AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master 170.35 L2H2 atm - Masterin matkassa

05.08.2018 16.11

 mastis1.jpg

Renault Trucksin Master pakettiautomalliston menestysmalliksi on noussut etuvetoinen, kaksoisahdetun 2,3 litran moottorin ja automatisoidun vaihteiston voimin kulkeva Renault Trucks Master 170.35. 

(kuva: Renault Trucks Master on suosittu mm. huoltoautokäytössä - työmaalle koneen vierelle kulkee varaosat ja työkalut samalla kun ohjaamosta hoidetaan toimistoasiat.)

Menestyksen takana on erinomaisen kuljetustehokkuuden ja matalien ylläpitokustannusteen ohella kilpailukykyinen hankintahinta. Kun palettiin lisätään vielä alan parhaimmistoon lukeutuva huoltopalvelutarjonta, alkaa Renault Trucks Masterin menestysresepti olla kasassa.

Renault Trucks Master -mallisto on kattava ja monipuolinen. Koneteholuokkia on kaikkiaan viisi, välillä 110 - 170 hv. Peruskone on kaikissa teholuokissa sama 2298 cm3 rivinelikko.

Koripituuksia on neljä, korkeuksia kolme. Vetotapoina etu-, taka- ja neliveto. Takavetoista saa sinkku- sekä paripyörillä.

mastis2.jpg

(kuva: Takana on 180-astetta aukeavat pariovet. Suuri lastausaukko ja kapeat pyöräkotelot helpottavat kuormausta. Vakiovalaistus on välttävä.) 

Pienin umpikorinen on 2,8 tonninen kahdeksankuutioinen ja edestä vetävä - järein 4,5 tonninen 17 kuution rahtiosastolla varustettu takatuuppari. Väliin ja ympärille mahtuu alusta ja miehistöohjaamomalleja kaikin ajateltavissa olevin kokoonpanoin. Umpikoristen tavaratilan pituudet vaihtelevat 2583 -4383 millimetrin välillä. Kantavuus on suurimmillaan 2,5 tn.

mastis3.jpg(kuva: Sivuoven aukko on 127 cm levyinen, joten kuormaus luonnistuu helposti myös trukilla. Väliseinän pullistuma syö siivun tavaratilasta, kuten monessa kilpailijassakin. Lattia on etuvetoisessa vain 56 cm korkeudella.)

Varusteita ja avustimia on saatavilla lähes jokaiseen makuun ja käyttötarpeeseen. 

Nyt ajettava etuvetoinen 170 hv moottorilla ja automatisoidulla 6-vaihteisella vaihdelaatikolla varustettu malli tarjoaa yli 1300 kg kantavuuden, mikä on kunnioitettava lukema 10 m3 tavaratilalla varustetulle autolle.

Taloudellista tehoa

170 heppainen moottori vie järeää tavara-autoa määrätietoisesti eteenpäin. Nelisylinterisen voimapesän jatkeeksi liitetyn kehittyneen robottivaihteiston vaihtamislogiikka muistuttaa jo läheisesti automaattivaihteistoa, joskin vaihtotapahtumat ovat yhä selkeästi havaittavissa. Automatisoitu vaihteisto on pohjimmiltaan tavallinen 6-portainen vaihteisto, jossa kytkimen käyttö ja vaihteensiirto on jätetty automatiikan harteille. Näennäisesti yksinkertaisen toteutuksen etuina ovat mm. keveys ja hinta sekä hyvä polttoainetalous. 

mastis6.jpg(kuva: AdBluen kulutus on Renault Masterissa pientä ja 22 litran tankilla ajaa pitkään. Ammattilehti käyttää koeajoautoissa laadukasta Yara Air1 AdBlueta.)

Useimmista lajitovereista poiketen Masterin vaihteisto suoriutuu vaihtotapahtumista suuremmin empimättä. Vaihteiston saa toki nykimään ja empimään, jos autoa polkee kuin juuri ajokortin saanut kesähessu ensimmäisessä työpaikassaan. 

Robotti-Masterin ajettavuus on kaikin puolin kunnossa, eikä mukavuudessa ole moitittavaa. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 7,2 l/100 km ja CO2 -päästöksi 187 g/km. Koeajossa kulutuslukemaksi saatiin 8,7 l/ 100 km, joka on erittäin hyvä lukema tämän kokoiselle ja tehokkaalla moottorilla varustetulle autolle. 

mastis4.jpg

(kuva: Automaatio on tätä päivää vaihteistomaailmassa. Masterissa pykäliä siirtää robotti. Kojelaudasta esiin taiteltava kirjoitusalusta on kätevä.)

