Uusi, väkivahva Ford Ranger Raptor saapuu Eurooppaan

22.08.2018 11.30

Ford on vahvistanut, että vahvin ja suorituskykyisin versio Euroopan eniten myydystä avolava-autosta, uusi Ranger Raptor, rynnistää nyt Eurooppaan.

Ford Performancen kehittämä kaikkien aikojen ensimmäinen Ranger Raptor on kaikkien todellista off-road-elämystä hakevien ykkösvaihtoehto. Ranger Raptor tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2019 puolivälissä. Sen 2,0-litraisen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottorin teho on 213 hevosvoimaa ja vääntö 500 Nm. Vaihteistona on itseoikeutetusti Fordin uusikymmenportainen automaattivaihteisto.

Rangerin vaikuttavat mittasuhteet jahuipputyylikäs ulkoasu herättävät kunnioitusta. Ainutlaatuinen Ford Performance -alusta on optimoitu suurilla nopeuksilla tapahtuvaa maastoajoa ja vaikeimpiinkin paikkoihin pääsyä varten.

Ford ja Microsoft paljastivat myös, että uusi Ranger Raptor tähdittää myöhemmin tänä vuonna uutta Forza Horizon 4 -ajosimulaattoria, jolloinmyös simulaattorikuskit saavat kokea lava-auton ennennäkemättömän potentiaalin. Esitellessään Ford Ranger Raptorin Gamescomissa Fordista tuli maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka on lanseerannut uuden autonsa Euroopan suurimmassa pelialan tapahtumassa.

”Unohda kaikki, mitä luulet tietäväsi lava-autoista”, sanoo Leo Roeks (Director, Ford Performance, Europe). ”Uusi Ranger Raptor on aivan uutta rotua. Se on täysiverinen aavikkokilpuri ja extreme-elämäntavan maastoauto, joka hinaa, vetää ja puurtaa kovimmassa porukassa ja kaikkein ankarimmissa työskentelyolosuhteissa.”

Rosoisen kaunis

Ranger Raptor on tehty kestämään rajua maastoajoa. Sen ainutlaatuinen, huippuunsa vahvistettu runko on tehty vähäseoksisesta suurlujuusteräksestä, joka kestää maastoajon rajuimmatkin rysäykset.

Raptorin jousitus on suunniteltu erityisestirankkoihin maasto-olosuhteisiin, joissa ajetaan suurilla ajonopeuksilla, hallitusti ja miellyttävästi. Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut Fox Racing Shox -iskunvaimentimet vaimentavat äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, mikä takaa verrattomat maastoajo-ominaisuudet. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista taaten erinomaisen ajettavuuden.

Erittäin suorituskykyisiä, 46,6 mm:n männillä varustettuja iskunvaimentimia tukevat alumiiniset tukivarret jakorotetut iskunvaimentimen yläkiinnityspisteet edessä. Mittojen mukaan tehdyssä uudessa takaiskunvaimennuksen coilover-jousitetussa taka-akselissa on integroitu Watt-tuenta, jonka ansiosta akseli pääsee liikkumaan ylös ja alas sivuttaisliikkeen jäädessä minimaaliseksi. Jarrutus tapahtuu kaksimäntäisillä etujarrusatuloilla: 332 mm x 32 mm jäähdytetyt jarrulevyt edessä ja 332 mm x 24 mm jäähdytetyt jarrulevyt takana.

All-terrain BF Goodrich 285/70 R17 -renkaat on kehitetty nimenomaisesti Ranger Raptorille. Rankkoihin olosuhteisiin suunnitellut renkaat ovat halkaisijaltaan 838 mm ja leveydeltään 285 mm, ja niillä voi ajaa huoletta kaikenlaisissa ympäristöissä. Voimakas rengaskuviointi takaa varman pidon märissä, mutaisissa, hiekkaisissa ja lumisissa olosuhteissa.

