IVECOn legenda "TurboStar" tulee uudistuneena erikoismallina myyntiin Pohjoismaihin

27.06.2023 10.30

Jyvaskyla2023-15_.jpg

TurboStar oli aikoinaan yksi ikonisimmista, legendaarisimmista ja innovatiivisimmista kuorma-autoista.

- Nyt Pohjoismaihin saapuva IVECO S-WAY:n erikoismalli kunnioittaa menneisyyden ikonia hienoimmalla mahdollisella tavalla, sanoo IVECOn testikuljettaja Jørgen Andreassen, joka itse ajoi useita matkoja alkuperäisellä TurboStarilla 80-luvulla.

IVECOn pitkäaikainen testikuljettaja Jørgen Andreassen on ajanut useita koeajoja TurboStarin aiemmalla versiolla.Tässä Jørgen nähdään IVECO Turbostar 190.38-perusmallin edessä.

TurboStar oli yli 50 000 asiakkaan valinta 1980-luvulla, kiitos tehontäyteisen moottorivalikoimansa, johon kuului tuolloin 420 hv:n V8-moottori. Se oli poikkeuksellisen suorituskykyinen ja innosti monia kuorma-autonkuljettajia ympäri Eurooppaa. Turbostar oli myös yksi ensimmäisistä kuorma-autoista, jotka kilpailivat Le Mansin 24 tunnin ajossa.

Pohjolan teille nyt lanseerattavassa Turbostarin uudistetussa versiossa on säilytetty paljon alkuperäisestä Turbostarista. Siinä on kuitenkin nyt tehokkaampi CURSOR 13, 6-sarjan 530 hv:n moottori, ja se hyötyy IVECO S-WAY:n monista edistyneistä liitäntävaihtoehdoista, kuten satelliittinavigoinnilla varustetusta infotainment-järjestelmästä ja IVECO Driver Palista sekä 4G-kytkentärasiasta ja IVECO Hi-Cruisesta. Menneisyys kohtaa nykyisyyden – Uudelleen suunniteltu TurboStar on kunnianosoitus Italian historiallisille siiville IVECOn viimeisten 40 vuoden aikana tapahtuneen integraatiokehityksen näkökulmasta

Menneisyys kohtaa nykyisyyden. Uudelleen suunniteltu TurboStar on kunnianosoitus Italian historiallisille siiville IVECOn
viimeisten 40 vuoden aikana tapahtuneen integraatiokehityksen näkökulmasta

Uudelleen tulkittu ja modernisoitu tyyli

1980-luvun ikonin tyyliä on tulkittu uudelleen ja modernisoitu käyttämällä kaksisävyistä turbostarinpunaista ja metallinharmaata. Ohjaamossa näkyvät aikakauden klassiset IVECO-värit keltainen, punainen ja sininen, joita on käytetty tunnelman luomiseen ja jotka on mukautettu IVECO S-WAY:n muotoihin.

Jotkut alkuperäisen TurboStar-aikakauden ajoneuvoihin saatavilla olevista lisävarusteista ovat saaneet toisen elämän kunnianosoituksena Turbo-mallistolle. Tällaisia lisävarusteita ovat kromatut tangot ohjaamon takaosassa ja sivuvaunun alla sekä kromatut vanteet ja ovenkahvat. Takalasin säleikkö, joka oli suunniteltu erityisesti antamaan enemmän valoa TurboStarin sisälle, on luotu uudelleen ohjaamon sivuseinään.

IVECO S-WAY:n erikoisversiossa on parannuksia, kuten metalliset tehosteet etusäleikössä ja taustapeileissä, karjapuskuri puskureissa ja katolla lisävalo.

IVeco_turbostar.jpg

Alkuperäisen TurboStarin vintage-tunnelma näkyy myös sisätiloissa, päivitettynä modernilla tulkinnalla. Istuimet on verhoiltu sametilla, samalla materiaalilla kuin alkuperäinen TurboStar. Tyylikäs punainen väri sulautuu täydellisesti ulkopintaan, ja istuimet on viimeistelty vaaleanharmailla saumoilla.

Alkuperäinen logo näkyy myös uudistetussa versiossa, ja se löytyy brodeerattuna istuimista, tyynyistä ja patjoista. Näkyypä se myös satiinikromatussa hansikaslokerossa.

Ohjaamosta on tullut paljon suurempi ja kätevämpi sen jälkeen, kun IVECOn testikuljettaja Jørgen Andreassen testasi autoa
yhdessä ”oikeiden” kuljettajien kanssa.

