IVECOn legenda "TurboStar" tulee uudistuneena erikoismallina myyntiin Pohjoismaihin27.06.2023 10.30
TurboStar oli aikoinaan yksi ikonisimmista, legendaarisimmista ja innovatiivisimmista kuorma-autoista. - Nyt Pohjoismaihin saapuva IVECO S-WAY:n erikoismalli kunnioittaa menneisyyden ikonia hienoimmalla mahdollisella tavalla, sanoo IVECOn testikuljettaja Jørgen Andreassen, joka itse ajoi useita matkoja alkuperäisellä TurboStarilla 80-luvulla.
IVECOn pitkäaikainen testikuljettaja Jørgen Andreassen on ajanut useita koeajoja TurboStarin aiemmalla versiolla.Tässä Jørgen nähdään IVECO Turbostar 190.38-perusmallin edessä. TurboStar oli yli 50 000 asiakkaan valinta 1980-luvulla, kiitos tehontäyteisen moottorivalikoimansa, johon kuului tuolloin 420 hv:n V8-moottori. Se oli poikkeuksellisen suorituskykyinen ja innosti monia kuorma-autonkuljettajia ympäri Eurooppaa. Turbostar oli myös yksi ensimmäisistä kuorma-autoista, jotka kilpailivat Le Mansin 24 tunnin ajossa. Pohjolan teille nyt lanseerattavassa Turbostarin uudistetussa versiossa on säilytetty paljon alkuperäisestä Turbostarista. Siinä on kuitenkin nyt tehokkaampi CURSOR 13, 6-sarjan 530 hv:n moottori, ja se hyötyy IVECO S-WAY:n monista edistyneistä liitäntävaihtoehdoista, kuten satelliittinavigoinnilla varustetusta infotainment-järjestelmästä ja IVECO Driver Palista sekä 4G-kytkentärasiasta ja IVECO Hi-Cruisesta. Menneisyys kohtaa nykyisyyden – Uudelleen suunniteltu TurboStar on kunnianosoitus Italian historiallisille siiville IVECOn viimeisten 40 vuoden aikana tapahtuneen integraatiokehityksen näkökulmasta
Menneisyys kohtaa nykyisyyden. Uudelleen suunniteltu TurboStar on kunnianosoitus Italian historiallisille siiville IVECOn Uudelleen tulkittu ja modernisoitu tyyli 1980-luvun ikonin tyyliä on tulkittu uudelleen ja modernisoitu käyttämällä kaksisävyistä turbostarinpunaista ja metallinharmaata. Ohjaamossa näkyvät aikakauden klassiset IVECO-värit keltainen, punainen ja sininen, joita on käytetty tunnelman luomiseen ja jotka on mukautettu IVECO S-WAY:n muotoihin. Jotkut alkuperäisen TurboStar-aikakauden ajoneuvoihin saatavilla olevista lisävarusteista ovat saaneet toisen elämän kunnianosoituksena Turbo-mallistolle. Tällaisia lisävarusteita ovat kromatut tangot ohjaamon takaosassa ja sivuvaunun alla sekä kromatut vanteet ja ovenkahvat. Takalasin säleikkö, joka oli suunniteltu erityisesti antamaan enemmän valoa TurboStarin sisälle, on luotu uudelleen ohjaamon sivuseinään. IVECO S-WAY:n erikoisversiossa on parannuksia, kuten metalliset tehosteet etusäleikössä ja taustapeileissä, karjapuskuri puskureissa ja katolla lisävalo. Alkuperäisen TurboStarin vintage-tunnelma näkyy myös sisätiloissa, päivitettynä modernilla tulkinnalla. Istuimet on verhoiltu sametilla, samalla materiaalilla kuin alkuperäinen TurboStar. Tyylikäs punainen väri sulautuu täydellisesti ulkopintaan, ja istuimet on viimeistelty vaaleanharmailla saumoilla. Alkuperäinen logo näkyy myös uudistetussa versiossa, ja se löytyy brodeerattuna istuimista, tyynyistä ja patjoista. Näkyypä se myös satiinikromatussa hansikaslokerossa.
