AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Master dCi 170 TwinTurbo L2H2 10,8 m3 Navi Edition Quickshift - Kipakka 10-kuutioinen

28.10.2018 19.33

mast1.jpg

Renault Master tavara-autoilla on kaksi toisestaan poikkeavaa maahantuojaa. Edellisessä numerossa koeajoimme Renault Trucks Masterin, nyt on vuorossa henkilöautopuolen malli. Teknisesti autot ovat yhtälaisia. Eroa on varustelutasoissa, huoltoverkostossa sekä takuussa. 

(kuva yllä: Neljännen sukupolven Renault Master on autona kokonaisuudessaan varsin onnistunut - mallia on valmistettu jo kohta kymmenen vuotta. Master on suunniteltu suoriutumaan kaikkein vaativimmistakin kuljetustehtävistä.)

Renault Trucks Master -mallisto on kattava ja monipuolinen. Koneteholuokkia on kaikkiaan viisi, välillä 110 - 170 hv. Peruskone on kaikissa teholuokissa sama 2298 cm3 rivinelikko.

Koripituuksia on neljä, korkeuksia kolme. Vetotapoina etu-, taka- ja neliveto. Takavetoista saa sinkku- sekä paripyörillä.

Pienin umpikorinen on 2,8 tonninen kahdeksankuutioinen ja edestä vetävä. Järein 4,5 tonninen 17 kuution rahtiosastolla varustettu takatuuppari. Väliin ja ympärille mahtuu alusta ja miehistöohjaamomalleja kaikin ajateltavissa olevin kokoonpanoin. Umpikoristen tavaratilan pituudet vaihtelevat 2583 millimetristä 4383 millimetriin. Kantavuus on suurimmillaan jopa 2,5 tonnia.

Varusteita ja avustimia on saatavilla lähes jokaiseen makuun ja käyttötarpeeseen.

Nyt ajettava etuvetoinen 170 hv moottorilla ja automatisoidulla 6-vaihteisella vaihdelaatikolla varustettu malli tarjoaa yli 1300 kg kantavuuden, mikä on kunnioitettava lukema 10 kuutiometrin tavaratilalla varustetulle autolle.

mast2.jpg

(kuva: Kuljettajan paikalta avautuu hyvä näkyvyys ympäristöön. Ohjauspyörä pitää sisällään oleellisen eli vakionopeudensäätimen toiminnot.)

Taloudellinen tehopakkaus

Renault Master on suunniteltu suoriutumaan kaikkein vaativimmistakin kuljetustehtävistä. Laajasta mallivalikoimasta löytyy sopivankokoinen tuote lähes kaikkiin tarpeisiin. Korin pituusvaihtoehtoja on neljä ja korkeusvaihtoehtoja kolme. Lisäksi saatavana on alustamalli kahtena eri pituutena. Moottorivaihtoehtoja löytyy aina 170 hv tehoon saakka. Kaikki tehovaihtoehdot pohjautuvat Renault-Nissan yhtymän nelisynteriseen ja iskutilavuudeltaan 2,3-litraiseen dieseliin. Kaksi tehokkainta moottoriversioita on varustettu TwinTurbo- eli kaksoisahdin -tekniikalla, jolla saadaan optimoitua polttoaineen kulutus yhdistettynä parhaaseen mahdolliseen tehoon sekä matalilla että korkeilla kierroksilla. Nyt koeajettavan Masterin nokalle on sovitettu malliston tehokkain eli 170 hv moottorivaihtoehto, mikä on ainoa vaihtoehto automatisoidun 6-vaihteisen Quickshift -vaihteiston kanssa. Uusimman sukupolven robottivaihteiston vaihteensiirto sujuu jo lähes oikean automaatin tavoin. Mäkilähdötkin sujuvat nyky-Masterilla vaivatta, kiitos asiallisen mäkilähtöavustimen. Pysäköitäessä on kuitenkin muistettava käyttää seisontajarrua, sillä automaatille ominaista P-asentoa ei Masterin, kuten ei muidenkaan valmistajien robottivaihteistoista löydy.

