Liikenneministeriön päätös ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä

01.05.2014 7.11

Liikenneministeriö on 26 päivänä maaliskuuta 1982 annetun ajoneuvoasetuksen (233/82) 69 §:n nojalla päättänyt:

1 LUKU

Yleistä

1 § (8.9.1989/790)
Soveltamisala

Tässä päätös koskee kuorma-autojen ja niihin kytkettyjen kokonaispainoltaan yli 3 500 kg:n perävaunujen kuormakoreja samoin kuin tällaisten ajoneuvojen kuormaamista ja kuorman kiinnittämistä. Päätös ei kuitenkaan koske kuorma-auton jatko-ohjaamoa, joka on seinällä erotettu muusta kuormatilasta.

2 §  
Määritelmät

Tässä päätöksessä tarkoitetaan:

1) kuormakorilla ajoneuvoon kiinteästi asennettua tai helposti irrotettavaa avonaista kuormalavaa tai umpinaista koria, säiliötä tai konttia taikka muuta vastaavanlaista koria, johon kuljetettava tavara sijoitetaan;

2) umpinaisella kuormakorilla kuormakoria, jossa on suljettavat tai umpinaiset sivuseinät, päädyt ja katto;

3) avonaisella kuormakorilla avointa tai vain sivu- ja päätylaidoilla varustettua kuormalavaa;

4) kiinteällä kuormakorilla kuormakoria, joka on kiinnitetty pysyvästi ajoneuvon alustaan;

5) vaihtokuormakorilla konttia tai muuta kuormakoria, joka on erillinen kuljetus- ja varastoyksikkö ja tarkoitettu vaihdettavaksi kuljetusyksiköksi erilaisiin kuljetusvälineisiin; vaihtokuormakori voi olla varustettu seisontajaloilla;

6) kuormatilalla kuormakorin sitä osaa, johon kuorma välittömästi sijoitetaan;

7) sitomisvälineellä vyötä, vaijeria, kettinkiä, köyttä, verkkoa tai muuta sellaista kuormanvarmistusvälinettä; se voi olla varustettu tarkoituksenmukaisin kiinnitysliittimin tai -lukoin;

8) kiristyslaitteella laitetta, jolla sitomisväline voidaan kiristää; sekä

9) sitomisvyöllä nauhamaista sitomisvälinettä, joka on varustettu kiinnitysliittimillä tai -lukoilla ja kiristyslaitteella.

2 LUKU

Kuormakori

3 § 
Kuormakorin kiinnittäminen ajoneuvoon

Kuormakorin kiinnityksen ajoneuvoon tulee ilman pysyviä muodonuutoksia kestää:

1) eteenpäin kuorman ja kuormakorin yhteenlaskettuun massaan vaikuttava voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 14 m/s2;

2) sivuille ja taaksepäin kuorman ja kuormakorin yhteenlaskettuun massaan vaikuttava voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 7 m/s2; ja

3) pystysuunnassa suurempi seuraavista voimista: ajoneuvon alustan massaan vaikuttava voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 10 m/s2 tai kuorman ja kuormakorin yhteenlaskettuun massaan vaikuttava vastaava voima.

Vaihtokuormakorin kiinnitystä varten on oltava luotettavat ja helppokäyttöiset lukituslaitteet, joiden on täytettävä 1 momentin mukaiset lujuusvaatimukset.

Tämän pykälän määräyksiä ei sovelleta kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustettuun tehdasvalmisteiseen kuorma-autoon, jossa kuormatila liittyy välittömästi ohjaamorakenteeseen. Kippirakenteella varustetun kuormakorin kiinnittämiseen ajoneuvoon ei sovelleta 1 momentin 3 kohdan vaatimusta pystysuuntaiselle kiinnitykselle. (8.9.1989/790)

4 §  
Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja

Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.

Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:

1) yksilölliseen kytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa, jos puoliperävaunussa on etupääty, eikä yksinomaan ristiinkytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa. (8.9.1989/790)

2) varsinaisessa perävaunussa;

3) säiliöautossa eikä säiliöpuoliperävaunussa;

4) ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa;

5) erityisin kiinnitys- ja lukituslaittein varustetussa yksinomaan vaihtokuormakorien kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa; eikä

6) erikoiskuljetusperävaunussa eikä sen vetoautossa lukuunottamatta erikoiskuljetusperävaunua, jota saa käyttää ilman eri lupaa myös muihin kuin erikoiskuljetuksiin.

