DAF esitteli uuden sukupolven XF:n ja täysin uudet XG ja XG+ -ohjaamot

09.06.2021 15.10

DAF_NEW_XF04._New_Generation_DAF_XF_truck_sets_fuel_efficiency_benchmark.jpg

DAF on ensimmäinen uuden sukupolven kuorma-autoja julkistanut eurooppalainen kuorma-autonvalmistaja. Uudet säädökset mahdollistavat tyylikkään ja erittäin aerodynaamisen muotoilun. Mullistavissa uuden sukupolven DAF XF, XG ja XG+ -autoissa kohtaa luokkansa paras polttoainetehokkuus, turvallisuus ja ajomukavuus.

DAF XF on ollut edelläkävijä – asiakkaan ilahduttaja ja kuljettajan unelma – aina vuonna 1997 julkistetusta ensimmäisestä sukupolvesta lähtien. XF-kuorma-autoja on myyty yli 650 000 kappaletta. Se tarjoaa omistajilleen erinomaista laatua ja tuottoa yli 50 eri maassa. XF:n eri sukupolvet ovat voittaneet International Truck of the Year -palkintoja.

DAF_NEW_XF06._New_Generation_DAF_XF_truck_with_full_LED_lights.jpg

Uuden sukupolven XF

Nyt DAF:n on aika esitellä uuden sukupolven XF. Siinä on täysin alusta alkaen uudelleen suunniteltu ohjaamo, jossa on alan parhaan aerodynamiikan, energiatehokkuuden ja alhaisimmat CO2-päästöt mahdollistava 160 mm:n etupidennys.Uuden sukupolven XF:n ohjaamon lattia on 75 mm edeltäjäänsä matalammalla. Lisäksi tuulilasi on erittäin suuri ja hartialinja erittäin matala. Näin näkyvyys ja turvallisuus ovat ensiluokkaiset, erityisesti haavoittuvien tienkäyttäjien osalta. Uuden XF:n seisontakorkeus on erinomainen: 1 900–2 075 mm ohjaamon eri kohdissa.

DAF_NEW_XF05._The_New_Generation_DAF_XG_truck_is_available_with_a_series_powerfull_PACCAR_MX-11_and_MX-13_engines.jpg

Uuden sukupolven XG ja XG+

XF:n lisäksi DAF esittelee XG:n ja XG+:n, jotka täydentävät uusia massa- ja mittasäädöksiä tehokkaasti hyödyntävän huippuluokan markkinasegmentin. 160 mm:n etupidennyksen lisäksi molemmissa lippulaivamalleissa on vähintään 330 mm:llä pidennetty ohjaamon takaosa, jonka ansiosta työ-, oleilu- ja nukkumistila on omaa luokkaansa. XG:n ja XG:n ohjaamon lattiakorkeus on 125 mm korkeampi kuin uuden sukupolven XF:n. Osittain tasainen lattia mahdollistaa helpon nousun jo kolmella askelmalla, miellyttävän istuma-asennon ja erinomaisen näkyvyyden.

DAF XG:n ohjaamon seisomakorkeus on vähintään 1 980–2 105 mm, ja takaosan pidennyksen ansiosta sisätila on erittäin suuri.

DAF_NEW_XFSwivel_chairs_and_relax_bed_for_unmatched_driver_comfort_in_New_Generation_DAF_trucks.jpg

Uudessa XG+:ssa on enemmän sisätilaa kuin muissa markkinoiden kuorma-autoissa. Kattoa on korotettu entisestään, minkä ansiosta seisomakorkeus on jopa 2 220 mm. XG+ on DAF:n huippumalli, joka tarjoaa toimialalla ainutlaatuiset tilat ja oleskelumukavuuden. Kaikki tämä yhdistettynä alan johtavaan aerodynamiikkaan ja näkyvyyteen.

Tyylikäs ja moderni muotoilu

Uuden sukupolven XF:n, XG:n ja XG+:n muotoilu on tyylikäs ja erottuva, ja sen kapenevan ohjaamon, saumattomien koripaneelien sekä virtaviivaisen tuulilasin ja ovien ansiosta aerodynaaminen tehokkuus on erinomainen.

Säädösten mukainen keulan muotoilu kerää katseita. Se parantaa paitsi aerodynamiikkaa, myös haavoittuvien tienkäyttäjien turvallisuutta.

Uuden sukupolven XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on näyttävä, kromisin yksityiskohdin koristeltu säleikkö. Sen yläreunassa on erottuva logopalkki, jonka kiiltävä koristeupotus korostaa ajoneuvoluokkaa. Keulaan siististi integroitu ilmanotto ja etupidennystä korostava voimakas säleikkö täydentävät vahvan ja sulavalinjaisen muotoilun.

Hienostuneessa ja integroidussa teräspuskurissa on komposiittipinta. Kolmeosainen puskuri kestää käyttöä ja sen korjauskustannukset ovat alhaiset.

Keskeisiä ominaisuuksia ovat täysin LED-tekniikalla toteutetut tyylikkäät ajovalot, joissa on merkille ominaiset päivävalot ja integroidut kaarrevalot. Näiden ansiosta autot ovat helposti tunnistettavia ja näkyvyys öisin on omaa luokkaansa. Kauniit Skylights-LED-valot – vakiona XG:ssä ja XG+:ssa – täydentävät kuorma-auton ulkomuodon. Kullakin mallilla on omanlaisensa valot.

Ohjaamon sivut ovat yhtä hienostuneet kuin keulakin. Muotoilu on sulavalinjaista, ja nousevat linjat vahvistavat dynaamista ulkoasua.

