Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja

17.12.2023 13.00

tyhjapaa1.jpg

Itä-Suomen yliopiston ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yhteistutkimuksessa selvitettiin puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseen.

(kuva yllä: Valtaosa kuljetusyrittäjistä kertoi, että on antanut kuljettajilleen koulutusta ja jakanut tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä.)

Tutkimus osoitti, että puolet kuljetusyrittäjistä on selvittänyt puutavara-autojensa tyhjäkäyntiaikoja ja toisaalta puolet yrittäjistä ei ole selvittänyt niitä lainkaan. Täten tutkimus paljasti, että puutavaran autokuljetuksessa on merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja ja niiden aiheuttamia kuluja ja päästöjä.

Polttoainekulut näyttelevät erittäin tärkeää roolia suomalaisten kuljetusyritysten toiminnassa ja niiden kannattavuudessa. Puutavara-autoyhdistelmien polt- toaineenkulutusta kuormattuna ja tyhjänä ajossa on tutkittu suhteellisen runsaasti. Vähemmälle tutkimustoiminnalle ovat sen sijaan jääneet puutavara-autojen tyhjäkäyntiajat ja niiden aiheuttama polttoaineen kulutus.

tyhja1.jpg

(kuva: Kuorma-autovalmistajat ohjeistavat välttämään tyhjäkäyntiä, koska se on myrkkyä uusille dieselmoottoreille.)

Myrkkyä uusille dieselmoottoreille

Kuorma-autovalmistajat ohjeistavat välttämään tyhjäkäyntiä, koska se on myrkkyä uusille dieselmoottoreille: Tyhjäkäyntiajat laskevat moottorin lämpötilaa ja samalla lisäävät auton polttoaineen kulutusta, polttoainekuluja ja kasvihuonekaasupäästöjä sekä kuormittavat auton pakokaasujen puhdistusjärjestelmää. Ne kasvattavat myös moottorin huoltokuluja ja voivat jopa lyhentää moottorin käyttöikää. 

EU on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. Lisäksi EU:n komission ehdotuksen mukaan Suomen kasvihuonekaasujen päästövähennystavoite taakanjakosektorille, eli päästökaupan ulkopuoliselle sektorille, on 50 prosenttia vuonna 2030 verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tieliikenne aiheuttaa isoimman osan eli runsaan kolmanneksen taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa.

tyhja2.jpg

(kuva: Mitä voidaan saada aikaan puutavaran kuljetusyrityksessä, kun tyhjäkäyntiaikoja lähdetään seuraamaan ja niitä pyritään aktiivisesti vähentämään yhdessä kuljettajien kanssa? Kuvassa konkreettinen esimerkki yhden puutavaran kuljetusyrittäjän autokaluston tyhjäkäyntiaikaprosenteista ennen seurantaa ja sen jälkeen kuukausittain sekä keskimäärin.)

Tutkimus puutavara-autojen tyhjäkäyntiajoista

Itä-Suomen yliopiston ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yhteistutkimuksessa selvitettiin puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Vastauslinkki tutkimukseen puutavaran autokuljetusyrittäjille jaettiin Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n kautta helmikuun alussa 2023. Kyselyn vastaanotti 339 kuljetusyritystä. Kysely suljettiin helmikuun lopussa ja siihen vastasi lopulta yhteensä 87 kuljetusyrittäjää. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui täten 25,7 prosenttia.

Puolet yrittäjistä selvittänyt, puolet ei

Tutkimukseen osallistuneista kuljetusyrittäjistä puolet (51 %) kertoi, että he ovat selvittäneet puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja. Vastaavasti vajaa puolet yrittäjistä sanoi, etteivät he ole selvittäneet puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja. Yrityksen toiminta-alue, yrityksen puutavaran kaukokuljetusmäärä vuonna 2022 sekä puutavara-autokaluston kokonaismäärä yrityksessä eivät selittäneet yrittäjien autokaluston tyhjäkäyntiaikojen selvittämisaktiivisuutta.

