Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas

16.05.2021 15.50

sulinko1.jpg

Suomen muuta Eurooppaa sallivampi ajoneuvolaki mahdollistaa ajoneuvoyhdistelmille enimmillään 76 tonnin kokonaispainon ja jopa 34,5 metrin pituuden. Uusien mittojen mukainen ja samalla mahdollisimman kevyeksi tehty kalusto, minkä rakenteet ei kestä kovia otteita hinattaessa asettaa omat haasteensa mahdollisissa ongelmatilanteissa paikalle kutsuttaville hinausautopalvelutarjoajille. KATSO TÄSTÄ VIDEO AUTOSTA!

(kuva yllä: Hinauspalvelut K. Sulinko Oy:n uuden neliakselisen Scania 730 S hinausauton kokonaismassa nousee liki 32 tonniin. Etuakselitkin ovat 9 tonnisia, jotta  autossa on riittävästi tukevuutta tien päällä tehtäviin vaativiin nosto- ja vetourakoihin. Auto on räättälöity juuri käyttötarpeeseen ja viimeistely näyttelytasoiseksi.)

Pirkanmaan alueella liki 30 hinausauton ja muun kaluston voimin palveleva Hinausautot K. Sulinko Oy vastaa haasteeseen tarkoitusta varten räätälöidyllä raskaan kaluston hinausautokalustolla. Näistä tuorein: neliakselinen Scania 730 S on monilta osiltaan ainutlaatuinen koko maailmassa.

Hinausautot K. Sulingon ajoneuvokalusto erottuu edukseen liikenteessä, paitsi lukuisista turvallisuutta kohentavista valoista myös näyttelytasoisesta viimeistelystä. Pian pari vuotta takaperin valmistunut Volvo keräsi yleisön ja tuomariston huomion Power Truck Show näyttelyssä, mistä auto toi omistajalleen palkintoja kotiin viemisiksi. Hiljattain ruotsalaisen hinausautovalmistaja BRO Bärningsbyggen Ab:n Sulingolle erikoistilauksena valmistama Scania 730 S on sekä tekniseltä toteutukseltaan ja toiminnoiltaan että viimeistelyltään todellinen insinööri- ja käsityötaidon taidonnäyte.

sulin2.jpg

(kuva: Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. - Kaikkien auton toimintojen ohjaus sujuu langattomasti, yhden ohjaimen kautta, esittelee Kaj Sulinko.)

Kompromisseja ja suunnitelmat uusiksi

Kaj Sulinko sanoo hiljattain valmistuneen Scanian rakentamishankkeen saaneen alkusysäyksensä verkostokokouksessa, puolihuolimattomasta huulenheitosta:

- Ajattelin siinä ääneen, että vielä tekisi mieli tehdä yksi auto, mutta nykyinen pitäisi kyllä saada ensin myytyä. Niin siinä sitten kävi että autolle löytyikin nopeasti uusi omistaja ja sen myötä kaupat tuli käteltyä myös uudesta Scania-alustasta Pirkkalan Scanialla Huotilan Jussin kanssa. 

Sulingolla oli selkeä käsitys millainen uuden auton tulee olla, mutta kompromissejä ei tässäkään hankkeessa voitu välttää.

- Lähtökohtana oli mahdollisimman tukeva auto, jolla voi palvella mahdollisimman hyvin niin nykymittojen mukaisilla yhdistelmillä, kuin perinteisemmällä kalustolla ajavia yrityksiä. Tässä on nyt ajateltu likipitäen kaikkia mahdollisia tien päällä vastaan tulevia haasteita sekä työturvallisuutta että ergonomiaa. Käytännön syistä halusin auton mahdollisimman tilavalla ohjaamolla. Scanian mallistossa suurin pirtti on tarjolla vain S- sarjaan, mikä osaltaan määräsi mallivalintaa. Toisaalta olisin halunnut myös keppivaihteet, mutta sepä ei onnistu 730 hevosvoimaisen moottorin yhteydessä. Keppiaskin olisi saanut 650:n jatkeeksi. Tilausvaiheessa, eli reilu vuosi takaperin ei vielä ollut tarjolla 770:stä, Kaj Sulinko huomauttaa ja jatkaa: - Autossa on sen verran tehonälkäiset vinssilaitteet, että päätös kääntyi 730 heppaisen puoleen ja Opti Cruise-vaiteistoon.