Kehityksen etulinjassa

Uuden sukupolven DAF-autot ovat EU:n uusien massa- ja mittasäädösten tavoitteiden mukaiset. Uuden sukupolven kuorma-autojen suunnittelussa on keskitytty tärkeimpiin kehitysalueisiin: tehokkuuden, turvallisuuden ja ajomukavuuden uusien merkkipaalujen asettamiseen tinkimättä erinomaisesta luotettavuudesta ja kestävyydestä, joista DAF-kuorma-autot tunnetaan.

Ensimmäinen askel tehokkuuden tulevaisuuteen

  • Jopa 10 % parempi polttoainetehokkuus
  • Luokkansa paras aerodynamiikka
  • Erittäin aerodynaaminen kori
  • Älykäs moottoritilan ilmavirtauksen hallinta
  • Hienostuneet kamerajärjestelmät
  • Lukuisia tehokkuutta parantavia yksityiskohtia – myös pintaa syvemmällä
  • Uudet, erittäin tehokkaat voimansiirtojärjestelmät
  • Parannetut kuljettajien apujärjestelmät
  • Alhaiset omapainot
  • XF-vetoauton yleisimmän kokoonpanon omapaino on vain 6 912 kg
  • Langattomat ajoneuvojen päivitykset
  • Huoltoväli Keski- & Etelä-Euroopassa 1 vuosi tai jopa 200 000 kilometriä

DAF on panostanut merkittävästi autojen aerodynamiikkaan. Optimoitujen kaarimuotojen sekä kapenevan ja kattavan tiivistyksen ansiosta ilmavirtaus on ihanteellinen ja auton ulkomuoto miellyttävä. Kaareva tuulilasi, kaarevat kulmapaneelit, virtaviivaiset A-pilarin kannet, integroidulla ilmansuuntaimella varustettu pohjalevy, pyöränkoteloiden suojusten ainutlaatuinen muotoilu sekä valinnaisten kameroiden käyttö peilien sijaan takaavat erinomaisen aerodynamiikan.

Moottoritilan ja ohjaamon pohjan ilmavirtauksen optimointi on yhtä tärkeää. Ilmavirtausta voidaan parantaa esimerkiksi ahtoilman jäähdyttimen sekä moottorin jäähdyttimen koteloinnilla, takaisinvirtauksen estolla ja pyöränkoteloiden kansilla. Kaiken tämän ansiosta aerodynamiikka on vähintään 19 % entistä parempi, mikä vastaa jopa seitsemää prosenttiyksikköä 10 % pienemmästä polttoaineenkulutuksesta.

DAF_NEW_XF04._New_Generation_DAF_XF_XG_and_XG_trucks_2021_-_Engine_overview.jpg

Uudet erittäin tehokkaat voimansiirtojärjestelmät

Seuraavan tason tehokuuden saavuttamiseksi uuden sukupolven DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on uudet voimansiirtojärjestelmät, joissa on käytetty uutta moottori- ja vaihteistoteknologiaa sekä taka-akseli-innovaatioita.

10,8 litran PACCAR MX-11- ja 12,9 litran PACCAR MX-13 -moottoreiden polttotehokkuus on optimoitu uusilla suuttimilla, uudella sylinterikannella ja lohkolla – jotka mahdollistavat korkeamman sylinteripaineen – sekä uusilla männillä ja sylinteriputkilla. Uuden sukupolven tehokkaat turboahtimet takaavat parhaan mahdollisen ilmanhallinnan, ja uudet paineilmakompressorit, öljypumput ja laturit minimoivat häviöt. Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää on uudistettu niin, että pakokaasut siirtyvät mahdollisimman lyhyttä reittiä moottorin lähtöliitännästä EAS-tuloon, jolloin pakokaasut eivät pääse jäähtymään ja tehokkuus heikkenemään.

Moottori on erittäin tehokas ja suorituskykyinen niin ajettaessa kuin jarrutettaessakin, sen CO2-päästöt ovat alhaisemmat, sen huoltoväli on pisimmillään yksi vuosi ja se painaa 10–15 kg edeltäjiään vähemmän. Kaikki nämä parantavat kuorma-auton kokonaistuottavuutta.

Ilmanohjaimet takaavat erinomaisen ohjaamon tai moottoritilan aerodynamiikan sekä jäähdytysmoduulin parhaan tehokkuuden. Näin tuulettimen käyttö voidaan minimoida täysikokoisia ahtoilman jäähdyttimiä käytettäessä, mikä optimoi lämmönhallinnan ja moottorin toiminnan.

Uuden moottori- ja jälkikäsittelyteknologian sekä kehittyneen lämmönhallinnan osuus polttoainetehokkuuden 10 %:n kokonaisparannuksesta on jopa 3 prosenttiyksikköä.

DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on vakiona TraXon-automaattivaihteisto, joissa on uutta teknologiaa, kuten automaattinen liikkeellelähtövaihteen valinta, parannetut ennakoivat ominaisuudet ja (valinnainen) ryömintätoiminto. Voimansiirtoteho maksimoidaan käyttämällä taka-akseleita, joissa on alhainen öljytaso ja uudet vetopyörän laakerit. Uuden sukupolven jarrusatulat vähentävät kitkahäviöitä ja painoa.

