AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Duster Van - Huokea nelivetoinen maastopakettiauto

06.09.2018 17.00

dastis1.jpg

Suosittua Dacia Duster -maasturia saa nyt myös pakettiautoksi rekisteröitynä. Lisähinnasta tarjottavan muutossarjan myötä Dusterista muodostuu alle 25 000 hintapyynnillä markkinoiden edullisin työjuhta nelivetoisten pakettiautojen luokkaan.

(kuva yllä: Nelivetoinen pakettiautoksi rekisteröity Dacia Duster Van sopii akselivälin ja maavaran puolesta hyvin myös haastavampiin maastoihin ja olosuhteisiin. Helmakoteloiden muovit suojaavat koria kolhuilta ja naarmuilta.)

Renaultin tekniikkaan perustuva Dacia Duster on kestävän ja pyyteettömän auton maineessa. Nyt koeajettavaa toisen sukupolven Dacia Dusteria saa bensiini- ja dieselmoottorilla, etuvetoisena tai nelivetoisena versiona. Vaihteistovalikoimassa ovat 5- ja 6-portaiset manuaalit sekä EDC-automaatti, mikä tuodaan myöhemmin tarjolle etuvetomallin yhteyteen. 

Koeajettavan Dusterin konehuoneeseen sovitetusta 1,5 litran yhteispaineruiskutuksella ja muuttuvagoemetrisellä turbolla varustetusta dieselmoottorista irrotetaan 109 hevosvoiman teho ja 260 Newtonmetrin vääntö (+20 Nm edelliseen sukupolveen) tarjoavat hyvän etenemiskyvyn ja erinomaisen polttoainetalouden maastokelpoiselle autolle.

dastis3.jpg

(kuva: Duster on kätevä peli työmailla ajeluun.)

Etenemiskykyä

Vaihteita on kuusi, näistä ensimmäinen sopii välityksensä puolesta maastovaihteeksi. Paikaltaan lähtö onnistuu helposti kakkosvaihteella, näin ohjeistaa myös valmistaja. Auto jaksaa mennä suurimmalla vaihteella jo kuudestakympistä eteenpäin. Tiheä välitys kostautuu moottoritiellä ajettaessa hieman ilmoitettua korkeampana kulutuksena. Etupään jousituksessa luotetaan perinteiseen kolmiotukivarsista ja MacPherson joustintuista koostuvaan järjestelmään. Takana on erillisjousitus. Tasa- uspyörästön lukon puuttumista kompensoidaan tiheäksi välitetyillä 1- ja 2-vaihteilla. Ykkönen onkin Dusterissa lähinnä maastovaihde. Liikkeellelähtö sujuu hyvin kakkosella. 

Dusterin nelivetotekniikka on muun tekniikan tapaan Renault-Nissan konsernin valmistama, mikä välittyy kuljettajalle täsmällisenä toimintana ja luotettavuutena. Nelivetojärjestelmässä on kolme tilaa: 2WD, AUTO ja LOCK. Näistä ensimmäinen on etuveto. AUTO-tilassa etupyörät vetävät ja taka-akselille siirretään voimaa vain tarvittaessa. LOCK-tila jakaa vedon akseleiden välillä 50:50 suhteessa. Lukittu neliveto kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä, kun nopeutta on yli 60 kilometriä tunnissa.

Dusterilla on pituutta 4,34 metriä ja leveyttä 1,80 metriä. Maantieltä poistuttaessa ilahduttavat 210 mm maavara sekä suuret tulo- ja jättökulmat(30 ja 33 astetta). Dusterissa on nyt vakiona mäkilähtöavustin sekä nelivetoisissa Comfort- ja Prestige-varustetason autoissa alamäkihidastin, josta on hyötyä etenkin maastoajossa sekä peräkärryn kanssa sompailtaessa. 

dastis6.jpg(kuva: Selkeälukuinen mittaristo sisältää suomenkielisen ajotietokoneen.)