Tulpaturbomoottorin tarjoaman laajaan vääntömomentin turvin Masterimme selviää tyylikkäästi myös hiekkatiellä, varsin jyrkässä vastamäessä, kuorman kanssa tehdystä mäkilähtökokeesta. Pienin vaihde pysyy sitkeästi päällä ja isommalle vaihteiston rattaalle siirtyminen käy jouheasti, joskaan ei vieläkään aivan yhtä pehmeästi, mihin on totuttu perinteisten automaatti- ja uusimpien kaksoiskytkinvaihteistojen kanssa.

mast3.jpg

(kuva: Kuormatila on kaikin puolin toimiva. Suuret lastausaukot, pois tieltä taittuvat ovet ja tehokkaat Led-valot ovat plussaa. Kantavuutta on tarjolla 1482 kg edestä. Vetokoukku on pakussa perustavaraa. Masterilla saa vetää korkeintaan 2500 kg perävaunua.)

Vaikka Master alkaa jo korimallinsa puolesta kuulua kokoluokkansa senioreihin, on sen jousitus ja ajettavuus sekä ohjaamoergonomia kaikin puolin kunnossa. Ja mitä aikaisemmin mainittuun polttoainetalouteen tulee, niin siinä 10,8 kuutiometrin kuormatilalla varustettu Renault Master sijoittuu luokkansa parhaimmistoon. 

Koeajoauto saatiin ajoon Autoverkkokauppa.fi:in esittelyautorivistä. Auton matkamittari kääntyi koeajon kuluessa 9 000 km paremmalle puolelle. Noin 600 km mittaisen ja monenlaista ajosuoritetta sisältäneen koeajorupeaman keskikulutukseksi saatiin 8,1 l/100 km, mikä on kelpo suoritus ja vain vajaan litran verran valmistajan ilmoittamaa lukemaa enemmän. Mainitsemisen arvoinen, polttoainetalouteen liittyvä havainto putkahti esiin auton ajotietokoneen näytöstä: Osamatkamittaria ei ollut nollattu reiluun 8 000 kilometriin. Tuohon kilometrimäärään esittelyautoon mahtuu varmasti monenmoista koeajajaa, ajotyyliä ja maantietä. Silti ajotietokoneen kulutusmittari näytti vain 8,3 l/100 lukemaa, keskinopeudella 43,4 km/h. 

mast4.jpg

(kuva: Renault Master Navi Editionin varusteisiin sisältyvä viihdekeskus on erittäin laadukas.)

Pitää pintansa

Viimeisen parin vuoden aikana isojen pakettiautojen luokkaan on tullut paljon uudistuksia useilta valmistajilta. Master pärjää tälläkin osa-alueella vertailussa, jos vertailukohtana ovat säilytystilojen määrä ja ohjaamotilojen toimivuus. Kun vertailu kääntyy tarjolla olevien ajoavustinjärjestelmien ja kojelaudan nappuloiden määriin on Masterin myönnyttävä lievään altavastaajan asemaan.

Masterin konttori on suunniteltu ammattiautoilijan jokapäiväiseen käyttöön. Tilaratkaisut ovat sekä käytännöllisiä että täysin ohjaamoon integroituja. Lähes kaikki mahdollinen tila sekä kojelaudassa että ovissa, mutta myös muualla ohjaamossa on pyhitetty erilaisille pikkutavaroiden säilytysratkaisuille. Pullotelinettä, lokeroa ja koteloa, kannella tai ilman on tarjolla kaikkiin tarpeisiin. Jos moitteen sanan saa antaa, niin mukitelineiden soisi olevan hieman nykyistä syvempiä ja puhelinkin kaipaisi omaa paikkaa latauspistokkeen ympäriltä. 

