Volkswagen Multivanin uusin sukupolvi on esitelty

11.06.2021 8.22

multivan1.jpg

Volkswagen Hyötyautot esitteli maailmanensi-illassa torstaina 10.6. uusimman sukupolven Multivanin, joka perustuu täysin uuteen konseptiin. Multivan perustuu nyt ensimmäistä kertaa MQB-alustarakenteeseen. Teknisessä mielessä otetaan suuri edistysaskel, sillä mallistoon tulee myös ladattava hybridi.

Näin uudella Multivanilla voi ajaa paikallisesti päästöttömästi, täysin sähköllä. Multivanissa on myös uuden sukupolven kuljettajaa avustavat järjestelmät, toiminto-ohjaimet ja infotainment-järjestelmä. Myös törmäysturvallisuutta kolaritilanteissa on parannettu. Multivania on valmistettu yli 70 vuotta ja sen ainutlaatuisia piirteitä on parannettu uuteen sukupolveen. Selkeä sukulaisuussuhde edellisiin sukupolviin on kuitenkin edelleen nähtävissä.  

Multivanin seitsemäs sukupolvi vie Volkswagen Hyötyautot uuteen aikakauteen. Uutta aikakautta määrittää sähköistyminen ja osittain automatisoitu ajaminen. Tulevaisuus rakentuu kolmen pilarin ympärille: uusi Multivan, Transporter 6.1 -mallisto sekä vuonna 2022 markkinoille tuleva ID.BUZZ. Jokaisella näillä kolmella on perustavanlaatuisen tärkeä rooli: Transporter ja Caravelle -mallien pakettiautoversiot muodostavat kaupallisen malliston ja California-mallistot puolestaan retkeilyautojen perustan. Elämäntapa-auto ID.BUZZ sekä sen pakettiautoversio ID.BUZZ Cargo, joka on suunniteltu kaupunkiolosuhteisiin, valloittavat tulevaisuudessa markkinoita täyssähköisinä versioina. Uusi Multivan ottaa nyt roolinsa erittäin monikäyttöisenä mallina, ja ensimmäistä kertaa se tulee saataville myös ladattavana hybridinä. Uusi Multivan tarjoaa paikallisesti päästötöntä ajoa, pelkällä sähköllä, ja samaan aikaan sen kokonaistoimintamatka tekee siitä ideaalin matkakumppanin myös pidemmille matkoille. Jopa 4053 litran tavaratila luo mahdollisuuden kuljettaa myös isompia urheiluvälineitä ja sen 2000 kg vetokyky luo lisää vaihtoehtoja tavaroiden kuljettamiselle. Uuden Multivanin lanseeraus tapahtuu Suomessa alkuvuodesta 2022.

Uusi Multivan

Multivan saapuu markkinoille kolmella eri varustelutasolla: Multivan, Life tai Style – ja on saatavilla maksimissaan seitsemänpaikkaisena. Multivan on suunniteltu erityisesti perheille ja aktiivisille harrastajille, jotka tarvitsevat paljon tilaa – täysin uusi istuinjärjestelmä ja tilava tavaratila ovat nyt entistä helpommin muokattavissa. Lisää tilaa on myös saatavilla pidemmän malliversion muodossa, joka tulee saataville  normaalipituisen version rinnalle. 

Ladattava hybridi

Yksi tärkeimmistä tekijöistä suunnittelijoiden pöydällä oli tuoda uusi Multivan markkinoille myös ladattavana hybridinä. Ladattavan hybridin etuna on paikallisesti päästötön ajo pelkällä sähköllä esimerkiksi kaupunkialueilla, ja samalla bensiinimoottorin tuoma kokonaistoimintamatka pidemmille matkoille. Uuden Multivanin ladattava hybridi kulkee tulevaisuudessa nimellä Multivan eHybrid ja sen sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhteisteho on 160 kW (218 hv), maksimivääntö 350 Nm. Sähkömoottorin teho on 85 kW (116 hv) ja TSI-bensiinimoottorin teho 110 kW (150 hv).