5 §  
Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat

Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen. Maa- ja kiviainesten tai muun vastaavan massatavaran kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa saa etupääty olla matalampi kuin ohjaamo, ei kuitenkaan matalampi kuin sivulaidat. Puoliperävaunun etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,6 m kuormatilan lattiasta. Vaihtokuormakorin etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,0 m kuormatilan lattiasta. Etupäätyä vastaavan ohjaamon suojan on oltava vähintään ohjaamon korkuinen ja levyinen.

Se osa kiinteän kuormakorin etupäädystä tai ohjaamon suojasta, joka ulottuu ohjaamon takaikkunan alareunan yläpuolelle, ja se osa vaihtokuormakorin tai puoliperävaunun etupäädystä, joka on korkeammalla kuin 0,60 m kuormatilan lattiasta saa olla taitettavissa, laskettavissa alas tai irrotettavissa. Jos kuormakorin etupäädyn etupuolella on nosturi, saa etupääty olla madallettu niin paljon kuin nosturin käyttö vaatii.

6 § 
Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus

Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:

1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;

2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja

3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.

ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia.

7 § 
Kiinnityspisteet

Kuormakorissa tulee olla kuorman kiinnityspisteet.

Kiinnityspisteitä ei vaadita:

1) säiliössä;

2) maa- ja kiviainesten tai muun vastaavan massatavaran kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa;

3) eläinten kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa;

4) yksinomaan puutavarapankoilla ja sivutolpilla varustetussa ajoneuvossa;

5) kuormakorissa, joka on tarkoitettu ja sisustettu vain tietynlaisen kuorman kuljettamista varten ja jossa ei kuljeteta sellaisia tavaroita, joiden kiinnitys on tarpeellista; eikä

6) ISO- tai sitä vastaavan kansallisen standardin mukaisessa kontissa.

8 § 
Kiinnityspisteiden nimellislujuus

Kuormakorissa olevien kiinnityspisteiden nimellislujuuksien tulee olla vähintään seuraavat:

Ajoneuvon tai kuormakorin kantavuus Lattiarakenteessa oleva kiinnityspiste Umpinaisen kuormakorin seinärakenteessa oleva kiinnityspiste
alle 3,5 t 5 kN 2,5 kN
3,5–6,0 t 10 kN 5,0 kN
yli 6,0 t 20 kN 5,0 kN

Kiinnityspisteen tulee kestää murtumatta nimellislujuuteen nähden kaksinkertainen kuormitus, jolloin seinässä olevaan kiinnityspisteeseen vaikuttavan voiman suunta saa poiketa seinän tasosta enintään 30°. Kiinnityspisteiden nimellislujuuksien summan on oltava vähintään ajoneuvon tai kuormakorin kantavuuden suuruinen, umpinaisessa kuormakorissa kuitenkin vähintään puolet siitä.

9 §  
Kiinnityspisteiden lukumäärä, sijainti ja muoto

Kiinnityspisteitä on oltava vähintään kuusi. Kiinnityspisteiden tulee sijaita symmetrisesti kuormatilan molemmilla reunoilla sisä- tai ulkopuolella taikka sisä- ja ulkopuolella siten, että niiden avulla kuorma voidaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti sitoa. Kiinnityspisteiden välinen etäisyys pituussuunnassa saa olla enintään 1,2 m, erityisestä syystä kuitenkin enin tään 1,5 m. Etummainen ja takimmainen kiinnityspiste saa olla enintään 0,25 m:n etäisyydellä etu- ja vastaavasti takapäädyn sisäpinnasta. Umpinaisen kuormakorin seinään sijoitetut alimmat kiinnityspisteet saavat olla enintään 1,0 m:n korkeudella kuormatilan lattiasta sekä erilliset kiinnityspisteet vähintään 0,6 m:n etäisyydellä toisistaan.

Kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustettuun tehdasvalmisteiseen kuorma- autoon ei sovelleta 1 momentin vaatimuksia kiinnityspisteiden symmetrisestä sijoittamisesta ja keskinäisestä etäisyydestä pituussuunnassa, milloin erityinen rakenteellinen syy edellyttää näistä vaatimuksista poikkeamista. (8.9.1989/790)

Kiinnityspisteen muodon on oltava sellainen, että sidontaväline voidaan kiinnittää siihen helposti ja luotettavasti. Kiinnityspisteen saa korvata vastaavan lujuuden omaavalla sitomisvälineen kiristysvintturilla.

3 LUKU

Pankot

10 § 
Pankkojen lukumäärä ja lujuus

Pankkoja tulee olla kutakin puun tai muun vastaavan pitkän tavaran nippua kohti vähintään kaksi. Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun tolpan yläpäähän, vähintään 2 m:n korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin yläpinnasta kohdistetaan vaakasuunnassa neljännes pankkoa kohti tulevan kuorman painosta.

11 § 
Pankkorakenteet

Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen tulee olla sellainen, että kahden peräkkäisen pankon välissä oleva nippu voidaan sitoa ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin. Milloin peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.

Laukaistavien sivutolppien alapäiden on oltava varmistettu helposti irrotettavilla sokilla tai varmistusketjuilla. Tolpat on voitava laukaista kuorman purkamissuunnan vastaiselta puolelta.

Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

4 LUKU

Ajoneuvon kuormaaminen

12 § 
Kuorman sijoittaminen

Kuorman paino tulee jakaa mahdollisimman tasaisesti kuormatilan pohjan alalle ja kuormasta on tehtävä mahdollisimman matala yhtenäinen kokonaisuus. Kuorman painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla ja lähellä ajoneuvon pituussuuntaista keskiviivaa.

Kuorma tulee mahdollisuuksien mukaan tukea kuormatilan etupäätyä vasten. Kuormassa olevien esineiden terävät osat on suunnattava taaksepäin.

Välikuormausten ja -purkausten yhteydessä on riittävässä määrin huolehdittava kuorman jakamisesta uudelleen 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla.

13 §
Kuorman varmistaminen

Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä eikä oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden milloin kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 10 m/s 2 tai kun kuormaan vaikuttaa sivuille tai taaksepäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 5 m/s 2 .

Kuorman varmistamiseen tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta arvioitaessa saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.

Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, milloin on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.

Jos kuorman varmistamiseen käytetään kuormapeitettä tai verkkoa, se on kiinnitettävä siten, ettei ilmavirta irrota sitä ajon aikana.

5 LUKU

Kuorman sitominen

14 §
Sitomisvälineet

Kuorman liikkumista eteenpäin estävien sidoksien nimellislujuuksien summan kuormatilan molemmilta puolilta yhteen laskettuna on oltava vähintään kuorman painon suuruinen sekä sivuille ja taaksepäin vähintään puolet kuorman painosta, jollei kuorman tuenta ja kitka kuorman ja kuormatilan pohjan välillä tai kuorman laatu salli pienempää sidonnan lujuutta.

Uuden sitomisvälineen tulee kestää nimellislujuuteen nähden kaksinkertainen ja sen metalliosien 1,4 kertainen kuormitus murtumatta.

Sitomisvälineen kunto on tarkastettava riittävän usein. Vaurioituneita tai kulumisesta johtuen heikentyneitä samoinkuin epäasiallisesti korjattuja sitomisvälineitä ei saa käyttää.

Sitomisvyössä tulee olla merkintä sen nimellislujuudesta ja valmistusajankohdasta.

15 §
Kiristyslaite

Kiristyslaitteen lujuuden on oltava vähintään yhtä suuri kuin sen kanssa käytetyn sitomisvälineen lujuus. Kiristyslaitteella on saavutettava vähintään 5 prosenttia sitomisvälineen nimellislujuudesta vastaava kiristysvoima, kun kiristyslaitteeseen vaikutetaan 0,5 kN:n käsivoimalla.

Kiristyslaite saa olla myös neste- tai ilmanpaineen avulla jatkuvatoiminen edellyttäen, että auton ohjaamossa on laite, joka varoittaa kiristyslaitteen toiminnan kannalta liian alhaisesta neste- tai ilmanpaineesta.