”Ajokokemus Ranger Raptorilla erottuu todellakin muista autoista: maastoajossa voit puristaa siitä kaiken irti ja maanteillä ajat kuin kuningas,” sanoo Damien Ross (Chief Program Engineer, Ranger Raptor, Ford Motor Company). ”Kaikki Ranger Raptorissa perustuu jo lähtökohtaisesti pitkälle kehitetyn ja erittäin toimivan Ford Rangeriin ominaisuuksiin, ja Raptorissa näitä ominaisuuksia on viety vieläkin pidemmälle. Jos ajatellaan erinomaista ajodynamiikkaa, tämä on todella poikkeuksellinen auto.”

Ranger Raptorin pohja on myös ainutlaatuisella tavalla suojattu maastoajossa kohdattavien esteiden varalta. Raptorissa on uusi 2,3 mm paksuinen erikoislujasta teräksestä valmistettu pohjapanssari Rangerissa vakiona olevan moottorin ja vaihteiston suojan lisäksi.

2018_FORD_RANGER_RAPTOR_WILDTRAK_Shot29_34FrontDynamic_Tarmac_05.jpg

Vaikuttava sekä muodoltaan että toiminnaltaan

Uusi Ranger Raptor julkistetaan Ford Performance Blue -värisenä Dyno Grey -korostuksin. Mallin voimakkaan muotoilun keskiössä ovat suorituskyky ja toiminnallisuus.

Uusi, dramaattinen jäähdyttimen säleikkö on saanut inspiraationsa maailman ensimmäisestä tehdasrakenteisesta ja huippusuorituskyvyn omaavasta off-road lava-autosta, Ford F-150 Raptorista. Säleikkö hallitsee ksenonajovalojen ja kehikkoasenteisen etupuskurirakenteen välistä tilaa. Huippukestävään etupuskuriin kuuluvat myös LED-sumuvalot sekä toiminnalliset ilmaverhokanavat, jotka parantavat ilman virtausta korin ympärillä.

Komposiitista valmistetutjyhkeät etulokasuojat on suunniteltu vaimentamaan maastoajon aiheuttamat tönäisyt ja iskut. Ne mahdollistavat myös pidemmän pyöräntuennan jajättävät tilaa suurille renkaille. Sivulla olevat astinlaudat on suunniteltu erityisesti torjumaan auton taka-osaan kohdistuvat kiveniskemät ja niissä on tyhjennysaukot hiekalle, mudalle ja lumelle.

Ford Performancen DNA on läsnä koko sisätilassa. Sen aistii laadukkaassa ammattilaisten luomassa lopputuloksessa, tasapainoisessa värimaailmassa jamateriaaleissa, jotka on suunniteltu kestämään kaikenlaiset ajotilanteet, kaupungin pääkadulta aina vuoristoreiteille asti. Tuetut istuimet on suunniteltu erityisesti suurilla nopeuksilla tapahtuvaan maastoajoon: niiden vahvistetut pehmusteet ovat erityisen mukavat ja mokkanahkaa muistuttava materiaali takaa varman pidon.

Kaikissa istuimissa on siniset tikkaukset ja nahkakorostukset. Kevyillä, moottoriurheilutyylisillä Magnesium-painikkeilla vaihteiden vaihto käy rapsakasti. Vaihtopainikkeet ovat käden ulottuvilla, lähellä perforoidulla nahalla päällystetyn, täydellisesti käsiin istuvan ohjauspyörän kädensijoja. Ohjauspyörässä on keskitysmerkintä, joka auttaa kuljettajaa havainnoimaan renkaiden asentoa maastoajossa. Ohjauspyörän kohokuvioitu Raptor-logo on piste i:n päälle.

