Dacia täytti 50 vuotta - Matka maailmanmerkiksi

09.08.2018 7.33

dacia_50v.jpg

Dacian ajanlasku alkaa elokuun kolmannesta päivästä 1968, kun ensimmäinen esisarjan Dacia 1100 valmistui tuotantolinjalta. Sen jälkeen viidenkymmenen vuoden aikana Dacia on kasvanut merkiksi, jota myydään lähes kaikkialla maailmassa. Tavoitteena on valmistaa vuodesta 2020 alkaen vuosittain yli kaksi miljoonaa autoa. 

Dacian tarina alkoi tietenkin huomattavasti ennen ensimmäisen auton valmistumista. Elämä Romaniassa muuttui merkittävästi sen jälkeen, kun Nikolae Ceausescu nousi valtaan vuonna 1965. Hän halusi tehdä maastaan suurvallan, jolla piti olla oma autoteollisuus. Koska omaa taitoa ja historiaa ei tuolla sektorilla juurikaan ollut, apua haettiin ulkomailta.

Tarjouksia pyydettiin usealta valmistajalta, joista voittajaksi nousi Renault. Sillä oli kehitteillä uusi automalli, joka esiteltäisiin syksyllä 1969. Romanialaisille luvattiin, että he saavat paljastaa oman autonsa yhtä aikaa ranskalaisten kanssa. Näin maalle tarjoutui mahdollisuus päästä suoraan automaailman etulinjaan.

Nopeaa toimintaa

Kun sopimus Romanian valtion ja Renaultin välillä oli allekirjoitettu 6.9.1966, aloitettiin nopeasti uuden tehtaan suunnittelu. Päätös tehtaan rakentamisesta tehtiin vain kymmenen päivää myöhemmin. Se pystytettiin nopeasti Pitestiin, jossa oli ollut teollista toimintaa vuodesta 1943 alkaen.

Uuden ennen näkemättömän Dacia-mallin esittely oli vielä kolmen vuoden päässä, joten väliaikaan haluttiin jotain valmistettavaa. Vaihtoehtoina olivat Renault 8 ja Renault 16, joista päädyttiin ensin mainittuun. Romaniassa Dacia 1100:ksi ristitty automalli toimi hyvänä välineenä tehtaan sisäänajossa ja niitä valmistettiin reilun kolmen vuoden aikana yli 37 000 kappaletta.

Dacian tarina pääsi vauhtiin syksyllä 1969, kun Pariisissa esiteltiin Renault 12 ja samaan aikaan Bukarestissa Dacia 1300. Uutuus oli suurmenestys Romanian lisäksi myös muissa ns. Itä-Euroopan maissa, missä se oli ainoa myynnissä ollut moderni etuvetoinen automalli.

Romaniassa valmistettua Renault 12-mallia tuotiin Suomeen vuosina 1972 -1979 toistatuhatta kappaletta. Meillä se myytiin nimellä Renault 12 Dacia. Maahantuoja Autorex kehui asiakaslehdessään vuonna 1972 auton maksuehtoja: ”Bilateraalisen kaupan ansiosta käsiraha on vain 40 prosenttia ja maksuaikaa on 18 kuukautta.”

Dacia 1300 koottiin aluksi Ranskasta tuoduista osista, mutta vuosien mittaan auton kotimaisuusaste kasvoi ja samalla laatu heikkeni. Tilanne paheni entisestään, kun yhteistyösopimus Renaultin kanssa ei saanut ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen jatkoa. Romanialla oli myös ongelmia taloutensa kanssa, minkä takia tuotantovälineitä ei ollut mahdollisuus huoltaa tai uusia tarvittavassa määrin.

Siitä huolimatta Dacia 1300:ta kehitettiin edelleen ja mallivalikoimaa kasvatettiin niin farmarilla kuin avolavamallilla. Vuosikymmenten aikana tehtiin myös urheilullista kaksiovista Sportia ja historiasta löytyy jopa kolmen avomallin erä.

Tekniikka säilyi hyvin pitkälti ennallaan, mutta ulkonäköä ja sisustusta muutettiin moneen otteeseen. Dacia 1300 eri kehitysversioineen säilyi tuotannossa kuukautta vajaat 35 vuotta. Tuona aikana valmistettiin melkein kaksi miljoonaa porrasperäistä autoa, parisataatuhatta farmaria ja yli kolmesataatuhatta pakettiautoa.

