LIQUI MOLYn toimitusjohtaja Ernst Prost: Menestys tulee kovalla työllä

01.03.2018 17.00

Labor_laboratory_1.jpg

LIQUI MOLY tekee uusia liikevaihtoennätyksiä joka vuosi. Saksalainen öljy- ja lisäaineasiantuntija on velaton, ja yritys maksoi vähän aikaa sitten kullekin työntekijälle 11 000 euron palkkion. 

Menestys vaikuttaa jo itsestään selvältä. Toimitusjohtaja Ernst Prost paljastaa menestyksen salaisuuden, joka ei itse asiassa edes ole mikään salaisuus.

Ernst_Prost_Liqui_moly.jpg

LIQUI MOLYn toimitusjohtaja Ernst Prost

Vuodesta 2006 LIQUI MOLYn liikevaihto on kolminkertaistunut, vaikka yritys toimii hitaasti kasvavalla alalla. Miten siinä on onnistuttu?

Ernst Prost: Kovalla työllä. Niin yksinkertaista ja niin vaikeaa se on. Menestyksen laakereilla lepääminen ei käy meille. Haluamme marssia eteenpäin, emme jäädä paikoillemme. Palkkaamme ihmisiä, kehitämme uusia tuotteita, astumme uusille markkinoille ja lisäämme tuotantokapasiteettiamme. Olemme toimineet samalla tavalla jo vuosia. Kasvu on orgaanista. Ei ostoja, ei velkoja. Painamme eteenpäin omin voimin. Meillä on 120 miljoonan euron edestä omaa pääomaa, ja taseen loppusumma on 160 miljoonaa euroa. Toisin sanoen omavaraisuusaste on 75 prosenttia. Sen vuoksi minkäänlainen myrsky ei upota meitä. 

Menestystä kovalla työllä – se kuulostaa erittäin vanhanaikaiselta.

Ernst Prost: Kenties. Ehkä kova työ ei enää joidenkin mielestä ole muodissa. Itse olen työurani aikana oppinut, menestys ei tule laiskoille, jotka nostavat jalat pöydälle ja odottavat rypäleiden tipahtamista suuhun. Menestys tulee kovalla työllä – huolimatta siitä, onko kyse yrityksen johtajasta, asiakasedustajasta tai tuotannon työntekijästä. Kun kaikki työntekijät toimivat näin, menestys syntyy kuin itsestään. 

Ja 11 000 euron palkinto lisää motivaatiota.

Ernst Prost: Kyllä, tietenkin. Yrityksen menestyminen tarkoittaa jokaisen työntekijän menestymistä. Sen vuoksi on reilua, että kaikki saavat palkinnon menestyksestään. Ja palkinnon on oltava samansuuruinen. 11 000 on tietenkin suurempi raha tuotannossa työskenteleville kuin johtokunnan jäsenille. Etelä-Afrikan tytäryhtiössämme työskenteleville varastotyöntekijöille summa vastaa kahden vuoden palkkaa.  Jopa harjoittelijat ja tilapäistyöläiset saavat 3 300 euron palkinnon. 

Tilapäistyöläiset?

Ernst Prost: Meillä on 835 vakituisen työntekijän lisäksi myös 20–30 tilapäistyöläistä, jotka tulevat töihin tuotantohuippujen aikana ja toimivat pitkällä sairaslomalla olevien työntekijöiden sijaisina. Heidän tuntipalkkansa on 11–15,41 euroa. Kyse on aina pelkästään väliaikaisesta tilanteesta. Jos tarvitsemme tilapäistyöläisen työpanosta jatkuvasti, palkkaamme hänet. Olisimme typeriä, jos emme yrittäisi pitää tarvitsemiamme työntekijöitä. Viimeisten kolmen vuoden aikana olemme palkanneet 27 tilapäistyöläistä, eli lähes kolmasosan. 

Vahva yhteenkuuluvuuden tunne, suuri palkkio, jatkuva kasvu – tämä kuulostaa melkein maanpäälliseltä paratiisilta.