Järkevin eväin haastavaan kilpailuasetelmaan

Renault Trucks Master hyötyautomallisto jakaa saman korin ja tekniikan Renault Masterin, Opel Movanon ja Nissan NV 300:n kanssa. Kilpailuasetelma ei siten ole kovin helppo. Joskin Renault Trucks saa kilpailuetua kattavasta ja osaavasta jälleenmyynti- ja huoltoverkostostaan, jolla on palveluvalmiutta vuorokauden ympäri koko Euroopan alueella. Merkittävä etu on myös Renault Trucks automyyjien luja ammattitaito ja vankka tietämys erilaisten päällerakenteiden sekä varusteiden puolelta. Raskaan sarjan hyötyautomyyjät ovat tottuneet tarjoamaan asiakkaskohtaisesti räätälöityjä kokonaisratkaisuja mitä moninaisimpiin kuljetustarpeisiin.  

masti5.jpg(kuva: Kuljettajan työpaikka on täynnä erilaisia säilytyskoteloita. Istuin on hyvä; sillä taival taittuu.)

Pienelle takamatkalle Renault Trucks jää takuussa, joka on 2-vuoden mittainen ja siten muita valmistajia lyhyempi. Kun katseet käännetään hinnastojen puolelle on Renault Trucks pikaisen silmäyksen pohjalta selkeästi edullisin kaikista edellämainituista valmistajista, joskin myös keveimmin vakiovarustein. Turvallisuudesta ei kuitenkaan tingitä, mutta ilmastointilaite on osattava tilata erikseen. 

Katsaus maahantuojan hinnastoon paljastaa automaatin olevan tarjolla vain tehomyllyn yhteydessä ja nostavan lähtöhintaa noin parilla tuhannella eurolla. Teholtaan 170 hevosvoimaisten automaatti-Masterien verolliset hinnat alkavat kuorma-automyyjällä reilusta 33 500 eurosta. Sillä saa 8 m3 kuormatilalla varustetun L1H1 korisen mallin. Manuaalien hinnat alkavat noin 300 euroa korkeammalta, mutta silloin kuormatilaa on kaksi kuutiometriä enemmän. Nyt ajettavan auton verollinen lähtöhinta on perusvarustein noin 36 600 euroa.