Ensimmäinen oma automalli

Dacialla oli aktiivinen kehitysosasto, jonka suunnitelmat olivat hyvin moderneja. Niiden toteuttaminen kaatui kuitenkin varojen puutteeseen. Kaikki käytettävissä oleva ylimääräinen raha käytettiin vanhan 1300-mallin eri versioiden uudistamiseen.

Aivan uuden mallin, Novan, suunnittelu alkoi jo 1980-luvun alkupuolella, mutta se saatiin toteutettua vasta vuonna 1995. Romaniassa oltiin kuitenkin innostuneita uudesta automallista, joka oli alusta alkaen Dacian suunnittelema. Kiinnostus kuitenkin laimeni tuotannon alkupään autoissa olleiden laatuongelmien takia.

Tilanne muuttui paremmaksi, kun Dacia onnistui pitkien neuvottelujen päätteeksi vuonna 1999 houkuttelemaan Renaultin uudelleen kumppanikseen. Sopimus allekirjoitettiin Bukarestissa 2.7.1999 ja tällä kertaa Renault osti yhtiöstä heti enemmistöosuuden.

Yhteistyön alkamisen jälkeen Dacia Novaa uudistettiin muotoilultaan ja siihen asennettiin Renaultin alun perin poikittaisasennukseen suunnitellut moottorit. Renaultin alaisuudessa tehdasta modernisoitiin nopeasti ja laatua parannettiin. Viimeisenä askeleena tiellä aivan uuteen aikaan oli vielä Dacia Solenza, jolla harjoiteltiin jo tulevaa.

Uuden aikakauden alku

Renaultin ajatuksena yhteistyön aloittamisessa uudelleen oli alun perin varaosien ja 5-mallin valmistus Romaniassa. Dacialla oli kuitenkin idea halvasta automallista, joka osui mainiosti Renaultin silloisen pääjohtajan Louis Schweitzerin ajatukseen 5 000 euron autosta. Viidessä vuodessa kehitettiin Dacia Logan, joka kohahdutti koko automaailmaa kesällä 2004.

Ensimmäiset Loganit toimitettiin romanialaisille asiakkaille syyskuun 9. päivänä 2004 ja siitä alkoi Dacian voittokulku. Uuden mallin myynti ylitti odotukset alusta alkaen. Etukäteen oli suunniteltu, että Logania myytäisiin vain ns. Itä-Euroopassa, mutta Ranska ja Saksa liittyivät nopeasti vientimaiden joukkoon.

Jo toisena vuonna Dacian myynti ylitti sadantuhannen auton rajan. Vuonna 2007 myynti oli jo yli 200 000 autoa ja kaksi vuotta myöhemmin meni rikki 300 000 auton raja. Viime vuonna Dacialla oli Euroopassa 3,4 prosentin markkinaosuus yli 650 000 auton myynnillä. Kumulatiivisesti uuden ajan Dacioiden myynti on ylittänyt viiden miljoonan rajan. Jos mukaan lasketaan Etelä-Amerikassa, Intiassa, Venäjällä ja muissa maissa Renaulteina myytävät Daciat, ollaan jo pitkälti yli kymmenen miljoonan. 

Mallisto kasvoi nopeaan tahtiin, sillä vain vajaa kaksi vuotta Loganin esittelyn jälkeen paljastettiin Geneven autonäyttelyssä Logan MCV. Se tarjosi todella järkevään hintaan suuret tilat viidelle tai seitsemälle matkustajalle. Vuonna 2007 lähdettiin valloittamaan pakettiautomarkkinoita Logan Vanilla, joka sai vuotta myöhemmin rinnalleen Logan Pick-upin.

Viimeisin vuosikymmen kasvua kaikin tavoin

Kymmenen vuotta sitten Dacia sai nykyisen logonsa ja uusi viisiovinen Sandero tuotiin Logan-mallien rinnalle. Sandero osui erinomaisesti eteläeurooppalaiseen makuun ja se nousi nopeasti eniten myydyksi Dacia-malliksi. Viime vuonna Sandero oli yksityisasiakkaiden ykkösvalinta Euroopassa.

Seuraava hurja harppaus Dacian nykyhistoriassa oli Duster, joka kirjoitti vuonna 2010 katumaastureiden säännöt uudelleen. Duster osui sopivasti Dacian myynnin alkuun Suomessa. Ensimmäiset uuden ajan Daciat rekisteröitiin Suomessa vuonna 2009, mutta myynti käynnistyi varsinaisesti vuonna 2010. Duster nousi nopeasti ylivoimaisesti eniten myydyksi Dacia-malliksi Suomessa.