16 §
Sitominen

Sitominen on suoritettava turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60°:n kulmassa vaakatasoon nähden.

Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten. Tarvittaessa sitomisväline on suojattava sopivalla tavalla.

Sitomisvälineiden tulee olla kunnollisesti jännitettyjä ja niiden jännitys on tarvittaessa tarkastettava kuljetuksen kestäessä. Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa. Sitomisvälineen kiristyslaite on sijoitettava siten, ettei se lisää ajoneuvon leveyttä.

17 §
Erityismääräykset puutavaran ja kontin sitomisesta

Kuljetettaessa puu- tai muuta vastaavaa pitkää tavaraa on se sidottava ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin vähintään yhdellä sidoksella. Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin 3 metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta ja jos kuljetettava esine tai tavaranippu on tuettu sivutolppia vasten, tulee sen nojata vähintään kahteen saman sivun pystytolppaan.

Kontti, jota ei voida lukita konttilukoilla, on sidottava vähintään neljällä sidoksella yläkulmakiinnittimistä sekä tarvittaessa tuettava kuormakoriin.

6 LUKU

Erinäisiä määräyksiä

18 § 
Kuormakorin hyväksyminen

Ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä ajoneuvon pankkojen ja kuormakorin valmistajan todistus siitä, että kiinteän kuormakorin kiinnitys ajoneuvoon sekä vaihtokuormakorin kiinnityslaitteet täyttävät 3 §:n vaatimukset, etupääty tai ohjaamon suoja 6 §:n 1 momentin vaatimukset sekä pankot ja kuorman kiinnityspisteet niille asetetut lujuusvaatimukset. Kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustetusta tehdasvalmisteisesta kuorma-autosta, jossa kuormatila liittyy välittömästi ohjaamorakenteeseen, hyväksytään myös auton maahantuojan todistus. (8.9.1989/790)

Vaihtokuormakorissa, ei kuitenkaan kontissa, on oltava korin valmistajan siihen kiinnittämä valmistekilpi, josta ilmenevät korin valmistenumero ja valmistusvuosi, valmistajan nimi, korin ulkopuolinen pituus, leveys ja korkeus, korin oma paino, korille sallittu kuorma sekä korissa olevien kuorman kiinnityspisteiden nimellislujuudet. Kuormatun vaihtokorin painopiste on merkittävä korin alareunaan, sen vasemmalle sivulle kärki alaspäin olevalla tasasivuisella kolmiolla, jonka sivun pituus on vähintään 100 mm.

18 a § (21.4.2009/259)
EY-tyyppihyväksytyn ja toisessa ETA-valtiossa hyväksytyn ajoneuvon kuormakori

Ajoneuvon kuormakoriin ja sen kiinnitykseen ajoneuvoon ei sovelleta tämän päätöksen 3, 4, 5, 6, 8, 9 ja 10 §:ää, jos ajoneuvo kuormakorilla varustettuna on:

1) EY-tyyppihyväksytty direktiivin  2007/46/EY mukaisesti; tai

2) toisessa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa piensarjatyyppi- tai yksittäishyväksytty.

19 §
Valtuutusmääräys

Autorekisterikeskus antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä tämän päätöksen soveltamisesta sekä ohjeita eri tavaralajien kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä. Autorekisterikeskus antaa ohjeet sitomisvälineiden nimellislujuuden ja valmistusajankohdan merkitsemisestä. Katsastusmies voi yksittäistapauksissa myöntää poikkeuksia tämän päätöksen mukaisista ajoneuvon rakennevaatimuksista, jos vastaava turvallisuus on saavutettavissa muulla tavalla.

20 §
Voimaantulo

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1984.

Tätä päätöstä sovelletaan ajoneuvoihin ja vaihtokuormakoreihin, jotka otetaan ensi kertaa käyttöön tämän päätöksen voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. Päätöksen 12, 13, 16 ja 17 § sovelletaan kuitenkin myös kuljetuksiin ennen päätöksen voimaantuloa käyttöön otetuilla ajoneuvoilla niiden korirakenteen ja varustuksen edellytyksin.

Ennen tämän päätöksen voimaantuloa käyttöönotettuja sidontavöitä saadaan edelleen käyttää vaikka niistä puuttuu merkintä nimellislujuudesta ja valmistusajankohdasta.