Kaikkien aikojen harppaus polttoainetehokkuudessa

Alhainen omapaino (uuden sukupolven XF 4x2 -vetoauton tyypillisimmän kokoonpanon paino ajokunnossa on 6 912 kg) sekä kehittyneet kuljettajan apujärjestelmät (Predictive Cruise Control 3, entistä paremmat EcoRoll-toiminnot ja Preview Downhill Speed Control) viimeistelevät 10 %:n polttoainetehokkuuden kokonaisparannuksen, joka on yrityksemme ennätys ja joka asettaa riman uudelle tasolle koko toimialan laajuisesti.

Erinomainen suorituskyky

PACCAR MX-11- ja MX-13-moottorien suorituskyky on ensiluokkainen ja niiden päästöt alhaiset, sillä suoravälitteisen suurimman vaihteen vääntömomenttia on kasvatettu 50-100 Nm. Tehokkain, 390 kW:n / 530 hv:n moottori tuottaa nyt 2 550 Nm:n väännön kaikilla pienemmillä vaihteilla ja 2 700 Nm:n väännön suurimmalla vaihteella. Uuden sukupolven HE400-turboahdin parantaa ilmanhallintaa ja DAF-autojen jo vaikuttavaa suorituskykyä alhaisilla kierrosnopeuksilla. Enimmäisvääntö saavutetaan jo 900 r/min:n nopeudella, myös 390 kW:n / 530 hv:n PACCAR MX-13 -moottorilla. Lisäksi markkinoita jo johtava moottorijarru tuottaa jopa 20 % enemmän vääntöä pienemmillä kierrosluvuilla, mikä kirittää alaa entisestään.

Langattomat päivitykset

Uuden sukupolven myötä DAF XF:n, XG:n ja XG+:n moottori, jälkikäsittelyjärjestelmä, ajoneuvon keskusohjainyksikkö VECU, Central Security Gateway (CSG) ja DAF Connect voidaan päivittää langattomasti. Jopa 200 000 kilometrin huoltovälit takaavat alan johtavan käyttöajan. Pitkän matkan kuljetuksiin on saatavana öljyä, jonka vaihtoväli on erittäin pitkä. Sen ansiosta maantiekäytössä huoltoväli on pisimmillään yksi vuosi, mikä on alalla täysin ainutlaatuista.

DAF MultiSupport tarjoaa Euroopan laajuisia korjaus- ja huoltosopimuksia, ja uuden korjaus- ja huoltosuunnittelujärjestelmän ansiosta asiakkaisiin otetaan ennakoivasti yhteyttä ennen huollon tarvetta, mikä tukee myös toimialan johtavaa ajoneuvojen tehokkuutta.

Ensimmäinen askel turvallisuuden tulevaisuuteen

  • Luokkansa paras suora näkyvyys
  • Tuulilasi ja sivuikkunat, joissa on alareuna matalalla
  • Reunakivetyksen näyttävä ikkuna ja taitettava apukuljettajan istuin
  • Huippuluokan kamerajärjestelmät
  • DAF Digital Vision System
  • DAF Corner View
  • Ensiluokkaiset LED-valot kauttaaltaan
  • Luokkansa paras passiivinen turvallisuus
  • Vankka ohjaamorakenne ja integroidut törmäysvyöhykkeet
  • Ainutlaatuinen Programmed Cab Displacement (ProCaDis) -järjestelmä
  • Kaikki uudet turvallisuusominaisuudet
  • Elektroninen pysäköintijarru, perävaunun hitaan nopeuden jarru, pysäköintijarrutehostin
  • Alan paras ergonomia
  • Kädet ratissa, katse tiessä

DAF_NEW_XF08._Curb_side_window.jpg

Erinomainen suora näkyvyys oli yksi uuden sukupolven DAF-kuorma-autojen kehitystyön kulmakivistä. Tämän vuoksi uudessa XF:ssä, XG:ssä ja XG:ssa on suuri tuulilasi (2,3 m2), joka mahdollistaa erittäin matalalla olevan ikkunoiden alareunan ja erinomaisen suoran näkyvyyden.

Apukuljettajan oveen on saatavana lisävarusteena reunakiveyksen näyttävä ikkuna, joka yhdessä uuden taitettavan apukuljettajan istuimen kanssa helpottaa esimerkiksi jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja lasten havaitsemista. Uudet peilikotelot ovat ohutrakenteisia. Luokan paras suora näkymä on osaltaan peilien välisen sekä peilien ja A-pilarin välisen raon ansiota.

DAF_NEW_XF05._Aerodynamic_cameras_on_New_Generation_DAF_truck_series_XF_XG_XG.jpg

DAF Digital Vision System

DAF Digital Vision System on uusi valinnainen ominaisuus, joka korvaa pää- ja laajakulmapeilit. Kamerat parantavat suoraa näkyvyyttä entisestään sekä pienentävät ilmanvastusta, ja sen ansiosta voidaan saavuttaa paras polttoainetehokkuus. Lisäominaisuuksia ovat automaattinen panorointi (perävaunun perän seuranta kaarteissa) ja näytön kerrokset, joissa näkyy lisätietoja ajoneuvon pituudesta, mistä on hyötyä esimerkiksi käännöksissä ja ohituksissa. Lämmitetyt kamerat tarjoavat selkeän kuvan myös äärimmäisissä sääolosuhteissa. Kamerat ovat elektronisesti sisäänvedettäviä, mikä on alalla täysin uutta.

DAF Corner View on valinnainen varuste, joka korvaa sivu- ja etupeilit ja tarjoaa paljon laajemman näkymän kuin perinteiset peilit. Se on yksi tärkeistä, erityisesti haavoittuvaisten tienkäyttäjien turvallisuutta parantava ominaisuus. DAF Corner View -näyttö on apukuljettajan A-pilarissa eli juuri siellä, missä kuljettaja olettaisi sen olevan.