Vuosien aikana Renault investoi valtavasti Romaniaan, jonne perustettiin ensin pieni tekninen keskus sekä muotoilutoimisto. Vuonna 2010 valmistui Renaultin suurin Ranskan ulkopuolella sijaitseva kehitys- ja testikeskus.

Romaniassa sijaitsevat yksiköt vastaavat itsenäisesti Logan-perheen kehityksestä, minkä tulokset nähtiin vuonna 2012 esitellyssä toisessa sukupolvessa ja malliperheen uudistuksessa vuonna 2016. Tärkeä askel otettiin yhtä aikaa Loganin toisen sukupolven esittelyn kanssa, kun 7-paikkainen tila-auto Lodgy ja sen pakettiautosisar Dokker VAN kasvattivat Dacian mallistoa.

Todellinen taidonnäyte on tänä vuonna myyntiin tullut toisen sukupolven Dacia Duster, joka on suunniteltu, muotoiltu, kehitetty ja testattu kokonaan Romaniassa.

Suomessa Dacia on saavuttanut vakaan jalansijan automarkkinoillamme. Viime vuonna Dacia oli 18. eniten myyty henkilöautomerkki 1 712 kappaleen rekisteröinneillä ja 1,5 prosentin markkinaosuudella. Tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Dacioita on rekisteröity 48,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana aikana. Dacian suosiosta Suomessa kertoo myös se, että tänä vuonna maaliskuun lopulla ylitettiin 10 000. maassamme rekisteröidyn Dacian raja.

Vuonna 2004 esitelty Dacia Logan ei aivan yltänyt sille asetettuun 5 000 euron hintaan, mutta siitä tuli monessa maassa markkinoiden halvin auto. Daciaa myytiin aluksi halpana autona, mutta nykyisin teemana on rahalle saatava vastine. Dacia tarjoaa asiakkaalle hyväksi havaittua, testattua tekniikkaa, jolla ei pyritä kokeilemaan uusimpia ratkaisuja.

dacia_model_line.jpg

Uusi Dacia Duster kertoo hyvin muutoksesta, sillä siinä on paljon varusteita joita ei ensimmäisiin nyky-Dacioihin voinut edes kuvitella. Nuo varusteet, kuten MultiView-kamera, ovat jo sellaisia, että kilpailijoihin ne on tilattava lisähintaan tai niitä ei saa edes rahalla.

