Ammattilehti Koeajaa: Chevrolet Silverado on täydellinen työkalu metsäyritykselle02.09.2018 18.01
Savon Pariisiksi sanotun Joroisten kartanopitäjän Maaveden kylässä toimipaikkaansa pitävä Metsä-Weljet Oy tarjoaa kokonaisvaltaista ja vastuullisesti luotettavaa puunkorjuu- ja metsäkuljetuspalveluita sekä maanmuokkaus- ja leimikon suunnittelupalvelua lähikuntien metsänomistajille ja puunkäyttäjille. (kuva: Metsä-Weljet Oy:n omistajaveljekset Mikko ja Antti Ihalainen yrityksen räyhäkkään Chevrolet Silverado huoltoauton vierellä; taustalla Ponsse Scorpionin ovankahvassa Esa Rautiainen. Kuvauspaikaksi valikoitui keskisuuri suon läheisyydessä oleva leimikko, joka toi helteen lisäksi muutamia paarmoja paikalle ryhmäkuvaan.) Hyvin organisoitu ja motivoitunut henkilöstö yhdessä osaavien sopimusyrittäjien kanssa, sekä tarkkaan harkitut investoinnit ovat nostaneet yrityksen yhdeksi alueen vahvimmista puunkorjauspalvelujen tarjoajaksi. - Asiakkaiden tyytyväisyys on ansaittu korkealla laadulla ja kustannustehokkuudella, mikä on ammattitaitoisen henkilöstön ja tuottavan korjuukaluston ansiota, sanoo Metsä-Weljet Oy:n osaomistaja Antti Ihalainen. Viimeisen vuoden aikana yritys on tehnyt merkittäviä kalustoinvestointeja. Uuden Ponsse harvesterin ja ajokoneen vanavedessä hankittu Scania R -koneenkuljetusauto edustavat raskaan kaluston hankintoja. Kevyen puolen kalustohankinnoista nousee esiin poikkeuksellisen näyttävä, puskurista puskuriin kokomusta, Chevrolet Silverado 6.6D V8 kevytkuorma-auto, joka sopisi ulkonäkönsä puolesta haastatteluviikolla Suomessa vierailleen Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin mustanpuhuvaan turva-autosaattueeseen. - Vaan nytpä ollaankin turvallisesti Savossa, naurahtaa autolla Metsä-Weljien avaran kalustohallin pihaan kurvannut Mikko Ihalainen. (kuva: - Ajettavuus on huippuluokkaa. Langaton puhelimen lataus sekä hierova etuistuin ovat moottori- ja alamäkijarrun sekä kaista-avustimen ohella hienoja ominaisuuksia. Iso auto tarjoaa reilut tilat ja istuimet ovat reilun kokoiset ja hyvillä säätövaroilla. Ja sitten tuo voima: sitä vaan riittää ja riittää, Mikko Ihalainen kertoo.) Chevrolet on yritykselle entuudestaan tuttu ja kestäväksi todettu autovalmistaja. Jo vuonna 1995 käyttöön hankittiin kaksi uutta Chevrolet Silveradoa. - Chevy on osoittautunut erittäin kestäväksi autoksi, jopa näin raskaissa työtehtävissä. Itse asiassa tämä uusin auto edustaa jo kolmatta Silverado sukupolvea talossa, sillä toinen vuonna -95 hankituista autoista vaihtui yli 400 000 km palvelleena vuosimallin 2006 Silveradoon. Tämä uusi on kyllä entisiin verrattuna täysin omassa luokassaan, sekä kokonsa että moottorin ja voimansiirron puolesta, sanoo Mikko Ihalainen.
