Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hanke: Suomi ohjattava matelukaistalta ohituskaistalle

16.01.2017 10.00

rakennusteollisuus_silta.jpg

Naapurimaissamme liikenneverkon voimakas kehittäminen nähdään yhdeksi keskeisimmistä kilpailukyvyn edistäjistä. Ilman vastaavaa kansallisesta edusta lähtevää kirkasta strategiaa ja siinä pysymistä Suomi jää väistämättä jälkeen. 

”Liikkuminen ja kuljetukset ovat suuren murroksen kynnyksellä. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin infrapanostukset kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä”,inframarkkinoiden asiantuntija Eero NippalaTampereen ammattikorkeakoulusta sanoo.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun luotsaamassa selvityksessä on hahmoteltu Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle ja kehittämisen panostuksille neljä vaihtoehtoista polkua: Älykäs, Huima, Kuuliainen ja Niukka. Nämä johtavat hyvinkin erilaisiin tulevaisuudenkuviin, kun tarkastelujakso on ulotettu vuoteen 2040 saakka.

Tulevaisuudenkuvia on peilattu eri tavoitteisiin, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen.

”Tavoitteet täyttyisivät monin osin parhaiten Huimaksi nimetyssä skenaariossa, jossa investoidaan vahvasti elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetusten edellytyksiin sekä laajojen työssäkäyntialueiden työmatkaliikenteeseen. Suomi yhdistettäisiin kiinteämmin Eurooppaan Helsinki–Tallinna-tunnelilla, joka mahdollistaa kauttakulun Koillisväylälle. Huima edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon”, VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio toteaa.

Vastaavasti kehityspolku Niukka tarkoittaisi jämähtämistä nykyisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon. Niukka Suomi jäisi Euroopassa peränpitäjäksi, varsinkin jos Norja ja Ruotsi yhdistävät kaavailujensa mukaisesti eteläisten osiensa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi Tanskan kanssa nopeilla junilla. Älykkäässä skenaariossa liikenneväylät muuttuvat palvelualustoiksi ja Kuuliaisessa sitoudutaan vahvasti päästövähennystavoitteisiin, joita ei saavutettaisi osassa muista skenaarioista.

”Suomi tarvitsee talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamiseksi nykyistä selvästi suurempia liikenneinfrastruktuuri-investointeja. Etenkin Etelä-Skandinavian mittavat liikennesuunnitelmat muodostavat kovan haasteen. Sen vuoksi yhteydet Keski-Eurooppaan Baltian kautta sekä pohjoiset yhteydet Atlantille ja Jäämerelle ovat lähitulevaisuuden asioita. Hankkeita on lähdettävä valmistelemaan ajoissa muun muassa EU:n TEN-T-rahoituksen saamiseksi. Näihin hankkeisiin kuuluu myös Koillisväylän datakaapeli”, kommentoi selvitystä Paavo Lipponen.

”Liikenneinfran rahoitus on yhtä tärkeä kuin esimerkiksi hävittäjien. Lentokoneita ei voida rahoittaa, jos talous ei kasva. Siihen tarvitaan nykyistä huomattavasti parempia niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin yhteyksiä”, Lipponen painottaa.

Liikenneverkon kehittämisessä 25 vuotta on lyhyt aika

Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen toteaa, että fyysisen infran tarve ei häviä, vaikka digitalisaatio avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia.

”Vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon on tarve sijoittaa kokonaisuudessaan 77–105 miljardia euroa. Rahoitus on syytä käyttää viisaasti. Summat ovat suuria, ja yhteiskunnan kannalta erittäin iso kysymys on se, mitä rahalla voidaan saada aikaan – tai olla saamatta.”

Hankkeen ohjausryhmä ehdottaakin poliittisille päättäjille, että nämä käynnistäisivät pitkän aikavälin infrasuunnitelman laatimisen. Yksittäisten hankkeiden sijaan on syytä tarkastella koko liikennejärjestelmää. Lisäksi on tarpeen selvittää budjettirahoituksen rinnalle tai sijaan uudenlaisia rahoitusratkaisuja, kuten liikenneverkkoyhtiöselvityksen yhteydessä on jo tehtykin.

”Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen vaativat valtavasti aikaa ja työtä, ja rakenteiden elinkaari on huomattavan pitkä. Merkittävien hankkeiden valmistelun kannalta vuosi 2040 on jo lähellä. Nyt on kiire käynnistää sellaisten strategisten hankkeiden suunnittelu, jotka pitäisi toteuttaa seuraavien 25 vuoden kuluessa. Esimerkiksi valtatie 12:n sijoittamista tunneliin Tampereella esitettiin 1990-luvun alussa, ja tunneli avattiin liikenteelle viime marraskuussa”, Pakarinen muistuttaa.

