yksitellen, eikä rullan vaurioituessa sitä tarvitse vaihtaa kokonaan uuteen. Heti perään markkinoille tuotiin myös WELD-S -sarjan rullat, mitkä yhdistävät ripa- ja levypiikkirullan hyvät ominaisuudet. Rullissa on saavutettu luja ja pitkäikäinen rakenne hitsaamalla teräpalat suoraan runkolaippaan kiinni. Molemmilla rullamalleilla saavutetaan hyvä pito vaikka ajetaan alhaisilla puristuspaineilla, mikä näkyy vähentyneinä puun pintavaurioina sekä alhaisempana polttoaineenkulutuksena.

- Viime syksyn Metkon jälkeen syöttörullien kysyntä lähti hyvään vauhtiin ja tälläkin hetkellä tuotannosta on valmistumassa 50 rullaa mitkä sopivat Ponssen kouriin ja 30 rullaa John Deeren mitoilla. 

KiesiTech syöttörullia saa ostettua tällä hetkellä Ponssen huoltopalvelukeskuksista, Uittokalustolta sekä suoraan valmistajalta. 

- Rullia on mennyt nyt jo vientimarkkinoillekin, joten uskomme että kyseessä on hyvä tuote jonka valmistusmäärät kasvavat jatkossa, toteaa Kiesiläinen. 

Monitoiminen Kuormainlana

KiesiTechin innovatiivisesta ajattelusta hyvä esimerkki on Kuormainlana.

- Se syntyi siitä kun veljeni Hannu pyysi että keksikääs nyt joku ratkaisu kuormatraktorilla tapahtuvaan varastoalueiden tasoitteluun lahopöllin tilalle. Mietimme asiaa ja yhdistimme kaksi asiaa: Kuormainlanan avulla kuljetat vaikeasti sidottavan kuormainvaa´an testipunnuksen turvallisesti ajokoneen kyydissä pankoissa, sekä tasoitat varastoalueet tasaisiksi ja siisteiksi painavien koneiden jäljiltä, sanoo Kiesiläinen.

kiesi4.jpg

(kuva: Antero Kiesiläinen (vas.) ja Saku Tuhkalainen esittelevät uudesta CNC-työstökonekeskuksesta valmistuvia laadukkaita KiesiTech syöttörullien komponentteja.)

Konepajaan investoidaan

KiesiTech -tuotteiden valmistus tapahtuu Finconel Oy:n konepajassa Mikkelissä; omistajina ovat Saku Tuhkalainen, Martti Tuhkalainen ja Antero Kiesiläinen:

- Konepajassa tehdään koneistukset, hitsaukset ja KiesiTech tuotteiden kokoonpano sekä erilaisia metallialan alihankintatöitä. Laserilla tehdyt levyleikkeet ja särmäykset tulevat hyviltä alihankkijoilta. Olemme investoineet hiljattain mm. uuteen CNC-työstökonekeskukseen ja -sorviin pyörivillä työkaluilla.

kiesi5.jpg

(kuva: KiesiTech syöttörullat kuuluvat Ponssen huoltopalvelukeskusten valikoimaan. Ponssen johtoa kävi helmikuun alussa tutustumassa valmistuksesta vastaavan Finconel Oy:n konepajaan Mikkelissä.)

21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023

Näytä lisää »