sulin4.jpg

(kuva: Kaj Sulinko ei ole jättäyt mitään seikkaa puolitiehen. - Kunnollisilla työkaluilla on mukava tehdä töitä. Ja kun itse suunnittelee, niin hommat sujuu.)

Väkevät vinssit ja tehokas hydrauligeneraattori

Sulingon mainitsemat, autoon sovitetut vinssilaitteet, joita on yhteensä viisi, ovat suorituskyvyltään kunnioitusta herättävät. Päävinssien joita on kolmin kappalein, vetosuunta on taakse päin. Näistä tehokkain on 30 tonnin ja kaksi 20 tonnin vetokyvyllä. Molemmilla kyljillä, heti ohjaamon takana on hydraulisesti alas laskeutuvat 10 tonnin vinssit. Päävinssin voimavaroista kertoo jotakin se, että sen asentamisen johdosta ruotsalaisvalmistaja joutui muokkaamaan pääpuomia uusien vahvuuslaskemien mukaan. Samalla auton hydrauliikkapiiriin lisättiin toinen pumppu vaihteiston yhteyteen. 

- Toinen pumppu pyörittää käyttöhyrauliikkaa sekä Dynaset Oy:n meille varta vasten räätälöimää ja teholtaan 15 kW hydrauligeneraattoria. Sen myötä meillä on jatkuvasti riittävästi sähkövirtaa tarjolla kaikkiin tarpeisiin, sanoo Sulinko.

sulin3.jpg(kuva: - Toimitimme tähän autoon erikoistilauksena täysin uudenmalliseen 19 kW generaattorirunkoon valmistetun ja teholtaan 15 kW:n Dynaset hydrauligeneraattorin, joka on mallia Sulinko Design, eli väriä myöten täysin ainutlaatuinen. Kompakti koon ja keveyden ansiosta se voitiin asentaa ylös katonrajaan, sanoo Kaj Sulingon kanssa hyvää yhteistytä tekevä Dynasetin Jari Vuorenmaa.)

Mainittakoon samaan yhteyteen että hinausautoissa on yleisesti noin 6-7 kW:n generaattorivarustus. 

- No tässä autossa on nyt matkassa plasmaleikkurit ja muu tarvittava välineistö. Ja lisäksi rakenteesta nousevien työvalomastojen valot saavat nyt virtansa 230 V järjestelmästä, mikä tarkoittaa entistäkin parempaa valotehoa työmaalla. Tehokkaan Dynaset generaattorin ansiosta virtaa riittää myös muiden, kuten pelastusviranomaisten tarpeisiin,  Sulinko tarkentaa.

Kaj Sulingon toiveet auton rakenteellisten muutosten suhteen otettiin BRO Bärningsbyggen puolelta hyvin vastaan.

- Hiukan siinä miettivät mutta lupasivat optimisteina, että auto on valmiina neljässä kuukaudessa. Sittemmin aikataulu hieman venyi ja lopulta auton valmistuminen vei reilun vuoden ja koko ajan tapahtui. Toki siinä sai tilaajakin kaivaa taskua samassa tahdissa, Sulinko sanoo naureskellen.

sulin5.jpg

(kuva: - Ohjaamon varustelu aloitetaan keväällä. Ristimaa Customs verhoilee ja JJ Customs asentaa HiFi-puolen. Tällä kertaa luotetaan ulkopuoliseen apuun, toteaa Kaj Sulinko.)