Lisähinnasta Dusteriin on tarjolla asiallinen kamerajärjestelmä, jonka avuin autoa voi tarkkailla lintuperspektiivistä. Nyt koeajettava auto on perusvarusteilla, mikä tarjoaa riittävän varustelun ammattikäyttöön.  

Uuden sähkötoimisen ohjaustehostimen tarjoama ohjausvaste on tuntumaltaan ja vasteeltaan asiallinen. Suuntavakaus on parantunut edeltävästä mallista, joskin lievää hermostuneisuutta voidaan havaita moottoritienopeuksilla. Korkealla, yli 20 cm maavaralla lienee osansa asiassa. Luistoneston ja ajovakaudenhallinnan rajoja sekä etenemiskykyä hangessa kokeilimme aikaisemmin talvella bensiinimoottorilla varustetun yksilön kanssa ja hyvin tuloksin.

Dusterin myyntiargumenttina on matalan hankintahinnan lisäksi polttoainetalous. Saimme useamman sadan kilometrin koeajorupeaman keskikulutukseksi 5,2 litraa sadalla, mikä on erittäin hyvä lukema tämä kokoluokan autolle ja jää vain puoli litraa valmistajan ilmoittamasta yhdistetyn ajotavan kulutuslukemasta. 

dastis4.jpg

(kuva: Sisätilat ovat kaikin puolin kunnossa. Tilaa ja mukavuutta on riittävästi tarjolla pidemmillekin siirtymille.)

Asiallinen 

Dusterin ohjaamossa perusasiat ovat kunnossa. Kojelauta ja mittaristo sekä istuimet ja verhoilut ovat entistä ergonomisempia muotoilultaan. Lisäksi säilytystiloja on kasvatettu. 

dastis7.jpg(kuva: Nelivetoa hallitaan pyöreästä kytkimestä.) 

Positiivisena huomiona ohjauspyörä säätyy sekä korkeus että syvyyssuunnissa, mikä ei ole mitenkään tavanomaista tässä hintaluokassa. Toinen korkeamman hintaluokan ”hienous” löytyy moottoritilan puolelta, missä konepelti pysyy ylhäällä kaasujousien voimin.

Kuljettajan istuimen säätövarat ovat nyt entistä riittoisammat ja paremmat. Tilaa on hyvin tarjolla myös raamikkaammille kuljettajille. Ohjaamon puolella asiat ovat nyt kaikin puolin kunnossa, eikä valmistajan säästökuuri ole entiseen tapaan niin vahvasti läsnä.

dastis5.jpg

(kuva: Tavaratilaan pääse kunnolla käsiksi vain takaluukun kautta. Tavaraa mahtuu kyytiin kiitettävästi ja kantavuutta löytyy reilut 500 kiloa.)

Rahtiosasto

Dusterin muuttaminen pakettiautoksi vaatii takaistuimen ja takimmaisten turvavöiden poistamisen. Maahantuojalla on myytävänä erityinen sarja muutosta varten. Sarja sisältää takapenkin paikalle tulevan lattia korotuksen, tavaratilan pohjan peittävän pohjalevyn sekä metallisen ohjaamon ja kuormatilan erottavan väliseinän. Nyt koeajettavassa autossa on myös lisähinnasta tarjottava tavaratilan suojapeitto. Se pitää tavarat paikallaan ja ohjaamometelin matalana.

Paketti-Dusterin tavaratila soveltuu mainiosti pienten pakettien ja työkalujen kuskaamiseen. Tavara-autosarjalla varustetun auton lastaaminen täytyy suorittaa takaluukun kautta. Takaovista lastaaminen on hyvin rajallista, sillä oviaukoissa on puolet aukosta peittävä seinä vastassa. Reilun 1,5 metrin kuormatilapituus riittää useimmille tämän kokoluokan autoa etsiville. Kun edellämainittujen ominaisuuksien päälle summataan vielä verollisena alle 25 000 euron jäävä hintapyynti, voidaan todeta että Duster Van antaa rahalle todellista vastinetta.