Valmiina maastoon kuin maastoon

Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita parhaan kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja tilanteisiin sopivasta Terrain Management System -tilasta:

  • Normal-ajotila – painottaa mukavuutta, taloudellista polttoaineen kulutusta ja ajettavuutta
  • Sport-ajotila – urheilulliseen maantieajoon
  • Grass/Gravel/Snow-ajotila – innoittaa turvalliseen ja varmaan maastoajoon liukkaissa ja epätasaisissa olosuhteissa, kuten ruoholla, soralla ja lumella
  • Mud/Sand-ajotila – asettaa auton luiston ja liikemäärän toimimaan optimaalisesti painuvilla ja muuntuvilla pinnoilla, kutenhiekalla jamudalla
  • Rock-ajotila – erityisesti hitaaseen ajoon kivisessä maastossa, jossa auton vaivaton hallinta on keskeistä
  • Baja-ajotila – virittää auton suorituskyvyn vauhdikkaaseen maastoajoon, aivan kuin Meksikon kuuluisassa Baja Desert -rallissa

Fordin insinöörit ovat testanneet kattavasti uuden Ranger Raptorin tehokkaan 2,0-litran EcoBlue kaksoisturbomoottorin ja kymmenportaisen automaattivaihteiston: ne toimivat sitkeästi rankimmissakin olosuhteissa. Korkeapaine- ja matalapaineturboahtimet pystyvät käymään tauotta 200 tunnin ajan ennen kuin ne hehkuvat tulipunaisina. Kaksi turboahdintatekee työtä vuorotellen alemmilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin vääntö ja reagointikyky tehostuvat entisestään. Korkeammilla kierrosluvuilla suurempi matalapaineturboahdin tuottaa huipputehon.

Ranger Raptorin kymmenportainen automaattivaihteisto on käytössä myös F-150 Raptorissa. Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu korkealujuuksisesta teräksestä, alumiiniseoksesta ja komposiiteista. Laaja välityssuhde parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä vähentää polttoaineen kulutusta.*Reaaliaikaisen adaptiivisen vaihteen vaihtamisen ansiosta oikea vaihde valitaan aina oikeaan aikaan. Ainutlaatuinen vaihteiston kalibrointi sisältää myös Live in Drive -toiminnon, jolloin vaihteet voidaan aina haluttaessa vaihtaa manuaalisesti vaihtopainikkeilla.

Avustin- ja turvallisuustekniikoiden ansiosta kuljettaja voi luottavaisin mielin kohdata tuntemattoman maaston haasteet tai vaativat työskentelyolosuhteet. Käytössä ovat kaatumiseneston (ROM) sisältävä Fordin ajonvakautus ja sähköinen ajonvakautus, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.

2018_FORD_RANGER_RAPTOR_WILDTRAK_Shot21_34FrontCabinInterior_04.jpg

Käytännöllistä tekniikkaa käden ulottuvilla

Pitkälle kehitetyt tekniikat on suunniteltu tekemään uudesta Ranger Raptorista miellyttävän ja mukavan sekä tiellä että maastossa ajettaessa: Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. Järjestelmä on yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auto™:n kanssa ja sisältää SYNC AppLinkin, jonka avullavoi hallita älypuhelinsovelluksia ääniohjauksella.

Järjestelmänkahdeksan tuumanvärikosketusnäyttöä voi ohjata nipistys- japyyhkäisyliikkeillä.Järjestelmä sisältääsatelliittinavigointitekniikan, joka on omiaan ajettaessa maastossa syrjäisissä paikoissa. Mukana on jopa navigointipolkuominaisuus (leivänmurutoiminto), jonka avulla voi palata takaisin jo kuljettua reittiä tuntemattomilla alueilla liikuttaessa. FordPass Connect -modeemitekniikan ansiosta yhteydet toimivataina tien päällä.

”Uusi Ranger Raptor tarjoaa kaiken, mitähurjapää voi toivoa”, sanoo Roeks. ”Se on kuin motocrosspyörä, moottorikelkka ja maasturi samassa. Tämä lava-auto on synnynnäinen seikkailija.”