TurboStar: Legenda, joka jätti jälkensä IVECOn historiaan

Vuonna 1982 TurboStarin prototyypit ajoivat ensimmäiset kierroksensa IVECO-radalla Markbronnissa (Ulm, Saksa), Suomessa (Ivalo) ja Nardòn radalla (Lecce, Italia). Se lanseerattiin Iveco Turbo -malliston seuraajana vuonna 1984 Strasbourgissa. TurboStar oli ihanteellinen ajoneuvo pitkän matkan kuljetuksiin täysin uudistetulla alustalla.

Ohjaamo keskittyi mukavuuteen ja sisälsi ratkaisuja, jotka olivat peräisin 1980-luvun alun erikoisversiosta, 190.38 Specialista. Takaohjaamon sivuikkunaa peittävä harmaa muovisäleikkö ja kaksi aerodynaamista sivuohjainta kuuluivat myös TurboStarin erikoisominaisuuksiin. Virallisen julkaisun jälkeen designiin lisättiin ikoniset ja koristeelliset kolmiväriset raidat.

”Muistan muun muassa sen, että ohjaamo ja sen mukavuus olivat nykyistä vähäisempiä. Ja se on selkeä parannus, että siellä on enemmän tilaa ja paremmat vuoteet”, Jørgen Andreassen sanoo ja esittelee ylpeänä ohjaamosta otettua kuvaa ajalta, jolloin hän ajeli TurboStarilla.

Ensimmäinen TurboStar-sarja sisälsi kuusisylinterisen mallin (190.33, korvattiin myöhemmin 36:lla) ja V8:n (190.42). 1980-luvun lopulla duosta tuli trio, johon lisättiin 190.48, tehokkain tavallisista T-sarjan malleista. Vuonna 1992 markkinoille tuotiin 190.48 Special HP, jonka tekniset ratkaisuihin ja korkealaatuiset lisävarusteisiin kuului erityisiä koristeellisia varusteita ja nahkaverhoilua.

- Uudistettu Turbostar on juuri ollut esillä Kuljetus-messuilla Suomessa ja kiinnostus oli valtavaa, kertoo Jørgen Andreasen ja jatkaa:

- Mietin, olisikohan muilla markkinoilla paljon kiinnostusta nähdä hieno uudelleen suunniteltu Turbostar kesän aikana. Minulla on niin paljon hyviä muistoja tuosta kuorma-autosta, ja odotan innolla, että pääsen jakamaan kokemuksia ja muistoja muiden kanssa, jotka myös ajoivat kuorma-autoa 1980-luvulla.

Pohjoismainen versio IVECO S-WAY TurboStar Special Editionista:

  • 530 hv Cursor 13 -moottori, 6-sylinterinen (saatavana 490, 530 ja 570 hv)
  • Uusi alusta on suunniteltu uudelleen ja rakennettu kestäväksi ja monipuoliseksi
  • 12-vaihteinen HI-TRONIX automaattivaihteisto, ylä- ja sivuspoilerit
  • LED-ajovalot
  • Ajotavan arviointi ja Driver Attention Support
  • Integroitu rengaspaineen valvonta (TPMS)
  • Automaattisesti säätyvä ilmastointi ja seisontajäähdytin

Turbostar-laitteet:

Säädettävät takapeilit, makuuhytin ikkunoiden ulkoverhoilu, Turbostar-luksusistuimet ilmajousituksella ja lämmityksellä, tilanjakaja. Ruokapöytä ja asiakirjalaatikko, 2 makuupaikkaa lukuvaloilla, ohjaamossa moottoritilan kansi, radiopuhelin, valot sisääntuloportaissa ja muuten vakiovarusteena Turbostarissa tällä kertaa!

Tanskalaista designia

Siirrettävä puoliperävaunun kytkentä; kaapisto, jossa jääkaappi ja laatikot kaapissa; kaappi erilaisille tavaroille asennettuna alustan väliin takana, täysi ovilevypeite rungon päälle, alustan ja rakenteen maalaus (pylväänpunainen)"

