Ovatko dieselautot lähipäästöiltään niin huonoja kuin väitetään?

25.01.2017 16.45


130325_HEL_7634_high.jpg

Dieselautojen lähipäästöt eli ilmanlaatuun vaikuttavat pakokaasupäästöt ovat nousseet otsikoihin viime aikoina ja niiden vaikutuksesta kaupunkien ilmanlaatuongelmiin on käyty keskustelua. 

Tutkimusten mukaan (mm. ICCT) markkinoilla olevat dieselhenkilöautot päästävät käytännön ajossa typen oksideja moninkertaisesti verrattuna päästönormien vaatimuksiin. Nesteen polttoaine- ja moottoriasiantuntijat Seppo Mikkonen ja Markku Honkanen selventävät, mistä keskustelussa on kysymys. 

Ovatko dieselautot päästöiltään niin huonoja kuin väitetään? 

Eivät ole. Ensinnäkin on hyvä tarkentaa, että henkilöautojen ja raskaan liikenteen ajoneuvojen lähipäästöt ovat kaksi eri asiaa. Tämä keskustelu koskee erityisesti dieselhenkilöautoja, joiden osalta päästöjen mittaustapa ei ole vielä yhtä tiukka kuin raskaalla liikenteellä. Tällä hetkellä esimerkiksi uuden dieselkäyttöisen bussiliikenteen lähipäästöt ovat pienemmät kuin henkilöauton.

Lisäksi on erotettava uudet ja vanhat henkilöautot. Nykyaikaisten hiukkassuodattimilla varustettujen dieselhenkilöautojen lähipäästöt ovat pienemmät kuin bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla. Ongelmana ovat vanhemmat autot, joissa ei ole käytössä viimeisin teknologia. 

Mistä päästöistä on kysymys?

Liikenteen osalta puhutaan kahdenlaisista päästöistä: ilmaston lämpenemiseen vaikuttavista kasvihuonekaasupäästöistä ja ilmanlaatuun vaikuttavista lähipäästöistä eli pakokaasupäästöistä. 

Tämä keskustelu koskee lähipäästöjä ja tutkimuksissa suurennuslasin alle on otettu erityisesti typen oksidit. Ilmanlaatuun vaikuttavat myös hiukkas-, häkä- ja hiilivetypäästöt, jotka ovat dieselhenkilöautoilla pienemmät kuin bensiinikäyttöisillä autoilla. Kokonaispäästöjä tarkasteltaessa dieselautot eivät ole lähipäästöiltään sen huonompia kuin bensiiniautotkaan.  

Miten dieselautojen päästöjä voidaan vähentää?

Dieselauton lähipäästöjä voidaan vähentää tehokkaasti autoon asennetuilla puhdistuslaitteilla kuten hiukkassuodattimella ja katalysaattoreilla. Hiukkassuodattimet ovat olleet käytössä jo pitkään, ja typen oksideja vähentävät katalysaattorit tekevät tuloaan. Tärkeää on ohjelmoida katalysaattorit niin, että ne toimivat myös todellisessa käytössä, eivätkä pelkästään testiolosuhteissa. Tätä edellyttää syksyllä 2017 voimaan tuleva Euro 6c -normi, ja sen jälkeen markkinoille tulevien dieselautojen typenoksidipäästöt ovat pienet.

Vanhoissa dieselhenkilöautoissa lähipäästöjä voi vähentää tankkaamalla muun muassa 100-prosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista valmistettua Neste My uusiutuvaa dieseliä. 

Voiko autonvalmistajien antamiin päästölukuihin luottaa?

Autonvalmistajat ovat valmistaneet autoja olemassa olevan lainsäädännön ja päästönormien mukaisesti. Valitettavasti lainsäädännön porsaanreiät ovat mahdollistaneet sen, että käytönaikaiset päästöt saattavat olla huomattavasti korkeammat kuin testiolosuhteissa. Syksyllä 2017 voimaan tuleva Euro 6c -päästönormi edellyttää mittaamaan päästöjä todellista ajoa vastaten, ja se kuuluu uusien automallien hyväksyntätestiin.

Millainen auto olisi lähipäästöiltään paras vaihtoehto?

Vertailu on vaikeaa, sillä lähipäästöihin vaikuttavat monet asiat, kuten ajotapa, matkakilometrit ja jopa sääolosuhteet. Kaupunkiajossa sähköauto on todennäköisesti lähipäästöiltään parhain. Pitkillä matkoilla ja isoissa ajoneuvoissa dieselmoottori on edelleen hyvä valinta, sillä sen polttoaineenkulutus on pienempi kuin bensiinikäyttöisen auton ja sähköauto ei ole vaihtoehto. Pienissä autoissa ja kaupunkiajoon painottuvassa käytössä bensiini on todennäköisesti jatkossakin järkevämpi vaihtoehto kuin diesel.