17.09.2018 21.01IAA 2018 -hyötyautonäyttelyn ennakkomaistit: Sähköä, kaasua ja liitettävyyspalveluita
17.09.2018 16.20Ruotsin metsäministeri Sven-Erik Bucht: EU-Metsäakatemia laajentaa ymmärrystä kestävästä metsätaloudesta
17.09.2018 9.14Subaru-jälleenmyyjä Autoarina avasi ovensa Mikkelissä
17.09.2018 9.13Lahden Caravan-messujen tarjonta vastaa laajentuneen käyttäjäkunnan tarpeisiin
17.09.2018 9.03Pk-yritysten energiatalous kuntoon - ammattilaiset ja valtio avuksi
16.09.2018 11.05TAVO Seinäjoki: Asiakaspalvelu uudelle tasolle varaosa- ja tarvikemyynnissä
16.09.2018 10.01Teuvo Turves Komatsu Forestin SmartFlow -kokeilun jälkeen: Ei olisi uskonut
16.09.2018 8.10Stora Enso hyödyntää ensimmäisenä metsäteollisuudessa lisättyä todellisuutta ja 5G-teknologiaa tehtaiden kunnossapidossa
15.09.2018 12.01Logsetin Smooth Ride -ohjaamojousitus on selkeä ratkaisu
15.09.2018 11.01Valmet toimittaa maailman ensimmäisen BioTracTM-höyryräjäytysjärjestelmän mustien pellettien tuotantoa varten Ranskaan
15.09.2018 10.44Teollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden toisella neljänneksellä vajaat 6 prosenttia
15.09.2018 9.11Joka viidennen Suomeen myydyn raskaan kuorma-auton keulalla komeilee tähtilogo
14.09.2018 18.55Koko perheen metsäpäivä huomenna lauantaina 15.9. Keravalla - esillä mm. Ponsse Scorpion - tervetuloa mukaan!
14.09.2018 15.01Mullan tuotannossa laatu ykkösasia - seulonta tärkeä osa prosessia
14.09.2018 14.01DAF hyvässä nosteessa
14.09.2018 14.01Weckman panostaa Ruotsin puutavaraperävaunu markkinaan - mukana Ramselen Lastbilsträffenissä
14.09.2018 12.01Mercedes-Benz toimittaa Amazonille 20 000 uutta Sprinteriä
14.09.2018 11.01Scania IAA 2018 -näyttelyssä: Scania Zone auttaa asiakkaita toimimaan ympäristöystävällisesti
14.09.2018 7.01Oy Telva Ab on ostanut valaisinvalmistaja Five Watts Oy:n liiketoiminnan 6.9.2018.
13.09.2018 15.24ISUZU lähtee lokakuussa koko maan kattavalle kiertueelle
13.09.2018 15.00Myrskytuhopuun hakkuun tuottavuus ja kustannukset suurennuslasin alla
13.09.2018 13.21Muutoksia Metsä Groupin johtoryhmässä
13.09.2018 10.09VDA:n presidentti Bernhardt Mattes: Hyötyautot käyvät kaupaksi ennätystahdissa
13.09.2018 10.01Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED -kierrätysnosturit IAA 2018 -messuilla Hannoverissa
13.09.2018 8.22Metsätalouden kannattavuudella meni hyvin vuonna 2017
13.09.2018 8.21Tulli avasi verkkosivuston brexitin vaikutuksesta tulliselvitykseen
12.09.2018 19.33E. Kannonlahti Oy, Jalasjärvi: Puunajoa Scanialla yli 50 vuotta
12.09.2018 19.22Volvo Trucks esittelee tulevaisuuden kuljetusratkaisun, joka perustuu itseohjautuviin sähköajoneuvoihin
12.09.2018 13.04Renault Trucks Z.E. ja T-sarjan erikoismallit esittelyssä IAA-messuilla 2018
12.09.2018 12.12Uuden metsärahaston tavoitteena sitoa 20 miljoonaa hiilidioksiditonnia
12.09.2018 11.01Juurikäävän torjuntaan on kehitetty uusia menetelmiä
12.09.2018 10.25Rami Keinänen Veho Hyötyajoneuvot -liiketoiminta-alueen johtajaksi
12.09.2018 10.22Veho Henkilöautojen johto vaihtuu