Uuden Multivanin sähkömoottorin energiasisältö on 13 kWh, jolloin pelkällä sähköllä voidaan ajaa tyypilliset päivittäiset ajomatkat. Uuden Multivanin ladattava hybridi käynnistyy aina kun mahdollista EV-tilassa, ja siten lyhyet matkat on helppo ajaa pelkällä sähköllä. Sähköllä ajettaessa ladattavan hybridin taloudellinen TSI-bensiinimoottori puuttuu peliin vasta yli 130 km/h nopeuksissa tai riippuen akun varaustasosta.     

Muut voimalinjavaihtoehdot

Ladattavan hybridin rinnalle uusi etuvetoinen Multivan tulee saataville myös kahdella eritehoisella, nelisylinterisellä, polttomoottorilla varustettuna – teholuokissa 100 kW (136 hv) ja 150 kW (204 hv). Pienemmän TSI-bensiinimoottorin maksimivääntö on 220 Nm ja tehokkaamman puolestaan 320 Nm. Myöhemmin valikoima täydentyy nelisylinterisellä TDI-dieselmoottorilla, teholuokaltaan 110 kW (150 hv).

DSG-automaattivaihteisto

Uuden Multivanin kaikki moottorivaihtoehdot on varustettu DSG-automaattivaihteistolla. Uusi 6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto on kehitetty erityisesti ladattavaan hybridiin. Perinteisissä TSI-bensiinimoottori- ja TDI-dieselmoottoriversioissa on käytössä 7-vaihteinen DSG-automattivaihteisto. Uudessa Multivanissa on nyt myös käytössä ensimmäistä kertaa shift-by-wire-tekniikka, jolloin vaihteenvalitsin ei ole enää mekaanisesti yhteydessä vaihteistoon, vaan vaihteet vaihdetaan elektronisesti. Myös itse vaihteenvalitsin on muotoiltu uudelleen.

Osittain automaattista ajamista

Uudessa Multivanissa on myös aikaisempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä – valittavissa on yli 20 erilaista järjestelmää. Vakiovarusteena ovat mm. ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, uusi kääntymisavustin, liikennemerkkien tunnistus, kaistanpitoavustin Lane Assist sekä vakionopeudensäädin. Ensimmäistä kertaa saatavilla on myös Volkswagenin osittain automaattista ajamista tukeva IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmä. Mikäli kuljettaja haluaa, uudistunut Multivan voi avustaa ohjauksessa, jarruttamisessa ja kiihdytyksissä aina 210 km/h nopeuteen saakka.

Mitat

Multivanin mittasuhteet ovat myös muuttuneet. Verrattuna edeltäjäänsä, se on nyt sekä pidempi että leveämpi. Samaan aikaan auto ei ole yhtä korkea kuin aikaisemmin mutta pääntilasta ei ole jouduttu luopumaan – esimerkiksi panoraamakattoluukun kanssa, pääntilaa on jopa aikaisempaa enemmän. Uusi Multivan on 1941 mm (+37 mm) leveä, 4973 mm (+69 mm) pitkä ja 1903 mm (-47 mm) korkea. Sen akseliväli on 3124 mm (+124 mm). Multivan tulee saataville myös pitkänä versiona, jolloin sen pituus puskurista puskuriin on 5173 mm (-131 mm) – akselinvälin ollessa sama. Tavaratilaa  normaalimittaisessa versiossa on 469 litraa (kolmannen istuinrivin takana). Mikäli tavaratilaa käytetään toiseen istuinriviin saakka tavaratila kasvaa 1844 litraan (panoraamakattoluukun kanssa 1850 litraa). Mikäli koko tavaratila aina ensimmäiseen istuinriviin saakka on käytössä, tilaa on 3672 litraa. Pidemmän malliversion kohdalla luvut ovat 763, 2171 ja 4005 litraa (panoraamakattoluukun kanssa 4053 litraa). 

