IVECOn legenda "TurboStar" tulee uudistuneena erikoismallina myyntiin Pohjoismaihin

27.06.2023 10.30

Jyvaskyla2023-15_.jpg

TurboStar oli aikoinaan yksi ikonisimmista, legendaarisimmista ja innovatiivisimmista kuorma-autoista.

- Nyt Pohjoismaihin saapuva IVECO S-WAY:n erikoismalli kunnioittaa menneisyyden ikonia hienoimmalla mahdollisella tavalla, sanoo IVECOn testikuljettaja Jørgen Andreassen, joka itse ajoi useita matkoja alkuperäisellä TurboStarilla 80-luvulla.

IVECOn pitkäaikainen testikuljettaja Jørgen Andreassen on ajanut useita koeajoja TurboStarin aiemmalla versiolla.Tässä Jørgen nähdään IVECO Turbostar 190.38-perusmallin edessä.

TurboStar oli yli 50 000 asiakkaan valinta 1980-luvulla, kiitos tehontäyteisen moottorivalikoimansa, johon kuului tuolloin 420 hv:n V8-moottori. Se oli poikkeuksellisen suorituskykyinen ja innosti monia kuorma-autonkuljettajia ympäri Eurooppaa. Turbostar oli myös yksi ensimmäisistä kuorma-autoista, jotka kilpailivat Le Mansin 24 tunnin ajossa.

Pohjolan teille nyt lanseerattavassa Turbostarin uudistetussa versiossa on säilytetty paljon alkuperäisestä Turbostarista. Siinä on kuitenkin nyt tehokkaampi CURSOR 13, 6-sarjan 530 hv:n moottori, ja se hyötyy IVECO S-WAY:n monista edistyneistä liitäntävaihtoehdoista, kuten satelliittinavigoinnilla varustetusta infotainment-järjestelmästä ja IVECO Driver Palista sekä 4G-kytkentärasiasta ja IVECO Hi-Cruisesta. Menneisyys kohtaa nykyisyyden – Uudelleen suunniteltu TurboStar on kunnianosoitus Italian historiallisille siiville IVECOn viimeisten 40 vuoden aikana tapahtuneen integraatiokehityksen näkökulmasta

Menneisyys kohtaa nykyisyyden. Uudelleen suunniteltu TurboStar on kunnianosoitus Italian historiallisille siiville IVECOn
viimeisten 40 vuoden aikana tapahtuneen integraatiokehityksen näkökulmasta

Uudelleen tulkittu ja modernisoitu tyyli

1980-luvun ikonin tyyliä on tulkittu uudelleen ja modernisoitu käyttämällä kaksisävyistä turbostarinpunaista ja metallinharmaata. Ohjaamossa näkyvät aikakauden klassiset IVECO-värit keltainen, punainen ja sininen, joita on käytetty tunnelman luomiseen ja jotka on mukautettu IVECO S-WAY:n muotoihin.

Jotkut alkuperäisen TurboStar-aikakauden ajoneuvoihin saatavilla olevista lisävarusteista ovat saaneet toisen elämän kunnianosoituksena Turbo-mallistolle. Tällaisia lisävarusteita ovat kromatut tangot ohjaamon takaosassa ja sivuvaunun alla sekä kromatut vanteet ja ovenkahvat. Takalasin säleikkö, joka oli suunniteltu erityisesti antamaan enemmän valoa TurboStarin sisälle, on luotu uudelleen ohjaamon sivuseinään.

IVECO S-WAY:n erikoisversiossa on parannuksia, kuten metalliset tehosteet etusäleikössä ja taustapeileissä, karjapuskuri puskureissa ja katolla lisävalo.

IVeco_turbostar.jpg

Alkuperäisen TurboStarin vintage-tunnelma näkyy myös sisätiloissa, päivitettynä modernilla tulkinnalla. Istuimet on verhoiltu sametilla, samalla materiaalilla kuin alkuperäinen TurboStar. Tyylikäs punainen väri sulautuu täydellisesti ulkopintaan, ja istuimet on viimeistelty vaaleanharmailla saumoilla.

Alkuperäinen logo näkyy myös uudistetussa versiossa, ja se löytyy brodeerattuna istuimista, tyynyistä ja patjoista. Näkyypä se myös satiinikromatussa hansikaslokerossa.