Isot etuovet aukeavat riittävästi ja kuljettajan paikalle on helppo kulkea. Joskin A-pilareissa sietäisi olla kahvat, mitkä edesauttaisivat vänkärinpaikalle nousua. Istuimet tarjoavat asiallisen mukavuuden. Vaihdevipu on nostettu riittävän korkealle kojelaudassa, mikä helpottaa ohjaamon läpi kulkua sekä jättää keskipaikalla istuvalle kelvollisen polvitilan. Keskimmäisen paikan selkänoja taittuu tilavaksi työpöydäksi. Master-mukavuuksiin lukeutuu myös apumiehenpuolen häikäisysuojaan integroitu laajakulmapeili, mikä helpottaa oikean kyljen tapahtumien hahmottamista.

Koeajoon annetun Renault Master Navi Editionin varustelu sisältää kaiken ammattikäytön kannalta oleellisen. Kojelautaan sovitettu selkeälukuinen ja suomea taitava kosketusnäytöllinen multimediakeskus sisältää helposti omaksuttavien puhelimen liitettävyystoimintojen ohella myös helppokäyttöisen navi- goinnin sekä peruutuskameran ja peruutustutkat. Turvallisuutta lisäävät uusimman sukupolven ajonvakautusjärjestelmän (ESC) joka sisältää uutta ja edistyksellistä teknologiaa, kuten Extended Grip -luistonestojärjestelmän, mäkilähtöavustimen perävaununvakautusjärjestelmällä, ympäripyörähdyssuojan. 

mast5.jpg(kuva: AdBlue -liuoksen kulutus on vähäistä. Ammattilehden koeajoissa käytetään laadukasta Yara Air1 AdBlueta.)

Lattia matalalla - katto korkealla

Nyt koeajettava Master on etuvetoinen ja lastauskorkeudeltaan yksi luokkansa matalimmista. Tarjolla on myös taka- ja nelivetomalleja, tosin ei automaattina, joiden kuormauskorkeus on reilut 10 cm etuvetoista korkeampi.

Kuormatilan osalta H2-korkea Master tarjoaa noin 185 cm sisäkorkeuden ja lähes 11 kuutiometrin tilavuuden. Isot lastausaukot ja lisähinnasta tarjolla olevat 270 astetta aukeavat takaovet helpottavat kuormausta. Lisähintaisiin varusteisiin lukeutuvat myös uritettu kumimatto ja tehokkaat LED-valot. Viimeksi mainittuja on kytketty kerrankin koko kuormatilan pituudelta. Valoista puhuttaessa Masterin halogeeniajovalot riittävät nykyautoksi yllättävän pitkälle, tosin muitakaan vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Ja takavaloissa on yhä oikeat polttimot, joiden, ainakin teoriassa, pitäisi pitää takavalot sulina myös lumipyryssä. Turvallisuusjuttuja.

Kilpailuvaltit

Renault Master on kestävä, pieniruokainen ja hyvämaineinen tavara-auto, jossa ei liiemmin ole ilmennyt tyyppivikoja. Alussa esiin nostetun Renault Trucksin ohella Masteria saa myös Opelin ja Nissanin merkeillä varustettuna. Teknisesti autot ovat samoja, mikä sinällään saattaa hankaloittaa tai vähintäänkin siirtää malliin mieltyneen asiakkaan ostopäätöstä. Kun tuote on kaikilla sama on hankinta perusteltavissa muilla keinoin. Renaultin vahvuuksia ovat korkea vakiovarustelutaso, koko maan kattava huoltoverkosto ja hyötyautolle erittäin pitkä 4 vuoden / 100 000 km takuu. Ensin täyttyvän määrätessä. Määräaikaishuoltoväli on muuten 40 000 km. Kuorma-autopuolella Masterin takuu on 2 vuotta ja Nissanilla NV400:ssa peräti 5 vuotta.