Karismaattista muotoilua ja uusia ominaisuuksia

Uuden sukupolven Multivanin muotoilu on uudenlaista mutta samalla se on tunnistettavissa edellisistä sukupolvista. Esimerkiksi auton sivulinjat on samankaltaiset kuin T3-mallissa. Mikäli uuden Multivanin tilaa kaksivärisenä, sivulinjan korostuksen huomaa entistä selvemmin. Uudessa Multivanissa on myös elementtejä T4-sukupolvesta, kuten konepellin muotoilu. 

Uusi Multivan ei ole uudistunut pelkästään ulkoa vaan myös sisällä on tehty uudistuksia. Uudenlainen ohjaamo – 10,25” digitaalinen mittaristo ja 10” kosketusnäytöllä varustettu Ready 2 Discover -infotainment-järjestelmä. Useimmat toiminnot nyt ovat digitaalisia ja toimivat kosketusnäppäimistöllä. 

Uusi Multivan on suunniteltu myös teknisesti uudelleen. Ensimmäistä kertaa käytössä on mm. sähkötoiminen takaluukku Easy open&close -toiminnolla. Uutena ominaisuutena saataville tulee sivuovi, joka voidaan avata samalla tavalla – tarvitaan vain jalan heilutus. Ovet voidaan avata myös sisäpuolelta perinteisemmin nappia painamalla. Toinen uusi ominaisuus on IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, jotka voi tilata lisävarusteena, vakiovarusteisten led-ajovalojen tilalle. Lisäksi kaikissa malliversioissa on led-takavalot vakiovarusteena.

Uuteen Multivaniin on myös saatavilla kaksiosainen panoraamakattoluukku. Sen lasi on päällystettyä laminoitua turvalasia, joka vähentää auringon lämpösäteilyä 44%. Etuosassa se on 913 mm leveä ja 403 mm pitkä, ja toisen istuinrivin kohdalla leveys on 900-910 mm ja pituus 1284.

Uusi kiskojärjestelmä

Multivanissa ei ole koskaan ollut keskikonsolia mutta pöytä on ollut saatavilla kaikkiin malleihin. Nyt nämä kaksi on uudelleensuunniteltu ja yhdistetty. Uusi monikäyttöinen pöytä on integroitu myös uudelleensuunniteltuun istuinten kiskojärjestelmään. Uuden innovatiivisen lukitusjärjestelmän ansiosta, pöytää voidaan käyttää joko keskikonsolissa kuljettajan ja etuistuimen välissä tai auki taitettuna pöytänä mukipitimineen ja säilytystiloineen toisella ja kolmannella istuinrivillä.

Multivan on aina ollut tilan käytön monitaituri. Uudessa Multivanissa on tilankäyttö viety jälleen astetta pidemmälle. Uutena on kolmannen rivin yksittäiset istuimet – yhtenäinen takaistuin on poistunut. Lisäksi sekä toisen että kolmannen rivin istuimet on taitettavissa alas ja ne ovat jopa 25 % leveämmät kuin ennen – riippuen istuimen paikasta matkustamossa, istuimen paino on 23-29 kg:n välissä. Nyt istuimet on helpompi poistaa kokonaan tai muokata niiden paikkaa auton sisällä, näin esimerkiksi istuimet voidaan pitää vain auton yhdellä sivulla, jolloin myös pidempien tavaroiden ja esineiden kuten polkupyörien kuljettaminen helpottuu. Takaosassa istuimia voi olla maksimissaan viisi. Kiskojärjestelmä on myös sähköistetty, jolloin ulompiin istuimiin on saatavilla lämmitys.

Suomessa uuden Multivan-malliston hinnastot, lisävarustehinnastot ja varusteluversiot julkaistaan myöhemmin syksyllä 2021. Uusi Multivan lanseerataan Suomessa sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.