Ohjaamosta on tullut paljon suurempi ja kätevämpi sen jälkeen, kun IVECOn testikuljettaja Jørgen Andreassen testasi autoa
yhdessä ”oikeiden” kuljettajien kanssa.

TurboStar: Legenda, joka jätti jälkensä IVECOn historiaan

Vuonna 1982 TurboStarin prototyypit ajoivat ensimmäiset kierroksensa IVECO-radalla Markbronnissa (Ulm, Saksa), Suomessa (Ivalo) ja Nardòn radalla (Lecce, Italia). Se lanseerattiin Iveco Turbo -malliston seuraajana vuonna 1984 Strasbourgissa. TurboStar oli ihanteellinen ajoneuvo pitkän matkan kuljetuksiin täysin uudistetulla alustalla.

Ohjaamo keskittyi mukavuuteen ja sisälsi ratkaisuja, jotka olivat peräisin 1980-luvun alun erikoisversiosta, 190.38 Specialista. Takaohjaamon sivuikkunaa peittävä harmaa muovisäleikkö ja kaksi aerodynaamista sivuohjainta kuuluivat myös TurboStarin erikoisominaisuuksiin. Virallisen julkaisun jälkeen designiin lisättiin ikoniset ja koristeelliset kolmiväriset raidat.

”Muistan muun muassa sen, että ohjaamo ja sen mukavuus olivat nykyistä vähäisempiä. Ja se on selkeä parannus, että siellä on enemmän tilaa ja paremmat vuoteet”, Jørgen Andreassen sanoo ja esittelee ylpeänä ohjaamosta otettua kuvaa ajalta, jolloin hän ajeli TurboStarilla.

Ensimmäinen TurboStar-sarja sisälsi kuusisylinterisen mallin (190.33, korvattiin myöhemmin 36:lla) ja V8:n (190.42). 1980-luvun lopulla duosta tuli trio, johon lisättiin 190.48, tehokkain tavallisista T-sarjan malleista. Vuonna 1992 markkinoille tuotiin 190.48 Special HP, jonka tekniset ratkaisuihin ja korkealaatuiset lisävarusteisiin kuului erityisiä koristeellisia varusteita ja nahkaverhoilua.

- Uudistettu Turbostar on juuri ollut esillä Kuljetus-messuilla Suomessa ja kiinnostus oli valtavaa, kertoo Jørgen Andreasen ja jatkaa:

- Mietin, olisikohan muilla markkinoilla paljon kiinnostusta nähdä hieno uudelleen suunniteltu Turbostar kesän aikana. Minulla on niin paljon hyviä muistoja tuosta kuorma-autosta, ja odotan innolla, että pääsen jakamaan kokemuksia ja muistoja muiden kanssa, jotka myös ajoivat kuorma-autoa 1980-luvulla.

Pohjoismainen versio IVECO S-WAY TurboStar Special Editionista:

  • 530 hv Cursor 13 -moottori, 6-sylinterinen (saatavana 490, 530 ja 570 hv)
  • Uusi alusta on suunniteltu uudelleen ja rakennettu kestäväksi ja monipuoliseksi
  • 12-vaihteinen HI-TRONIX automaattivaihteisto, ylä- ja sivuspoilerit
  • LED-ajovalot
  • Ajotavan arviointi ja Driver Attention Support
  • Integroitu rengaspaineen valvonta (TPMS)
  • Automaattisesti säätyvä ilmastointi ja seisontajäähdytin

Turbostar-laitteet:

Säädettävät takapeilit, makuuhytin ikkunoiden ulkoverhoilu, Turbostar-luksusistuimet ilmajousituksella ja lämmityksellä, tilanjakaja. Ruokapöytä ja asiakirjalaatikko, 2 makuupaikkaa lukuvaloilla, ohjaamossa moottoritilan kansi, radiopuhelin, valot sisääntuloportaissa ja muuten vakiovarusteena Turbostarissa tällä kertaa!