06.05.2014 11.55Logset esittelee uuden 8-pyöräisen LOGSET GTE -hakkuukoneen
06.05.2014 10.49Eschlböck -autohakkurit näyttävästi esillä Tarton Maamessuilla - seuraava uusi Eschlböck saapuu Suomeen Äitienpäivän tienoilla
06.05.2014 10.47Ministeri Jari Koskinen vahvistaa Suomen ja Turkin metsäyhteistyötä
06.05.2014 10.30Linja-autoliikenteen muutokset alkavat näkyä kesällä
06.05.2014 1.51Rautaruukki Oyj (Rautaruukki) on 5.5.2014 saanut SSAB AB:ltä (SSAB) seuraavan arvopaperimarkkinalain mukaisen liputusilmoituksen:
05.05.2014 22.26Suomessa valmistettu puutavaraperävaunu-uutuus ensiesittelyssä Joensuussa.
05.05.2014 19.14Ivecolle uusi huoltopiste pääkaupunkiseudulle
05.05.2014 17.00Jani Koskinen Sisu Auton myynti- ja markkinointijohtajaksi
05.05.2014 15.23Suomi raportoi YK:n biodiversiteettisopimukselle
05.05.2014 15.00Ympäristöministeri Niinistö vierailee Etelä-Konneveden ja Salon Teijon tulevissa kansallispuistoissa
05.05.2014 14.00Liikenteen ja viestinnänsen tulevaisuuskatsauksensa tausta-aineistoksi avoimeen kommentointiin.
05.05.2014 5.32Pankkojen lujuusmerkintöjen näkyvyys on taattava.
05.05.2014 0.33PONSSE Scorpion hakkuunäytös perjantaina 9.5. Kurikassa
04.05.2014 20.30Puupohjainen diesel koeajossa
04.05.2014 16.00YLE: Metsäteollisuus palaamassa entiseen investointitahtiinsa
04.05.2014 15.00XX BusineSService jatkaa kittilän kautta pelloon, kKemiin ja Kalajoelle.
04.05.2014 10.35RKTL:n kalaistutukset alkavat rannikkojokiin, Vuoksen vesistöalueelle ja Rautalammin reitille
04.05.2014 9.33Vientiteollisuudessa kesällä töitä yli 20 000 nuorelle
04.05.2014 8.50Suomesta design-selluloosatuotteiden edelläkävijä
04.05.2014 7.023D-tulostettavat tuotteet bitteinä maailmalle
04.05.2014 6.45BMW:ltä 3D:n avulla aivan uudenlainen sähköauto
04.05.2014 5.53Metsä Group käynnistää esiselvityksen Kemin sellutehtaan uudistamisesta
04.05.2014 3.13Kolmella 5.5 metrisellä 20m3 ja yli 8 tonnin hyötykuormalisä.
04.05.2014 1.21XXL - ruosteenesto 23 /30.
03.05.2014 17.32XX BusineSServicen kairankierros jatkuu Sallaan , Kemijärven kautta Sodankylään. 24h/7vrk.
03.05.2014 11.42XX BusinesService kiertää koko viikonlopun Lapin kairaa.
02.05.2014 17.37Scanian perävaunupalvelut
02.05.2014 16.15Lisätalousarvioehdotuksella liikkeelle merkittäviä kasvupanostuksia
02.05.2014 12.17Tietoverkkorikosdirektiivin täytäntöönpanosta ehdotus - Identiteettivarkaus kriminalisoitaisiin itsenäisenä rikoksena
02.05.2014 10.55Taloudellisimman kuljettajan arvonimestä kisataan nyt Volvo Trucksin kilpailussa
02.05.2014 1.51Perävaunullisten ajoneuvojen paripyöräsääntö on edelleen tarpeen
01.05.2014 14.14Vapaavuori: Talvivaaran ongelmat vaativat pitkän aikavälin ratkaisuja
01.05.2014 13.20Tamtron ja Trackunit mukana Merlo Mannen matkassa
01.05.2014 11.55Vuoden 2013 suurpetovahingot 8,5 miljoonaa euroa
01.05.2014 10.04Itärajan ylittävä matkustajaliikenne sujuvammaksi
01.05.2014 9.47Avaruusrekka kiertää taas Suomea - tutustu Rosetta-luotaimeen