Kun katseet käännetään hinnoittelupoltiikkaan paljastuu että koeajettava Renault Master Navi Edition sijoittuu vertailussa varusteet mukaan luettuna maltilliselle etumatkalle kilpailijoihinsa nähden. Edellä mainittuja tärkeämpää on kuinka lähellä jälleenmyyjä ja huoltopiste sijaitsevat sekä mihin vuorokauden aikaan huoltopalvelulle on tarvetta. Silloin henkilöautpuoli on vahvoilla.

26.11.2018 17.11Vaasassa Vamialla TeknologiaTiistai huomenna 27.11. - avoimet ovet Tekniikan yksikössä - tervetuloa!
26.11.2018 11.15Metsästäjäliitosta kaikkien metsästäjien järjestö
26.11.2018 8.02Ilmainen tietosuojaopas yrityksille
25.11.2018 10.01Metsätehon selvitys: Metsähakkeen tuotantoketjut Suomessa vuonna 2017
25.11.2018 9.11Teollisuuden energiankäyttö kasvoi kaksi prosenttia vuonna 2017 - etenkin puupolttoaineiden kulutus kasvoi
25.11.2018 8.11Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa 1.1.2019
24.11.2018 18.22Metsää käsitellään Oulaisten Isojärven-Ahvenlammen luontopolun lähellä - hyötyä myös virkistyskäyttäjille
24.11.2018 13.04Talvinopeusrajoituksista voidaan luopua tieliikennelain uudistuessa
24.11.2018 12.44Viides Valmetin toimittama Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin ICT:n Iberican tehtaalla Espanjassa
24.11.2018 9.11Joka 8. uuden Suomessa myydyn pakettiauton keulalta löytyy Mercedes-Benzin tähtilogo
23.11.2018 15.30Suomen historian merkittävin autoteollisuuden kauppa toteutumassa
23.11.2018 14.00Viestintävirasto ja Trafi yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi - Liikennevirastosta tulee Väylävirasto
23.11.2018 12.21Ponsse arvioitiin parhaaksi keskisuureksi yhtiöksi pörssilistalla
23.11.2018 8.23Biolämpö korvaa fossiilista energiaa ja tukee aluetaloutta
22.11.2018 20.01Kraftmek on voimansiirron, laakeroinnin ja hydrauliikan asiantuntija
22.11.2018 15.23Talvikauden Thule-uutuudet esittelyssä
22.11.2018 13.10Kalmar avaa innovaatiokeskuksen Ruotsissa
22.11.2018 13.00Lukitus-, kulunvalvonta- ja hälytysjärjestelmien asentaminen luvanvaraiseksi
22.11.2018 12.22Leatherman - ammattilaisten matkassa jo 35 vuotta
22.11.2018 8.21Pääministeri Juha Sipilä ehdottaa EU-Afrikka -metsärahastoa
21.11.2018 11.40Scania Transport Laboratory siirtyy fossiilittomaan aikaan
21.11.2018 11.28Bridgestone VX-TRACTOR takaa maksimaalisen pidon ja pitkän käyttöiän
21.11.2018 11.25Tutkimus: puhdas, elinvoimainen ympäristö on viljelijöiden ja metsänomistajien tahtotila ja kuluttajien luottamuksen lähde
21.11.2018 10.45Uusi palvelukokeilu yhdistää palvelun tarjoajat että niiden tarvitsijat
20.11.2018 17.11Johtotiedon tietoja tarvitaan myös metsätöissä
20.11.2018 14.22Michelin Agromek-messuilla
20.11.2018 13.53Cargotec perustaa Tampereelle uuden osaamiskeskuksen
20.11.2018 13.45Nokian Renkaat rakentaa tuotekehityskeskuksen Nokialle
20.11.2018 12.00Warma-Uunit: Nykyilmastonsuojelu suosii vanhoja saastuttavia puusyöppöjä, vaikka uudet tulisijat on kehitetty vähäpäästöisiksi
20.11.2018 10.00Suomen Rengaskierrätykselle ympäristöpalkinto
19.11.2018 20.11Hydraulisäiliö on tärkeä osa hydraulijärjestelmää - PMC Hydraulics kehittää kuorma-auto hydrauliikkaa mm. syklonisäiliön tukkiautoon