Viime aikoina on nähty uutisia myös dieselautojen käyttörajoituksista. Esimerkiksi Oslo asetti väliaikaisen ajokiellon dieselhenkilöautoille. Nähdäänkö tällaisia rajoituksia lisää?

Ilmanlaadun parantamiseksi asetetaan todennäköisesti tulevaisuudessa erilaisia rajoituksia. Liikenne on yksi kaupunkien ilmanlaatuun vaikuttavista tekijöistä, ja on mielenkiintoista nähdä, millaiset ovat Oslon kaltaisten kokeilujen vaikutukset kokonaispäästöihin. Hiukkaspäästöjä aiheutuu myös renkaiden, jarrujen ja teiden kulumisesta. Edes sähköautot eivät veisi hiukkaspäästöjä nollaan. Ilmanlaadun kannalta olisi tärkeää puuttua autojen ikään ja päästötasoon, eikä niinkään siihen millä polttoaineella ne kulkevat. 

Väheneekö dieselpolttoaineen kysyntä?

Valtaosa raskaasta liikenteestä kulkee dieselpolttoaineella ja sen vuoksi dieselpolttoaineen kysyntä kasvaa edelleen. Raskaalla liikenteellä ei myöskään ole samalla tavalla vaihtoehtoja kuin henkilöautoliikenteessä. Raskaan liikenteen päästöjä voidaan vähentää edelleen mm. Neste MY uusiutuvan dieselin dieselin kaltaisilla 100-prosenttisilla biopolttoaineilla. 

Henkilöautojen osalta sekä bensiinin että dieselpolttoaineen kysyntä pienentynee, koska uudet autot kuluttavat vähemmän polttoainetta, vaikka liikenteen kokonaismäärä hieman kasvaisikin. Myös sähkön käyttö voimanlähteenä yleistyy.