01.05.2014 9.41Kotimainen sähköbussi liikennöi Espoossa vappuviikon
01.05.2014 7.11Liikenneministeriön päätös ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä
01.05.2014 0.07Tarjoamme kesäharjoittelupaikkaa metsäalan opiskelijalle metsäteollisuuden parissa
30.04.2014 18.25VR Groupilla odotusten mukainen alkuvuosi
30.04.2014 17.57Tuomas Hallenberg Laatumaan johtajaksi
30.04.2014 15.10KATSO TÄSTÄ VIDEO JA HANKI OMASI! Triplematic teroituskone tuottaa terävän teräketjun
30.04.2014 15.00Nisula Forest Oy:n mobiili ja tabletti sovellus nyt ladattavissa
30.04.2014 14.00Mikkelin Forest Huolto järjestää kevätpäivän Mikkelissä perjantaina 9.5.
30.04.2014 13.30Ilmarinen investoi Espoon Keilaniemeen - Suunnitteilla 117-metrinen toimistotalo
30.04.2014 13.10Penz puutavara- ja kierrätysnosturit tulevat Suomeen
30.04.2014 8.20SSAB:n suurlujuusteräkset ja kulutuslevyt täyttävät kaikki laserleikkauksen vaatimukset
30.04.2014 8.15Suomalaisen työn juhlat jatkuvat messuilla ensi viikolla!
30.04.2014 8.00Luonnossa työskenteleville ohjeet suurpetojen kohtaamiseen
30.04.2014 7.55KATSO TÄSTÄ KUVAT! Hiabin Porvoon Huutokaupassa huudettiin auringonpaisteessa hyviä puutavaranostureita todella edullisesti
29.04.2014 21.31Metallien jalostusta painaa alhainen hintataso ? kasvuohjelmalla lisävauhtia
29.04.2014 19.48Arktisen alueen neuvottelukunta vierailee Tromssassa
29.04.2014 18.00Voittajaksi Metsävisassa suoriutui Joonatan Lohi Ounasvaaran yläasteelta Rovaniemeltä.
29.04.2014 16.00Metsätyöt tulevat Santahaminaan
29.04.2014 14.30Renault Trucks esittelee uuden Renault Masterin Birminghamin hyötyajoneuvomessuilla
29.04.2014 13.04Cargotecin tammi-maaliskuun 2014 osavuosikatsaus: liikevoitto parani tehostamistoimenpiteiden myötä sekä Kalmarissa että Hiabissa
29.04.2014 13.00Uusi Scania-yhtiö jatkaa OmniExpress-bussien valmistusta Lahdessa
29.04.2014 8.40STILL-hybriditrukit ovat vakuuttaneet Siirtoliima Oy:n taloudellisuudellaan
29.04.2014 8.30Kotimainen sähköbussi liikennöi Espoossa vappuviikon
29.04.2014 8.22YLE : Kuljetuskustannusten nousu huolettaa sahoja
29.04.2014 8.05Finnoon laaja-alainen energiasuunnitelma voitti Fiksu energia -kilpailun
29.04.2014 7.20HYÖDYNNÄ ALAN TEHOKKAIN MEDIA KEVÄÄN MARKKINOINNISSASI! Metsäalan Ammattilehti 2/2014 painetaan toukokuun alussa
29.04.2014 5.072014 MALLISTO NYT TUOTANNOSSA :Terminator XXL - "nopean toiminnan joukot" ovat liikekannalla kaikkina vuorokauden tunteina ja jokaisena viikonpäivänä.
29.04.2014 0.07Uuden polven kiinteärunkoiset esimerkkiperävaunut 64tn -, 68tn -, tn ja 76 tn kokonaispainoluokkiin. puu76.
28.04.2014 22.51SSAB on ilmoittanut täydentäneensä tarjousasiakirjaa ja listalleottoesitettä koskien osakevaihtotarjousta Rautaruukin osakkeenomistajille
28.04.2014 17.10Ritchie Bros. palaa Tampereelle, huutokauppa 6. toukokuuta
28.04.2014 15.15EU kärsii kilpailukykykriisistä