12.09.2018 9.32Scania: Tulevaisuus ilman fossiilisia polttoaineita vaatii monenlaista tekniikkaa
12.09.2018 9.31Mantsisella sukupolvenvaihdos 55-vuoden yrittäjätaipaleen jälkeen
12.09.2018 9.30Renault Trucks tuo markkinoille täysin sähköisten ajoneuvojen toisen sukupolven
12.09.2018 8.45Kuljetusbarometri 3/2018: Tieverkon ongelmat hidastavat kuljetuksia ja kuormittavat ammattilaisia - kasvunäkymät tasaantumassa
12.09.2018 8.23Moottorin talvirengastesti: Nastarenkailla isoja eroja eri keleillä
12.09.2018 8.00Uusi Mercedes-Benz GLE esitellään Pariisin Autonäyttelyssä
11.09.2018 19.00Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n uusi Bruks 806.2 PT Truck -autohakkuri: Käyttömukavuus ja tehokkuus huipussaan
11.09.2018 15.55Kutsu: Tervetuloa Bioenergiapäivään Tampere-talolle 22.10.2018!
11.09.2018 11.01AMMATTILEHTI KOEJAA: Peugeot Expert BlueHDi 180 XL - Huippuunsa viilattu erikoisosaaja
11.09.2018 10.10Ford hyötyajoneuvot Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä: sähköautoteknologiaa ja liitettävyysominaisuuksia
11.09.2018 9.00Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle
10.09.2018 20.12Jousitukku panostaa palveluun ja nopeisiin toimituksiin hyötyajoneuvojen jousimarkkinoilla
10.09.2018 20.11Sini-keltainen yhä yleisempi väri suomalaismetsissä
10.09.2018 15.00Mercedes-Benz Vansin Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin
10.09.2018 9.23Tiesuunnitelmat tarkentuvat valtatiellä 9 Lievestuoreen kohdalla
10.09.2018 9.11Tunnista metsätyyppi ja arvioi puuston kasvukyky
09.09.2018 18.00Skogforsk vertaili: Komatsu 931 ja Komatsu 951 harvesterit päätehakkuulla
09.09.2018 13.33Palfinger Epsilon esittelee kevyemmät, nopeammat ja vahvemmat puutavaranosturit
09.09.2018 10.11KATSO VIDEO! Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
09.09.2018 8.54TimberRoad 2020: Neliakselisten vetoautojen omapainoissa hyvinkin kalliita painoeroja.
08.09.2018 15.30Jouko Hakala, Haretek Oy: Uuden HEINOLA 1014 TRUCK -autohakkurin leveä syöttöpöytä tehostaa haketusta
08.09.2018 14.01Ajokorttilain muutosehdotukset lausuntokierrokselle
08.09.2018 8.00BPW tuo markkinoille iGurt -älyliinan turvalliseen kuormansidontaan
07.09.2018 17.11Turbo on huipputekninen tuote - osta aina vain alkuperäislaatua
07.09.2018 12.22Koko maailma on nyt vieraillut Mercedes-Benzin museossa
07.09.2018 10.00Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
07.09.2018 8.11Metsänhoito- ja metsänparannustöihin kului yhteensä 234 miljoonaa euroa vuonna 2017
06.09.2018 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Duster Van - Huokea nelivetoinen maastopakettiauto
06.09.2018 11.01Uusi PONSSE Cobra - useat hakkuutavat taitava monilahjakkuus
06.09.2018 10.11KOE MENESTYS! Koeaja raskaan sarjan mestarit Liebherrin ja Scanian kiertueella 5.9.-1.10.
06.09.2018 10.04Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle
06.09.2018 8.11Ympäristötuki ja luonnonhoito turvaavat monimuotoisuutta yksityismetsissä
06.09.2018 8.01Stora Enson Kiteen saha siirtyy tuotannossaan sähkötrukkeihin