Tanskalaista designia

Siirrettävä puoliperävaunun kytkentä; kaapisto, jossa jääkaappi ja laatikot kaapissa; kaappi erilaisille tavaroille asennettuna alustan väliin takana, täysi ovilevypeite rungon päälle, alustan ja rakenteen maalaus (pylväänpunainen)"

Iveco Turbostar 190-38-3800-4x2

  • 12,9 litran 6-sylinterinen 6-sarjan moottori – 380 hv/1 900 Nm
  • 16-vaihteinen ZF-vaihteisto , synkronoitu (saatavilla möys Fullerin synkronoidulla vaihteistolla, jota monet suosivat tällä hetkellä)
  • Perävälitys 1:2.85
  • Parabolinen etuakselin jousitus / ilmajousitettu taka-akseli
  • TurboStar-ohjaamo spoilerisarjalla
  • Metallinharmaa ohjaamo / tumma metallinen spoilerisarja
03.07.2023 11.51Uusien autojen ensirekisteröinnit kasvussa - uusien tilausten määrät lamavuosien tasolla
03.07.2023 10.55Lahden eteläisen kehätien tunneleissa sulku 11.?12.7. välisenä yönä
03.07.2023 7.22Halla ja kuivuus heikentävät mustikan satonäkymiä osassa maata
02.07.2023 17.00UPM tukee yrittäjiensä vastuullisuutta metsänhoidon hankintaketjussaan
02.07.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Täyssähköinen Ford F-150 Pro 4x4 Lightning Platinum - Ei mikään tuulimylly
02.07.2023 10.00VTT:n johtama monikansallinen miljoonahanke ratkoo vastuullisen logistiikan haasteita
01.07.2023 16.00Neste ja muut johtavat energiayhtiöt Suomessa yhdistävät voimansa teollisen vetylaakson kehittämiseksi
01.07.2023 10.11Teollisuuden liikevaihto väheni 9,0 % vuoden 2023 toukokuussa
30.06.2023 22.00KATSO TÄSTÄ 30.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
30.06.2023 15.00Veli Pusa on nimitetty Volvo Trucks Suomen myyntijohtajaksi
30.06.2023 13.00Metsät ja ilmastonmuutos -tietokirja tarjoaa oivalluksia kaikille hiilensidonnasta ja ympäristökysymyksistä kiinnostuneille
30.06.2023 11.00Valmet Automotive avaa ensimmäisen akkutehtaansa Saksass
30.06.2023 8.00Petteri Luode on nimitetty Volvo kuorma-automyyjäksi Tampereen Volvo Truck Centerille
29.06.2023 14.00Päällystystyöt alkavat Uudenkapungin kulmilla - kantatiellä 43 ja maantiellä 204
29.06.2023 8.23Ivecolle yhteensä 3 000 auton tilaus Ruotsin puolustusvoimilta
28.06.2023 17.00Ympäristökontti - polttoainehuollon kokonaisratkaisu
28.06.2023 15.33Renault Trucks TCK 2024 -mallistoon on tehty merkittäviä, kuljettajan hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyviä parannuksia
28.06.2023 13.30Pyhäjoen silta Savukoskella puretaan - autoliikenne sillalle lakkaa
28.06.2023 12.58Venäjä hyllytetään vihreä kortti -järjestelmästä toistaiseksi
28.06.2023 12.55Kempower avaa uuden tehtaan pikalatausratkaisuille Lahteen vastatakseen kasvavaan kysyntään - uudet tilat avataan asteittain vuoden 2024 aikana
28.06.2023 12.45Maatalouden investointi- ja aloitustukien päätöksenteko on käynnistynyt
28.06.2023 12.40Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuosille 2024?2027 on valmistunut
28.06.2023 12.00Toukokuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,4 miljoonaa kuutiometriä
28.06.2023 10.01Vetyteollisuus esillä Teknologia 23 -tapahtumassa
28.06.2023 8.00Johtava italialainen logistiikkapalveluntarjoaja valitsi Kalmarin keskiraskaat ja raskaat haarukkatrukit
27.06.2023 18.00KESÄTARJOUS: Kolme yrityksenne videota Hyviä uutisia! lähetykseen kahden hinnalla