28.04.2014 13.59Metsähallituksen tuloutusta nostetaan 10 miljoonalla eurolla
28.04.2014 13.53Ministeriö ennustaa: Työllisyys heikkenee vaikka talous kasvaisi
28.04.2014 10.29Stressinhallintatalkoot käyntiin: Pidä työstressi kurissa!
28.04.2014 9.10A. Reponen tähtää vientiin mittavalla investoinnilla järeimpään laserteknologiaan
28.04.2014 8.35Hiab myy Ruotsin Hudiksvallin maalaamotoimintansa IBE Spectrum Ab:lle
28.04.2014 8.25Rautaruukki Oyj:n omien osakkeiden luovutus osakepalkkiojärjestelmän 2011-2013 perusteella
28.04.2014 5.30Puhdas, turvallinen ja älykäs Itämeri.
28.04.2014 0.32Terminator toimitukset 31.5.2014 saakka 1/2014 hinnaston mukaan.
28.04.2014 0.07Työryhmä: B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä 16 vuoteen
27.04.2014 22.58Kohti uusia seikkailuita.
27.04.2014 14.00Ministeri Ihalainen: Stora Enson päätös takaa Varkauden tehtaan jatkuvuuden
27.04.2014 13.30Autokoululiitto: Monivaiheinen ajo-opetus säilytettävä
27.04.2014 13.29Kännykkäromun kullasta 80 % talteen VTT:n kehittämällä suodattimella
27.04.2014 11.00Energiapolitiikassa annettava painoa huoltovarmuudelle
27.04.2014 10.50Elenia Oy:n toimitusjohtaja Tapani Liuhala: "Elenian investoinnit säävarmaan sähköverkkoon nousevat 100 miljoonaan euroon tänä vuonna"
27.04.2014 8.10Metsäkonevalmistaja ProfiPro Oy:lle uudet toimitilat Nivalaan
26.04.2014 19.54Uusi maaseutuohjelma tukee kestävää maataloutta ja hyvinvointia
26.04.2014 19.48Vaalimainosten sijoittelussa muistettava liikenneturvallisuus
26.04.2014 11.38Raskaan liikenteen kuljettajakoulutus tarvitsee vaihtoehtoja
26.04.2014 9.54Mikä on pysyvä puutavarapankon lujuusluokan merkintä?
26.04.2014 9.06Julkisilla hankinnoilla mahdollisuus edistää puun käyttöä
26.04.2014 7.10Oikiat Konepäivät Oulussa vielä tänään.
26.04.2014 2.13Työryhmä: Kuljettajaopetuksesta tutkintopainotteinen, uudet opetusmenetelmät käyttöön
25.04.2014 21.47Lisää Terminatoreita Lapin savotoille.
25.04.2014 12.21Vapaavuori: Valtio varautunut Stora Enson investoinnin vauhdittamiseen
25.04.2014 10.10Stora Enso investoi 110 milj. euroa Varkauden tehtaan hienopaperikoneen muuntamiseen aaltopahvin raaka-ainetta tuottavaksi koneeksi
25.04.2014 8.56HUUDETTAVANA RUNSAASTI HYVIÄ PUUTAVARANOSTUREITA! Hiab järjestää huutokauppatapahtuman Porvoossa huomenna lauantaina 26.4
25.04.2014 7.00Kalmarille merkittävät terminaalitraktoreiden ja tyhjien konttien käsittelylaitteiden tilaukset DP Worldille Jebel Alin satamaan
25.04.2014 5.59Napin painalluksella vähemmän tierasitusta - CTI autot ajavat silloinkin kun muut eivät!
24.04.2014 14.35Energian tukkumarkkinoiden valvontaan tulossa lisää tehoa
24.04.2014 13.30Pilottihanke Äänekoskelle suunnitellun biotuotetehtaan lupamenettelyjen sujuvoittamiseksi
24.04.2014 12.14Vuoteen 2050 suuntaava Energia- ja ilmastotiekarttatyö hyvässä vauhdissa
24.04.2014 10.00Ministeri Ihalainen: Metsä Groupin suurhanke tuo työtä ja valaa uskoa tulevaisuuteen

Näytä lisää »