Työn ehdoilla

Kaj Sulingolla on hyvä pelisilmä ja luonnollisesti myös kokemusta näyttävien hinausautojen rakentamisesta. Falck hinauspalveluketjun jäsenyrityksenä auton värisävy oli selvillä jo ennen hankkeen käynnistymistä. Viimeistelyn tasosta kertoo jotain se että maalaus vei kaikkinensa noin 13 viikkoa.

- Hyvin ovat maalauksessa onnistuneet. Maalauksen viimeistelee kidelakka. Ja maalattiin varmuudeksi samaan sävyyn myös liki kaikki katseilta piilossa oleva, jotta kestää paremmin kovaa kulutusta ja sääolosuhteita. Samalla ylimaalattiin nuo RST-Steelin toimittamat valoraudat ja puskuri. Kokonaisuus näyttää nyt juuri siltä millaiselta ajattelinkin, Sulinko toteaa.

sulin6.jpg(kuva: Jopa 3,5 metrin korkeuteen ulottuvissa, 3 mm vahvuisesta rosterista valmistetuissa kaapeissa riittää työkaluja kaikkiin tarpeisiin. Usein asiakkaan ajoneuvo saadaankin kuntoon paikan päällä, joten varsinaista hinausta ei tarvitse edes aloittaa.)

Hinausautot K. Sulingon Scaniassa yhdistyy käytettävyys, työturvallisuus ja näyttävyys.

- Pituuden ja korkean massan takia autot ja yhdistelmät tapaavat mennä ulosajoissa tosi syvälle, mikä tekee nostotöistä lähes poikkeuksetta erittäin haastavia ja aikaa vieviä. Tähän autoon tehtiin mittatilaustyönä, ohjeitteni mukaan erikoiskorkeat kaapit molemmin puolin. Vinssit tehtiin mittatilaustyönä, jotta rumpuihin saatiin sopimaan tarvittavat 60 m vaijeria. Myös työ- ja tieturvallisuutta kohennettiin monin eri ratkaisuin, Sulinko sanoo.

Kaapit ovat todellakin merkittävästi totuttua korkeampia ja tilavampia. Ylimmät hyllyt ovat 3,5 metrin korkeudessa ja niille pääsy käy valmistajan vartavasten tähän autoon räätälöityjen, auton rakenteesta esiin taittuvia rappuja pitkin. Turvallisuutta nostavia Sulingon kehittämiä innovaatioita auto on pullollaan. Kokonaisvaltaisesta ajattelusta ja loppuun saakka viedystä suunnittelusta turvallisuuden ehdoilla kertovat esimekiksi kyljistä ylös päin avautuvien luukkujen kulmiin sovitetut valomajakat, jotka syttyvät kun luukku on avoinna, parantaen avatun luukun havainnointia. 

Insiööritaidon huipentuma

Aikaisemmin mainitun hydrauliikkajärjestelmän aivot sijaitsevat auton peräpäässä, suojassa luukun takana tietenkin. Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. Merkittäväksi asian tekee se että kaikkien eri toimintojen ohjaus tapahtuu oletuksena langattoman kauko-ohjain yksikön voimin. Järjestelmän rakentamisessa haasteeksi muodostui sopivan laajoin toiminnoin varustetun kauko-ohjaimen löytäminen. Ja löytyihän se: Sulingon esittelemässä ohjaimessa on neljä kertaa enemmän toimintoja kuin yleensä. Pelkästään auton sähkötöissä vierähti kahdeksan viikkoa mihin toi oman lisämausteensa auton VAK/ADR -hyväksyntä.

- Sähkäri oli ihmeissään, kun kerroin mitä haluan. Meinasi että on pojat mahdoton tehtävä. Sanoin että ihminen on käynyt 50 vuotta sitten kuussa, niin kyllä sinäkin tästä selviät. Kertoi auton luovutuksessa viettäneensä nelisen viikkoa kytkentäkaapissa ja ehdotti että kokeilisin samaa, kertoo Sulinko hymyssä suin.

Auton varustelista on mykistävän kattava. Hinausvarusteiden lisäksi autossa on pienen korjaamon verran työkaluja ja koneita sekä jopa juokseva vesi, jos käsienpesutarvetta ilmenee. 