19.11.2018 17.22KATSO VIDEO! Ammattilehti ja suomalaiset kuljetusalan ammattilaiset Daimler Trucksin vieraana Wörthin kuorma-autotehtaassa
19.11.2018 17.01Tehokas materiaalivirta Ponssen tuotannon perustana
19.11.2018 13.12Pistosahauutta Milwaukeelta
19.11.2018 11.20KAUPPALEHTI: Trump tarjosi syötön takatolpalle - lopettakaa ne haravavitsit ja alkakaa myydä (metsäteknologiaa)
19.11.2018 9.09Laatumetsä-mobiilisovellus helpottaa metsänhoitotöiden laadun omavalvontaa
19.11.2018 9.05Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6000 tykkääjää!
19.11.2018 9.00Valmennusta Metsä- ja luontoalan yritykselle
18.11.2018 19.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Saurer 4K panssarivaunu - Achtung, Panzer!
18.11.2018 13.01SSAB ja Kemppi kehittävät yhdessä hitsausprosessia nopeuttavan digitaalisen ratkaisun
18.11.2018 12.11Valmet toimittaa biopolttoaineita käyttävän kattilan Elenia Lämmön Vanajan voimalaitokselle Hämeenlinnaan
18.11.2018 10.04Sprinterin kestävyys vakuutti Jokilaaksojen pelastuslaitoksen
18.11.2018 7.00Metsäalan mahdollisuudet vahvasti esillä koulukampanjassa
17.11.2018 15.01Bofori lisää suomalaisten ja venäläisten metsäalan yritysten välistä yhteistyötä
17.11.2018 11.11Vantaalainen Vantti ajaa biokaasukäyttöisillä pakettiautoilla
16.11.2018 18.01Ralliautoilija Kalle Rovanperä ja John Deere Forestry aloittavat yhteistyön
16.11.2018 14.01AMMATTILEHDEN KOPTERIKUVAA MAIKKARILLA! 32 metriä ja 92 tonnia: Suomen uusin jättirekka on vaikuttava näky liikenteessä - katso video neitsytmatkasta
16.11.2018 10.46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtaja
16.11.2018 8.30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017
15.11.2018 18.00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksen
15.11.2018 17.00Metsä Board investoi uuteen arkituslinjaan Äänekosken tehtaalla
15.11.2018 9.29Tuoreimmat metsävaratiedot Luken tilastoportaalissa
15.11.2018 9.22Lidl ottaa käyttöönsä biokaasulla kulkevan rekan
15.11.2018 8.30Iveco Stralis NP palkittiin Italiassa
14.11.2018 18.11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15.16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11.17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin
14.11.2018 10.14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön
14.11.2018 10.13Metsäala tutuksi peruskoululaisille
14.11.2018 10.00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoille
14.11.2018 9.20Laitaatsalmen pohjoinen silta käyttöön torstaina
13.11.2018 18.22Sampo Rosenlew esittelee uutta FR48 -kuormatraktoria työnäytöksessä Kontiolahdella 14.-15.11. - tervetuloa!
13.11.2018 17.00Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
13.11.2018 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi Peugeot 508 - Auto joka vie mennessään
13.11.2018 12.22Husqvarnan päivitettyyn maisemanhoito-ohjelmistoon hiilijalanjälkilaskuri
13.11.2018 12.09Stora Enson osakkuusyritys Bergvik Skog myy omistuksensa Latviassa
12.11.2018 20.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A6 Hyötyajoneuvokeskus - Laatuvarustelulla pick-up muuntuu työkaluksi ammattikäyttöön
