Uudistunut Renault Clio syksyksi Suomeen18.04.2023 11.39
Nyt viidennen sukupolven Clio uudistetaan, eikä kynää ole käytetty mitenkään kevyesti, vaan kyseessä on merkittävä muodonmuutos. Keula näyttää teknisemmältä ja futuristisemmalta, samalla kun siinä on sukunäköä uusimpien mallien kuten Megane E-Tech electricin kanssa. Vuonna 1990 esiteltiin Renault Clio, joka nousi heti oman luokkansa eniten myydyimmäksi automalliksi. Kansainvälistä menestyjää on myyty ympäri maailmaa yli 16 miljoonaa kappaletta ja kaksi viidestä sukupolvesta on voittanut Car of the Year -tittelin.
Mitat ovat Cliossa ennallaan, joten se on 4,053 metriä pitkä, peilit mukaan lukien 1,988 metriä leveä ja 1,439 metriä korkea. Sisätilat eivät ole saaneet osakseen moitteita, joten niiden suhteen ei ollut tarvetta muutoksiin. Myös 391 litran tavaratila edustaa huippua tässä autoluokassa (301 litraa Clio E-Tech full hybrid 145). Oven avaaminen uuden Clion sisätiloihin vie entistä viihtyisämpään ympäristöön. Materiaalit ovat korkeatasoisempia ja paremmin ympäristön huomioon ottavia kuin ennen, mikä kertoo laadun nousseen korkeammalle tasolle. Hyvät sisätilat ja ergonomia olivat jo entuudestaan Clion vahvuuksia, jotka korottavat yhdessä uusien materiaalien kanssa mukavuuden kilpailijoiden yläpuolelle. Kun tähän lisätään vielä parantunut liitettävyys ja sovellukset, kuljettaja ja matkustajat voivat rentoutua ja nauttia matkasta. Uudessa Clio Technossa on verhoilumateriaalina istuimissa, ovipaneeleissa ja kojelaudassa ympäristöä kunnioittava materiaali, josta 60 prosenttia on TENCEL-nimistä biopohjaista kuitua. Uusi materiaali on osa Renaultin strategiaa vähentää kaikin tavoin hiilidioksidipäästöjä. Uusi Clio ei ole vain ensimmäinen auto, jossa käytetään TENCEL Modal -kuituja, vaan samalla ne ovat ensi kertaa käytössä auton sisätiloissa. Yllättävän pehmeä materiaali on tehty uusiutuvasta materiaalista, puusta, joka on myös helppo kierrättää uudelleen.
Ohjaamossa on entistä enemmän tekniikkaa ja varusteita, mistä on iloa niin kuljettajalle kuin matkustajille. Liitettävyys on huipputasoa Clion luokassa, ja sen käyttö entistäkin helpompaa. Kaikissa varustetasoissa on 7- tai 10-tuumainen digitaalinen mittaristo. Suurempaan saa näkyviin navigoinnin kartan, ja se mukautuu ajotilan tyyliseksi. Renault Easy Linkin viimeisin kehitysversio on käytettävissä varustetason mukaan 7- tai 9,3-tuumaisen kosketusnäytön avulla, joista suuremmassa on sisään rakennettu navigointi. Sekä Android Auton että Apple CarPlayn voi yhdistää auton tietoviihdejärjestelmään langattomasti. Turvallisuutta ja ajamisen helppoutta lisäävät 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, jotka ovat joko vakio- tai lisävarusteita. Niiden avulla Clio on yksi luokkansa turvallisimmista autoista, kun siihen on saatavissa esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin tai 360 asteen kamera. Mukavuutta lisäävät muun muassa automaatti-ilmastointi, älyavainkortti tai älypuhelimen langaton lataus. Laaja valikoima voimanlähteitä – Suomessa keskitytään suosituimpiin Renault Clioon on saatavissa viisi erilaista voimanlähdettä, mikä on laajempi valikoima kuin yhdelläkään kilpailijalla. Moottorit kattavat periaatteessa kaiken vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista etevän hybridin kautta turbodieseliin. Kehittynein moottori on vuodesta 2020 Clioon saatavissa ollut E-Tech full hybrid 145, jolle on myönnetty yli 150 patenttia. Voimalinjan kehityksessä on käytetty Renaultin Formula 1 -kilpailuissa saamia oppeja, minkä takia se on tehokas ja taloudellinen. Voimalinjassa on 1,6-litrainen 69 kilowatin (94 hv) tehoinen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja 18 kilowattia kehittävä käynnistysmoottorin ja generaattorin yhdistelmä. Niitä käyttää joustavasti ja automaattisesti älykäs monitilavaihteisto. Pienimmillään yhdistetty kulutus on vain 4,1 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 93 g/km.
Toinen suomalaisittain kiinnostava moottori on kolmesylinterinen 1,0-litrainen bensiiniturbo (TCe 90), joka kehittää 67 kilowattia (91 hv) ja 160 newtonmetrin vääntömomentin. Sen kanssa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, minkä ansiosta kulutus on erittäin pieni. Saman moottorin vapaasti hengittävä versio (SCe 65) kehittää 49 kilowattia ja sen kanssa on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Saatavilla ovat lisäksi LPG-nestekaasulla (ei sovellu Suomessa tieliikennekäyttöön) toimiva moottori (TCe 100 LPG) ja turbodiesel (Blue dCi 100). Suomeen uusi Renault Clio on tulossa syksyllä. Meille tulevat mallit ja niiden hinnat ilmoitetaan lähempänä myynnin alkamista. |