- Koitin ottaa kaiken huomioon Kaj Sulinko sanoo vaatimattomaan tapaansa.    

01.07.2021 13.33Peugeot alkuvuoden kovin nousija: sähköiset automallit kiidättivät merkin 10 suosituimman joukkoon
01.07.2021 13.13Akaan raakapuuterminaali valmistui - Puunkuljetukset tänään vauhtiin
01.07.2021 12.33Tavara-autojen kysyntä jatkui kesäkuussa vahvana
01.07.2021 11.00Vuosikymmenten kokemus näkyy uudessa KESLA 326T -kuormaimessa
01.07.2021 9.00Tamtron jatkaa vahvaa kasvua kansainvälisillä markkinoilla ostamalla norjalaisen ScaleIT AS:n
30.06.2021 17.10Scanian kampanja "Kuorma-auto on elämistä varten" haluaa nostaa kuljetusalan arvostusta
30.06.2021 17.00Euroopan komissio on esittänyt suunnitelmansa maaseutualueiden kehittämiseksi
30.06.2021 11.45Mercedes-Benz aloittaa raskaan kuljetuskaluston sähköistyksen täysin uudella eActros kuorma-autolla
30.06.2021 10.22Polestar 1 myyntiin Suomessa
30.06.2021 10.22Turpeen ja fossiilisten polttoaineiden alasajo kasvattaa metsäenergian kysyntää
29.06.2021 15.00Kronos-metsävarusteita, -vesakkomurskaimia ja -lautasäkeitä valmistava Wikar Oy Ab saa uuden omistajan
29.06.2021 10.24Selvitys: Suomella on edessään teknologia-alan osaajapula
29.06.2021 10.13Keski-Lapin lettosoiden inventoinnit käynnissä
28.06.2021 16.04Älykkään maatalouden teknologioita testattiin Saarijärvellä
28.06.2021 10.53Metsäteho vauhdittaa puuhankinnan datataloutta
28.06.2021 10.40Volvo julkisti sähkökuorma-autojen mallistonsa - tuotanto vauhtiin vetoautoilla
28.06.2021 9.00Suomalaisilla vahva luottamus talouden nykytilaan
27.06.2021 12.00Keskipyöräperävaunusta apua pehmeäpohjaisten metsäteiden kunnossapidolle
26.06.2021 13.00Kölnin-Bonnin lentoasema tarjoaa Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta lentoyhtiöille kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi
26.06.2021 12.30"Tottumus on toinen luonne"
25.06.2021 9.55KATSO TÄSTÄ JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
24.06.2021 13.07Nesteen Porvoon jalostamon seisokkityöt on saatu päätökseen
24.06.2021 12.44Scania tuo pitkät ohjaamot R- ja S-sarjan autoihin
23.06.2021 18.11LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
23.06.2021 11.22Kronos tuo markkinoille uuden metsäperävaunujen malliston
23.06.2021 11.11Finnair ja Shanghaissa toimiva Juneyao Air perustavat joint business -yhteishankkeen
22.06.2021 13.20Janne Wartiovaara nimitetty Rotator Oy:n toimitusjohtajaksi
22.06.2021 12.00Duster uudistuu - automaatin paluu
22.06.2021 9.42Suomen suurin päällystystyömaa on käynnissä 4-tiellä
22.06.2021 9.40Lisäjousilla vakautta pakettiauton kulkuun
22.06.2021 9.30Uusi Citroën C3 Aircross on saanut Suomen hinnat ja on nyt tilattavissa ennakkoon
21.06.2021 10.45Transporterista Carsport Premium Edition
20.06.2021 9.00Pro Silva esitteli uuden S5 harvesterin - mallisto nyt erittäin kattava
18.06.2021 23.44KATSO TÄSTÄ 18.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
18.06.2021 11.22Stora Enso avaa uuden dispersiopäällystelinjan Forshagassa