Ernst Prost: Sitä se tietyllä tavalla onkin. Itse luotu paratiisi. On erittäin antoisaa, kun omaan työhön voi samaistua. Pieni paratiisimme voi kuitenkin olla olemassa vain niin kauan, kun me menestymme taloudellisesti. Palkintoihin tarvittavat rahat eivät putoa taivaasta, vaan ne on ensin tienattava. Kuten myös noin 10 miljoonaa euroa investointeihin, noin 5 miljoonaa euroa tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä 20 miljoonaa euroa markkinointiin ja mainontaan. Pelkästään tuotantovarastomme ovat 43 miljoonan euron arvoiset. Kaikki tämä on rahaa, jonka me olemme ensin tienanneet. 

Pelkäätkö, että muut yritykset kopioivat menestysreseptin?

Ernst Prost: Se olisi vain mukavaa. Olisin iloinen, jos kaikki yritykset maksaisivat työntekijöilleen kunnollista palkkaa ja ansaittuja palkkioita. 

Onko sinulla mitään huolia tulevaisuuden suhteen? Kuten öljyn nouseva hinta, Breixit, kärjistyvät konfliktit monissa eri maissa?

Ernst Prost: Epävarmuus kuuluu yrittäjyyteen. Sitä ei tarvitse pelätä, mutta se pitää hallita. Jos riskit kasvavat jossakin, mahdollisuudet kasvavat jossakin muualla. Meidän ei pidä vain juosta sokeana eurojen perässä. Jätän sellaiset kaupat mieluiten tekemättä, joista en ansaitse mitään. Sen vuoksi meillä ei ole käytännössä yhtään maksuvaikeuksia. Se on hyvä asia paitsi meille myös toimittajillemme ja asiakkaillemme. He tietävät, että olemme luotettava ja vakaa kumppani, joka ei horju, vaikka tuuli puhaltaisi päin naamaa.

Tammikuussa myit LIQUI MOLY -osuutesi Würth-konsernille, mutta jatkat kuitenkin toimitusjohtajana.

Ernst Prost: Myynti Würthille oli tärkeä askel LIQUI MOLYn tulevaisuuden varmistamiseksi pitkällä aikavälillä – myös minun aikani jälkeen. Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi kulissien takaisesta omistajan vaihdoksesta. LIQUI MOLY jatkaa itsenäisenä, minä päätän yhä yrityksen kohtalosta ja me säilytämme menestyksekkään jakelumallimme tukkukaupassa. Kaikki pysyy ennallaan – varmuus lisääntyy. 

LIQUI MOLY numeroina
2017
Liikevaihto 
532 miljoonaa euroa
Tulos ennen veroja
52 miljoonaa euroa
Taseen loppusumma
160 miljoonaa euroa
Oma pääoma
120 miljoonaa euroa
Pankkivelka
0 euroa
 
 
Voiteluaineiden tuotantomäärä
81 495 tonnia
Lisäaineiden tuotantomäärä
16,7 miljoonaa pakkausta
Varastot
42,8 miljoonaa euroa
 
 
Työntekijöitä
824
Investoinnit käyttöomaisuuteen
9,7 miljoonaa euroa
Markkinointi- ja mainontakulut
19,8 miljoonaa euroa
Tutkimus- ja kehityskulut
5,3 miljoonaa euroa


LIQUI MOLYn maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen kattavaan valikoimaan kuuluu noin 4000 kemiallista tuotetta – niin moottoriöljyjä, lisäaineita, rasvoja, tahnoja, suihkeita, autonhoitotuotteita, liimoja kuin tiivisteaineita. Vuonna 1957 perustettu LIQUI MOLY kehittää ja valmistaa tuotteensa yksinomaan Saksassa. Kotimarkkinoillaan yritys on lisäaineiden kiistaton markkinajohtaja, ja se valitaan toistuvasti parhaaksi öljymerkiksi. Ernst Prostin johtama yritys markkinoi tuotteitaan yli 120 maassa, ja sen liikevaihto oli 532 miljoonaa euroa vuonna 2017.