”Digitalisaatio, palveluistuminen, automatisoituva liikenne ja kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet ovat teemoja, jotka mullistavat liikenneympäristöämme ja liikenneinfraan kohdistuvia vaatimuksia. Nyt julkaistu Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvitys sekä valmisteilla oleva Suomen liikenne- ja viestintäjärjestelmien tulevaisuuskuva 2030 ja 2050 ovat arvokas tuki tulevaisuuden infratarpeiden ennakoinnissa. Jos haluamme olla liikenteen uusien palveluiden edelläkävijöitä, meidän on oltava rohkeita myös niihin tarvittavan infran kehittämisessä ja tukemisessa,” liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.  

Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hankkeeseen kytkeytyy WSP:n tekeillä oleva selvitys, jossa osalle kehityspoluista laaditaan toimenpideohjelmat kymmenen vuoden aikajänteelle ja arvioidaan niiden vaikutukset elinkeinoelämälle. WSP:n selvitys valmistuu alkuvuoden aikana.

Hankkeissa mukana olevat tahot edustavat monipuolisesti suomalaista yhteiskuntaa. Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hankkeen ohjausryhmään ovat osallistuneet Rakennusteollisuus RT, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Kuntaliitto, Liikennevirasto, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK sekä Toimihenkilökeskusjärjestö STTK. Hankkeen on rahoittanut TT-säätiö.


Raportti on saatavilla verkosta VTT:n sivuilla http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T283.pdf
ja raportti sekä julkistustilaisuuden aineistot RT:n sivuilla www.rakennusteollisuus.fi/Liikenneinfra2040

