AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Master dCi 170 TwinTurbo L2H2 10,8 m3 Navi Edition Quickshift - Kipakka 10-kuutioinen28.10.2018 19.33
Renault Master tavara-autoilla on kaksi toisestaan poikkeavaa maahantuojaa. Edellisessä numerossa koeajoimme Renault Trucks Masterin, nyt on vuorossa henkilöautopuolen malli. Teknisesti autot ovat yhtälaisia. Eroa on varustelutasoissa, huoltoverkostossa sekä takuussa. (kuva yllä: Neljännen sukupolven Renault Master on autona kokonaisuudessaan varsin onnistunut - mallia on valmistettu jo kohta kymmenen vuotta. Master on suunniteltu suoriutumaan kaikkein vaativimmistakin kuljetustehtävistä.) Renault Trucks Master -mallisto on kattava ja monipuolinen. Koneteholuokkia on kaikkiaan viisi, välillä 110 - 170 hv. Peruskone on kaikissa teholuokissa sama 2298 cm3 rivinelikko. Koripituuksia on neljä, korkeuksia kolme. Vetotapoina etu-, taka- ja neliveto. Takavetoista saa sinkku- sekä paripyörillä. Pienin umpikorinen on 2,8 tonninen kahdeksankuutioinen ja edestä vetävä. Järein 4,5 tonninen 17 kuution rahtiosastolla varustettu takatuuppari. Väliin ja ympärille mahtuu alusta ja miehistöohjaamomalleja kaikin ajateltavissa olevin kokoonpanoin. Umpikoristen tavaratilan pituudet vaihtelevat 2583 millimetristä 4383 millimetriin. Kantavuus on suurimmillaan jopa 2,5 tonnia. Varusteita ja avustimia on saatavilla lähes jokaiseen makuun ja käyttötarpeeseen. Nyt ajettava etuvetoinen 170 hv moottorilla ja automatisoidulla 6-vaihteisella vaihdelaatikolla varustettu malli tarjoaa yli 1300 kg kantavuuden, mikä on kunnioitettava lukema 10 kuutiometrin tavaratilalla varustetulle autolle. (kuva: Kuljettajan paikalta avautuu hyvä näkyvyys ympäristöön. Ohjauspyörä pitää sisällään oleellisen eli vakionopeudensäätimen toiminnot.) Taloudellinen tehopakkaus Renault Master on suunniteltu suoriutumaan kaikkein vaativimmistakin kuljetustehtävistä. Laajasta mallivalikoimasta löytyy sopivankokoinen tuote lähes kaikkiin tarpeisiin. Korin pituusvaihtoehtoja on neljä ja korkeusvaihtoehtoja kolme. Lisäksi saatavana on alustamalli kahtena eri pituutena. Moottorivaihtoehtoja löytyy aina 170 hv tehoon saakka. Kaikki tehovaihtoehdot pohjautuvat Renault-Nissan yhtymän nelisynteriseen ja iskutilavuudeltaan 2,3-litraiseen dieseliin. Kaksi tehokkainta moottoriversioita on varustettu TwinTurbo- eli kaksoisahdin -tekniikalla, jolla saadaan optimoitua polttoaineen kulutus yhdistettynä parhaaseen mahdolliseen tehoon sekä matalilla että korkeilla kierroksilla. Nyt koeajettavan Masterin nokalle on sovitettu malliston tehokkain eli 170 hv moottorivaihtoehto, mikä on ainoa vaihtoehto automatisoidun 6-vaihteisen Quickshift -vaihteiston kanssa. Uusimman sukupolven robottivaihteiston vaihteensiirto sujuu jo lähes oikean automaatin tavoin. Mäkilähdötkin sujuvat nyky-Masterilla vaivatta, kiitos asiallisen mäkilähtöavustimen. Pysäköitäessä on kuitenkin muistettava käyttää seisontajarrua, sillä automaatille ominaista P-asentoa ei Masterin, kuten ei muidenkaan valmistajien robottivaihteistoista löydy. Tulpaturbomoottorin tarjoaman laajaan vääntömomentin turvin Masterimme selviää tyylikkäästi myös hiekkatiellä, varsin jyrkässä vastamäessä, kuorman kanssa tehdystä mäkilähtökokeesta. Pienin vaihde pysyy sitkeästi päällä ja isommalle vaihteiston rattaalle siirtyminen käy jouheasti, joskaan ei vieläkään aivan yhtä pehmeästi, mihin on totuttu perinteisten automaatti- ja uusimpien kaksoiskytkinvaihteistojen kanssa. (kuva: Kuormatila on kaikin puolin toimiva. Suuret lastausaukot, pois tieltä taittuvat ovet ja tehokkaat Led-valot ovat plussaa. Kantavuutta on tarjolla 1482 kg edestä. Vetokoukku on pakussa perustavaraa. Masterilla saa vetää korkeintaan 2500 kg perävaunua.) Vaikka Master alkaa jo korimallinsa puolesta kuulua kokoluokkansa senioreihin, on sen jousitus ja ajettavuus sekä ohjaamoergonomia kaikin puolin kunnossa. Ja mitä aikaisemmin mainittuun polttoainetalouteen tulee, niin