 
28.03.2018 20.55Ruotsissa hakkureita rakennetaan myös kuormatraktoreiden päälle
28.03.2018 17.01Voita Traktori Pääsiäiseksi - osallistu Pääsiäismunan metsästykseen Mascuksen sivuilla
28.03.2018 14.11Maatilakoneiden uusi superöljy - Teboil Monitra Super 10W-40
28.03.2018 8.11Metsäkoneen kuljettajan mieltä lämmittäisi kevään sijasta pakkanen - Luke ratkoo puunkorjuun ongelmia
28.03.2018 8.05Savonlinja valitsi puhtaamman liikkumisen - tankkaa Neste MY uusiutuvaa dieseliä omalta asemaltaan
27.03.2018 13.40Selvitys: Kivihiilikiellosta vuonna 2030 vaikutuksia vain muutamalle energiayhtiölle, kielto vuonna 2025 toisi merkittäviä kustannuksia usealle
27.03.2018 11.43Maailmankuulu arkkitehtiyliopisto osallistuu Metsä Woodin hankkeeseen
27.03.2018 10.20Tutkimus: verkkokauppa muuttaa B2B-liiketoimintaa
27.03.2018 10.10JAK Metalli Oy Swedish Steel Prize 2018 -kilpailun finaaliin
27.03.2018 10.08Nokian uutuuspuhelimien ennakkomyynti käynnistyi
27.03.2018 9.48Kenestä vuoden yrittäjä? Ilmianna ehdokas palkinnon saajaksi!
27.03.2018 9.40Baltian Peugeot-liiketoiminta siirtyy Bassadone -konsernin omistukseen
27.03.2018 9.37Finlandia by Forest Machines -kampanja mahdollistaa työttömille liikkumista 400 000 kilometrin edestä - lisätavoitteena auttaa 100 takaisin työelämään
26.03.2018 18.11Ponssen huoltoauton viikonloppupäivystys alkaa Iisalmessa
26.03.2018 13.33Scania uusiin tiloihin Keminmaalla
26.03.2018 12.34Puukkosahauutuus Milwaukeelta
26.03.2018 11.33Skoda Auton uusi ennätys tuotantomäärissä ja tuloksessa 2017
26.03.2018 10.11Mercedes-Benz SL-klassikot loistavat pääsiäisenä Messukeskuksessa
26.03.2018 9.20Viheralan koulutukset koottu yhteen nettisivustoon
26.03.2018 8.11Autoliiton Operaatio Pajunkissa pääsiäisliikenteen turvana
25.03.2018 14.01Amerikassa kuljettaja elää autossaan - uusi Peterbilt 579 UltraLoft vie mukavuuden aivan uudelle tasolle
25.03.2018 13.11Olofsfors AB investoi kymmeneen uuteen robottiin tuotantoonsa Nordmalingissa
24.03.2018 14.21Junaliikenteelle avautuu uusittu terästeollisuuden reitti
24.03.2018 11.11Puuta käytetään energiaksi aiempaa enemmän
24.03.2018 8.11Ajoneuvokanta kasvoi Suomessa vuonna 2017
23.03.2018 13.10Stora Enso tuo VirtuaaliMetsän kaikille suomalaisille metsänomistajille
23.03.2018 11.00Logsetin hybridiharvesteri on arvostettu innovaatio
22.03.2018 19.11PONSSE Manager vie metsäkoneiden digitalisaation uudelle tasolle
22.03.2018 11.33DAF-kuorma-autot - 90 vuotta innovatiivisia kuljetusratkaisuja
22.03.2018 11.24Kansainväliset öljymarkkinat - maaliskuu 2018
22.03.2018 10.11Nokian Hakka -kesärengasvalikoima on modernimpi ja kattavampi kuin koskaan
21.03.2018 18.11Puuenergia syntyy kasvavassa määrin teollisuuden sivuvirroista - metsähake vaatii edistämistoimia
21.03.2018 16.30Vianor Rauma uusiin toimitiloihin
21.03.2018 10.30Ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyönnistä voi koitua yllättävät seuraukset