Iveco Turbostar 190-38-3800-4x2

  • 12,9 litran 6-sylinterinen 6-sarjan moottori – 380 hv/1 900 Nm
  • 16-vaihteinen ZF-vaihteisto , synkronoitu (saatavilla möys Fullerin synkronoidulla vaihteistolla, jota monet suosivat tällä hetkellä)
  • Perävälitys 1:2.85
  • Parabolinen etuakselin jousitus / ilmajousitettu taka-akseli
  • TurboStar-ohjaamo spoilerisarjalla
  • Metallinharmaa ohjaamo / tumma metallinen spoilerisarja
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin
30.08.2023 10.01Metsäteollisuuden maine suomalaisten keskuudessa on parantunut
30.08.2023 9.00Kölnin-Bonnin lentoasema ottaa käyttöön Neste MY Uusiutuvan Dieselin koko dieselkäyttöisen maakalustonsa polttoaineena
29.08.2023 14.00Esittelyssä Maxpossa: VAHVA C140 -koura täydentää isojen materiaalikourien mallistoa
29.08.2023 11.00Luken uusi verkkopalvelu paljastaa maatalouden investointien talousvaikutukset
28.08.2023 14.00Kiertotalous näytöspäivät Hyvinkäällä 31.8.-2.9. - esittelyssä ja kokeiltavissa laajasti koneita sekä alan toimijoita palveluineen
28.08.2023 11.43Luke: Uudet metsävarakartat ja kuntakohtaiset tilastot julkaistu
28.08.2023 10.02Valmet toimittaa seitsemännen pehmopaperin tuotantolinjan Meksikoon
28.08.2023 10.00Arnold Schwarzeneggeristä Parksiden uusi mainoskasvo
25.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! erikoislähetys Brasilian ExpoForest 2023 -metsäkonemessuilta -
25.08.2023 10.00Kansainvälinen työvoimatutkimus: Suomalaiset karttavat toimistotyötä
24.08.2023 15.51Transit- ja E Transit -mallien digitaalisiin ominaisuuksiin on tulossa merkittäviä päivityksiä Euroopassa vuonna 2024.
24.08.2023 15.39Kirjanpainajan parveilu hiljenemässä - tuhotilanne jatkuu paikoin runsaana
24.08.2023 12.00DAF päivittää kaupunkijakelukuorma-autojen mallistoon
24.08.2023 9.28Teollisuuspuun pystykauppahinnat laskivat heinäkuussa
23.08.2023 12.04metsäkoneenkuljettajakoulutuksen soveltuvuuskokeeseen osallistui yhteensä 660 hakijaa
23.08.2023 12.00Allison panostaa sähköisien voimansiirtoratkaisujen kehitykseen
23.08.2023 11.00Suomen metsäkeskus: Taimikot hoidetaan pääosin hyvin
22.08.2023 11.12Metsäteollisuus toivoo puukaupan vilkastuvan syksyä kohti
22.08.2023 10.22Kylmä alkukesä enteilee hyvää puolukkasatoa
22.08.2023 8.02Volvon Yhdessä kohti nollaa -koeajokiertue vauhtiin Seinäjoella
18.08.2023 22.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Lepaa 2023 -näyttelystä
18.08.2023 11.00Earthpac Oy ostaa Hoky Lavarakenne Oy:n liiketoiminnan
16.08.2023 13.09S-ryhmä avaa sähköautojen ABC-suurteholatausaseman Kaaren kauppakeskukseen​ Helsinkiin
16.08.2023 10.11Nyt myös Metsä Group laskee kuitupuun minimiläpimittaa Suomessa
16.08.2023 10.00Kia paljasti uuden lippulaivamalli EV9:n hinnat - Ei mikään koko kansan Kia
16.08.2023 9.22Keslan puolivuotiskatsaus: liikevaihto kasvoi ja tulos parani
15.08.2023 15.33Liikennekaasua ja energiaa yhdyskuntajätteistä sekä karjanlannasta - Yleisötapahtuma Toholammilla perjantaina 25.08.2023
15.08.2023 11.34Stora Enso pienentää kuitupuun minimiläpimittaa
15.08.2023 11.32Metsä Fibren Vilppulan sahalla käynnistyy vuosihuoltoseisokki
15.08.2023 11.20LVI-tukkumyynti Q2/2023: Odotettu kyykkäys
15.08.2023 9.44Teollisuuden liikevaihto roimassa laskussa
15.08.2023 9.08Ponssen puolivuosikatsaus: Markkinoiden epävarmuudesta huolimatta Ponsse investoi merkittävästi yhtiön kehittämiseen
14.08.2023 10.13Helsingissä Kivihaan tunneli kiinni 21.- 25.8.2023 välisinä öinä klo 22.00?05.00
14.08.2023 9.43Pellon odotettu tuotto, alueelliset tekijät sekä yleinen taloustilanne selittävät peltojen kauppahintoja sekä yleistä peltojen hintakehitystä Suomessa
14.08.2023 9.12IVECO BUS on toimittanut kaksi E-WAY-kaupunkibussia HZ Bussarille
12.08.2023 10.00KATSO VIDEO! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Power Truck Showsta 11.8.
10.08.2023 11.11Hymer-asuntoautoille uusi maahantuoja
10.08.2023 11.00Vapaaehtoisen pelastuspalvelu tarjoaa vinkit metsässä eksymisen ehkäisyyn
