AMMATTILEHTI KOEAJAA: Täyssähköinen Ford F-150 Pro 4x4 Lightning Platinum - Ei mikään tuulimylly02.07.2023 15.00
Perinteisesti USA:ssa valmistettuja lava-autoja on ihannoitu niiden verraten suuren koon sekä iskutilavuudeltaan liki laivamoottoriluokkaan asettuvien voimanlähteiden puolesta. Selvitimme säilyykö illuusio kun voimanlähteenä onkin mukavasti höpöttövän V8:n asemesta lähes äänettömät sähkömoottorit. (kuva yllä: Kuva ei paljasta Ford F-150 Lightningin valtavia mittasuhteita: pituutta karvan alta kuusi metriä, korkeutta noin kaksi metriä ja leveyttä peilien kanssa liki 2,45 metriä.) Ford F-150 Lightning on valmistajan Pohjois-Amerikan markkinoille kehittämä täyssähkökäyttöinen lava-auto. Kuin salama kirkkaalta taivaalta Ford-maahantuojalta ilmoitettiin että yksi valmistajan esittelyautoista vierailisi pikaisesti Suomessa ja niin Ammattilehdelle avautui mahdollisuus lyhyeen koeajoon tällä USA:n lava-autoteollisuuden äänettömällä ihmeellä. (kuva: Nokkapellin alta ei paljastu enää moottori vaan reippaan kokoinen tavaratila, mikä sopii vaikka taukotuvaksi työmaakäytössä.) Kahdella moottorilla Ford lähestyy lava-automalliston sähköistymistä varsin konservatiivisesti. Vaikka tekniikka sen mahdollistaisi, niin F-150 Lightning jakaa ulkoisesti yhä perinteisen Pick-Upin ulkokuoren. Perinteinen polttomoottori on korvattu kahdella kompaktilla sähkömoottorilla, jotka on viety vetävien akselien yhteyteen. Moottorien parhaaksi yhteiseksi tehoksi ilmoitetaan 580 hv ja vääntömomentiksi 1050 Nm. (kuva: Kompaktit sähkömoottorit on viety akseleiden yhteyteen. Moottorien parhaaksi yhteiseksi tehoksi ilmoitetaan 580 hv ja vääntömomentiksi 1050 Nm.) Suoritusarvojen puolesta ei siis mitään aivan tavatonta jenkki-automarkkinassa, paitsi kiihtyvyys. Siltä osin Amerikan-salama onkin sitten aivan omillaan. Valmistaja lupaa kokonaispainoltaan niukasti päälle 3,5 tonnisen kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen reilussa neljässä sekunnissa. Tätä, oikeastaan aivan turhaa ominaisuutta kokeiltaessa on taas aika antaa kiitoksen sana istuimien selkänojien suunnittelijoille. Sähkömoottorit kun eivät liioin voiman annostelussa viivyttele. Vaikka voimaa onkin tarjolla parin auton edestä, jää kokemus silti hieman ohueksi. Moottoriäänet näet puuttuvat ja se on asia mikä kysyy, ainakin vinkkelikoneiden jytinään mieltyneiltä jonkin sortin totuttelua. Mielenkiintoisena ja erittäin toimivana ratkaisuna pienikokoisen sähkömoottorin jättämä avoin tila konehuoneen puolella on valjastettu tavaratilaksi. Tilavuudeltaan 400 litran vetoinen ja tasaisella lattialla varustettu säilytystila sopii vaikka taukotuvaksi, jos aika käy pitkäksi matkustamossa tai lavalla; onhan etukontissa kattokin pään päällä. (kuva: Kojelaudassa on Euro-Fordeistakin tuttua ilmettä ja ohjaamon mukavuus amerikkalaiseen tyyliin huipputasoa. ”Vaihdevipu” on mallia heavy duty.) Ylellisen mukava Sisällä matkustamossa on tarjolla ylellistä mukavuutta, ainakin näin hintahaitarin yläpäähän asettuvassa Platinum-varustelutasossa. Kojelaudan keskellä on nykytyylin mukaisesti varsin kookas Ford Sync4 -kosketusnäyttö, joka toimii samalla useimpien toimintojen käyttöpaneelina. Istuinmukavuus ja jalkatilat ovat molemmilla istuinriveillä kunnossa, USB-pistokkeita ja mukitelineitä löytyy ympäri ohjaamoa. (kuva: Ylellisimmässä Platinum varustelussa katto on lasia ja istuimet verhoiltu kaksisävyisellä nahkaverhouksella.) Mukavuuspainotteisuus tuntuu myös ajettavuudessa. Jousitus myötäilee ansiokkaasti epätaisaisuuksiin. Katsaus alustan komponentteihin paljastaa auton valmistetun kovaan työhön. Tukivarret ja nivelet eivät ole mitään pokattua peltiä, vaan tukevaa tavaraa ja pääsääntöisesti alumiinista, joko valamalla tai jyrsimällä työstettyjä. Virtaa akkuun ja kättä taskuun Matalalle alustaan sovitetun pidemmän toimintamatkan akkupaketin käytettävissä oleva kapasiteetti on reilut 130 Kwh, mikä riittää valmistajan ilmoittaman mukaan jopa yli 500 kilometrin toimintamatkaan. Lataus sujuu jopa 150 Kw pikalaturilla. Nyt jos joku onnekas päättää tuottaa tällaisen tuulisähköllä maailmaa parantavan lava-auton Suomeen, niin on hyvä muistaa ettei meikäläiset latausliittimet tietenkään sovi ilman erillistä adapteria Fordin pistokkeeseen. Ei mikään tekemätön paikka, mutta maininnan arvoinen kylläkin. Ford ei ole ainakaan virallisesti tuomassa F-150 sarjaa Euroopan markkinoille. Rinnakkaistuonti jää siten ainoaksi vaihtoehdoksi.
(kuva: Perälauta liikkuu sähköisesti. Lavalle sopii kuormaa noin 900 kg edestä. Sekä lavalla että nokkapellin alla olevasta pistokkeesta akkuhin varastoitua sähköä voidaan jakaa vaikka mökin tarpeisiin.) Ja massaa autossa on sen verran että kuorma-autoksihan se Lightning on Suomessa rekisteröitävä. Sehän tarkoittaa nopeudenrajoitinta, mikä ei ole sähköautossa mitenkään huono asia ja voi sitten suosiolla ottaa sen mopomman vain 452 hv / 775 Nm moottorivaihtoehdon. Hinnoittelun puolesta sähköautot alkavat olla jo kiinnostavia. Uudella mantereella Ford F-150 Lightningin hintapyynnit alkavat vajaasta 50 000 dollarista ja päättyvät nyt koeajettavan Platinum varustelutason auton noin 100 000 pyyntihintaan. Ei muuta kuin autokaupoille...
(kuva: Ford valmistaa F-150 Lightning pick-upit Michicanissa Dearbornin tehtaassa, minkä kapasiteetti on mahdollista nostaa kyseisen mallin kohdalla jopa 150 000 kappaleeseen tämän vuoden syksystä eteenpäin.)
|