17.09.2018 21.01IAA 2018 -hyötyautonäyttelyn ennakkomaistit: Sähköä, kaasua ja liitettävyyspalveluita
17.09.2018 16.20Ruotsin metsäministeri Sven-Erik Bucht: EU-Metsäakatemia laajentaa ymmärrystä kestävästä metsätaloudesta
17.09.2018 9.14Subaru-jälleenmyyjä Autoarina avasi ovensa Mikkelissä
17.09.2018 9.13Lahden Caravan-messujen tarjonta vastaa laajentuneen käyttäjäkunnan tarpeisiin
17.09.2018 9.03Pk-yritysten energiatalous kuntoon - ammattilaiset ja valtio avuksi
16.09.2018 11.05TAVO Seinäjoki: Asiakaspalvelu uudelle tasolle varaosa- ja tarvikemyynnissä
16.09.2018 10.01Teuvo Turves Komatsu Forestin SmartFlow -kokeilun jälkeen: Ei olisi uskonut
16.09.2018 8.10Stora Enso hyödyntää ensimmäisenä metsäteollisuudessa lisättyä todellisuutta ja 5G-teknologiaa tehtaiden kunnossapidossa
15.09.2018 12.01Logsetin Smooth Ride -ohjaamojousitus on selkeä ratkaisu
15.09.2018 11.01Valmet toimittaa maailman ensimmäisen BioTracTM-höyryräjäytysjärjestelmän mustien pellettien tuotantoa varten Ranskaan
15.09.2018 10.44Teollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden toisella neljänneksellä vajaat 6 prosenttia
15.09.2018 9.11Joka viidennen Suomeen myydyn raskaan kuorma-auton keulalla komeilee tähtilogo
14.09.2018 18.55Koko perheen metsäpäivä huomenna lauantaina 15.9. Keravalla - esillä mm. Ponsse Scorpion - tervetuloa mukaan!
14.09.2018 15.01Mullan tuotannossa laatu ykkösasia - seulonta tärkeä osa prosessia
14.09.2018 14.01DAF hyvässä nosteessa
14.09.2018 14.01Weckman panostaa Ruotsin puutavaraperävaunu markkinaan - mukana Ramselen Lastbilsträffenissä
14.09.2018 12.01Mercedes-Benz toimittaa Amazonille 20 000 uutta Sprinteriä
14.09.2018 11.01Scania IAA 2018 -näyttelyssä: Scania Zone auttaa asiakkaita toimimaan ympäristöystävällisesti
14.09.2018 7.01Oy Telva Ab on ostanut valaisinvalmistaja Five Watts Oy:n liiketoiminnan 6.9.2018.
13.09.2018 15.24ISUZU lähtee lokakuussa koko maan kattavalle kiertueelle
13.09.2018 15.00Myrskytuhopuun hakkuun tuottavuus ja kustannukset suurennuslasin alla
13.09.2018 13.21Muutoksia Metsä Groupin johtoryhmässä
13.09.2018 10.09VDA:n presidentti Bernhardt Mattes: Hyötyautot käyvät kaupaksi ennätystahdissa
13.09.2018 10.01Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED -kierrätysnosturit IAA 2018 -messuilla Hannoverissa
13.09.2018 8.22Metsätalouden kannattavuudella meni hyvin vuonna 2017
13.09.2018 8.21Tulli avasi verkkosivuston brexitin vaikutuksesta tulliselvitykseen
12.09.2018 19.33E. Kannonlahti Oy, Jalasjärvi: Puunajoa Scanialla yli 50 vuotta
12.09.2018 19.22Volvo Trucks esittelee tulevaisuuden kuljetusratkaisun, joka perustuu itseohjautuviin sähköajoneuvoihin
12.09.2018 13.04Renault Trucks Z.E. ja T-sarjan erikoismallit esittelyssä IAA-messuilla 2018
12.09.2018 12.12Uuden metsärahaston tavoitteena sitoa 20 miljoonaa hiilidioksiditonnia
12.09.2018 11.01Juurikäävän torjuntaan on kehitetty uusia menetelmiä
12.09.2018 10.25Rami Keinänen Veho Hyötyajoneuvot -liiketoiminta-alueen johtajaksi
12.09.2018 10.22Veho Henkilöautojen johto vaihtuu