Täydellinen LED-valaistusVuonna 2013 DAF:stä tuli ensimmäinen näkymistä ja näkemistä tukevia LED-ajovaloja käyttävä kuorma-autovalmistaja. Uuden sukupolven XF, XG ja XGasettavat riman uudelle tasolle: niissä on LED-tekniikalla toteutettu valaistus kauttaaltaan: päivävalot, lähivalot, kaukovalot, kaarre- ja etukulmavalot, Skylight-valot, sivuäärivalot ja valinnaiset etusumuvalot. LED-tekniikka tarjoaa erinomaisen valotehon ja alhaisimmat käyttökustannukset, sillä niiden virrankulutus on vähäinen ja käyttöikä käytännössä ikuinen. Kaukovaloautomatiikka kytkee kaukovalot automaattisesti pimeässä ja sateella.

Huippuluokan passiivinen turvallisuusUusi perusrakenne on sekä kevyt että erittäin lujatekoinen. Energiaa sitova etutörmäysvyöhyke on integroitu moottoritilan takaseinämään. Ohjaamon takaosaan täysin integroitu törmäysvyöhyke suojaa liikkuvilta kuormilta.

Uuden sukupolven DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on myös DAF:n patentoitu Programmed Cab Displacement (ProCaDis) -järjestelmä, jonka ansiosta ohjaamo voi liikkua rungolla hallitusti 400 mm onnettomuustilanteessa, mikä sitoo energiaa ja estää ohjaamon irtoamisen. Näin ProCaDis auttaa varmistamaan ohjaamon eheyden ja maksimoi matkustajien tilan onnettomuudessa.

Älykkäät aktiivisen turvallisuuden ominaisuudet

DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on täydellinen aktiivisten turvalaitteiden valikoima. Näitä ovat mm. jarruavustin, kaistavahtijärjestelmä ja hätäjarrutusvilkut. Kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmän (AEBS-3) uusin versiotarjoaa jopa täysin itsenäisen hätäjarrutuksen, joka auttaa estämään törmäyksen pysähtyneisiin ja liikkuviin ajoneuvoihin jopa 80 km/h:n nopeudessa. City Turn Assist -järjestelmä havaitsee apukuljettajan puolella olevat muut tienkäyttäjät tai esteet.

Muita valinnaisia järjestelmiä ovat mm. DAF Electronic Park Brake, joka kytkee jarrut automaattisesti, kun moottori sammutetaan. Low Speed Trailer Brake käyttää perävaunun jarruja erikseen, mikä parantaa vaunun kytkennän ja irrotuksen turvallisuutta. Park Brake Assist kytkee kaikki jarrut ja seisontajarrun, millä varmistetaan, että kuorma-auto ei pääse liikkumaan nosturilla lastattaessa tai purettaessa tai kippilavaa käytettäessä.

Luokkansa paras käyttömukavuusDAF on aina lähestynyt turvallisuutta ”Kädet ratissa, katse tiessä” -lähtökohdasta. Tämän mukaisesti uuden sukupolven DAF-autojen ergonomia on luokkansa paras. Kaikkia ajamiseen liittyviä toimintoja, digitaalinäytön valikkoja, TraXon-automaattivaihteistoa sekä äänentoisto- ja puhelintoimintoja käytetään ohjauspyörästä ja ohjauspylvään viiksistä. Toissijaisia ajotoimintoja käytetään helppokäyttöisillä fyysisillä kytkimillä, jotka on sijoitettu loogisesti kojelautaan.

Ensimmäinen askel ajomukavuuden tulevaisuuteen

  • Täysin uudet ja markkinoiden tilavimmat ohjaamot
  • Jopa 12,5 m3 tilaa
  • Luokkansa paras ajoasento
  • Ainutlaatuinen kuljettajan istuimen ja ohjauspylvään säätövara
  • Kuljettajan ja apukuljettajan istuimen valinnainen kääntötoiminto
  • Korkealaatuinen kojelauta, jossa on 12”:n näyttö ja valinnainen 10”:n näyttö DAF-tietoviihdejärjestelmälle
  • Alan parhaat vuoteet
  • Jopa 800 mm leveä ja 2 220 mm pitkä
  • Ainutlaatuinen täysin sähkösäädettävä DAF Relax Bed -vuode ja valinnainen sijauspatja
  • Tyylikäs ja tunnelmallinen LED-sisävalaistus
  • Korkea viimeistelyn, materiaalien ja somisteiden laatu
  • Täysin integroitu pysäköinti-ilmastointi
  • Erinomaiset ajo- ja käsittelyominaisuudet
  • Uudet etu- ja takarungot
  • Erinomainen vääntöjäykkyys
  • Alan hiljaisimmat ohjaamot

Ensiluokkainen ajomukavuus alkaa miellyttävällä nousulla ohjaamon. Askelmia on vain kolme, ja ne on aseteltu portaikon tapaan nousun helpottamiseksi. Uusi ohjauspyörä voidaan työntää pitkälle eteen auton ollessa pysäköitynä, mikä helpottaa istuimeen asettumista.

DAF_NEW_XF03._New_Generation_DAF_XG_truck_-_Dimensions.jpg

Kuljettaja voi nauttia erittäin tilavasta ohjaamosta: kaikkien uuden sukupolven XF-mallien seisomakorkeus on 1 900–2 075 mm ja XG+:n 2 145–2 200 mm. Lippulaivamalli XG+:n ohjaamon tilavuus on 12,5 m3, mikä on toimialallamme täysin uutta.

