Liukas puu ja liukas kuormatila ovat asetuksenmukaisellakin kuormansidonnalla vaarallinen yhdistelmä.26.01.2017 8.47 Talviliukas puu ja tolppien sileä liukuesteetön pinta on vaarallinen yhdistelmä asetustenmukaisellakin kuormansidonnalla. Perävaunun etunippu luistaa herkimmin alas töyssyteillä ja jarrutuksissa.
Puutavaranippujen tippumiset ovat lisääntyneet äkkijarrutuksissa. Sidonnan tehostamistarvetta kasvattaa uusien yhdistelmien jarrutustehon kasvu lähes 50%:lla , sekä automaattisten hätäjarrujen tulo kuorma-autojen turvavarusteeksi. Liukuesteettömät tolpat ja tuore puu ovat turvaton yhdistelmä myös kesäolosuhteissa.
Sileäpintaisen alumiini-, ja terästolpan kuormansidonta on mahdotonta tehdä turvallisesti ilman sidosten määrän lisäämistä (tuplaamista) ja esikiristysvoiman kasvattamista riittävän tehokkailla automaattikiristimillä. Tolppien liukuestepinnat ja automaattinen ketjusidonta on turvallinen paketti.
Asetusten mukainen kuormansidonta yhdessä tolppaliukuesteitten sekä pankkorunkojen purevan rautahammastuksen kanssa takasivat puunippujen paikoillaan pysymisen kuvan yhdistelmän kolaritilanteen aiheuttaneen automaattisen äkkijarrutuksenkin aikana.
Kuormansidontamääräyksissä lastin liikkeellelähtö on estettävä riittävän tehokkailla kuormasiteillä, tai kuormasiteillä ja tehokkailla kitkapinnoilla. Asetus 940 / 1983 määrittelee sidonnan ja sitä tehostamaan terävät liukuestesermit pankkorungoille. |