12.09.2018 9.32Scania: Tulevaisuus ilman fossiilisia polttoaineita vaatii monenlaista tekniikkaa
12.09.2018 9.31Mantsisella sukupolvenvaihdos 55-vuoden yrittäjätaipaleen jälkeen
12.09.2018 9.30Renault Trucks tuo markkinoille täysin sähköisten ajoneuvojen toisen sukupolven
12.09.2018 8.45Kuljetusbarometri 3/2018: Tieverkon ongelmat hidastavat kuljetuksia ja kuormittavat ammattilaisia - kasvunäkymät tasaantumassa
12.09.2018 8.23Moottorin talvirengastesti: Nastarenkailla isoja eroja eri keleillä
12.09.2018 8.00Uusi Mercedes-Benz GLE esitellään Pariisin Autonäyttelyssä
11.09.2018 19.00Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n uusi Bruks 806.2 PT Truck -autohakkuri: Käyttömukavuus ja tehokkuus huipussaan
11.09.2018 15.55Kutsu: Tervetuloa Bioenergiapäivään Tampere-talolle 22.10.2018!
11.09.2018 11.01AMMATTILEHTI KOEJAA: Peugeot Expert BlueHDi 180 XL - Huippuunsa viilattu erikoisosaaja
11.09.2018 10.10Ford hyötyajoneuvot Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä: sähköautoteknologiaa ja liitettävyysominaisuuksia
11.09.2018 9.00Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle
10.09.2018 20.12Jousitukku panostaa palveluun ja nopeisiin toimituksiin hyötyajoneuvojen jousimarkkinoilla
10.09.2018 20.11Sini-keltainen yhä yleisempi väri suomalaismetsissä
10.09.2018 15.00Mercedes-Benz Vansin Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin
10.09.2018 9.23Tiesuunnitelmat tarkentuvat valtatiellä 9 Lievestuoreen kohdalla
10.09.2018 9.11Tunnista metsätyyppi ja arvioi puuston kasvukyky
09.09.2018 18.00Skogforsk vertaili: Komatsu 931 ja Komatsu 951 harvesterit päätehakkuulla
09.09.2018 13.33Palfinger Epsilon esittelee kevyemmät, nopeammat ja vahvemmat puutavaranosturit
09.09.2018 10.11KATSO VIDEO! Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
09.09.2018 8.54TimberRoad 2020: Neliakselisten vetoautojen omapainoissa hyvinkin kalliita painoeroja.
08.09.2018 15.30Jouko Hakala, Haretek Oy: Uuden HEINOLA 1014 TRUCK -autohakkurin leveä syöttöpöytä tehostaa haketusta
08.09.2018 14.01Ajokorttilain muutosehdotukset lausuntokierrokselle
08.09.2018 8.00BPW tuo markkinoille iGurt -älyliinan turvalliseen kuormansidontaan
07.09.2018 17.11Turbo on huipputekninen tuote - osta aina vain alkuperäislaatua
07.09.2018 12.22Koko maailma on nyt vieraillut Mercedes-Benzin museossa
07.09.2018 10.00Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
07.09.2018 8.11Metsänhoito- ja metsänparannustöihin kului yhteensä 234 miljoonaa euroa vuonna 2017
06.09.2018 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Duster Van - Huokea nelivetoinen maastopakettiauto
06.09.2018 11.01Uusi PONSSE Cobra - useat hakkuutavat taitava monilahjakkuus
06.09.2018 10.11KOE MENESTYS! Koeaja raskaan sarjan mestarit Liebherrin ja Scanian kiertueella 5.9.-1.10.
06.09.2018 10.04Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle
06.09.2018 8.11Ympäristötuki ja luonnonhoito turvaavat monimuotoisuutta yksityismetsissä
06.09.2018 8.01Stora Enson Kiteen saha siirtyy tuotannossaan sähkötrukkeihin