01.07.2021 13.33Peugeot alkuvuoden kovin nousija: sähköiset automallit kiidättivät merkin 10 suosituimman joukkoon
01.07.2021 13.13Akaan raakapuuterminaali valmistui - Puunkuljetukset tänään vauhtiin
01.07.2021 12.33Tavara-autojen kysyntä jatkui kesäkuussa vahvana
01.07.2021 11.00Vuosikymmenten kokemus näkyy uudessa KESLA 326T -kuormaimessa
01.07.2021 9.00Tamtron jatkaa vahvaa kasvua kansainvälisillä markkinoilla ostamalla norjalaisen ScaleIT AS:n
30.06.2021 17.10Scanian kampanja "Kuorma-auto on elämistä varten" haluaa nostaa kuljetusalan arvostusta
30.06.2021 17.00Euroopan komissio on esittänyt suunnitelmansa maaseutualueiden kehittämiseksi
30.06.2021 11.45Mercedes-Benz aloittaa raskaan kuljetuskaluston sähköistyksen täysin uudella eActros kuorma-autolla
30.06.2021 10.22Polestar 1 myyntiin Suomessa
30.06.2021 10.22Turpeen ja fossiilisten polttoaineiden alasajo kasvattaa metsäenergian kysyntää
29.06.2021 15.00Kronos-metsävarusteita, -vesakkomurskaimia ja -lautasäkeitä valmistava Wikar Oy Ab saa uuden omistajan
29.06.2021 10.24Selvitys: Suomella on edessään teknologia-alan osaajapula
29.06.2021 10.13Keski-Lapin lettosoiden inventoinnit käynnissä
28.06.2021 16.04Älykkään maatalouden teknologioita testattiin Saarijärvellä
28.06.2021 10.53Metsäteho vauhdittaa puuhankinnan datataloutta
28.06.2021 10.40Volvo julkisti sähkökuorma-autojen mallistonsa - tuotanto vauhtiin vetoautoilla
28.06.2021 9.00Suomalaisilla vahva luottamus talouden nykytilaan
27.06.2021 12.00Keskipyöräperävaunusta apua pehmeäpohjaisten metsäteiden kunnossapidolle
26.06.2021 13.00Kölnin-Bonnin lentoasema tarjoaa Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta lentoyhtiöille kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi
26.06.2021 12.30"Tottumus on toinen luonne"
25.06.2021 9.55KATSO TÄSTÄ JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
24.06.2021 13.07Nesteen Porvoon jalostamon seisokkityöt on saatu päätökseen
24.06.2021 12.44Scania tuo pitkät ohjaamot R- ja S-sarjan autoihin
23.06.2021 18.11LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
23.06.2021 11.22Kronos tuo markkinoille uuden metsäperävaunujen malliston
23.06.2021 11.11Finnair ja Shanghaissa toimiva Juneyao Air perustavat joint business -yhteishankkeen
22.06.2021 13.20Janne Wartiovaara nimitetty Rotator Oy:n toimitusjohtajaksi
22.06.2021 12.00Duster uudistuu - automaatin paluu
22.06.2021 9.42Suomen suurin päällystystyömaa on käynnissä 4-tiellä
22.06.2021 9.40Lisäjousilla vakautta pakettiauton kulkuun
22.06.2021 9.30Uusi Citroën C3 Aircross on saanut Suomen hinnat ja on nyt tilattavissa ennakkoon
21.06.2021 10.45Transporterista Carsport Premium Edition
20.06.2021 9.00Pro Silva esitteli uuden S5 harvesterin - mallisto nyt erittäin kattava
18.06.2021 23.44KATSO TÄSTÄ 18.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
18.06.2021 11.22Stora Enso avaa uuden dispersiopäällystelinjan Forshagassa
18.06.2021 10.00Suomen Metsämuseo Luston arkkitehtuurikilpailun ratkaisusta 30 vuotta