Paras ajoasentoIstuimien ja ohjauspylvään säätövara on vertaansa vailla. Tuloksena on jokaiselle kuljettajalle paras mahdollinen, henkilöautomaisempi ajoasento. XG ja XG+ tarjoavat kuljettajalle ja apukuljettajalle valinnaisen kääntyvän istuimen, joka voidaan kääntää rentoutumisasentoon pitkän ajopäivän jälkeen.

Taitettava apukuljettajan istuin on vakiovaruste. Sen ansiosta sisätilat ovat entistäkin suuremmat, ja lisäksi se tarjoaa esteettömän näkymän Vision Door -ovesta, jossa on reunakivetyksen näyttävä ikkuna. Taitettavan niskatuen (lisävaruste) ansiosta kuljettaja voi käyttää sitä kätevänä pöytänä DAF:n ylellisen sängyn äärellä.

DAF_NEW_XFHigh-class_dashboard_in_New_Generation_DAF_trucks_-_widescreen.jpg

Kädet ratissa, katse tiessä Upea kojelauta kääntää katseita, ja se on suunniteltu parantamaan suoraa näkyvyyttä ulos. Näyttävä 12”:n keskinäyttö sisältää kaikki autoon liittyvät tiedot ja valinnainen 10”:n kosketusnäyttö DAF:n navigaattori- ja tietoviihdejärjestelmän. Kaikki tärkeimmät tiedot näkyvät yhdellä silmäyksellä.

DAF_NEW_XFThe_12_inch_central_driver_display_can_be_personalized._This_is_the_Classic_variant..png

Tärkeimmät painikkeet on sijoiteltu kojelautaan ja uuteen ohjauspyörään täydellisesti, mikä takaa mahdollisimman intuitiivisen käytön. Kojelaudan muotoilu noudattaa täysin DAF:n mukavuutta ja turvallisuutta korostavaa ”Kädet ratissa, katse tiessä" -periaatetta, jonka ansiosta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Kuljettaja voi valita keskinäytön kahdesta asettelusta ja neljästä tietotasosta mieluisensa yhdistelmän. Näyttöasetuksia voi myös mukauttaa.

Alan parhaat vuoteetUuden sukupolven DAF-autot jatkavat perinnettämme kuorma-autoalan parhaiden vuoteiden toimittajana. Autojen kaikkien versioiden vuodepituus on 2 220 mm, ja XG:n ja XG+:n vuoteiden leveys on 800 mm koko pituudeltaan. Saatavana on myös mekaanisesti tai jopa täysin sähköisesti säädettävä DAF Relax -sänky, joka tukee päätä, selkää ja jalkoja ihanteellisesti.

Takaseinän täysin uuden ohjauspaneelin ansiosta vuoteelta voidaan säätää kätevästi useita toimintoja: valaistusta, ilmastointia, äänentoistoa, ikkunoita ja kattoluukkua. Paneelista voidaan käyttää jopa valvontatilaa (joka aktivoi DAF Direct Vision System -järjestelmän molemmat osat, DAF Digital Mirror Systemin ja DAF Corner Eyen) sekä hätäpainiketta, joka käynnistää hätävilkut ja kuorma-auton äänitorven.

Vuoteen alla on runsaasti säilytystilaa, esimerkiksi yksi tai kaksi vetolaatikkoa tai yksi tai kaksi jääkaappia, joihin 1,5 litran juomapullo mahtuu pystyasentoon. Auton molemmilla puolilla on ulkoiset säilytyslokerot, joihin pääsee käsiksi suurten luukkujen kautta.

Suuri säilytystilaUuden sukupolven DAF-kuorma-autojen tilavissa ohjaamoissa on reilusti säilytystilaa kattokonsoleissa ja kojelaudassa, ovitaskuissa ja vuoteen alla. Lisäksi uudessa XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on runsaasti tilaa papereille, asiakirjoille ja muille tavaroille. Kojelaudassa on kaksi pidikettä kupeille, mukeille ja pienille pulloille, ja luonnollisesti autoissa on myös DAF:n maailmankuulu sisäänvedettävä ja entistäkin suurempi pöytä ruokailuun ja työskentelyyn. Lisäksi XG:n ja XG+:n kojelaudan alaosassa on käytännöllinen vetolaatikko, jossa asiakirjoja tai kannettavaa tietokonetta voi säilyttää kätevästi.

LED-sisävalaistus ja ensiluokkainen viimeistely

Uuden DAF XF:n, XG:n ja XG+:n erinomaiset sisätilat ovat täydellinen koti tien päällä. Tämä näkyy myös täysin LED-tekniikalla toteutetussa valaistuksessa, josta on tarjolla useita eri vaihtoehtoja.

XG:ssä ja XG+:ssa on tyylikäs tunnelmavalaistus, joka koostuu 15 LED-valosta ja valonauhasta, joiden kirkkautta ja väriä voi säätää ja jotka tukevat ympäristön ainutlaatuista henkeä. Ne kuvastavat uuden sukupolven DAF-autojen laatua, joka ilmenee myös viimeistelystä, somisteista ja materiaalivalinnoista. Mainio esimerkki tästä on kojelaudan pehmeä, myös edustusautoissa käytetty ns. onttovalumateriaali. Sen ansiosta upealta näyttävän ja tuntuvan materiaalin muodoissa voi olla nykyaikaisia, särmikkäitä reunoja.