18.06.2021 10.00Suomen Metsämuseo Luston arkkitehtuurikilpailun ratkaisusta 30 vuotta
17.06.2021 11.33Metsäpöly mullistaa kosmetiikka-alaa
17.06.2021 11.11Kantorahatulot laskivat vähän koronavuonna 2020
17.06.2021 9.00Hyundai kasvattaa parheautotarjontaansa täysin uudella mallilla
16.06.2021 16.33Metsä Fibre ja Kelvion B. V. tekivät sopimuksen tehokkaiden jäähdytystornien toimittamisesta Kemin biotuotetehtaalle
16.06.2021 16.00Metsäkoneenkuljettajien työkyky ja työhyvinvointi hyvällä tasolla nuoremmilla mutta heikkenevät iän karttuessa
16.06.2021 10.55VIELÄ PARI PÄIVÄÄ AIKAA LÄHTEÄ MAINOKSELLA MUKAAN! Järkälemäinen Kivirock-kirja lähdössä painoon
15.06.2021 16.30Lähde matkaan Renault Trucksin kuorma-autotehtaalle Ranskaan
15.06.2021 13.46Nimitykset: John Deere Forestry Oy - Jukka-Pekka Seljänperä piiripäälliköksi Pohjois-Suomen myyntipiirin
15.06.2021 9.35Teollisuuden liikevaihto ja vientiliikevaihto kasvussa kaikilla toimialoilla
15.06.2021 8.00Metsäkiinteistökauppa jäljessä edellisvuodesta - ennusteen mukaan hinnat nousevat tänä vuonna lähes yhdeksän prosenttia
14.06.2021 13.00Ennakkoluuloton uudistaja Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy on vuoden 2021 SKAL Kuljetusyritys
14.06.2021 11.00Valmet toimittaa kaksi automatisoitua paperin testauslaboratoriota Brigl & Bergmeisterin paperitehtaille
14.06.2021 8.22Teboil Green+ uusiutuvan dieselin tankkausverkosto laajeni Joensuuhun
14.06.2021 8.00Jakamistalous yleistyy puutarhatyökaluissa - Tools for You -palvelu laajenee pian koko Suomeen
13.06.2021 17.20Kiesitech tarjoaa kuormankiristyksen älykästä hallintaa koneenkuljetuksiin
13.06.2021 17.00HUOMENNA YLIVIESKA! Komatsu-uutuudet Smart Crane ja 825TX-kuormatraktori ovat esittelykierroksella
13.06.2021 8.30Metsäteollisuustuotteiden kysyntä kasvaa paperia lukuun ottamatta - rakennemuutos kiihtyy
12.06.2021 16.00Örum esittelee edistyksellisiä uutuustuotteita hyötyajoneuvokalustoon
12.06.2021 8.00Raakapuunippujen kuormansidontamääräykset ovat perusosiltaan selkeät: nippujen on pysyttävä paikoillaan myös ääritilanteissa.
11.06.2021 23.59KATSO TÄSTÄ 11.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
11.06.2021 8.22Volkswagen Multivanin uusin sukupolvi on esitelty
10.06.2021 12.00Ammatillisten tutkinnon suorittaneiden määrä väheni - ylioppilaiden määrä ennallaan
10.06.2021 11.57Rahanpesun estämisen ohjeistusta päivitetty - Aluehallintovirasto tehostaa valvontaa
10.06.2021 11.49Stora Enso investoi kilpailukyvyn parantamiseen
09.06.2021 15.10DAF esitteli uuden sukupolven XF:n ja täysin uudet XG ja XG+ -ohjaamot
09.06.2021 10.09BMW:n 4-sarja päivittyy
09.06.2021 8.20Kesän kirjanpainajaseuranta käynnistyi - parveilu alkoi toukokuussa kautta maan
09.06.2021 8.00Autojen kierrätys rikkoi keväällä kaikki ennätyksensä
08.06.2021 10.50Finnlog laajentaa toimintaansa - yhtiölle 35 uutta hakevaunua
08.06.2021 10.40Väitöstutkimus tarkastelee puun ja metsävarojen käyttöön liittyvää poliittista ohjausta
08.06.2021 10.30Kartonki nousee vientiarvoltaan tärkeimmäksi metsäteollisuustuotteeksi