11.09.2018 15.55Kutsu: Tervetuloa Bioenergiapäivään Tampere-talolle 22.10.2018!
11.09.2018 11.01AMMATTILEHTI KOEJAA: Peugeot Expert BlueHDi 180 XL - Huippuunsa viilattu erikoisosaaja
11.09.2018 10.10Ford hyötyajoneuvot Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä: sähköautoteknologiaa ja liitettävyysominaisuuksia
11.09.2018 9.00Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle
10.09.2018 20.12Jousitukku panostaa palveluun ja nopeisiin toimituksiin hyötyajoneuvojen jousimarkkinoilla
10.09.2018 20.11Sini-keltainen yhä yleisempi väri suomalaismetsissä
10.09.2018 15.00Mercedes-Benz Vansin Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin
10.09.2018 9.23Tiesuunnitelmat tarkentuvat valtatiellä 9 Lievestuoreen kohdalla
10.09.2018 9.11Tunnista metsätyyppi ja arvioi puuston kasvukyky
09.09.2018 18.00Skogforsk vertaili: Komatsu 931 ja Komatsu 951 harvesterit päätehakkuulla
09.09.2018 13.33Palfinger Epsilon esittelee kevyemmät, nopeammat ja vahvemmat puutavaranosturit
09.09.2018 10.11KATSO VIDEO! Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
09.09.2018 8.54TimberRoad 2020: Neliakselisten vetoautojen omapainoissa hyvinkin kalliita painoeroja.
08.09.2018 15.30Jouko Hakala, Haretek Oy: Uuden HEINOLA 1014 TRUCK -autohakkurin leveä syöttöpöytä tehostaa haketusta
08.09.2018 14.01Ajokorttilain muutosehdotukset lausuntokierrokselle
08.09.2018 8.00BPW tuo markkinoille iGurt -älyliinan turvalliseen kuormansidontaan
07.09.2018 17.11Turbo on huipputekninen tuote - osta aina vain alkuperäislaatua
07.09.2018 12.22Koko maailma on nyt vieraillut Mercedes-Benzin museossa
07.09.2018 10.00Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
07.09.2018 8.11Metsänhoito- ja metsänparannustöihin kului yhteensä 234 miljoonaa euroa vuonna 2017
06.09.2018 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Duster Van - Huokea nelivetoinen maastopakettiauto
06.09.2018 11.01Uusi PONSSE Cobra - useat hakkuutavat taitava monilahjakkuus
06.09.2018 10.11KOE MENESTYS! Koeaja raskaan sarjan mestarit Liebherrin ja Scanian kiertueella 5.9.-1.10.
06.09.2018 10.04Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle
06.09.2018 8.11Ympäristötuki ja luonnonhoito turvaavat monimuotoisuutta yksityismetsissä
06.09.2018 8.01Stora Enson Kiteen saha siirtyy tuotannossaan sähkötrukkeihin
05.09.2018 19.22Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun
05.09.2018 15.01TTS panostaa vahvasti metsäalan yrittäjien koulutukseen
05.09.2018 13.00Renault Trucks julkistaa toisen sukupolven sähkökuorma-autot: päästötön Z.E. mallisto, 3,5-26T
05.09.2018 10.11Helsingin MaatalousKonemessuilla esillä ääri-ilmiöt, kannattavuus ja paikkatieto
05.09.2018 8.00SKAL:n lausunto Suomen liittymisestä EUCARIS-sopimukseen
04.09.2018 11.01Toyotalta uusi älykäs AGV-automaation ohjelmisto T-ONE
03.09.2018 19.11Ruotsalaista laatua nosturimarkkinoille suoralla tehdaskaupalla
03.09.2018 18.11Sampo-Rosenlew esittelee isommat metsäkoneet
03.09.2018 15.11Henkilöautojen rekisteröinneissä ennätyksellinen elokuu - kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279
03.09.2018 13.11Snickers Workwearin uusi suojavaatemallisto ProtecWork - kuumuutta ja tulta vastaan
03.09.2018 8.33LUE TÄSTÄ! Uusi alkusyksyn 156-sivuinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
03.09.2018 8.11Juha Ruotsalainen Vehon toimitusjohtajaksi 1.9.2018 alkaen
02.09.2018 18.01Ammattilehti Koeajaa: Chevrolet Silverado on täydellinen työkalu metsäyritykselle
02.09.2018 17.01Partasen Kuljetus Oy hankki laatuperävaunuja järkihintaan
02.09.2018 15.55Crecia-Kasuga käynnisti Valmet Advantage -pehmopaperikoneen Japanissa
02.09.2018 10.01PONSSE Bison Active Frame - Uuden sukupolven kuormatraktori
01.09.2018 16.01Aalto-yliopisto ja VTT käynnistivät merkittävän innovaatioekosysteemin: Tavoitteena metsäteollisuuden arvon kaksinkertaistaminen
01.09.2018 9.22Logset esittelee Smooth Ride -ohjaamojousituksen ja superkantavan kuormatraktorin
31.08.2018 18.01Teemu Honkalatva metsäkoneenkäytön Suomen mestari
31.08.2018 16.40Suomen parhaat puunkuormaajat 2018: Jonna Matikainen ja Pekka Villman
30.08.2018 6.11Sisun monipuolinen Polar -mallisto esillä FinnMETKO 2018 näyttelyssä
30.08.2018 6.02VEHO Hyötyajoneuvot: Tule moikkaamaan meitä FinnMETKOon.