17.06.2021 11.33Metsäpöly mullistaa kosmetiikka-alaa
17.06.2021 11.11Kantorahatulot laskivat vähän koronavuonna 2020
17.06.2021 9.00Hyundai kasvattaa parheautotarjontaansa täysin uudella mallilla
16.06.2021 16.33Metsä Fibre ja Kelvion B. V. tekivät sopimuksen tehokkaiden jäähdytystornien toimittamisesta Kemin biotuotetehtaalle
16.06.2021 16.00Metsäkoneenkuljettajien työkyky ja työhyvinvointi hyvällä tasolla nuoremmilla mutta heikkenevät iän karttuessa
16.06.2021 10.55VIELÄ PARI PÄIVÄÄ AIKAA LÄHTEÄ MAINOKSELLA MUKAAN! Järkälemäinen Kivirock-kirja lähdössä painoon
15.06.2021 16.30Lähde matkaan Renault Trucksin kuorma-autotehtaalle Ranskaan
15.06.2021 13.46Nimitykset: John Deere Forestry Oy - Jukka-Pekka Seljänperä piiripäälliköksi Pohjois-Suomen myyntipiirin
15.06.2021 9.35Teollisuuden liikevaihto ja vientiliikevaihto kasvussa kaikilla toimialoilla
15.06.2021 8.00Metsäkiinteistökauppa jäljessä edellisvuodesta - ennusteen mukaan hinnat nousevat tänä vuonna lähes yhdeksän prosenttia
14.06.2021 13.00Ennakkoluuloton uudistaja Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy on vuoden 2021 SKAL Kuljetusyritys
14.06.2021 11.00Valmet toimittaa kaksi automatisoitua paperin testauslaboratoriota Brigl & Bergmeisterin paperitehtaille
14.06.2021 8.22Teboil Green+ uusiutuvan dieselin tankkausverkosto laajeni Joensuuhun
14.06.2021 8.00Jakamistalous yleistyy puutarhatyökaluissa - Tools for You -palvelu laajenee pian koko Suomeen
13.06.2021 17.20Kiesitech tarjoaa kuormankiristyksen älykästä hallintaa koneenkuljetuksiin
13.06.2021 17.00HUOMENNA YLIVIESKA! Komatsu-uutuudet Smart Crane ja 825TX-kuormatraktori ovat esittelykierroksella
13.06.2021 8.30Metsäteollisuustuotteiden kysyntä kasvaa paperia lukuun ottamatta - rakennemuutos kiihtyy
12.06.2021 16.00Örum esittelee edistyksellisiä uutuustuotteita hyötyajoneuvokalustoon
12.06.2021 8.00Raakapuunippujen kuormansidontamääräykset ovat perusosiltaan selkeät: nippujen on pysyttävä paikoillaan myös ääritilanteissa.
11.06.2021 23.59KATSO TÄSTÄ 11.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
11.06.2021 8.22Volkswagen Multivanin uusin sukupolvi on esitelty
10.06.2021 12.00Ammatillisten tutkinnon suorittaneiden määrä väheni - ylioppilaiden määrä ennallaan
10.06.2021 11.57Rahanpesun estämisen ohjeistusta päivitetty - Aluehallintovirasto tehostaa valvontaa
10.06.2021 11.49Stora Enso investoi kilpailukyvyn parantamiseen
09.06.2021 15.10DAF esitteli uuden sukupolven XF:n ja täysin uudet XG ja XG+ -ohjaamot
09.06.2021 10.09BMW:n 4-sarja päivittyy
09.06.2021 8.20Kesän kirjanpainajaseuranta käynnistyi - parveilu alkoi toukokuussa kautta maan
09.06.2021 8.00Autojen kierrätys rikkoi keväällä kaikki ennätyksensä
08.06.2021 10.50Finnlog laajentaa toimintaansa - yhtiölle 35 uutta hakevaunua
08.06.2021 10.40Väitöstutkimus tarkastelee puun ja metsävarojen käyttöön liittyvää poliittista ohjausta
08.06.2021 10.30Kartonki nousee vientiarvoltaan tärkeimmäksi metsäteollisuustuotteeksi