11.09.2018 15.55Kutsu: Tervetuloa Bioenergiapäivään Tampere-talolle 22.10.2018!
11.09.2018 11.01AMMATTILEHTI KOEJAA: Peugeot Expert BlueHDi 180 XL - Huippuunsa viilattu erikoisosaaja
11.09.2018 10.10Ford hyötyajoneuvot Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä: sähköautoteknologiaa ja liitettävyysominaisuuksia
11.09.2018 9.00Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle
10.09.2018 20.12Jousitukku panostaa palveluun ja nopeisiin toimituksiin hyötyajoneuvojen jousimarkkinoilla
10.09.2018 20.11Sini-keltainen yhä yleisempi väri suomalaismetsissä
10.09.2018 15.00Mercedes-Benz Vansin Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin
10.09.2018 9.23Tiesuunnitelmat tarkentuvat valtatiellä 9 Lievestuoreen kohdalla
10.09.2018 9.11Tunnista metsätyyppi ja arvioi puuston kasvukyky
09.09.2018 18.00Skogforsk vertaili: Komatsu 931 ja Komatsu 951 harvesterit päätehakkuulla
09.09.2018 13.33Palfinger Epsilon esittelee kevyemmät, nopeammat ja vahvemmat puutavaranosturit
09.09.2018 10.11KATSO VIDEO! Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
09.09.2018 8.54TimberRoad 2020: Neliakselisten vetoautojen omapainoissa hyvinkin kalliita painoeroja.
08.09.2018 15.30Jouko Hakala, Haretek Oy: Uuden HEINOLA 1014 TRUCK -autohakkurin leveä syöttöpöytä tehostaa haketusta
08.09.2018 14.01Ajokorttilain muutosehdotukset lausuntokierrokselle
08.09.2018 8.00BPW tuo markkinoille iGurt -älyliinan turvalliseen kuormansidontaan
07.09.2018 17.11Turbo on huipputekninen tuote - osta aina vain alkuperäislaatua
07.09.2018 12.22Koko maailma on nyt vieraillut Mercedes-Benzin museossa
07.09.2018 10.00Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
07.09.2018 8.11Metsänhoito- ja metsänparannustöihin kului yhteensä 234 miljoonaa euroa vuonna 2017
06.09.2018 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Duster Van - Huokea nelivetoinen maastopakettiauto
06.09.2018 11.01Uusi PONSSE Cobra - useat hakkuutavat taitava monilahjakkuus
06.09.2018 10.11KOE MENESTYS! Koeaja raskaan sarjan mestarit Liebherrin ja Scanian kiertueella 5.9.-1.10.
06.09.2018 10.04Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle
06.09.2018 8.11Ympäristötuki ja luonnonhoito turvaavat monimuotoisuutta yksityismetsissä
06.09.2018 8.01Stora Enson Kiteen saha siirtyy tuotannossaan sähkötrukkeihin
05.09.2018 19.22Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun
05.09.2018 15.01TTS panostaa vahvasti metsäalan yrittäjien koulutukseen
05.09.2018 13.00Renault Trucks julkistaa toisen sukupolven sähkökuorma-autot: päästötön Z.E. mallisto, 3,5-26T
05.09.2018 10.11Helsingin MaatalousKonemessuilla esillä ääri-ilmiöt, kannattavuus ja paikkatieto
05.09.2018 8.00SKAL:n lausunto Suomen liittymisestä EUCARIS-sopimukseen
04.09.2018 11.01Toyotalta uusi älykäs AGV-automaation ohjelmisto T-ONE
03.09.2018 19.11Ruotsalaista laatua nosturimarkkinoille suoralla tehdaskaupalla
03.09.2018 18.11Sampo-Rosenlew esittelee isommat metsäkoneet
03.09.2018 15.11Henkilöautojen rekisteröinneissä ennätyksellinen elokuu - kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279
03.09.2018 13.11Snickers Workwearin uusi suojavaatemallisto ProtecWork - kuumuutta ja tulta vastaan
03.09.2018 8.33LUE TÄSTÄ! Uusi alkusyksyn 156-sivuinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
03.09.2018 8.11Juha Ruotsalainen Vehon toimitusjohtajaksi 1.9.2018 alkaen
02.09.2018 18.01Ammattilehti Koeajaa: Chevrolet Silverado on täydellinen työkalu metsäyritykselle
02.09.2018 17.01Partasen Kuljetus Oy hankki laatuperävaunuja järkihintaan
02.09.2018 15.55Crecia-Kasuga käynnisti Valmet Advantage -pehmopaperikoneen Japanissa
02.09.2018 10.01PONSSE Bison Active Frame - Uuden sukupolven kuormatraktori
01.09.2018 16.01Aalto-yliopisto ja VTT käynnistivät merkittävän innovaatioekosysteemin: Tavoitteena metsäteollisuuden arvon kaksinkertaistaminen
01.09.2018 9.22Logset esittelee Smooth Ride -ohjaamojousituksen ja superkantavan kuormatraktorin
31.08.2018 18.01Teemu Honkalatva metsäkoneenkäytön Suomen mestari
31.08.2018 16.40Suomen parhaat puunkuormaajat 2018: Jonna Matikainen ja Pekka Villman
30.08.2018 6.11Sisun monipuolinen Polar -mallisto esillä FinnMETKO 2018 näyttelyssä
30.08.2018 6.02VEHO Hyötyajoneuvot: Tule moikkaamaan meitä FinnMETKOon.