27.06.2023 17.00Biohajoavat voiteluaineet säästävät ympäristöä mutta myös kukkaroa
27.06.2023 11.21Mersun E-sarjan farmari uudistuu - lisää tilaa ja sähköistä toimintamatkaa
27.06.2023 11.20Lidl kehittää sähköauton latauspalvelua: auton lataaminen onnistuu nyt myös yöllä
27.06.2023 10.30IVECOn legenda "TurboStar" tulee uudistuneena erikoismallina myyntiin Pohjoismaihin
27.06.2023 10.14Oda sulkee ruoan verkkokauppansa
27.06.2023 10.00Volvo toimittaa 74 tonnin sähkökuorma-auton Ruotsiin
26.06.2023 18.20ILMOITTAJA: Lähde mukaan kesän Ammattilehteen - nyt kannattaa markkinoida!
26.06.2023 18.00Raskone - helposti lähestyttävä huoltokumppani
26.06.2023 13.00Jokamiehenoikeudet ovat nyt jokaisenoikeudet
26.06.2023 12.35Opel esittelee uuden ikonisen Blitz-salamatunnuksen
26.06.2023 11.10Valmet on allekirjoittanut palvelusopimuksen Helen Oy:n kanssa
26.06.2023 11.01Kansalaiset arvostavat monimuotoisuus- ja ilmastohyötyjä metsäpolitiikassa
26.06.2023 11.00Nesteitä voi pian kuljettaa Helsinki-Vantaan turvatarkastuksesta kaksi litraa matkustajaa kohti
26.06.2023 10.00Uusin pakotepaketti kieltää Venäjän rekisterikilvissä olevat rekat ja perävaunut EU:n alueella
25.06.2023 12.00Vermeer HG4000 G2: Uuden sukupolven kompakti tehomurska
24.06.2023 15.00Koneellinen puunkorjuu - Metsätehon verkko-opas julkaistu
24.06.2023 12.00Kustannussäästöjä keveillä ja kestävillä alumiinivanteilla
23.06.2023 10.00KATSO TÄSTÄ 23.6. JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.06.2023 17.00Myyriä niukasti suurimmassa osassa maata - huippuvaihe pohjoisimmassa Lapissa
22.06.2023 15.00Alkukesän kuivuus altistaa metsät kaarnakuoriaistuhoille
22.06.2023 11.00Kalmarin suurenergia-akuilla varustetut sähköiset konttilukit auttavat London Gatewayta edistämään kestävän kehityksen ohjelmaansa
22.06.2023 8.00Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin
21.06.2023 11.00Aurinkovoiman lisärakentaminen suositumpaa kuin muiden energiantuotantomuotojen
20.06.2023 16.00Ehdota vuoden 2023 Puupalkinnon saajaa
20.06.2023 10.00Volvo esittelee sähkökuorma-autoja pidemmällä toimintasäteellä
19.06.2023 11.00Hallitusohjelman ratkaisuilla voidaan hillitä jakeluvelvoitteen kasvun aiheuttamaa polttoaineiden hinnannousua
19.06.2023 9.00IVECO BUS tuo markkinoille neljä uutta mallia
19.06.2023 8.00Finnpilotin uusi luotsivene rikkoi ennätykset
18.06.2023 16.00Koneyrittäjät: Kuljettajien saatavuus ja toiminnan rahoitus energiapuuliiketoiminnan pullonkauloina
18.06.2023 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford e-Transit L2H2 3500 - Talvi yllätti positiivisesti
18.06.2023 9.00Teollisuuden liikevaihto väheni 5,2 % vuoden 2023 huhtikuussa
17.06.2023 12.00Käytettyjen metsäkoneiden myynnissä hyödynnetään ammattilaisen palveluita
17.06.2023 9.00Metsäteollisuus: Elinkeinomyönteinen hallitusohjelma luo hyvän pohjan teollisuuden kilpailukyvyn turvaamiselle
16.06.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 16.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.06.2023 14.00Dacia Joggerista ja Dusterista uudet huippumallit
16.06.2023 13.49SSAB käynnistää muutosneuvottelut Hämeenlinnassa ja Kankaanpäässä
16.06.2023 13.44Parkerilta uusi keskiraskas akselipumppu- ja moottorisarja
16.06.2023 13.33Kamuxin tutkimus: Volvoa pidetään turvallisena ja Audia tyylikkäänä - Automerkkeihin liitetään usein mielikuvia, jotka voivat vaikuttaa auton ostopäätökseen