Yrittäjien käyttämät yleisimmät tyhjäkäyntiaikojen seurantatyökalut olivat Volvo Dynafleet /Connect ja Scania Fleet Management. Muita yrittäjien käyttämiä seurantatyökaluja olivat Econen, Mercedes-Benz Fleetboard ja Kiho Fleet Management.

tyhja3.jpg 

(kuva: Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneiden ja ei selvittäneiden kuljetusyrittäjien näkemykset, millä tasolla heidän yrityksensä puutavara-autojen tyhjäkäyntiajat ovat suhteutettuna niiden kokonaiskäyttöaikaan tällä hetkellä.)

Millä tasolla tyhjäkäyntiajat?

Kuljetusyrittäjistä joka kymmenes arvioi, että heidän puutavara-autojensa tyhjäkäyntiajat suhteutettuna niiden kokonaiskäyttöaikaan ovat alle kaksi prosenttia. Toisaalta 43 prosenttia yrittäjistä sanoi, että tyhjäkäyntiaikojen osuus on 2-5 prosenttia ja 30 prosenttia yrittäjistä kertoi niiden olevan 6-9 prosenttia. Vajaa 20 prosenttia kuljetusyrittäjistä sanoi, että heidän puutavara-autojensa tyhjäkäyntiprosentit ovat tätä isommat, eli yli yhdeksän prosenttia.

Puutavara-autokalustonsa tyh- jäkäyntiaikoja selvittäneet kulje- tusyrittäjät raportoivat huomattavasti korkeampia tyhjäkäyntiprosentteja kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Myös kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan isot - eli puutavaran kaukokuljetusmäärä yli 300 000 m3 vuonna 2022 ja yli kuusi puutavara-autoyhdistelmää yrityksessä - kuljetusyrittäjät arvioivat puutavara-autojensa tyhjäkäyntiprosentit suuremmiksi kuin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan pienemmät yrittäjät. 

Mikä tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti?

Runsas kolmannes (37 %) kuljetusyrittäjistä linjasi, että tyhjäkäyntiaikojen tulisi olla alle kaksi prosenttia puutavara-auton kokonaiskäyttöajasta. Lähes puolet (48 %) yrittäjistä korosti, että 2-5 prosenttia on hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti. Toisaalta 14 prosenttia yrittäjistä koki, että 6-9 prosenttia olisi hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiaikojen osuus.

Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät näkivät puutavara- autojen tavoitteelliset tyhjäkäyntiaikaosuudet selvästi korkeampina kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Lisäksi kuljetusmääriltään isot (eli puutavaran kaukokuljetusmäärä yli 300 000 m3/vuosi) yrittäjät arvioivat, että puutavara-autoilla hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti on korkeampi kuin mitä kuljetusmääriltään pienemmät kuljetusyrittäjät esittivät tutkimuksessa.

tyhja4.jpg

(kuva: Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneiden ja ei selvittäneiden kuljetusyrittäjien näkemykset, missä puutavaran kaukokuljetusprosessin eri vaiheissa on mahdollista vähentää puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja. Käytetty asteikko: 1=Ei lainkaan, 2=Vähän, 3=Kohtalaisesti, 4=Paljon, 5=Erittäin paljon.)

Koulutusta annettu aktiivisesti

Kuljetusyrittäjistä kolme neljäsosaa kertoi, että on antanut kuljettajilleen koulutusta ja jakanut tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä. Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät olivat antaneet kuljettajilleen selvästi enemmän koulutusta ja jakaneet tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Samoin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan isot yrittäjät olivat kouluttaneet kuljettajiaan ja jakaneet tietoa tyhjäkäyntiajoista huomattavasti aktiivisemmin kuin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan pienemmät kuljetusyrittäjät.    

Tutkimukseen osallistuneista pohjoissuomalaisista kuljetusyrittäjistä kaikki kertoivat antaneensa kuljettajilleen koulutusta ja jakaneensa tietoa tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä. Vastaavasti eteläsuomalaisista kuljetusyrittäjistä vain hieman yli puolet raportoi kouluttaneensa ja jakaneensa tietoa kuljettajilleen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä.

Tutkimuksen kuljetusyrityksistä vain seitsemän prosenttia oli ottanut yrityksessään käyttöön kannustimia tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseksi. 

Mahdollisuudet tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseen

Kuljetusyrittäjät näkivät, että merkittävimmät mahdollisuudet vähentää puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ovat odotusajat vastaanottopaikalla, kuljettajien tauot ja lepoajat sekä auton tankkaaminen. Myös kuljetuksen suunnittelussa autossa, kuormatietojen lähettämisessä ja kuormaliinojen irrotuksessa arvioitiin olevan mahdollisuuksia vähentää puutavara-auton tyhjäkäyntiaikoja. Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät arvioivat kaukokuljetusprosessin eri vaiheissa olevan selvästi enemmän mahdollisuuksia puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseen kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. 