26.01.2017 18.10Kivihiilen kulutus kasvoi 31 prosenttia Suomessa vuonna 2016
26.01.2017 12.30Vuoden 2016 Sillanrakentamisen Hyvä idea -tunnustus Ruukki Constructionille, Versowoodille ja Parmalle
26.01.2017 12.00Yaran pelto- ja metsälannoitevalikoimat vuodelle 2017
26.01.2017 12.00Valmet kehittää laadunhallintatuoteperhettään tuomalla markkinoille täysin uudistetun Valmet IQ Web Monitoring System -katkokamerajärjestelmän
26.01.2017 11.45Wärtsilä optimoi Tallinkin uuden M/S Megastarin ylläpidon ja moottoreiden suorituskyvyn
26.01.2017 9.10Järjestöt: Kuntien korjausvelka hukassa - yritysten avulla terveempään talouteen
26.01.2017 8.47Liukas puu ja liukas kuormatila ovat asetuksenmukaisellakin kuormansidonnalla vaarallinen yhdistelmä.
25.01.2017 20.12Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjälle
25.01.2017 19.401600 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
25.01.2017 18.01Moottoripyörät pärähtävät käyntiin MP-messuilla
25.01.2017 16.45Ovatko dieselautot lähipäästöiltään niin huonoja kuin väitetään?
25.01.2017 15.00Nuori, pidä kiirettä! Maanmittauslaitoksen kesätyöpaikkojen hakuaika päättyy 27.1.
25.01.2017 15.00Lammas- ja lehmipaimenviikoille ennätysmäärä hakemuksia
25.01.2017 15.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä 900 nuorelle
25.01.2017 3.36Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan
25.01.2017 0.55Puolustus ei perustu vapaaehtoisuuteen
24.01.2017 18.10KUVAKISA KONEVÄELLE! Missä Ammattilehden Mediamobiili oli isojen koneiden vierellä...?
24.01.2017 13.00Mercedes-Benzin muotoilujohtajalle Gorden WagenerilleYhdysvaltain arvostetuin muotoilupalkinto
24.01.2017 12.00Stora Ensolle tunnustusta maailmanlaajuisesta johtajuudesta ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä
24.01.2017 10.30Kinkkurasvoista valmistettiin 10 000 litraa Neste MY uusiutuvaa dieseliä
24.01.2017 9.30Puuinfo järjestää opintomatkan Saksaan 4.-7.5.2017
24.01.2017 9.15Seminaari/webinaari 8.2.2017 Miksi metsien taloudellisia mahdollisuuksia jätetään käyttämättä
24.01.2017 9.00Metsä Groupin karttajärjestelmässä jo 235 000 kilometriä sähkölinjoja merkittävä parannus työturvallisuuteen
24.01.2017 8.55Ministeri Berner: Väylien rahoituksen uudistustarve on ratkaistava
24.01.2017 5.45Vuosaaren tunnelin sulku 25.1.2017 klo 22.00 alkaen
24.01.2017 3.33Liukuestetolpista iso apu kuormansidonnalle - suurtehojarruista yhdistelmän pysähtymiselle.
23.01.2017 18.22Maakunnallinen Yrittäjäpalkinto 2016 myönnettiin Metsä-Multia Oy:lle
23.01.2017 18.20Jyväskylän Yrittäjien vuoden 2016 Yrittäjäpalkinto myönnettiin AFM-Forest Oy:lle
23.01.2017 18.10Puunkuormauksen mullistava HiVision -ohjaus on nyt tilattavissa Loglift ja Jonsered -nostureihin
23.01.2017 17.10Nimityksiä Veho Hyötyajoneuvoissa
23.01.2017 15.30Sammansalmen sillan korjaus aiheuttaa muutoksia liikenteelle Sysmä-Luhanka tiellä
23.01.2017 15.10Estä rengasvahinko ennalta - Aramid-vahvistetut sivupinnat suojaavat tehokkaasti vaurioilta
23.01.2017 14.35SONAX tuo markkinoille täysin uudenaikaisen lasinkovan, mutta joustavan keraamisen pinnoitteen
23.01.2017 14.22Vastuullinen pintakäsittely takaa pidentyneen käyttöiän ja paremman ulkomuodon.
23.01.2017 12.00Tuulivoimavuosi 2016 toi Suomeen lähes miljardin investoinnit
23.01.2017 11.00Rauman seudun kunnissa nuorten onnettomuusriski poikkeuksellisen korkea
23.01.2017 10.21Maarakennusalan firmat haastavat kaivuhommiin keskellä Stadia
23.01.2017 3.33Volvo Trucksin verkosto jatkaa mittavia investointeja Suomen markkinaan sekä panostamalla henkilöstöön
22.01.2017 16.10PONSSE Pohjoinen Express - entistäkin parempaa palvelua pohjoisen Suomen asiakkaille
22.01.2017 13.01FACEBOOK KUVAKISA! Tunnistatko kuvan metsätöissä olevan camo-värisen näyttävän Hitachi ZX135 USL -kaivukoneen...?
22.01.2017 11.15Nimityksiä Teboilissa
22.01.2017 6.53Asennustilahelpotusta neliakselisten puutavara-autojen tila-ahtauteen Weckmanilta.
22.01.2017 1.10Juha-Matti Raatikainen aloittanut Volvo Truck Centerin aluemyyntipäällikkönä idän alueella
21.01.2017 18.01Logset 8H GT -harvesteri esiintyy työnäytöksessä Hausjärvellä 3.2.2017
21.01.2017 15.55Uutta hiekoittimen muotoilua tila-ahtaisiin trippeliautoihin
21.01.2017 10.10Ammattilehti Facebook kuvakisa puukuskeille - tunnistatko kuvan Volvon...?
21.01.2017 9.00Uusi menetelmä tunnistaa puulajin automaattisesti
21.01.2017 7.22Ammattilehden hyötyajoneuvojen koeajot täydessä vauhdissa - Fiat Fullback ja Renault Master 4x4 uusimmat koeajettavat
21.01.2017 3.00Pro: Meri- ja autoteollisuuden tukitoimet tervetulleita - kiitoksen paikka