21.03.2018 10.02Kevään kelirikkokaudesta odotetaan Kaakkois-Suomessa aikaisempia vuosia vaikeampaa
20.03.2018 20.11John Deere 1170G harvesterien työnäytökset tällä viikolla Etelä-Pohjanmaalla - huomenna Korsnäsissä ja perjantaina Ilvesjoella
20.03.2018 17.10Koneyrittäjät: Työkoneiden polttoaineverotusta ei pidä kiristää
20.03.2018 11.43Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkilinjan Yhdysvaltoihin
20.03.2018 11.21Uusi paikannuslaite kuljetusten ja kaluston seurantaan
20.03.2018 10.12Vientiteollisuuden viesti hallituksen kehysriiheen: Johdonmukaista teollisuuspolitiikkaa ja satsauksia kasvuun
20.03.2018 10.02Mercedes-Benz nousi Suomen kuorma-automarkkinoiden markkinajohtajaksi
20.03.2018Lapset juhlistavat maailman metsiä kasvattamalla mäntyjä siemenistä
19.03.2018 13.35VR Transpointin kuljetusmäärissä selvää kasvua
19.03.2018 12.55Runkovesitöihin liittyvät räjäytystyöt haittaavat E18 Turun kehätien liikennettä tällä viikolla
19.03.2018 12.22Samsung Galaxy S9 - Hämmentävän hyvä
19.03.2018 11.00Mark Earl on nimitetty Nokian Renkaiden Amerikka-liiketoiminta-alueen johtajaksi
19.03.2018 10.40Veho saavutti pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuonna 2017
18.03.2018 18.01KIVIROCK-LEHTI TULEE - VIELÄ EHDIT MUKAAN! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivun järkäleessä - ensijakelu Mansen Mörinöillä
18.03.2018 9.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 5000 tykkääjää!
17.03.2018 14.31Logset 12H GTE Hybrid harvesteri pääsi finaaliin Energy & Innovation Awards kilpailussa - äänestä tästä!
16.03.2018 19.11LUE TÄSTÄ! Uusi 156-sivuinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkiintoista kone- ja kuljetusalan asiaa
16.03.2018 12.00Echlböck Biber haketusnäytös lauantaina Kauhavalla
16.03.2018 10.03Uusi yhteistyö Bioruukissa nopeuttaa uusien tuotteiden pääsyä markkinoille
16.03.2018 9.44Scania alansa johtava yritys patenttien hakijana
16.03.2018 8.35Maaliskuun yhdistelmäpankkopaketti 1 ja 2.
16.03.2018 8.30Metsä Group toimittaa Etelä-Suomen siementilauksiin vain valiosiementä
16.03.2018 8.21Keli kylmä, korjuuketju kuuma
16.03.2018 8.16Goodyear esittelee uuden katumaastureille suunnitellun UHP-renkaan
16.03.2018 1.01Ammattilehden Facebook sivuilla jo 4900 tykkääjää!
15.03.2018 15.04Sisulta järeä akseliuutuus raskaisiin kuorma-autoihin
15.03.2018 13.44Lumituhojen arvioinnit valmistuivat lentäen
15.03.2018 11.04Logset ja Minusa uudistivat jälleenmyyntisopimuksensa
15.03.2018 10.46Erävalvonta: Joka viides kelkkailija ajoi luvatta
15.03.2018 9.00Stora Enso laski liikkeelle uuden 300 milj. euron joukkovelkakirjalainan
14.03.2018 19.11Suomalaisen metsäsuhde on moniarvoinen, henkinen ja arkinen
14.03.2018 10.05Päivitetty Volvo Trucks FE matalalattiamalli kaupunkiympäristön vaativiin kuljetustehtäviin
13.03.2018 11.01Raskaan liikenteen kaluston mittoihin ehdotetaan muutosta
13.03.2018 9.11Logset ja PESA Cat ovat solmineet yhteistyösopimuksen Brasiliassa
