AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Duster Van - Huokea nelivetoinen maastopakettiauto06.09.2018 17.00
Suosittua Dacia Duster -maasturia saa nyt myös pakettiautoksi rekisteröitynä. Lisähinnasta tarjottavan muutossarjan myötä Dusterista muodostuu alle 25 000 hintapyynnillä markkinoiden edullisin työjuhta nelivetoisten pakettiautojen luokkaan. (kuva yllä: Nelivetoinen pakettiautoksi rekisteröity Dacia Duster Van sopii akselivälin ja maavaran puolesta hyvin myös haastavampiin maastoihin ja olosuhteisiin. Helmakoteloiden muovit suojaavat koria kolhuilta ja naarmuilta.) Renaultin tekniikkaan perustuva Dacia Duster on kestävän ja pyyteettömän auton maineessa. Nyt koeajettavaa toisen sukupolven Dacia Dusteria saa bensiini- ja dieselmoottorilla, etuvetoisena tai nelivetoisena versiona. Vaihteistovalikoimassa ovat 5- ja 6-portaiset manuaalit sekä EDC-automaatti, mikä tuodaan myöhemmin tarjolle etuvetomallin yhteyteen. Koeajettavan Dusterin konehuoneeseen sovitetusta 1,5 litran yhteispaineruiskutuksella ja muuttuvagoemetrisellä turbolla varustetusta dieselmoottorista irrotetaan 109 hevosvoiman teho ja 260 Newtonmetrin vääntö (+20 Nm edelliseen sukupolveen) tarjoavat hyvän etenemiskyvyn ja erinomaisen polttoainetalouden maastokelpoiselle autolle. (kuva: Duster on kätevä peli työmailla ajeluun.) Etenemiskykyä Vaihteita on kuusi, näistä ensimmäinen sopii välityksensä puolesta maastovaihteeksi. Paikaltaan lähtö onnistuu helposti kakkosvaihteella, näin ohjeistaa myös valmistaja. Auto jaksaa mennä suurimmalla vaihteella jo kuudestakympistä eteenpäin. Tiheä välitys kostautuu moottoritiellä ajettaessa hieman ilmoitettua korkeampana kulutuksena. Etupään jousituksessa luotetaan perinteiseen kolmiotukivarsista ja MacPherson joustintuista koostuvaan järjestelmään. Takana on erillisjousitus. Tasa- uspyörästön lukon puuttumista kompensoidaan tiheäksi välitetyillä 1- ja 2-vaihteilla. Ykkönen onkin Dusterissa lähinnä maastovaihde. Liikkeellelähtö sujuu hyvin kakkosella. Dusterin nelivetotekniikka on muun tekniikan tapaan Renault-Nissan konsernin valmistama, mikä välittyy kuljettajalle täsmällisenä toimintana ja luotettavuutena. Nelivetojärjestelmässä on kolme tilaa: 2WD, AUTO ja LOCK. Näistä ensimmäinen on etuveto. AUTO-tilassa etupyörät vetävät ja taka-akselille siirretään voimaa vain tarvittaessa. LOCK-tila jakaa vedon akseleiden välillä 50:50 suhteessa. Lukittu neliveto kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä, kun nopeutta on yli 60 kilometriä tunnissa. Dusterilla on pituutta 4,34 metriä ja leveyttä 1,80 metriä. Maantieltä poistuttaessa ilahduttavat 210 mm maavara sekä suuret tulo- ja jättökulmat(30 ja 33 astetta). Dusterissa on nyt vakiona mäkilähtöavustin sekä nelivetoisissa Comfort- ja Prestige-varustetason autoissa alamäkihidastin, josta on hyötyä etenkin maastoajossa sekä peräkärryn kanssa sompailtaessa. (kuva: Selkeälukuinen mittaristo sisältää suomenkielisen ajotietokoneen.) Lisähinnasta Dusteriin on tarjolla asiallinen kamerajärjestelmä, jonka avuin autoa voi tarkkailla lintuperspektiivistä. Nyt koeajettava auto on perusvarusteilla, mikä tarjoaa riittävän varustelun ammattikäyttöön. Uuden sähkötoimisen ohjaustehostimen tarjoama ohjausvaste on tuntumaltaan ja vasteeltaan asiallinen. Suuntavakaus on parantunut edeltävästä mallista, joskin lievää hermostuneisuutta voidaan havaita moottoritienopeuksilla. Korkealla, yli 20 cm maavaralla lienee osansa asiassa. Luistoneston ja ajovakaudenhallinnan rajoja sekä etenemiskykyä hangessa kokeilimme aikaisemmin talvella bensiinimoottorilla varustetun yksilön kanssa ja hyvin tuloksin. Dusterin myyntiargumenttina on matalan hankintahinnan lisäksi polttoainetalous. Saimme useamman sadan kilometrin koeajorupeaman keskikulutukseksi 5,2 litraa sadalla, mikä on erittäin hyvä lukema tämä kokoluokan autolle ja jää vain puoli litraa valmistajan ilmoittamasta yhdistetyn ajotavan kulutuslukemasta. (kuva: Sisätilat ovat kaikin puolin kunnossa. Tilaa ja mukavuutta on riittävästi tarjolla pidemmillekin siirtymille.) Asiallinen Dusterin ohjaamossa perusasiat ovat kunnossa. Kojelauta ja mittaristo sekä istuimet ja verhoilut ovat entistä ergonomisempia muotoilultaan. Lisäksi säilytystiloja on kasvatettu. (kuva: Nelivetoa hallitaan pyöreästä kytkimestä.) Positiivisena huomiona ohjauspyörä säätyy sekä korkeus että syvyyssuunnissa, mikä ei ole mitenkään tavanomaista tässä hintaluokassa. Toinen korkeamman hintaluokan ”hienous” löytyy moottoritilan puolelta, missä konepelti pysyy ylhäällä kaasujousien voimin. Kuljettajan istuimen säätövarat ovat nyt entistä riittoisammat ja paremmat. Tilaa on hyvin tarjolla myös raamikkaammille kuljettajille. Ohjaamon puolella asiat ovat nyt kaikin puolin kunnossa, eikä valmistajan säästökuuri ole entiseen tapaan niin vahvasti läsnä. (kuva: Tavaratilaan pääse kunnolla käsiksi vain takaluukun kautta. Tavaraa mahtuu kyytiin kiitettävästi ja kantavuutta löytyy reilut 500 kiloa.) Rahtiosasto Dusterin muuttaminen pakettiautoksi vaatii takaistuimen ja takimmaisten turvavöiden poistamisen. Maahantuojalla on myytävänä erityinen sarja muutosta varten. Sarja sisältää takapenkin paikalle tulevan lattia korotuksen, tavaratilan pohjan peittävän pohjalevyn sekä metallisen ohjaamon ja kuormatilan erottavan väliseinän. Nyt koeajettavassa autossa on myös lisähinnasta tarjottava tavaratilan suojapeitto. Se pitää tavarat paikallaan ja ohjaamometelin matalana. Paketti-Dusterin tavaratila soveltuu mainiosti pienten pakettien ja työkalujen kuskaamiseen. Tavara-autosarjalla varustetun auton lastaaminen täytyy suorittaa takaluukun kautta. Takaovista lastaaminen on hyvin rajallista, sillä oviaukoissa on puolet aukosta peittävä seinä vastassa. Reilun 1,5 metrin kuormatilapituus riittää useimmille tämän kokoluokan autoa etsiville. Kun edellämainittujen ominaisuuksien päälle summataan vielä verollisena alle 25 000 euron jäävä hintapyynti, voidaan todeta että Duster Van antaa rahalle todellista vastinetta. |