08.06.2021 10.20Sahatavaran hinta nousussa
08.06.2021 10.10Puumarkkinoilla huippusuhdanne, tukkipuun hakkuut vahvassa kasvussa
07.06.2021 12.00Metsämarjojen ja -sienten varastointituki haettavana
07.06.2021 9.15Verkkokauppaostosten toimituksiin odotettavissa mittavia viivästyksiä
07.06.2021 9.02Hakkuiden kokonaismäärä pieneni 69 miljoonaan kuutiometriin
07.06.2021 8.00Metsä Groupin Rauman sahan terätoimituksista tehty sopimus LSAB Suomen kanssa
07.06.2021 7.3320-vuotias Vianor-ketju ottaa seuraavan askeleen rengas- ja autonhuoltoalan digitalisaatiossa
06.06.2021 20.05Scania V8 kiertue jatkuu ensi viikolla Kouvolassa, Kotkassa, Lappeenrannassa ja Pirkkalassa - ilmoittaudu koeajolle!
06.06.2021 12.05Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita energiapuun tienvarsihaketuksiin ja terminaalihaketuksiin
06.06.2021 11.53Kuljetus- ja konealalla selvitty hyvin poikkeuksellisen haastavassa ajassa
06.06.2021 9.22Metsäntutkimuksen koivukoe perustetaan Vetikon metsätuhoalueelle Tuusulaan
06.06.2021 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat kestävästä liikkuvuudesta ja yhtenäisestä eurooppalaisesta ilmatilasta
06.06.2021 8.31Nyt on tämän vuoden paras hetki pankkotilauksille.
05.06.2021 15.22Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita metsäkoneurakointiin
04.06.2021 23.20KATSO TÄSTÄ 4.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
04.06.2021 13.35Kyberturvallisuuskeskus: Android-haittaohjelmat leviävät tekstiviestitse
04.06.2021 8.50Volvo Trucks ja DFDS yhteistyöhön rakentamaan sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketjua
04.06.2021 8.22Extreme E -sarja: Continental on tyytyväinen kumppanuuteen
03.06.2021 18.11Kesla lanseeraa uudet 22-sarjan Z-nosturit
03.06.2021 14.03Mercedes-Maybach S-sarjan myynti käyntiin kahdella mallilla
03.06.2021 11.31Ruotsissa rakenteilla sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketju
02.06.2021 18.11Volvo Cars aloittaa C40 Recharge -täyssähköauton myynnin
02.06.2021 10.12Lohjan biokaasulaitos vihittiin käyttöön
02.06.2021 9.22Iveco tuo uusia ominaisuuksia ja lisää moottorivaihtoehtoja S-Way -malliin
02.06.2021 9.10Iveco Daily uudistuu vieläkin paremmaksi
02.06.2021 9.00Metsä Fibre valitsi Caverionin Rauman sahan kunnossapidon kumppaniksi
02.06.2021 8.00Yksityistiet ja sillat vaativat huolenpitoa - tukea hyvin saatavilla
01.06.2021 18.22Laajempi näkymä Logset harvesterin ohjaamosta
01.06.2021 18.00Vaihtokalusto myydään verkossa - Mascus vahvassa kasvussa
01.06.2021 15.01Kauhavalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Miika Koivulalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
01.06.2021 11.40Perheyhtiö Kiitosimeon Oy on ostanut M. Korkiakoski Oy:n
01.06.2021 9.33Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee lähes 50:ssä eri tehtävässä
01.06.2021 9.00Neste pilotoi ensimmäistä omaa sähkölatauspalvelua yhdessä Niemi Palveluiden kanssa - tavoitteena tuoda palvelu Suomen markkinoille vuoden 2021 aikana

Näytä lisää »