20.01.2017 15.22KATSO KUVAT TÄSTÄ! Eco Log esittelee uudet E-sarjan kuormatraktorit
20.01.2017 14.20Veho Hyötyajoneuvot ja Mercedes-Benz Verkostomessuilla 25.-26.1.2017
20.01.2017 12.00Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 270 ja loukkaantui vakavasti 477 ihmistä vuonna 2015
20.01.2017 11.01Pumppukärryt ja paljon muuta helposti verkkokaupasta - parhaaseen hintaan
20.01.2017 10.25Jari Halinen edustaa Suomea Loglift Jonsered -lähettiläänä
20.01.2017 10.22Käy tutustumassa Tamtronin uudistuneeseen verkkopalveluun
20.01.2017 10.20Retro Trucks Rekkakukossa 6.5.2017
20.01.2017 9.20Vertailu: Toyotan merkkiuskollisuus on erittäin vahva - Jaguar vetää puoleensa nuoria aikuisia
20.01.2017 3.13Avoin data tehokäyttöön
20.01.2017 0.07Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen
19.01.2017 21.58Aseiden lupaprosessi joustavammaksi aseturvallisuudesta tinkimättä
19.01.2017 21.00Liukkaat hoitamattomat tiet ja lumikuorma puhuttivat KUORMATILAA - 2017 kiertueneen avauksessa Uimaharjulla.
19.01.2017 17.32Liikenneverkkoa kehitettävä kokonaisuutena pitkäjänteisesti
19.01.2017 16.00Vuoden 2016 Kuljetuskuutio-palkinto Tullille
19.01.2017 15.00Kansainväliset öljymarkkinat tammikuu 2017
19.01.2017 12.30Rakennusteollisuus RT: Pitkäjänteisyys ja rahoituksen uudistaminen väyläyhtiön etuja
19.01.2017 12.30SKAL: Livessä aineksia kilpailukyvyn parantamiseen
19.01.2017 12.30Öljyala: Liikenneverkkoselvitys vaatii perusteellista arviointia
19.01.2017 11.15LVM: Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen
19.01.2017 11.00Autoala pitää liikenneverkkoyhtiötä koskevaa selvitystä hyvänä avauksena
18.01.2017 20.10Huomio urakoitsijat ja metsänomistajat - katso tästä hyvä video metsäkoneteloista
18.01.2017 15.30Ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmistunut Vaasan satamatiehankkeesta
18.01.2017 15.01Oletko Sinä seuraava Ammattilehden Facebook-sivujen lahjakortin voittaja?
18.01.2017 14.00Yritykset kasvattavat liikevaihtoaan viennin avulla osoittaa logistiikkayritys UPS:n teettämä tutkimus
18.01.2017 13.23Logset laajentaa toimintaansa Venäjällä
18.01.2017 13.22Yle: Ministeriö esittää tiemaksuja käyttöön, autovero kokonaan pois
18.01.2017 13.20Uutuuskirja paljastaa miten luodaan uusia menestyviä suomalaisia vientituotteita
18.01.2017 13.20Jätkäsaaren palvelukortteleille etsitään toteuttajaa
18.01.2017 13.20Ennakkotieto: Energia-alan Suomen ja Saksan yhteinen rahoitushaku avautuu
18.01.2017 13.20Uusi mittaus- ja kuivausteknologia vähentää kosteuden aiheuttamia sähkömoottoririkkoja
18.01.2017 8.00Kuntapäättäjät ovat tyytyväisiä kunnissa toteutettuihin tuulivoimahankkeisiin
18.01.2017 8.00Goodyear Eagle-360 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
18.01.2017 3.57KUORMATILAA-2017 kierros starttasi Stora Ensolta Uimaharjusta 16-17.1.2017. - Starttipäivät Enocellillä oli kaupallinen menestys.
17.01.2017 18.01Valmet solmii strategisen energia- ja prosessiteollisuuden automaatiota koskevan kumppanuuden Consulta Enterprises -yhtiön kanssa Intiassa
17.01.2017 16.15Mechelininkadun peruskorjaus Helsingissä alkaa puiden kaatamisella
17.01.2017 15.15Nokian Raskailta Renkailta neljä uutta CT-rengasta - Maatalouden raskaimmatkin kuormat siirtyvät nyt tehokkaasti ja turvallisesti
17.01.2017 13.30Laihian kohdan tiehanke etenee siltatöillä
17.01.2017 12.00Tampereen Rantatunnelin säännölliset huollot jatkuvat
17.01.2017 10.50Mercedes-Benz GLC rallin uudeksi turva-autoksi
17.01.2017 10.10John Deere Forestry Oy:n nimitysuutisia
17.01.2017 10.00Vuonna 2016 Renault-yhtymän myynti kasvoi neljättä vuotta peräkkäin
17.01.2017 9.30Metsänkäsittelyn vaihtoehtoja voi kohta katsoa virtuaalilasien läpi
17.01.2017 9.30Lomalle paimeneen Haku lammas- ja lehmipaimenviikoille käynnissä16.1.?23.1.2017
17.01.2017 8.20Raskaspari Oy hakee mekaanikkoa koulutettavaksi oppisopimuksella metsäkonehuollon ammattilaiseksi
16.01.2017 18.20VTT:n spin-off yhtiöt keräsivät vuonna 2016 yhteensä ennätykselliset 18 milj. euroa pääomasijoituksia
16.01.2017 18.15Kekkilä jalostaa biomassat uudeksi kasvuksi
16.01.2017 18.11Nimitysuutinen Suomen metsäkeskuksessa Pirkanmaalla
16.01.2017 18.101400 tykkäystä tuli täyteen tänään! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
16.01.2017 17.25....... ja Me tulemme taas ! ! ! - Terminatorimiesten KUORMATILAA- 2017 Suomen kierroksen startti Pohjois-Karjalassa.
16.01.2017 15.00Tukesin tiedote: Rakennustuotteita testautetaan tänä vuonna tehostetusti
16.01.2017 14.00Tiheä automaattivalvonta rauhoitti Kehätien liikennettä

Näytä lisää »