12.11.2018 15.22Täyssähköisen Mercedes-Benz eActros -kuorma-auton käyttötestit laajenevat nopeasti Euroopassa
12.11.2018 14.30Metsien hoitoa on tulevaisuudessa sopeutettava ilmastonmuutoksen positiivisten ja haitallisten vaikutusten huomioimiseksi
12.11.2018 13.33Uutuustuotteita Eberspächeriltä ajoneuvojen lämmitykseen
12.11.2018 12.33Upouusi HCT-rekka kuljettaa nyt puita Stora Enson tehtaille
12.11.2018 12.14Gradian koulutuksella kysyntää metsäteollisuudessa
12.11.2018 12.00Siirtoauton kaksi perustarvetta. - / TimberRoad 2020
12.11.2018 9.00Joka kymmenes kävi koeajolla Auto 2018 -tapahtumassa
11.11.2018 10.11Suomalainen metsätalous vastaa ilmastohaasteeseen - tulevaisuus on puusta tehtävissä uusiutuvissa tuotteissa
11.11.2018 9.00Trafin kyselytutkimus: Kansalaiset pääosin tyytyväisiä taksipalvelujen laatuun
10.11.2018 15.01Avoimien ovien päivä Volvo Truck Center Vantaalla 17.11. klo 10-14
10.11.2018 14.01Metsä Groupin vuoden 2018 tammi-syyskuun vertailukelpoinen liiketulos 641 miljoonaa euroa
10.11.2018 11.11Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat syyskuussa 5,2 prosenttia vuodentakaisesta
09.11.2018 20.11Metsätyö Manninen Oy: Ajokoneurakointia ja metsämaan muokkausta kaivukoneella
09.11.2018 15.00Suomalainen metsätalous vastaa ilmastohaasteeseen - tulevaisuus on puusta tehtävissä uusiutuvissa tuotteissa
09.11.2018 10.00Autoala käynnistää "Vapaus valita -auto" -ohjelman
09.11.2018 9.01Mikko Laurilasta metsäkonevalmistaja Logsetin myynti- ja markkinointijohtaja
08.11.2018 17.50Suomalainen autohakkurikokonaisuus - tehdasvalmista laatua ja luotettavuutta
08.11.2018 17.22Metsäteollisuuden hyvä vire jatkui heinä-syyskuussa
08.11.2018 17.01Kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen, kiviainesteollisuuden ja maarakentamisen FinnMateria 2018 -messut Jyväskylässä 21.-22. marraskuuta
08.11.2018 12.24Väitöstilaisuus: Kantojen korjuu pienentää maaperän hiilivarastoa
08.11.2018 12.09KHO hylkäsi suurimman osan Helsingin yleiskaavaa koskevista valituksista
08.11.2018 12.02Metsä Groupin vuoden 2018 tammi-syyskuun vertailukelpoinen liiketulos 641 miljoonaa euroa
08.11.2018 11.43Uusilla menetelmillä teiden ylläpidon kulut jopa puolitettavissa
08.11.2018 11.20Myyräkannat runsastumassa - taimikot vaarassa
07.11.2018 18.11KIVIROCK-LEHTI TULEE - VIELÄ EHDIT MUKAAN! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivuisessa järkäleessä
07.11.2018 16.11Kuljetus-Logistiikka 2019 osastoista puolet varattu - varaa nyt omasi!
07.11.2018 15.59Stora Enso esittelee älypakkausten ECO-RFID-tunnisteteknologian
07.11.2018 15.01IVECO Stralis NP kulkee ennätyspitkän matkan yhdellä LNG-tankilla
07.11.2018 10.04Neste MY dieselin myynti käyntiin Ruotsissa
07.11.2018 9.42Tibnor on nimitetty sertifioiduksi SSAB Laser jälleenmyyjäksi Pohjoismaissa ja Baltiassa
07.11.2018 9.38Muovitontalo toimittamassa ensimmäiset talot Ruotsin kaivoskaupunkeihin
07.11.2018 9.21Uudistuksia talvihoidon toimintalinjoissa
06.11.2018 15.50LUE TÄSTÄ! Uusi Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan mielenkiintoista asiaa!

Näytä lisää »