Automaattinen sammutustoiminto ja etähallinta tehokäyttöön

Moni yrittäjä nosti tutkimuksessa esille puutavara-auton moottorin automaattisen sammutustoiminnon, jolla voi helposti ja tehokkaasti rajoittaa puutavara-auton tyhjäkäyntiaikaa. Sammutustoiminto toimii siten, että autossa voiman ulosoton ei ollessa toiminnassa ja vaihteiston ollessa vapaalla tietyn aikaa tulkitsee toiminto sen tyhjäkäynniksi ja sammuttaa moottorin automaattisesti. 

Osalla yrittäjistä moottorin automaattinen sammutustoiminto on jo käytössä varustettuna 1, 2 tai 3 minuutin aikarajalla, minkä jälkeen auton moottori sammuu automaattisesti. Toisaalta osalla kuljetusyrityksistä automaattinen sammutustoiminto ei ole vielä käytössä. Saatujen hyvien kokemusten pohjalta kaikkien kuljetusyrittäjien kannattaisi investoida moottorin automaattiseen sammutustoimintoon. Automaattisen sammutustoiminnon yleistymistä puutavara-autoissa nopeuttaisi, jos toiminto olisi kaikissa uusissa kuorma-autoissa valmiiksi aktivoituna vakiovarusteena. 

Kuljetusyrittäjät ovat myös havainneet, että niin sanottu etähallintakapula, jolla voidaan käynnistää ja sammuttaa auton moottori ohjaamon ulkopuolelta, on huomattavasti auttanut tyhjäkäyntiaikojen vähenemisessä puutavaran autokuljetuksessa.     

Artikkeli perustuu metsätieteiden yo Jeremias Jeskasen metsätieteiden kandidaatin tutkielmaan, jonka professori Kalle Kärhä ohjasi Itä-Suomen yliopistossa metsätieteiden osastolla. Tutkimus liittyy Metsät ja biotalous (FOBI) -tutkimusyhteisön tutkimusalaan ja sitä on tukenut myös Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja professori Heli Peltolan johtama UNITE-lippulaiva.

 
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta
25.01.2024 9.44Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jussi Linnaranta
25.01.2024 9.00Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintäviraston teknologia- ja strategiajohtajaksi
24.01.2024 13.22MAN sanoo akkukäyttöisen kaukoliikenneauton lanseerauksen alkaneen menestyksekkäästi
24.01.2024 10.45VW juhlistaa 50-vuotiasta Golfia juhlapäivityksellä - uutuudet Suomeen alkukesäksi
24.01.2024 9.11Tutkijoiden ja metsäteollisuuden yhteistyö tähtää päästöttömän paperimassan valmistukseen
24.01.2024 8.44Opelin uusi täyssähköinen SUV on nimeltään Frontera
24.01.2024 8.00Metka-laki astui voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
23.01.2024 18.00Pentep Oy Parolassa on nyt osa Colmecia
23.01.2024 11.00Puutuhkan hyötykäyttöä edistetään 700 000 eurolla Jamkin, JYU:n ja Metsäkeskuksen yhteishankkeella
23.01.2024 10.10Metsäteollisuuden Lehtomäki mukana pääministereiden tavatessa Ursula Von der Leyenin
23.01.2024 9.22Veneiden hankinnat hiipuivat selvästi vuonna 2023
23.01.2024 8.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 syys-marraskuussa 17 % vuodentakaisesta
22.01.2024 14.00Vuoden 2023 heinä-syyskuussa toiminnan lopettaneita yrityksiä oli 12% enemmän kuin vuotta aiemmin
22.01.2024 8.10Metsävaratietoja päivitetään nyt hakkuukoneilta saatavilla tiedoilla
21.01.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa
21.01.2024 10.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,8 miljoonaa matkustajaa joulukuussa 2023
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 17.00Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa myös kaudella 2024
19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
18.01.2024 12.15Kuorma-automarkkinassa tasaista vaihtelua eri valmistajien kesken 2015 - 2023
18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!

Näytä lisää »