10.08.2023 9.47Energiapuun kauppa ennätyksellisen vilkasta
09.08.2023 14.44Aalto-yliopistossa tehty merkittävä edistysaskel langattoman latauksen saralla
09.08.2023 9.12Kesäkuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,9 miljoonaa kuutiometriä
08.08.2023 14.09Renault Trucks Power Truck Show:ssa 2023
08.08.2023 10.52Merihanhen ja kanadanhanhen peltometsästys alkaa 10.8.
08.08.2023 10.00Metsäteollisuuden ulkomaankauppa toukokuu 2023
07.08.2023 21.12Ponsse ja PacWest solmivat jälleenmyyntisopimuksen Yhdysvaltojen länsirannikolla
07.08.2023 10.07Volvo-sähkörekka kuljettaa leipää Lahti-Vantaa-välillä - Rekan tunnistaa Reissumies-ilmeestä
07.08.2023 9.02Metsästyskausi käynnistyy sepelkyyhkyillä
07.08.2023 8.00Koulujen alkaessa SKAL ja kuljetusyrittäjät muistuttavat: liikenne on yhteispeliä
06.08.2023 10.00UPM:lle platinaa ja erinomaiset pisteet EcoVadiksen vastuullisuusarvioinnissa
04.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 4.8. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.08.2023 18.33Nimityksiä Metsätyö Oy:ssä
04.08.2023 14.00Supersuosittu Stadin Rekkaspottauspäivä tulee taas lauantaina 19.8.2023
04.08.2023 10.00Puu 2023 -messujen ohjelmassa tehdään kattava katsaus puualan tulevaisuuteen - mukana nimekkäitä keynote-puhujia
03.08.2023 15.00Suomen kivijalka kuntoon - tiestöön panostusta -seminaari järjestetään Power Truck Showssa perjantaina 11.8. alkaen kello 11.30
03.08.2023 13.44Nurminen Logistics Oyj:n puolivuotistulos oli yhtiön historian paras
02.08.2023 10.00Toyotan täysin uusi Land Cruiser perustuu perinteisille vahvuuksille
02.08.2023 9.5112 600 maatalouden tai vesiviljelyn harjoittajaa haki sähkö- ja lannoitetukea
02.08.2023 0.07Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.
01.08.2023 10.44Uusien kuorma-autojen rekisteröinnit vahvassa kasvussa
01.08.2023 9.53Mercedes uudistaa keskikokoiset tila- ja pakettiautomallinsa
31.07.2023 11.43Pohjoisella Itämerellä tutkitaan panssarilaiva Ilmarisen hylkyä
31.07.2023 8.00Janne Rinne nimitetty tutkimusprofessoriksi Luonnonvarakeskukseen
30.07.2023 15.00Energiapuun korjuuta tehtävään soveltuvalla järkikalustolla
29.07.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 15,1 % vuoden 2023 kesäkuussa
28.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 28.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.07.2023 12.59Yamahan 2024 -malliston mönkijöiden ja rinnakkain istuttavien mallien uutuudet
27.07.2023 11.00Valmet Automotive jälleen maailman 100 suurimman autoteollisuuden toimittajan joukossa
27.07.2023 9.34Syntyvyys laskussa - maahanmuutto ylläpitää väestönkasvua Suomessa
26.07.2023 14.44Valmetin puolivuosikatsaus: Saadut tilaukset pysyivät edellisvuoden tasolla - Liikevaihto kasvoi
25.07.2023 13.33Joutsenon sellutehtaalla neuvotellaan lomautuksista
25.07.2023 10.09Rakennuslupien kuutiomäärät jyrkässä laskussa
25.07.2023 9.55Jättiputket kukoistavat - ELY-keskus kannustaa vieraslajin tuhoamiseen
25.07.2023 8.00Metsä Group kutsuu asiantuntijat etsimään parhaita tapoja käyttää metsiä
24.07.2023 15.00DAF LF Electric saavutti EV Rally 2023 -tapahtuman maaliviivan
24.07.2023 8.33Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 kesäkuussa 9,5 % vuoden takaisesta
24.07.2023 8.00Mustikka- ja suomuurainsato on korkeintaan keskinkertainen, puolukkaa voidaan saada paikoin runsaasti
21.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 21.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
21.07.2023 9.15Stora Enson puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2023: Uudelleenjärjestelyjä nopeutetaan haasteellisissa markkinaolosuhteissa
21.07.2023 9.00Mika Heino Aari Rahoitukselle
20.07.2023 9.00Tieliikenteessä kuoli 16 ihmistä kesäkuussa 2023
19.07.2023 15.00Simeon turvaa kaasuntoimitukset Ruotsissa ja Norjassa
19.07.2023 13.00DINO280RXT - kompaktia tehokkuutta KATSO VIDEO!

Näytä lisää »