Ohjaamosta on tullut paljon suurempi ja kätevämpi sen jälkeen, kun IVECOn testikuljettaja Jørgen Andreassen testasi autoa TurboStar: Legenda, joka jätti jälkensä IVECOn historiaan Vuonna 1982 TurboStarin prototyypit ajoivat ensimmäiset kierroksensa IVECO-radalla Markbronnissa (Ulm, Saksa), Suomessa (Ivalo) ja Nardòn radalla (Lecce, Italia). Se lanseerattiin Iveco Turbo -malliston seuraajana vuonna 1984 Strasbourgissa. TurboStar oli ihanteellinen ajoneuvo pitkän matkan kuljetuksiin täysin uudistetulla alustalla. Ohjaamo keskittyi mukavuuteen ja sisälsi ratkaisuja, jotka olivat peräisin 1980-luvun alun erikoisversiosta, 190.38 Specialista. Takaohjaamon sivuikkunaa peittävä harmaa muovisäleikkö ja kaksi aerodynaamista sivuohjainta kuuluivat myös TurboStarin erikoisominaisuuksiin. Virallisen julkaisun jälkeen designiin lisättiin ikoniset ja koristeelliset kolmiväriset raidat. ”Muistan muun muassa sen, että ohjaamo ja sen mukavuus olivat nykyistä vähäisempiä. Ja se on selkeä parannus, että siellä on enemmän tilaa ja paremmat vuoteet”, Jørgen Andreassen sanoo ja esittelee ylpeänä ohjaamosta otettua kuvaa ajalta, jolloin hän ajeli TurboStarilla. Ensimmäinen TurboStar-sarja sisälsi kuusisylinterisen mallin (190.33, korvattiin myöhemmin 36:lla) ja V8:n (190.42). 1980-luvun lopulla duosta tuli trio, johon lisättiin 190.48, tehokkain tavallisista T-sarjan malleista. Vuonna 1992 markkinoille tuotiin 190.48 Special HP, jonka tekniset ratkaisuihin ja korkealaatuiset lisävarusteisiin kuului erityisiä koristeellisia varusteita ja nahkaverhoilua. - Uudistettu Turbostar on juuri ollut esillä Kuljetus-messuilla Suomessa ja kiinnostus oli valtavaa, kertoo Jørgen Andreasen ja jatkaa: - Mietin, olisikohan muilla markkinoilla paljon kiinnostusta nähdä hieno uudelleen suunniteltu Turbostar kesän aikana. Minulla on niin paljon hyviä muistoja tuosta kuorma-autosta, ja odotan innolla, että pääsen jakamaan kokemuksia ja muistoja muiden kanssa, jotka myös ajoivat kuorma-autoa 1980-luvulla. Pohjoismainen versio IVECO S-WAY TurboStar Special Editionista:
Turbostar-laitteet: Säädettävät takapeilit, makuuhytin ikkunoiden ulkoverhoilu, Turbostar-luksusistuimet ilmajousituksella ja lämmityksellä, tilanjakaja. Ruokapöytä ja asiakirjalaatikko, 2 makuupaikkaa lukuvaloilla, ohjaamossa moottoritilan kansi, radiopuhelin, valot sisääntuloportaissa ja muuten vakiovarusteena Turbostarissa tällä kertaa! Tanskalaista designia Siirrettävä puoliperävaunun kytkentä; kaapisto, jossa jääkaappi ja laatikot kaapissa; kaappi erilaisille tavaroille asennettuna alustan väliin takana, täysi ovilevypeite rungon päälle, alustan ja rakenteen maalaus (pylväänpunainen)" Iveco Turbostar 190-38-3800-4x2
|