05.09.2018 19.22Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun
05.09.2018 15.01TTS panostaa vahvasti metsäalan yrittäjien koulutukseen
05.09.2018 13.00Renault Trucks julkistaa toisen sukupolven sähkökuorma-autot: päästötön Z.E. mallisto, 3,5-26T
05.09.2018 10.11Helsingin MaatalousKonemessuilla esillä ääri-ilmiöt, kannattavuus ja paikkatieto
05.09.2018 8.00SKAL:n lausunto Suomen liittymisestä EUCARIS-sopimukseen
04.09.2018 11.01Toyotalta uusi älykäs AGV-automaation ohjelmisto T-ONE
03.09.2018 19.11Ruotsalaista laatua nosturimarkkinoille suoralla tehdaskaupalla
03.09.2018 18.11Sampo-Rosenlew esittelee isommat metsäkoneet
03.09.2018 15.11Henkilöautojen rekisteröinneissä ennätyksellinen elokuu - kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279
03.09.2018 13.11Snickers Workwearin uusi suojavaatemallisto ProtecWork - kuumuutta ja tulta vastaan
03.09.2018 8.33LUE TÄSTÄ! Uusi alkusyksyn 156-sivuinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
03.09.2018 8.11Juha Ruotsalainen Vehon toimitusjohtajaksi 1.9.2018 alkaen
02.09.2018 18.01Ammattilehti Koeajaa: Chevrolet Silverado on täydellinen työkalu metsäyritykselle
02.09.2018 17.01Partasen Kuljetus Oy hankki laatuperävaunuja järkihintaan
02.09.2018 15.55Crecia-Kasuga käynnisti Valmet Advantage -pehmopaperikoneen Japanissa
02.09.2018 10.01PONSSE Bison Active Frame - Uuden sukupolven kuormatraktori
01.09.2018 16.01Aalto-yliopisto ja VTT käynnistivät merkittävän innovaatioekosysteemin: Tavoitteena metsäteollisuuden arvon kaksinkertaistaminen
01.09.2018 9.22Logset esittelee Smooth Ride -ohjaamojousituksen ja superkantavan kuormatraktorin
31.08.2018 18.01Teemu Honkalatva metsäkoneenkäytön Suomen mestari
31.08.2018 16.40Suomen parhaat puunkuormaajat 2018: Jonna Matikainen ja Pekka Villman
30.08.2018 6.11Sisun monipuolinen Polar -mallisto esillä FinnMETKO 2018 näyttelyssä
30.08.2018 6.02VEHO Hyötyajoneuvot: Tule moikkaamaan meitä FinnMETKOon.
30.08.2018 5.35Teollinen tuotanto käyntiin Metsä Woodin Pärnun koivuvaneritehtaalla
29.08.2018 23.01Koneosapalvelu julkistaa toimitilainvestoinnin, hydrauliikkahuollon yhteistyösopimuksen ja tuoteuutuuksia FinnMETKO 2018-näyttelyssä
29.08.2018 22.55Hiab vahvalla panostuksella mukana FinnMETKO 2018 -tapahtumassa
29.08.2018 18.22Ammattilehden Mediarekan löydät FinnMetkossa tutusta paikasta - osaston numero 107 heti pääportin vieressä - TERVETULOA!
29.08.2018 18.01Komatsu Forest rakentaa Keski-Suomeen uuden asiakaspalvelukeskuksen
29.08.2018 16.30Volkswagen Hyötyautot ja MAN vahvasti esillä FinnMETKO-näyttelyssä
29.08.2018 16.00Hyundailta markkinoiden kattavin takuu
29.08.2018 14.00Raskone ostaa Lumikolta raskaan kaluston kylmäkoneiden huoltoliiketoiminnan
29.08.2018 8.18Metsäkanalintujen metsästysaikoihin pidennyksiä
29.08.2018 8.01Maastorengas-uutuus monipuoliseen käyttöön
29.08.2018 8.00Nokian Renkaat FinnMETKOssa - tarjolla ennätysmäärä uutuuksia ja mielenrauhaa metsästä maantielle
28.08.2018 14.30Takavarikko lääkkeeksi ulkomaalaiselle rikosrekkailulle?

Näytä lisää »