Täydellinen mukavuus integroidulla pysäköinti-ilmastoinnilla

Uudessa DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on vakiona automaattinen lämmönsäätelyjärjestelmä, ja automaatti-ilmastointi on saatavana lisävarusteena. XG+:aan on saatavana lisävarusteena uusi, täysin integroitu pysäköinti-ilmastointi, joka viilentää tai lämmittää ohjaamoa automaattisesti ajon tai joutokäynnin aikana.

Erinomainen suorituskyky

Uuden sukupolven DAF-autot ovat ensiluokkaisen mukavia ja vakaita vaativimmissakin ajo-olosuhteissa.

Ohjaamon keulan 160 mm:n pidennys edellytti uutta runkoa. Uudelleensuunnitellut ja jäykistetyt poikittaispalkit sekä uusi alumiininen alleajosuoja takaavat erinomaisen vääntöjäykkyyden ja keveyden (-/- 38 kg), mikä lisää ajomukavuutta. Ajomukavuus paranee myös ohjaamon uuden jousituksen ja iskunvaimentimien sekä integroitujen törmäystukien ansiosta. Taka-akselin jousitus on suunniteltu uudelleen siten, että geometria ja vetopöydän paikka ovat uusia. Sen ansiosta XG:n ja XG+:n akseliväli on entistä pidempi (4 000 mm), mikä parantaa ajomukavuutta ja kaarreajo-ominaisuuksia. Täysin uuden ohjausjärjestelmän ansiosta ohjaus sujuu kevyesti.

Uuden sukupolven autojen sisämelu, värähtely ja tärinä pysyvät kurissa, mikä parantaa ajomukavuutta merkittävästi. Myös näillä osa-alueilla XF, XG ja XG+ asettavat alalle uuden merkkipaalun.

DAF_NEW_XF04._The_beautiful_design_of_the_New_Generation_DAF_XG.jpg

Huolellisesti testattu ja kokeiltu

Erinomainen laatu, luotettavuus ja kestävyys ovat aina olleet DAF-autoissa etusijalla, ja niin ne ovat jatkossakin. Uuden sukupolven DAF-autojen kehitysprosessit perustuvat Six Sigma- sekä Automotive SPICE mallin periaatteisiin. Jälkimmäinen auditointiin tasojen 2 ja 3 mukaisesti, mikä on kuorma-autoteollisuudessa harvinaista. Testausvaiheessa tehtiin kattavia testejä käytännön toiminnan osoittamiseksi sekä täydelliset toiminta-, kestävyys- ja luotettavuustestit DAF:n huippunykyaikaisessa teknisessä keskuksessa ja liikenteessä. Yli 150 kenttätesti- ja ennakkoversioautoa oli asiakkaiden päivittäisessä käytössä eri puolilla Eurooppaa. DAF:llä on noin 20 miljoonan pitkän matkan kilometriä vastaava kokemus ennen uuden sukupolven XF:n, XG:n ja XG+:n tuotannon aloittamista.

Valmiina tulevaan

Elämme muuttuvassa maailmassa. Ilmastonmuutoksen vuoksi CO2-päästöjä on vähennettävä, kaupunkialueiden ilmanlaatua on parannettava ja liikenneturvallisuutta kehitettävä erityisesti haavoittuvien tienkäyttäjien osalta. Samalla yritykset painivat kuljettajien vähenevän määrän sekä hyvien ja ammattitaitoisten kuljettajien rekrytoinnin ja heidän työsuhteidensa jatkuvuuden kanssa.

Uuden sukupolven XF, XG ja XG+ ovat DAF:n vastaus näihin ongelmiin. Ne muodostavat pitkän matkan kuorma-autojen sarjan, jotka ovat ensimmäinen askel tulevaisuuteen, kuljetustehokkuuteen, turvallisuuteen ja ajomukavuuteen. Uuden sukupolven DAF-autot perustuvat täysin uuteen ja erittäin energiatehokkaaseen alustaan, joka on täysin valmis tulevaisuuden energiamuotojen – kuten akkujen ja vedyn – käyttöön. Autoissa voidaan käyttää niin sähkömoottoreita, lataushybriditekniikkaa, polttokennoja kuin vetypolttomoottoreitakin. Autojen huippunykyaikaiset dieselmoottorit ovat puhtaita ja energiatehokkaita, ja niissä voidaan käyttää uusimman sukupolven biopolttoaineita (kuten nesteytettyä maakaasua ja uusiutuvaa HVO-dieseliä) sekä uusiutuvia e-polttoaineita, joilla maantiekuljetusten hiilijalanjälki pienenee.

DAF_NEW_XF05._New_Generation_DAF_XF_XG_and_XG_trucks_2021_-_Axle_overview.jpg

Täysin uuden sukupolven DAF XF:n, XG:n ja XG+:n 4x2- ja 6x2-vetoautojen ja jäykkärunkoisten autojen valmistus aloitetaan vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä. DAF ottaa ensiaskeleen tulevaisuuteen!

