Metsätyö Manninen Oy: Ajokoneurakointia ja metsämaan muokkausta kaivukoneella09.11.2018 20.11
Metsätyö Manninen Oy on keskittynyt urakoinnissa ajokonetyöhön ja metsämaan parannukseen kaivukoneella. Tekemisessä panostetaan laatuun, mikä näkyy myös käytössä olevassa tuoreessa konekalustossa. (kuva yllä: Metsätyö Manninen Oy tekee metsämaan muokkauksia, ojituksia ja jonkin verran metsäteitäkin JCB -kaivukoneella.) Kangasniemeläinen Petri Manninen aloitti metsätyö metsurina vuonna 1994 ja 1997 hän lähti yrittäjäksi moottorisahalla ja traktoripohjaisella ajokoneella. (kuva: Petri Manninen aloitti metsätyöt metsurina ja lähti koneyrittäjäksi vuonna 1997.) - Ensimmäinen varsinainen metsäkone oli vuonna 1999 hankittu käytetty Pika -kuormatraktori. Uusi Ponsse Buffalo tuli ajoon 2011 ja kaivukoneella metsässä urakointi alkoi 2014 JCB JS 130 LC -koneella, mikä vaihtui sitten JCB JS 145 HD -malliin ja nyt hiljattain käyttöön otettiin uusi JCB JS 160 LC+; kaupat kaikista kaivureista on tehty Mateko Oy:n Tero Sihvon kansa. Pyrimme vaihtamaan koneet uusiin aika nopeassa rytmissä mikä mahdollistaa tehokkaan urakoinnin ja kuljettajien käyttöön hyvät laitteet. Kuormatraktoreina meillä on uudenkarhea Ponsse Buffalo ja jonkun vuoden ikäinen Ponsse Elk 10 W, jotka on ostettu Ponssen Jyväskylän myyjältä Pekka Rajalalta, kertoilee Petri Manninen. (kuva: Puunajossa kuormatraktoreina Metsätyö Mannisella on uudenkarhea Ponsse Buffalo (kuvassa) ja jonkun vuoden ikäinen Ponsse Elk 10 W.) Urakointia hyvässä yhteistyössä Metsätyö Manninen on urakoinut jo 14 vuoden ajan yhtäjaksoisesti Päijänteen Metsänhoitoyhdistykselle: - Ajamme puuta kuormatraktoreilla TS Metsä Oy:n ja Tomnis Oy:n motojen perästä lähinnä harvennuksilta n. 90 000 mottia vuodessa toiminta-alueen ollessa Muuramesta pohjoiseen Hankasalmen kulmille ja Jyväskylän ympäristö. Teemme myös metsämaan muokkausta reilut parisataa hehtaaria vuodessa, missä asiakkaitamme ovat lisäksi Kangasniemen ja Pieksämäen Metsänhoitoyhdistykset, joten omalla lavetilla liikutaan laajemminkin. Itseni lisäksi koneita ajaa kaksi vakiokuljettajaa ja kolmas on aloittelemassa. Myös poikani Toni on ajanut koneita jo pari vuotta mutta on tällä hetkellä armeijan palveluksessa. Mannisen ja Päijänteen Metsänhoitoyhdistyksen yhteistyö on sujunut mallikkaasti: - Olen ollut yhteistyöhön erittäin tyytyväinen. Metsänhoitoyhdistyksessä ymmärretään tasaisen työllisyyden merkitys yritystoiminnalle. He ovatkin pyrkineet aktiivisesti vaikuttamaan asiaan aina mahdollisuuksien mukaan. Tämä on myös mahdollistanut investoinnit hyvään konekalustoon ja henkilökunnan määrän kasvattamiseen. Manninen kuvailee. Pääomavaltaisella ja työsuoritteiden volyymeihin perustuvalla alalla yrittäjän pitää pystyä luottamaan siihen, että töitä on myös tulevaisuudessa. - Siksi arvostan jatkuvuutta, jota Päijänteen Metsänhoitoyhdistys on tarjonnut. Työllisyys on ollut hyvä. (kuva: Metsätyö Mannisen uudessa vakioalustaisessa, metsään sopivan kokoisessa JCB JS 160 LC+:ssa on 900 mm telat, joilla kone etenee todella pehmeissäkin paikoissa.) JCB on sopiva kone metsätöihin Metsätyö Manninen tekee kaivukoneella monipuolista urakointia metsässä kuten laikutusta, mätästystä, ojia ja jonkin verran metsäteitäkin. - JCB on ollut hyvä kone meidän käyttöön. Emme ole halunneet varsinaisia metsäalustaisia kaivureita sillä ne ovat mielestäni turhan korkeita ja kiikkeriäkin. Tässä uudessa vakioalustaisessa, sopivan kokoisessa JCB JS 160 LC+:ssa on 900 mm telat ja MEP:in tekemät telaston sukset, ketjuohjurit ja pohjasuojaus. Ylävaunun molemmille puolille on tehty järeät teräksiset sivusuojat ja polttoainetankki on vakiota suurempi 600 litrainen, millä ajaa yhdellä tankkauksella mätästyksillä jopa kolme päivää kahta vuoroa. JCB onkin erittäin polttoainetaloudellinen kaivukone ja tämän uuden Tier 4-moottori kuluttaa tosi vähän AdBlue -liuosta. Tehokkaita LED -työvaloja olemme asentaneet eri puolille konetta 16 kappaletta, joten näkyvyys on hyvä pimeälläkin, sanoo Manninen. (kuva: - JCB on hyvä ajaa metsässä, nopealiikkeinen ja kaikin puolin vahva kone - myös ohjaamossa viihtyy, sanovat Metsätyö Mannisen kuljettajat Jouni Reinikainen (oik.) ja Lauri Pöyry.)
(kuva: Vakio alavaunun telasto on varustettu metsätöihin suksilla ja ketjuohjureilla.)
(kuva: Teräksinen järeä pohjasuojus on rakenteeltaan onnistunut ja kone liukuu nätisti kantojen ja kivien yli.)
(kuva: Ylävaunun molemmille puolille on tehty järeät teräksiset sivusuojat estämään puiden osumat.) Uusi JCB on näyttänyt kyntensä myös pehmeissä paikoissa: - Tämä menee sellaisista suopaikoista että loppuu itsellä kantti. Valitsimme koneeseen erikoispitkän puomin millä saa tehtyä neljä mätästä samoilta telansijoilta kun aiemmalla koneella sai tehtyä kolme. Ulottuvuuden ansiosta työleveys kasvaa paljon eikä tarvitse pahimmista kivikoista ajaa. Mätästyksessähän ei ajamisesta makseta, huomauttaa Manninen. Tärkeä apuväline on JCB:hen asennettu Risutecin karttapohjainen ASTA -järjestelmä mikä kertoo reaaliaikaisen istutus- ja muokkaustiheyden sekä pinta-alan. - Havupuille mätästyksiä tulee tehdä noin 1800 kappaletta hehtaarille ja koivulle hieman vähemmän. ASTA huolehtii että oikea määrä täyttyy mikä helpottaa kuljettajan työtä oleellisesti ja takaa mätästyksen laadun, sanoo Manninen. (kuva: JCB:n eikoispitkällä puomilla saa tehtyä neljä mätästä samoilta telansijoilta kun aiemmalla koneella sai tehtyä kolme.)
(kuva: Polttoainetankki on vakiota suurempi 600 litrainen, millä ajaa jopa kolme päivää kahta vuoroa.)
(kuva: Tehokkaita 80 W ja 8000 lumenen LED -työvaloja on asennettu koneeseen 16 kappaletta.) |