Kaavaillut raskaan kaluston mittasäännösmuutokset herättävät keskustelua
01.11.2018 9.34
Volvo on ollut vahvasti mukana HCT-testeissä ja tehtaan tuotannosta löytyy oikea tuote jokaiseen kuljetustehtävään.
Alkuvuodesta liikkeelle lähtenyt uusi asetus raskaan kaluston mittoihin liittyen on herättänyt paljon keskustelua alalla ja sen ulkopuolella. Viimeisten tietojen mukaan asetus astuu voimaan tammikuun 2019 aikana.
HCT-kokeilujen tulosten pohjalta tulevat muutokset tehostavat erityisesti kuljetusaloja, joissa ei olla tähän mennessä pystytty hyödyntämään täysiä yhdistelmäkohtaisia tieliikennemassoja. Tutkimustulosten mukaan yhdistelmien CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 30% verrattuna nykykalustoon. Uuden asetusluonnoksen myötä yhdistelmän suurin sallittu pituus voi olla jopa 34,5m, puoliperävaunuyhdistelmälle suurin sallittu pituus on 23m. Tämän hetken tiedon mukaan myös auton suurin sallittu mitta on kasvamassa metrillä 13 metriin.
Uusi asetus mahdollistaa myös uusien moniakselisten telirakenteiden käytön perävaunuissa. Telin ääriakselin ollessa riittävän pitkä voidaan 5-akselisella telillä päästä 36 tonnin telimassaan, 4-akselisella telillä vaatimusten täyttyessä päästään 30 tonnin massaan. HCT-testeissä yleisen ns. Duo2-tyyppisen yhdistelmän käyttö on tulossa myös mahdolliseksi uuden asetuksen myötä. Tässä yhdistelmätyypissä on 3-akselinen vetoauto, jonka perään on kytketty vetokidalla varustettu puoliperävaunu, jonka perässä on Dolly ja toinen puoliperävaunu.
Uusi asetus tuo mukanaan myös 10- ja 11-akseliset yhdistelmätyypit joilla päästään ilman perävaunun paripyörävaatimusta 74t (10-aks.) tai 76t (11-aks.) yhdistelmämassoihin, tällöin mm. Duo2-yhdistelmä voi saavuttaa 76t yhdistelmämassan vaikka perävaunuissa on yksikköpyörät. Myös yhdistelmän kääntyvyyssääntö päivittyy nykyistä lievemmäksi, 3-nivelisille yhdistelmille on tulossa myös stabiliteettivaatimus yhdistelmän vakauden ja sen kautta turvallisuuden varmistamiseksi.
|