01.07.2021 13.33Peugeot alkuvuoden kovin nousija: sähköiset automallit kiidättivät merkin 10 suosituimman joukkoon
01.07.2021 13.13Akaan raakapuuterminaali valmistui - Puunkuljetukset tänään vauhtiin
01.07.2021 12.33Tavara-autojen kysyntä jatkui kesäkuussa vahvana
01.07.2021 11.00Vuosikymmenten kokemus näkyy uudessa KESLA 326T -kuormaimessa
01.07.2021 9.00Tamtron jatkaa vahvaa kasvua kansainvälisillä markkinoilla ostamalla norjalaisen ScaleIT AS:n
30.06.2021 17.10Scanian kampanja "Kuorma-auto on elämistä varten" haluaa nostaa kuljetusalan arvostusta
30.06.2021 17.00Euroopan komissio on esittänyt suunnitelmansa maaseutualueiden kehittämiseksi
30.06.2021 11.45Mercedes-Benz aloittaa raskaan kuljetuskaluston sähköistyksen täysin uudella eActros kuorma-autolla
30.06.2021 10.22Polestar 1 myyntiin Suomessa
30.06.2021 10.22Turpeen ja fossiilisten polttoaineiden alasajo kasvattaa metsäenergian kysyntää
29.06.2021 15.00Kronos-metsävarusteita, -vesakkomurskaimia ja -lautasäkeitä valmistava Wikar Oy Ab saa uuden omistajan
29.06.2021 10.24Selvitys: Suomella on edessään teknologia-alan osaajapula
29.06.2021 10.13Keski-Lapin lettosoiden inventoinnit käynnissä
28.06.2021 16.04Älykkään maatalouden teknologioita testattiin Saarijärvellä
28.06.2021 10.53Metsäteho vauhdittaa puuhankinnan datataloutta
28.06.2021 10.40Volvo julkisti sähkökuorma-autojen mallistonsa - tuotanto vauhtiin vetoautoilla
28.06.2021 9.00Suomalaisilla vahva luottamus talouden nykytilaan
27.06.2021 12.00Keskipyöräperävaunusta apua pehmeäpohjaisten metsäteiden kunnossapidolle
26.06.2021 13.00Kölnin-Bonnin lentoasema tarjoaa Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta lentoyhtiöille kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi
26.06.2021 12.30"Tottumus on toinen luonne"
25.06.2021 9.55KATSO TÄSTÄ JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
24.06.2021 13.07Nesteen Porvoon jalostamon seisokkityöt on saatu päätökseen
24.06.2021 12.44Scania tuo pitkät ohjaamot R- ja S-sarjan autoihin
23.06.2021 18.11LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
23.06.2021 11.22Kronos tuo markkinoille uuden metsäperävaunujen malliston
23.06.2021 11.11Finnair ja Shanghaissa toimiva Juneyao Air perustavat joint business -yhteishankkeen
22.06.2021 13.20Janne Wartiovaara nimitetty Rotator Oy:n toimitusjohtajaksi
22.06.2021 12.00Duster uudistuu - automaatin paluu
22.06.2021 9.42Suomen suurin päällystystyömaa on käynnissä 4-tiellä
22.06.2021 9.40Lisäjousilla vakautta pakettiauton kulkuun
22.06.2021 9.30Uusi Citroën C3 Aircross on saanut Suomen hinnat ja on nyt tilattavissa ennakkoon
21.06.2021 10.45Transporterista Carsport Premium Edition
20.06.2021 9.00Pro Silva esitteli uuden S5 harvesterin - mallisto nyt erittäin kattava
18.06.2021 23.44KATSO TÄSTÄ 18.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
18.06.2021 11.22Stora Enso avaa uuden dispersiopäällystelinjan Forshagassa
18.06.2021 10.00Suomen Metsämuseo Luston arkkitehtuurikilpailun ratkaisusta 30 vuotta
17.06.2021 11.33Metsäpöly mullistaa kosmetiikka-alaa
17.06.2021 11.11Kantorahatulot laskivat vähän koronavuonna 2020
17.06.2021 9.00Hyundai kasvattaa parheautotarjontaansa täysin uudella mallilla
16.06.2021 16.33Metsä Fibre ja Kelvion B. V. tekivät sopimuksen tehokkaiden jäähdytystornien toimittamisesta Kemin biotuotetehtaalle
16.06.2021 16.00Metsäkoneenkuljettajien työkyky ja työhyvinvointi hyvällä tasolla nuoremmilla mutta heikkenevät iän karttuessa
16.06.2021 10.55VIELÄ PARI PÄIVÄÄ AIKAA LÄHTEÄ MAINOKSELLA MUKAAN! Järkälemäinen Kivirock-kirja lähdössä painoon
15.06.2021 16.30Lähde matkaan Renault Trucksin kuorma-autotehtaalle Ranskaan
15.06.2021 13.46Nimitykset: John Deere Forestry Oy - Jukka-Pekka Seljänperä piiripäälliköksi Pohjois-Suomen myyntipiirin
15.06.2021 9.35Teollisuuden liikevaihto ja vientiliikevaihto kasvussa kaikilla toimialoilla
15.06.2021 8.00Metsäkiinteistökauppa jäljessä edellisvuodesta - ennusteen mukaan hinnat nousevat tänä vuonna lähes yhdeksän prosenttia
14.06.2021 13.00Ennakkoluuloton uudistaja Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy on vuoden 2021 SKAL Kuljetusyritys
14.06.2021 11.00Valmet toimittaa kaksi automatisoitua paperin testauslaboratoriota Brigl & Bergmeisterin paperitehtaille
14.06.2021 8.22Teboil Green+ uusiutuvan dieselin tankkausverkosto laajeni Joensuuhun
14.06.2021 8.00Jakamistalous yleistyy puutarhatyökaluissa - Tools for You -palvelu laajenee pian koko Suomeen