(kuva: Lavalle saa kuormata tonnin verran kuormaa. Pohja ja laidat ovat tukevia ja kuormakoukut asiallisia. Lavapeitteitä on moniin eri tarpeisiin. - Tässä on taiteltava peite mikä on tosi kätevä, Mikko Ihalainen kertoo.) Täydellinen työkalu metsäyritykselle Koeajolle lähdettiin paahtavassa +33 C asteen helteessä. Kapuaminen korkealla maavaralla varustettuun mustanpuhuvaan autoon tuntuu ajatuksena etäiselle, mutta kiitos amerikkalaisten mukavuudentavoittelun, Silveradon ilmastointilaitteen teho on mitoitettu auton koon ja valmistusmaan toleranssien mukaisesti. Niinpä avara, viidelle hengelle tarkoitettu matkustamo jäähtyi jo parissa minuutissa oikein siedettäväksi. - Reilussa 20 vuodessa amerikkalaiset autot ovat ottaneet melkoisen harppauksen eteenpäin. Laatu ja viimeistely sekä varustelut ovat nyt viimeisen mukaan, Ihalainen sanoo. (kuva: Silverado 2500 HD (Heavy Duty) 4x4:n voimanlähteenä on tälle vuodelle uudistettu 6,6 litran Duramax V8 turbodiesel. Sen tehoksi ilmoitetaan 445 hv (330 kW) ja vääntömomentiksi 1234 Nm / 1600 r/min.) Metsä-Weljet Oy:n Silverado 2500 HD (Heavy Duty) 4x4:n voimanlähteenä on tälle vuodelle uudistettu 6,6 litran Duramax V8 turbodiesel. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 445 hv (330 kW) ja vääntömomentiksi 1234 Nm / 1600 r/min. Vaihteistona vahvistettu 6-portainen Allison automaatti. Vetotapana tarpeen mukaan joko taka- tai neliveto. - Voimaa ja vääntöä on tarjolla ihan järkyttävästi tämän kokoiseen autoon. Rajoitin tosin katkaisee hauskanpidon turhan pian, mutta minkä teet. Vedän päivittäin jarrullista, reilun 2500 kilon perävaunua vaikeissa olosuhteissa. Korkea maavara, nelivetoisuus ja reilunkokoinen lava sekä riittävä tehoreservi peräkärryn vetoon vaikuttivat aikaisempien hyvien kokemusten ohella ostopäätökseen. Vielä kun auton maahantuoja, Americar Oy tunnetaan luotettavana ja yhteistyökykyisenä autotalona ja kaiken lisäksi heilla oli vaatimukset täyttävä auto valmiina tulossa, oli päätöksen teko helppoa, Mikko Ihalainen kertoo. (kuva: Viidelle rekisteröity auto tarjoaa reilut tilat sekä etu että takamatkustajille. Taakse kannattaa hankkia jo autoa tilatessa mallikohtainen säilytyslaatikko.) Tarkempi tarkastelu paljastaa että Metsä-Weljet Oy:n Silverado ei ole aivan tavallinen ja joka päiväinen Chevrolet-verkostosta eteenpäin myytävä malli. Kyseinen kokomusta auto, tarkalta mallinimeltään Chevrolet Silverado 2500 HD 4x4 Midnight Edition, näet edustaa runsaine lisävarusteineen ja haastaviin käyttöolosuhteisiin tarkoitettuine Z71-varustepaketteineen sekä 20-tuumaisin erikoisvanteineen malliston prameinta päätä. HD varustelu, joka on kaikissa Americar Oy:n Suomeen tuomissa Silveradoissa, pitää sisällään mm. 2 tuumaa tavallista korkeamman alustan sekä alumiinisen konepellin sekä teräspuskurit.