13.03.2018 5.10Upea video juhlistaa Nokian Renkaiden 120-vuotista taivalta
12.03.2018 19.01Maastoliikenneluvat valtion maille haettavissa nyt sähköisesti
12.03.2018 10.29Päällysteiden ylläpitotyöt Itä-Suomessa 2018: Nyörejä kiristetään 6 miljoonalla
12.03.2018 8.00Näyttöön perustuva metsätalous -hanke syventyy metsätalouden kestävyyskysymyksiin
11.03.2018 12.01Ministeri Berner: Suomi ihmisten, tavaroiden ja datan liikenteen globaaliksi solmukohdaksi
11.03.2018 9.00Laadukas metsänhoito parantaa metsätalouden kannattavuutta
10.03.2018 11.11Eschlböck Biber 92 ZK -hakkuri esiintyy haketusnäytöksessä Kauhan lämpölaitoksella lauantaina 17.3.
10.03.2018 9.11Uusi 8-pyöräinen 1170G harvesteri IBC-kärkiohjauksella kiinnostaa John Deeren työnäytöskiertueella
09.03.2018 20.11Harvinainen jäätie syntyi Kittilään - tukkirekat ajavat 60 tonnin massoilla
09.03.2018 20.01Selvitys Jäämeren rautatiestä valmistunut: Kirkkoniemen linjaus selvitetään tarkemmin
09.03.2018 19.01Ojitettujen soiden ennallistaminen - humpuukia vai ympäristötekoja?
09.03.2018 9.11Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Hämälä: Suomen metsäteollisuuden tulevaisuuden menestys perustuu vastuullisuuteen ja uusiutumiseen
08.03.2018 16.44Ponssen Sonkajärven hakkuunäytös kiinnosti kovasta pakkasesta huolimatta
08.03.2018 15.00Katso tästä Koneosapalvelun maaliskuun tarvike- ja työkalutarjoukset
08.03.2018 11.01John Deere 1170G harvesteri työnäytöksessä Hämeenlinnassa vielä huomenna perjantaina 9.3. sekä 12.-13.3.
08.03.2018 10.11Lease Deal Group ostaa valtionyhtiö Raskoneen
08.03.2018 9.00Mielipiteitä ja odotuksia taksimarkkinoiden muutoksesta kartoitettu
07.03.2018 18.11Hakkuutähteiden energiakäyttö ei ole haitatonta, mutta pärjää ilmastovaikutuksiltaan kivihiilelle ja turpeelle
07.03.2018 16.44Oy Otto Brandt Ab myy Polaris-liiketoimintansa ja Polaris-edustuksensa Suomessa ja Baltian maissa
07.03.2018 14.35Husqvarna lanseeraa huippumodernit painepesurit!
07.03.2018 13.48K-ryhmälle kaksi uutta HCT-yhdistelmää
07.03.2018 13.32Scania ja Ahola Transport solmivat sopimuksen letka-ajotestauksesta
07.03.2018 10.11Juha Tahvanainen Volvo Truck Center Etelä-Suomen aluejohtajaksi
07.03.2018 8.00Stora Enson Tähtitili-palvelu 10 vuotta
06.03.2018 18.00Goodyear esitteli älyrenkaan prototyyppinsä katukäytössä
06.03.2018 16.00Renault Trucksin kuljetustenhallintajärjestelmä Optifleet nyt mobiiliversiona
06.03.2018 14.28Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa
06.03.2018 9.25Hans Sohlström aloittaa Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtajana 16.4.2018
06.03.2018 8.11Kansliapäällikkö Harri Pursiainen Savon Sanomissa: Lisää rahaa liikenneverkolle
05.03.2018 19.01Koskisella valmistui 17 uutta saha- ja levyteollisuuden ammattitutkintolaista
05.03.2018 16.01Hirvikannan koko pienentynyt, vasatuotto alhainen Itä- ja Pohjois-Suomessa
05.03.2018 11.14Mercedes-Benz-henkilöautojen huoltoverkosto laajenee Oulun seudulla

Näytä lisää »