08.06.2021 10.20Sahatavaran hinta nousussa
08.06.2021 10.10Puumarkkinoilla huippusuhdanne, tukkipuun hakkuut vahvassa kasvussa
07.06.2021 12.00Metsämarjojen ja -sienten varastointituki haettavana
07.06.2021 9.15Verkkokauppaostosten toimituksiin odotettavissa mittavia viivästyksiä
07.06.2021 9.02Hakkuiden kokonaismäärä pieneni 69 miljoonaan kuutiometriin
07.06.2021 8.00Metsä Groupin Rauman sahan terätoimituksista tehty sopimus LSAB Suomen kanssa
07.06.2021 7.3320-vuotias Vianor-ketju ottaa seuraavan askeleen rengas- ja autonhuoltoalan digitalisaatiossa
06.06.2021 20.05Scania V8 kiertue jatkuu ensi viikolla Kouvolassa, Kotkassa, Lappeenrannassa ja Pirkkalassa - ilmoittaudu koeajolle!
06.06.2021 12.05Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita energiapuun tienvarsihaketuksiin ja terminaalihaketuksiin
06.06.2021 11.53Kuljetus- ja konealalla selvitty hyvin poikkeuksellisen haastavassa ajassa
06.06.2021 9.22Metsäntutkimuksen koivukoe perustetaan Vetikon metsätuhoalueelle Tuusulaan
06.06.2021 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat kestävästä liikkuvuudesta ja yhtenäisestä eurooppalaisesta ilmatilasta
06.06.2021 8.31Nyt on tämän vuoden paras hetki pankkotilauksille.
05.06.2021 15.22Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita metsäkoneurakointiin
04.06.2021 23.20KATSO TÄSTÄ 4.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
04.06.2021 13.35Kyberturvallisuuskeskus: Android-haittaohjelmat leviävät tekstiviestitse
04.06.2021 8.50Volvo Trucks ja DFDS yhteistyöhön rakentamaan sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketjua
04.06.2021 8.22Extreme E -sarja: Continental on tyytyväinen kumppanuuteen
03.06.2021 18.11Kesla lanseeraa uudet 22-sarjan Z-nosturit
03.06.2021 14.03Mercedes-Maybach S-sarjan myynti käyntiin kahdella mallilla
03.06.2021 11.31Ruotsissa rakenteilla sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketju
02.06.2021 18.11Volvo Cars aloittaa C40 Recharge -täyssähköauton myynnin
02.06.2021 10.12Lohjan biokaasulaitos vihittiin käyttöön
02.06.2021 9.22Iveco tuo uusia ominaisuuksia ja lisää moottorivaihtoehtoja S-Way -malliin
02.06.2021 9.10Iveco Daily uudistuu vieläkin paremmaksi
02.06.2021 9.00Metsä Fibre valitsi Caverionin Rauman sahan kunnossapidon kumppaniksi
02.06.2021 8.00Yksityistiet ja sillat vaativat huolenpitoa - tukea hyvin saatavilla
01.06.2021 18.22Laajempi näkymä Logset harvesterin ohjaamosta
01.06.2021 18.00Vaihtokalusto myydään verkossa - Mascus vahvassa kasvussa
01.06.2021 15.01Kauhavalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Miika Koivulalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
01.06.2021 11.40Perheyhtiö Kiitosimeon Oy on ostanut M. Korkiakoski Oy:n
01.06.2021 9.33Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee lähes 50:ssä eri tehtävässä
01.06.2021 9.00Neste pilotoi ensimmäistä omaa sähkölatauspalvelua yhdessä Niemi Palveluiden kanssa - tavoitteena tuoda palvelu Suomen markkinoille vuoden 2021 aikana

Näytä lisää »