30.08.2018 5.35Teollinen tuotanto käyntiin Metsä Woodin Pärnun koivuvaneritehtaalla
29.08.2018 23.01Koneosapalvelu julkistaa toimitilainvestoinnin, hydrauliikkahuollon yhteistyösopimuksen ja tuoteuutuuksia FinnMETKO 2018-näyttelyssä
29.08.2018 22.55Hiab vahvalla panostuksella mukana FinnMETKO 2018 -tapahtumassa
29.08.2018 18.22Ammattilehden Mediarekan löydät FinnMetkossa tutusta paikasta - osaston numero 107 heti pääportin vieressä - TERVETULOA!
29.08.2018 18.01Komatsu Forest rakentaa Keski-Suomeen uuden asiakaspalvelukeskuksen
29.08.2018 16.30Volkswagen Hyötyautot ja MAN vahvasti esillä FinnMETKO-näyttelyssä
29.08.2018 16.00Hyundailta markkinoiden kattavin takuu
29.08.2018 14.00Raskone ostaa Lumikolta raskaan kaluston kylmäkoneiden huoltoliiketoiminnan
29.08.2018 8.18Metsäkanalintujen metsästysaikoihin pidennyksiä
29.08.2018 8.01Maastorengas-uutuus monipuoliseen käyttöön
29.08.2018 8.00Nokian Renkaat FinnMETKOssa - tarjolla ennätysmäärä uutuuksia ja mielenrauhaa metsästä maantielle
28.08.2018 14.30Takavarikko lääkkeeksi ulkomaalaiselle rikosrekkailulle?
28.08.2018 8.00Tuomas Virén Volvo Truck Centerin vaihtoauto- ja rentalpäälliköksi
28.08.2018 7.00Hydroscandilla huimia messutarjouksia FinnMetkossa - käy osastoilla 368-370 & 904
27.08.2018 15.43Tehoakku-uutuus Milwaukeelta
27.08.2018 8.00HKScan avaa kuljetuspörssin helpottamaan säilörehun ja oljen kustannustehokkaita kuljetuksia
26.08.2018 11.00Nimytykset Auto-Kilta Oy
25.08.2018 9.01Ponsse avasi tehdaslaajennuksen
25.08.2018 7.11Ruotsin 100-vuotislahja Suomelle tuo rahoitusta metsänjalostukseen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen
24.08.2018 9.00Nimitys Bosch Rexroth Oy
24.08.2018 8.36Trafi: Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle
24.08.2018 8.32Koneyrittäjien Peltola: Johdonmukaisuutta budjettiriiheen
23.08.2018 15.04Mantsinen laajentaa tuotantoaan Raumalle
23.08.2018 13.44Bioenergia ry:n viestit budjettiriiheen
23.08.2018 13.03Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat uutta palvelua ammattikuljettajille
23.08.2018 9.56Scania käynnistää V8: n tuotannon ja myynnin uudelleen
23.08.2018 9.39Scott Phillips Hiabin johtoon
22.08.2018 14.30Renault Trucks Finnmetkossa: Uutuuksina viisiakselinen C-sarjalainen maansiirtoon ja K-sarjan kiviauto
22.08.2018 13.50Ruotsin 100-vuotislahja Suomelle tuo rahoitusta metsänjalostukseen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen
22.08.2018 11.30Uusi, väkivahva Ford Ranger Raptor saapuu Eurooppaan
21.08.2018 10.35Nokian Hakkapeliitta Truck T viimeistelee Nokian Renkaiden talvirengastuoteperheen
20.08.2018 15.01Logset esittelee Smooth Ride -ohjaamojousituksen ja superkantavan kuormatraktorin FinnMetkossa
20.08.2018 10.37IVECO Daily juhlii 40-vuotista menestystaivaltaan
20.08.2018 8.37Puunkorjuussa oltava erityisen tarkkana tällä viikolla - palstalla voi odottaa erikoinen yllätys
19.08.2018 17.11VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Syksyn Metsäalan Ammattilehti valmistumassa - vahvassa lisäjakelussa FinnMetkossa - Ammattilehden Mediarekan löydät osastolta 107
19.08.2018 9.11Tieliikenteessä kuoli 25 ihmistä heinäkuussa
18.08.2018 18.01Metsien maankäyttö- ja kaavoitusasiat ovat nyt ajankohtaisia - ilmoittaudu Tapion seminaariin
18.08.2018 11.10Romutuspalkkiorahaa jäljellä - vielä aikaa hakea
17.08.2018 16.00Suomen luonnonsuojeluliitto: Avohakkuut historiaan -kansalaisaloite puolivälissä - 45 000 nimen raja rikkoutui perjantaina
17.08.2018 14.05Vehon osti hyötyajoneuvoliikkeen Västeråsissa
17.08.2018 9.11Unimogit näyttivät kyntensä metsätöissä
16.08.2018 16.22Kirjanpainajakannat kasvussa - kuusikoiden kuntoa syytä tarkkailla
16.08.2018 14.22Volvo Trucksin raskaat ratkaisut esillä FinnMetko-näyttelyssä
16.08.2018 8.47Energian hinnan roima nousu lisää viljelijän kuluja
16.08.2018 8.36Sonax autoshampoo-uutuus Kahan tuotevalikoimaan
15.08.2018 19.11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannan
15.08.2018 15.58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaa
15.08.2018 13.44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.
15.08.2018 13.33Tulityölupa on sähköistynyt
14.08.2018 15.01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8.00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14.35DAF esittelee uuden kuorma-autojen 3D kokoonpano-ohjelman

Näytä lisää »