(kuva: Suuri miehistöohjaamo, korkea maavara, nelivetoisuus ja reilunkokoinen lava sekä riittävä tehoreservi peräkärryn vetoon tekevät Silveradosta todellisen työjuhdan urakoitsijoiden käyttöön.) - Nyt parin kuukauden ja reilun 11 000 kilometrin käyttökokemusten perusteella voin sanoa olevani erittäin tyytyväinen myös tähän uuteen Silveradoon. Lisävarusteita ja toimintoja riittää ohjaamon puolella melkein liiaksi asti, kaikkia en ole edes ennättänyt kokeilla. Liitettävyyspalvelut eli että saan puhelimen toiminnot suoraan kojelaudan näyttöön ja vieläpä suomenkielisinä on tärkeää. Peräkärryn kanssa ajettaessa arvostaa moottorijarrua, joka on niin tehokas ettei käyttöjarruja tarvita oikeastaan kuin pysähtyessä, Mikko Ihalainen summaa. Varusteiden ohella Ihalainen arvostaa myös auton monikäyttöisyyttä ja hyviä ajo-ominaisuuksia. - Kuten tässä kovettuneella, metsäkoneen möyhentämällä tientapaisella ajettaessa voit huomata ei ohjaamoon kantaudu lainkaan tärinöitä tai natinoita. Ohjaamo on lähes yhtä äänetön kuin äsken maantiellä, Ihalainen sanoo ja jatkaa: - Sehän näissä amerikkalaisissa lava-autoissa juuri viehättää että voit ajaa metsästä koneen vierestä suoraan kaupunkiin ja takaisin mukavasti sekä turvallisesti. (kuva: Z71 varustepaketin mukana autoon tulee jämäkät iskunvaimentimet ja joukko suojia alustaan sekä jäykemmät vakaajatangot. - Opastuksena muille haluan kertoa että kannattaa ottaa heti tuoreeltaan lisävarusteena tarjottavat roiskeläpät molemmille akseleille. Muuten menee helmoista maali äkkiä puhki, sillä reilun 1200 Nm väännöllä sora lentää kaikilla vaihteilla, Mikko Ihalainen kertoo.) Puunkorjuuta jo kolmessa polvessa Metsä-Weljet Oy:tä pyörittävät veljekset Antti ja Mikko sekä heidän setänsä Esko ja Ismo Ihalainen. Nuori kolmas polvi on jo mukana työn teossa. Omistajat mukaanluettuina yritys työllistää noin 20 työntekijää sekä yhteensä neljä sopimusyrittäjää. Toiminta-alueena Joroinen, Varkauden kaupungin alue sekä Pieksämäki, valtatie 23 eteläpuolelta. Toimiston ja kaksi huoltohallia käsittävät toimitilat sijaitsevat Joroisissa, Maavedellä, luonnon kauniissa ympäristössä ja hyvien liikenneyhteyksien varrella. Puuta korjataan useille alan toimijoille, joista Stora Enso on suurin. Puunkorjuukaluston runkona ovat Ponssen Scorpion ja Ergo harvesterit ja Buffalo, Elk ja Wisent ajokoneet. Kaikkiaan omia koneita on kymmenen. - Ja yksi Volvo vuosimallin 1971 BM-868. Vastaava, millaisen Esko osti uutena samana vuonna. Sitä ennen, aina vuodesta 1958 asti puunkorjuuketjun muodostivat Esko, saha ja hevonen. Traktori hankittiin vuonna 1964 kuorimakonetta pyörittämään. Ensimmäinen Ponsse Ergo HS15E hankittiin vuonna 1994 ja samalla perustettiin Metsä-Weljet Ky, Antti Ihalainen kertoo yrityksen historiasta. (kuva: Esko Ihalainen aloitti metsäkoneuransa VOLVO BM-868:lla vuonna 1971: - Ajamalla toin Pieksämäeltä junan kyydistä. En sitä ennen ollut ikinä edes istunut moisessa. Muutos oli järisyttävä, Esko muistelee.) Metsäkoneiden lisäksi talossa on kaksi koneenkuljetusautoa: aikaisemmin mainittu Scania ja vanhempi Sisu. Metsänparannustehtäviä varten on Hitachi 210 kaivukone ja huoltoja varten runsaasti kevyttä autokalustoa, nyt koeajettava Chevrolet Silverado mukaanluettuna. - Eikä unohdeta meidän kanssa toimivia sopimusyrittäjiä, jotka osaltaan, runsaan konekannan ja ammattitaitonsa avuin mahdollistavat korkean palvelutason sekä laadun. Yhteistyö on voimaa ja luo työympäristöön reilun ja avoimen ”Metsä-Weljet -hengen”. Se pyritään siirtämään huippulaatuisen palvelun myötä myös asiakkaille, Antti Ihalainen toteaa. |