13.06.2021 17.20Kiesitech tarjoaa kuormankiristyksen älykästä hallintaa koneenkuljetuksiin
13.06.2021 17.00HUOMENNA YLIVIESKA! Komatsu-uutuudet Smart Crane ja 825TX-kuormatraktori ovat esittelykierroksella
13.06.2021 8.30Metsäteollisuustuotteiden kysyntä kasvaa paperia lukuun ottamatta - rakennemuutos kiihtyy
12.06.2021 16.00Örum esittelee edistyksellisiä uutuustuotteita hyötyajoneuvokalustoon
12.06.2021 8.00Raakapuunippujen kuormansidontamääräykset ovat perusosiltaan selkeät: nippujen on pysyttävä paikoillaan myös ääritilanteissa.
11.06.2021 23.59KATSO TÄSTÄ 11.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
11.06.2021 8.22Volkswagen Multivanin uusin sukupolvi on esitelty
10.06.2021 12.00Ammatillisten tutkinnon suorittaneiden määrä väheni - ylioppilaiden määrä ennallaan
10.06.2021 11.57Rahanpesun estämisen ohjeistusta päivitetty - Aluehallintovirasto tehostaa valvontaa
10.06.2021 11.49Stora Enso investoi kilpailukyvyn parantamiseen
09.06.2021 15.10DAF esitteli uuden sukupolven XF:n ja täysin uudet XG ja XG+ -ohjaamot
09.06.2021 10.09BMW:n 4-sarja päivittyy
09.06.2021 8.20Kesän kirjanpainajaseuranta käynnistyi - parveilu alkoi toukokuussa kautta maan
09.06.2021 8.00Autojen kierrätys rikkoi keväällä kaikki ennätyksensä
08.06.2021 10.50Finnlog laajentaa toimintaansa - yhtiölle 35 uutta hakevaunua
08.06.2021 10.40Väitöstutkimus tarkastelee puun ja metsävarojen käyttöön liittyvää poliittista ohjausta
08.06.2021 10.30Kartonki nousee vientiarvoltaan tärkeimmäksi metsäteollisuustuotteeksi
08.06.2021 10.20Sahatavaran hinta nousussa
08.06.2021 10.10Puumarkkinoilla huippusuhdanne, tukkipuun hakkuut vahvassa kasvussa
07.06.2021 12.00Metsämarjojen ja -sienten varastointituki haettavana
07.06.2021 9.15Verkkokauppaostosten toimituksiin odotettavissa mittavia viivästyksiä
07.06.2021 9.02Hakkuiden kokonaismäärä pieneni 69 miljoonaan kuutiometriin
07.06.2021 8.00Metsä Groupin Rauman sahan terätoimituksista tehty sopimus LSAB Suomen kanssa
07.06.2021 7.3320-vuotias Vianor-ketju ottaa seuraavan askeleen rengas- ja autonhuoltoalan digitalisaatiossa
06.06.2021 20.05Scania V8 kiertue jatkuu ensi viikolla Kouvolassa, Kotkassa, Lappeenrannassa ja Pirkkalassa - ilmoittaudu koeajolle!
06.06.2021 12.05Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita energiapuun tienvarsihaketuksiin ja terminaalihaketuksiin
06.06.2021 11.53Kuljetus- ja konealalla selvitty hyvin poikkeuksellisen haastavassa ajassa
06.06.2021 9.22Metsäntutkimuksen koivukoe perustetaan Vetikon metsätuhoalueelle Tuusulaan
06.06.2021 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat kestävästä liikkuvuudesta ja yhtenäisestä eurooppalaisesta ilmatilasta
06.06.2021 8.31Nyt on tämän vuoden paras hetki pankkotilauksille.
05.06.2021 15.22Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita metsäkoneurakointiin
04.06.2021 23.20KATSO TÄSTÄ 4.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
04.06.2021 13.35Kyberturvallisuuskeskus: Android-haittaohjelmat leviävät tekstiviestitse
04.06.2021 8.50Volvo Trucks ja DFDS yhteistyöhön rakentamaan sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketjua
04.06.2021 8.22Extreme E -sarja: Continental on tyytyväinen kumppanuuteen
03.06.2021 18.11Kesla lanseeraa uudet 22-sarjan Z-nosturit
03.06.2021 14.03Mercedes-Maybach S-sarjan myynti käyntiin kahdella mallilla
03.06.2021 11.31Ruotsissa rakenteilla sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketju
02.06.2021 18.11Volvo Cars aloittaa C40 Recharge -täyssähköauton myynnin
02.06.2021 10.12Lohjan biokaasulaitos vihittiin käyttöön
02.06.2021 9.22Iveco tuo uusia ominaisuuksia ja lisää moottorivaihtoehtoja S-Way -malliin
02.06.2021 9.10Iveco Daily uudistuu vieläkin paremmaksi
02.06.2021 9.00Metsä Fibre valitsi Caverionin Rauman sahan kunnossapidon kumppaniksi
02.06.2021 8.00Yksityistiet ja sillat vaativat huolenpitoa - tukea hyvin saatavilla
01.06.2021 18.22Laajempi näkymä Logset harvesterin ohjaamosta
01.06.2021 18.00Vaihtokalusto myydään verkossa - Mascus vahvassa kasvussa
01.06.2021 15.01Kauhavalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Miika Koivulalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
01.06.2021 11.40Perheyhtiö Kiitosimeon Oy on ostanut M. Korkiakoski Oy:n
01.06.2021 9.33Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee lähes 50:ssä eri tehtävässä
01.06.2021 9.00Neste pilotoi ensimmäistä omaa sähkölatauspalvelua yhdessä Niemi Palveluiden kanssa - tavoitteena tuoda palvelu Suomen markkinoille vuoden 2021 aikana

Näytä lisää »