31.01.2017 0.07Puutavarayhdistelmän lika- / lumikuormaa on rakenteissa keskimäärin 1000 kg /kuorma.
30.01.2017 20.01Metsähake kuivaksi keinokuivurilla
30.01.2017 14.01Lähes 1,2 miljoonan euron rahoitus metsäbiotalouden innovatiivisten liiketoimintamallien tutkimukseen
30.01.2017 11.00Neljä Valmetin toimittamaa pehmopaperilinjaa käynnistetty kolmen kuukauden sisällä Lee & Manin tehtaalla Kiinassa
30.01.2017 9.45Neste MY uusiutuvan dieselin myynti laajenee raskaan kaluston Neste Truck -asemille
30.01.2017 4.10Yhdistelmien huomiovalot ja heijasusteipit ovat käytännön olosuhteissa aivan liian yleisesti huonossa hapessa.
30.01.2017 1.23Reservistä siviilipalvelukseen siirtymistä ilmiönä pitää tutkia tarkemmin
29.01.2017 13.11Puukaupassa lähenneltiin ennätyslukemia vuonna 2016
29.01.2017 12.55Energiavuosi 2016: Sähkönkäyttö kääntyi nousuun
29.01.2017 4.56Kaikille Saimaan kuuteille pyritään nyt takaamaan syntymäpesä apukinoksia tekemällä
29.01.2017 0.10YK:n metsästrategia hyväksyttiin
29.01.2017 0.07Miksi nanopinnoitteet?
29.01.2017 0.05Puutavarapankkojen pinnoitemenetelmiä on syytä edelleenkehittää.
28.01.2017 21.04Lue Scania Maailma 3/2016 lehti tästä
28.01.2017 19.57Nanopinnoitteistako apua puutavarayhdistelmien lumikuormien pienentämiseen.
28.01.2017 18.01Parempaa haketta polttoon - Luken uudesta mallista taloudellista hyötyä yrityksille
28.01.2017 17.00Tieliikenteessä kuoli 15 ihmistä joulukuussa
28.01.2017 16.00Valmet toimittaa kuidutinjärjestelmän Luso Finsalle Portugaliin
28.01.2017 9.21OSALLISTU KISAAN! Tonniviissataa tykkääjää täyteen Ammattilehden Facebook sivuille tammikuun loppuun - voita 150 eur lahjakortti
28.01.2017 5.55Yksityistielain uudistuksella selkiytetään vastuita ja turvataan liikkumisen edellytyksiä
28.01.2017 2.42Kuorma-autojen enimmäismassoja nostetaan
27.01.2017 19.01Kuluttajien luottamus vahvistui yhä tammikuussa
27.01.2017 18.10Koneosapalvelu Oy hakee Vilppulaan ostopäällikköä
27.01.2017 16.00LVM: VM:n virkamiehet osallistuivat liikenneverkkoyhtiön selvitystyöhön
27.01.2017 15.00Yhdysvalloissa kiertävä sauna kulkee Neste MY uusiutuvalla dieselillä
27.01.2017 13.21LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen mielenkiintoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.01.2017 13.10LUE TÄSTÄ! ParkerStore Lähimyyjien uutislehti 1/2017 - paljon asiaa hydrauliikasta kone- ja kuljetusalalle
27.01.2017 11.00Kansallispuistojen käyntimäärät ja suotuisat talousvaikutukset edelleen kasvussa
27.01.2017 8.35Farmi Forest Oy ja Agritek Oy laajentavat yhteistyötään
27.01.2017 8.21Vene 17 Båt juhlistaa 100-vuotiasta Suomea
26.01.2017 18.10Kivihiilen kulutus kasvoi 31 prosenttia Suomessa vuonna 2016
26.01.2017 12.30Vuoden 2016 Sillanrakentamisen Hyvä idea -tunnustus Ruukki Constructionille, Versowoodille ja Parmalle
26.01.2017 12.00Yaran pelto- ja metsälannoitevalikoimat vuodelle 2017
26.01.2017 12.00Valmet kehittää laadunhallintatuoteperhettään tuomalla markkinoille täysin uudistetun Valmet IQ Web Monitoring System -katkokamerajärjestelmän
26.01.2017 11.45Wärtsilä optimoi Tallinkin uuden M/S Megastarin ylläpidon ja moottoreiden suorituskyvyn
26.01.2017 9.10Järjestöt: Kuntien korjausvelka hukassa - yritysten avulla terveempään talouteen
26.01.2017 8.47Liukas puu ja liukas kuormatila ovat asetuksenmukaisellakin kuormansidonnalla vaarallinen yhdistelmä.
25.01.2017 20.12Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjälle
25.01.2017 19.401600 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
25.01.2017 18.01Moottoripyörät pärähtävät käyntiin MP-messuilla
25.01.2017 16.45Ovatko dieselautot lähipäästöiltään niin huonoja kuin väitetään?
25.01.2017 15.00Nuori, pidä kiirettä! Maanmittauslaitoksen kesätyöpaikkojen hakuaika päättyy 27.1.
25.01.2017 15.00Lammas- ja lehmipaimenviikoille ennätysmäärä hakemuksia
25.01.2017 15.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä 900 nuorelle
25.01.2017 3.36Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan
25.01.2017 0.55Puolustus ei perustu vapaaehtoisuuteen
24.01.2017 18.10KUVAKISA KONEVÄELLE! Missä Ammattilehden Mediamobiili oli isojen koneiden vierellä...?
24.01.2017 13.00Mercedes-Benzin muotoilujohtajalle Gorden WagenerilleYhdysvaltain arvostetuin muotoilupalkinto
24.01.2017 12.00Stora Ensolle tunnustusta maailmanlaajuisesta johtajuudesta ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä
24.01.2017 10.30Kinkkurasvoista valmistettiin 10 000 litraa Neste MY uusiutuvaa dieseliä