05.09.2018 19.22Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun
05.09.2018 15.01TTS panostaa vahvasti metsäalan yrittäjien koulutukseen
05.09.2018 13.00Renault Trucks julkistaa toisen sukupolven sähkökuorma-autot: päästötön Z.E. mallisto, 3,5-26T
05.09.2018 10.11Helsingin MaatalousKonemessuilla esillä ääri-ilmiöt, kannattavuus ja paikkatieto
05.09.2018 8.00SKAL:n lausunto Suomen liittymisestä EUCARIS-sopimukseen
04.09.2018 11.01Toyotalta uusi älykäs AGV-automaation ohjelmisto T-ONE
03.09.2018 19.11Ruotsalaista laatua nosturimarkkinoille suoralla tehdaskaupalla
03.09.2018 18.11Sampo-Rosenlew esittelee isommat metsäkoneet
03.09.2018 15.11Henkilöautojen rekisteröinneissä ennätyksellinen elokuu - kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279
03.09.2018 13.11Snickers Workwearin uusi suojavaatemallisto ProtecWork - kuumuutta ja tulta vastaan
03.09.2018 8.33LUE TÄSTÄ! Uusi alkusyksyn 156-sivuinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
03.09.2018 8.11Juha Ruotsalainen Vehon toimitusjohtajaksi 1.9.2018 alkaen
02.09.2018 18.01Ammattilehti Koeajaa: Chevrolet Silverado on täydellinen työkalu metsäyritykselle
02.09.2018 17.01Partasen Kuljetus Oy hankki laatuperävaunuja järkihintaan
02.09.2018 15.55Crecia-Kasuga käynnisti Valmet Advantage -pehmopaperikoneen Japanissa
02.09.2018 10.01PONSSE Bison Active Frame - Uuden sukupolven kuormatraktori
01.09.2018 16.01Aalto-yliopisto ja VTT käynnistivät merkittävän innovaatioekosysteemin: Tavoitteena metsäteollisuuden arvon kaksinkertaistaminen
01.09.2018 9.22Logset esittelee Smooth Ride -ohjaamojousituksen ja superkantavan kuormatraktorin
31.08.2018 18.01Teemu Honkalatva metsäkoneenkäytön Suomen mestari
31.08.2018 16.40Suomen parhaat puunkuormaajat 2018: Jonna Matikainen ja Pekka Villman
30.08.2018 6.11Sisun monipuolinen Polar -mallisto esillä FinnMETKO 2018 näyttelyssä
30.08.2018 6.02VEHO Hyötyajoneuvot: Tule moikkaamaan meitä FinnMETKOon.
30.08.2018 5.35Teollinen tuotanto käyntiin Metsä Woodin Pärnun koivuvaneritehtaalla
29.08.2018 23.01Koneosapalvelu julkistaa toimitilainvestoinnin, hydrauliikkahuollon yhteistyösopimuksen ja tuoteuutuuksia FinnMETKO 2018-näyttelyssä
29.08.2018 22.55Hiab vahvalla panostuksella mukana FinnMETKO 2018 -tapahtumassa
29.08.2018 18.22Ammattilehden Mediarekan löydät FinnMetkossa tutusta paikasta - osaston numero 107 heti pääportin vieressä - TERVETULOA!
29.08.2018 18.01Komatsu Forest rakentaa Keski-Suomeen uuden asiakaspalvelukeskuksen
29.08.2018 16.30Volkswagen Hyötyautot ja MAN vahvasti esillä FinnMETKO-näyttelyssä
29.08.2018 16.00Hyundailta markkinoiden kattavin takuu
29.08.2018 14.00Raskone ostaa Lumikolta raskaan kaluston kylmäkoneiden huoltoliiketoiminnan
29.08.2018 8.18Metsäkanalintujen metsästysaikoihin pidennyksiä
29.08.2018 8.01Maastorengas-uutuus monipuoliseen käyttöön
29.08.2018 8.00Nokian Renkaat FinnMETKOssa - tarjolla ennätysmäärä uutuuksia ja mielenrauhaa metsästä maantielle
28.08.2018 14.30Takavarikko lääkkeeksi ulkomaalaiselle rikosrekkailulle?

Näytä lisää »