16.06.2023 11.25Kyberrikolliset kehittävät toimintaansa eivätkä lomaile kesälläkään
15.06.2023 13.17Yaran Kokkolan tehtaalle myönnetty Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto
15.06.2023 10.12Stora Enso suunnittelemat rakenneuudistukset viemässä työpaikat tuhansilta
15.06.2023 9.29Työmaavarkaudet kasvussa - yli puolet varkauksista Uudellamaalla
15.06.2023 9.14Aurinkosähkön pientuotanto vahvassa kasvussa
15.06.2023 8.09Ensi vuoden alusta suurten yritysten on raportoitava myös alihankintansa tuottamat epäsuorat päästöt
14.06.2023 13.30Metsä Group rakentaa Äänekoskelle 300 miljoonan euron Kerto LVL -puutuotetehtaan
14.06.2023 9.41Valmetilta uusi optinen sakeusmittaus märkäosan sovelluksiin
14.06.2023 9.11Metsäluonnon monimuotoisuutta edistetään paahderinteillä
13.06.2023 18.00Kramer -kurottajat tarjoaa tehoa materiaalinkäsittelyyn
13.06.2023 15.00Autoalan etujärjestöt päivittivät käyttövoimaennusteensa vuoteen 2040 asti
13.06.2023 14.37Bridgestonelta uusi rengas maastureihin
13.06.2023 14.25Finnairilta positiivinen tulosvaroitus
13.06.2023 8.00Ford avasi sähköautotehtaan Saksassa
12.06.2023 19.04AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 HEMI eTorgue Limited 10th anniversary Crew Cab: Työmaiden salonkivaunu
12.06.2023 15.00Paimiolaisella sokerijuurikaspellolla testataan peltorobottia - onko robotista viljelijäksi?
12.06.2023 14.11Jarno Tolvanen on nimitetty kuorma-automyyjäksi Turun Volvo Truck Centerille
12.06.2023 8.35Vt 4 Kirri - Tikkakoski: Päällystystyöt käynnistyvät 16.6. - merkittävää haittaa liikenteelle
11.06.2023 17.00Laatuterät murskaimiin ja hakkureihin - kesä on kalustohuollon aikaa...
09.06.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 9.6. LÄHETYS! Ammattilehden laaja raportti Stadin Mörinöiltä - mielenkiintoista kone ja kuljetusalan asiaa
09.06.2023 7.00SKALin raportti teiden talvihoidosta: Puutteellinen talvihoito aiheuttaa onnettomuuksia ja hidastaa toimituksia
08.06.2023 11.00Uusi tutukimushanke selvittää lannoituksen peltopäästöjä
08.06.2023 10.00Sähkökuorma-auto luovutettu kylmäkuljetuksiin
07.06.2023 11.33Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
07.06.2023 10.10Iveco Finland Oy:n myyntijohtaja Tuomas Virén: Biokaasulla kilpailuetua ja kustannussäästöjä
07.06.2023 10.02Valmetilta uusi analysaattori korkeasaantoiselle ja ruskealle massalle
07.06.2023 9.09Metsäteollisuustuotteiden vientiarvo oli maaliskuussa 1,33 miljardia euroa
06.06.2023 11.39Mercedes ilmoittaa uudistavansa pakettiautonsa vuona 2026
06.06.2023 11.28Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen muuttaminen etanolikäyttöisiksi helpottuu
06.06.2023 11.22Stora Enso irtisanoo 50 henkilöä Anjalankoskella
06.06.2023 11.18Sähköautot: Yli puoli miljoonaa latauspistettä Euroopassa yhdellä sopimuksella
06.06.2023 10.02Metsäteollisuustuotteiden kysyntä vaisua
06.06.2023 9.23Metsä Group tiukentaa valvontaa? Jatkossa hakkuukoneiden sijaintitiedot senttien tarkkuudella
05.06.2023 18.00Kohti parempaa korjuujälkeä harvennuksilla
05.06.2023 15.00Merkittävät uudistukset suosittuun Komatsu S92-hakkuupäähän
05.06.2023 14.20Norjan opit Suomelle: tieliikenteen turvallisuus koko liikennejärjestelmän kehittämisen keskiöön

Näytä lisää »