24.01.2017 9.30Puuinfo järjestää opintomatkan Saksaan 4.-7.5.2017
24.01.2017 9.15Seminaari/webinaari 8.2.2017 Miksi metsien taloudellisia mahdollisuuksia jätetään käyttämättä
24.01.2017 9.00Metsä Groupin karttajärjestelmässä jo 235 000 kilometriä sähkölinjoja merkittävä parannus työturvallisuuteen
24.01.2017 8.55Ministeri Berner: Väylien rahoituksen uudistustarve on ratkaistava
24.01.2017 5.45Vuosaaren tunnelin sulku 25.1.2017 klo 22.00 alkaen
24.01.2017 3.33Liukuestetolpista iso apu kuormansidonnalle - suurtehojarruista yhdistelmän pysähtymiselle.
23.01.2017 18.22Maakunnallinen Yrittäjäpalkinto 2016 myönnettiin Metsä-Multia Oy:lle
23.01.2017 18.20Jyväskylän Yrittäjien vuoden 2016 Yrittäjäpalkinto myönnettiin AFM-Forest Oy:lle
23.01.2017 18.10Puunkuormauksen mullistava HiVision -ohjaus on nyt tilattavissa Loglift ja Jonsered -nostureihin
23.01.2017 17.10Nimityksiä Veho Hyötyajoneuvoissa
23.01.2017 15.30Sammansalmen sillan korjaus aiheuttaa muutoksia liikenteelle Sysmä-Luhanka tiellä
23.01.2017 15.10Estä rengasvahinko ennalta - Aramid-vahvistetut sivupinnat suojaavat tehokkaasti vaurioilta
23.01.2017 14.35SONAX tuo markkinoille täysin uudenaikaisen lasinkovan, mutta joustavan keraamisen pinnoitteen
23.01.2017 14.22Vastuullinen pintakäsittely takaa pidentyneen käyttöiän ja paremman ulkomuodon.
23.01.2017 12.00Tuulivoimavuosi 2016 toi Suomeen lähes miljardin investoinnit
23.01.2017 11.00Rauman seudun kunnissa nuorten onnettomuusriski poikkeuksellisen korkea
23.01.2017 10.21Maarakennusalan firmat haastavat kaivuhommiin keskellä Stadia
23.01.2017 3.33Volvo Trucksin verkosto jatkaa mittavia investointeja Suomen markkinaan sekä panostamalla henkilöstöön
22.01.2017 16.10PONSSE Pohjoinen Express - entistäkin parempaa palvelua pohjoisen Suomen asiakkaille
22.01.2017 13.01FACEBOOK KUVAKISA! Tunnistatko kuvan metsätöissä olevan camo-värisen näyttävän Hitachi ZX135 USL -kaivukoneen...?
22.01.2017 11.15Nimityksiä Teboilissa
22.01.2017 6.53Asennustilahelpotusta neliakselisten puutavara-autojen tila-ahtauteen Weckmanilta.
22.01.2017 1.10Juha-Matti Raatikainen aloittanut Volvo Truck Centerin aluemyyntipäällikkönä idän alueella
21.01.2017 18.01Logset 8H GT -harvesteri esiintyy työnäytöksessä Hausjärvellä 3.2.2017
21.01.2017 15.55Uutta hiekoittimen muotoilua tila-ahtaisiin trippeliautoihin
21.01.2017 10.10Ammattilehti Facebook kuvakisa puukuskeille - tunnistatko kuvan Volvon...?
21.01.2017 9.00Uusi menetelmä tunnistaa puulajin automaattisesti
21.01.2017 7.22Ammattilehden hyötyajoneuvojen koeajot täydessä vauhdissa - Fiat Fullback ja Renault Master 4x4 uusimmat koeajettavat
21.01.2017 3.00Pro: Meri- ja autoteollisuuden tukitoimet tervetulleita - kiitoksen paikka
20.01.2017 15.22KATSO KUVAT TÄSTÄ! Eco Log esittelee uudet E-sarjan kuormatraktorit
20.01.2017 14.20Veho Hyötyajoneuvot ja Mercedes-Benz Verkostomessuilla 25.-26.1.2017
20.01.2017 12.00Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 270 ja loukkaantui vakavasti 477 ihmistä vuonna 2015
20.01.2017 11.01Pumppukärryt ja paljon muuta helposti verkkokaupasta - parhaaseen hintaan
20.01.2017 10.25Jari Halinen edustaa Suomea Loglift Jonsered -lähettiläänä
20.01.2017 10.22Käy tutustumassa Tamtronin uudistuneeseen verkkopalveluun
20.01.2017 10.20Retro Trucks Rekkakukossa 6.5.2017
20.01.2017 9.20Vertailu: Toyotan merkkiuskollisuus on erittäin vahva - Jaguar vetää puoleensa nuoria aikuisia
20.01.2017 3.13Avoin data tehokäyttöön
20.01.2017 0.07Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen
19.01.2017 21.58Aseiden lupaprosessi joustavammaksi aseturvallisuudesta tinkimättä
19.01.2017 21.00Liukkaat hoitamattomat tiet ja lumikuorma puhuttivat KUORMATILAA - 2017 kiertueneen avauksessa Uimaharjulla.
19.01.2017 17.32Liikenneverkkoa kehitettävä kokonaisuutena pitkäjänteisesti
19.01.2017 16.00Vuoden 2016 Kuljetuskuutio-palkinto Tullille
19.01.2017 15.00Kansainväliset öljymarkkinat tammikuu 2017
19.01.2017 12.30Rakennusteollisuus RT: Pitkäjänteisyys ja rahoituksen uudistaminen väyläyhtiön etuja
19.01.2017 12.30SKAL: Livessä aineksia kilpailukyvyn parantamiseen
19.01.2017 12.30Öljyala: Liikenneverkkoselvitys vaatii perusteellista arviointia
19.01.2017 11.15LVM: Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen
19.01.2017 11.00Autoala pitää liikenneverkkoyhtiötä koskevaa selvitystä hyvänä avauksena
18.01.2017 20.10Huomio urakoitsijat ja metsänomistajat - katso tästä hyvä video metsäkoneteloista

Näytä lisää »