30.08.2018 5.35Teollinen tuotanto käyntiin Metsä Woodin Pärnun koivuvaneritehtaalla
29.08.2018 23.01Koneosapalvelu julkistaa toimitilainvestoinnin, hydrauliikkahuollon yhteistyösopimuksen ja tuoteuutuuksia FinnMETKO 2018-näyttelyssä
29.08.2018 22.55Hiab vahvalla panostuksella mukana FinnMETKO 2018 -tapahtumassa
29.08.2018 18.22Ammattilehden Mediarekan löydät FinnMetkossa tutusta paikasta - osaston numero 107 heti pääportin vieressä - TERVETULOA!
29.08.2018 18.01Komatsu Forest rakentaa Keski-Suomeen uuden asiakaspalvelukeskuksen
29.08.2018 16.30Volkswagen Hyötyautot ja MAN vahvasti esillä FinnMETKO-näyttelyssä
29.08.2018 16.00Hyundailta markkinoiden kattavin takuu
29.08.2018 14.00Raskone ostaa Lumikolta raskaan kaluston kylmäkoneiden huoltoliiketoiminnan
29.08.2018 8.18Metsäkanalintujen metsästysaikoihin pidennyksiä
29.08.2018 8.01Maastorengas-uutuus monipuoliseen käyttöön
29.08.2018 8.00Nokian Renkaat FinnMETKOssa - tarjolla ennätysmäärä uutuuksia ja mielenrauhaa metsästä maantielle
28.08.2018 14.30Takavarikko lääkkeeksi ulkomaalaiselle rikosrekkailulle?
28.08.2018 8.00Tuomas Virén Volvo Truck Centerin vaihtoauto- ja rentalpäälliköksi
28.08.2018 7.00Hydroscandilla huimia messutarjouksia FinnMetkossa - käy osastoilla 368-370 & 904
27.08.2018 15.43Tehoakku-uutuus Milwaukeelta
27.08.2018 8.00HKScan avaa kuljetuspörssin helpottamaan säilörehun ja oljen kustannustehokkaita kuljetuksia
26.08.2018 11.00Nimytykset Auto-Kilta Oy
25.08.2018 9.01Ponsse avasi tehdaslaajennuksen
25.08.2018 7.11Ruotsin 100-vuotislahja Suomelle tuo rahoitusta metsänjalostukseen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen
24.08.2018 9.00Nimitys Bosch Rexroth Oy
24.08.2018 8.36Trafi: Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle
24.08.2018 8.32Koneyrittäjien Peltola: Johdonmukaisuutta budjettiriiheen
23.08.2018 15.04Mantsinen laajentaa tuotantoaan Raumalle
23.08.2018 13.44Bioenergia ry:n viestit budjettiriiheen
23.08.2018 13.03Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat uutta palvelua ammattikuljettajille
23.08.2018 9.56Scania käynnistää V8: n tuotannon ja myynnin uudelleen
23.08.2018 9.39Scott Phillips Hiabin johtoon
22.08.2018 14.30Renault Trucks Finnmetkossa: Uutuuksina viisiakselinen C-sarjalainen maansiirtoon ja K-sarjan kiviauto
22.08.2018 13.50Ruotsin 100-vuotislahja Suomelle tuo rahoitusta metsänjalostukseen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen
22.08.2018 11.30Uusi, väkivahva Ford Ranger Raptor saapuu Eurooppaan
21.08.2018 10.35Nokian Hakkapeliitta Truck T viimeistelee Nokian Renkaiden talvirengastuoteperheen
20.08.2018 15.01Logset esittelee Smooth Ride -ohjaamojousituksen ja superkantavan kuormatraktorin FinnMetkossa
20.08.2018 10.37IVECO Daily juhlii 40-vuotista menestystaivaltaan
20.08.2018 8.37Puunkorjuussa oltava erityisen tarkkana tällä viikolla - palstalla voi odottaa erikoinen yllätys
19.08.2018 17.11VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Syksyn Metsäalan Ammattilehti valmistumassa - vahvassa lisäjakelussa FinnMetkossa - Ammattilehden Mediarekan löydät osastolta 107
19.08.2018 9.11Tieliikenteessä kuoli 25 ihmistä heinäkuussa
18.08.2018 18.01Metsien maankäyttö- ja kaavoitusasiat ovat nyt ajankohtaisia - ilmoittaudu Tapion seminaariin
18.08.2018 11.10Romutuspalkkiorahaa jäljellä - vielä aikaa hakea
17.08.2018 16.00Suomen luonnonsuojeluliitto: Avohakkuut historiaan -kansalaisaloite puolivälissä - 45 000 nimen raja rikkoutui perjantaina
17.08.2018 14.05Vehon osti hyötyajoneuvoliikkeen Västeråsissa
17.08.2018 9.11Unimogit näyttivät kyntensä metsätöissä
16.08.2018 16.22Kirjanpainajakannat kasvussa - kuusikoiden kuntoa syytä tarkkailla
16.08.2018 14.22Volvo Trucksin raskaat ratkaisut esillä FinnMetko-näyttelyssä
16.08.2018 8.47Energian hinnan roima nousu lisää viljelijän kuluja
16.08.2018 8.36Sonax autoshampoo-uutuus Kahan tuotevalikoimaan
15.08.2018 19.11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannan
15.08.2018 15.58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaa
15.08.2018 13.44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.
15.08.2018 13.33Tulityölupa on sähköistynyt
14.08.2018 15.01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8.00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14.35DAF esittelee uuden kuorma-autojen 3D kokoonpano-ohjelman

Näytä lisää »