siinä 10,8 kuutiometrin kuormatilalla varustettu Renault Master sijoittuu luokkansa parhaimmistoon. Koeajoauto saatiin ajoon Autoverkkokauppa.fi:in esittelyautorivistä. Auton matkamittari kääntyi koeajon kuluessa 9 000 km paremmalle puolelle. Noin 600 km mittaisen ja monenlaista ajosuoritetta sisältäneen koeajorupeaman keskikulutukseksi saatiin 8,1 l/100 km, mikä on kelpo suoritus ja vain vajaan litran verran valmistajan ilmoittamaa lukemaa enemmän. Mainitsemisen arvoinen, polttoainetalouteen liittyvä havainto putkahti esiin auton ajotietokoneen näytöstä: Osamatkamittaria ei ollut nollattu reiluun 8 000 kilometriin. Tuohon kilometrimäärään esittelyautoon mahtuu varmasti monenmoista koeajajaa, ajotyyliä ja maantietä. Silti ajotietokoneen kulutusmittari näytti vain 8,3 l/100 lukemaa, keskinopeudella 43,4 km/h. (kuva: Renault Master Navi Editionin varusteisiin sisältyvä viihdekeskus on erittäin laadukas.) Pitää pintansa Viimeisen parin vuoden aikana isojen pakettiautojen luokkaan on tullut paljon uudistuksia useilta valmistajilta. Master pärjää tälläkin osa-alueella vertailussa, jos vertailukohtana ovat säilytystilojen määrä ja ohjaamotilojen toimivuus. Kun vertailu kääntyy tarjolla olevien ajoavustinjärjestelmien ja kojelaudan nappuloiden määriin on Masterin myönnyttävä lievään altavastaajan asemaan. Masterin konttori on suunniteltu ammattiautoilijan jokapäiväiseen käyttöön. Tilaratkaisut ovat sekä käytännöllisiä että täysin ohjaamoon integroituja. Lähes kaikki mahdollinen tila sekä kojelaudassa että ovissa, mutta myös muualla ohjaamossa on pyhitetty erilaisille pikkutavaroiden säilytysratkaisuille. Pullotelinettä, lokeroa ja koteloa, kannella tai ilman on tarjolla kaikkiin tarpeisiin. Jos moitteen sanan saa antaa, niin mukitelineiden soisi olevan hieman nykyistä syvempiä ja puhelinkin kaipaisi omaa paikkaa latauspistokkeen ympäriltä. Isot etuovet aukeavat riittävästi ja kuljettajan paikalle on helppo kulkea. Joskin A-pilareissa sietäisi olla kahvat, mitkä edesauttaisivat vänkärinpaikalle nousua. Istuimet tarjoavat asiallisen mukavuuden. Vaihdevipu on nostettu riittävän korkealle kojelaudassa, mikä helpottaa ohjaamon läpi kulkua sekä jättää keskipaikalla istuvalle kelvollisen polvitilan. Keskimmäisen paikan selkänoja taittuu tilavaksi työpöydäksi. Master-mukavuuksiin lukeutuu myös apumiehenpuolen häikäisysuojaan integroitu laajakulmapeili, mikä helpottaa oikean kyljen tapahtumien hahmottamista. Koeajoon annetun Renault Master Navi Editionin varustelu sisältää kaiken ammattikäytön kannalta oleellisen. Kojelautaan sovitettu selkeälukuinen ja suomea taitava kosketusnäytöllinen multimediakeskus sisältää helposti omaksuttavien puhelimen liitettävyystoimintojen ohella myös helppokäyttöisen navi- goinnin sekä peruutuskameran ja peruutustutkat. Turvallisuutta lisäävät uusimman sukupolven ajonvakautusjärjestelmän (ESC) joka sisältää uutta ja edistyksellistä teknologiaa, kuten Extended Grip -luistonestojärjestelmän, mäkilähtöavustimen perävaununvakautusjärjestelmällä, ympäripyörähdyssuojan. (kuva: AdBlue -liuoksen kulutus on vähäistä. Ammattilehden koeajoissa käytetään laadukasta Yara Air1 AdBlueta.) Lattia matalalla - katto korkealla Nyt koeajettava Master on etuvetoinen ja lastauskorkeudeltaan yksi luokkansa matalimmista. Tarjolla on myös taka- ja nelivetomalleja, tosin ei automaattina, joiden kuormauskorkeus on reilut 10 cm etuvetoista korkeampi. Kuormatilan osalta H2-korkea Master tarjoaa noin 185 cm sisäkorkeuden ja lähes 11 kuutiometrin tilavuuden. Isot lastausaukot ja lisähinnasta tarjolla olevat 270 astetta aukeavat takaovet helpottavat kuormausta. Lisähintaisiin varusteisiin lukeutuvat myös uritettu kumimatto ja tehokkaat LED-valot. Viimeksi mainittuja on kytketty kerrankin koko kuormatilan pituudelta. Valoista puhuttaessa Masterin halogeeniajovalot riittävät nykyautoksi yllättävän pitkälle, tosin muitakaan vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Ja takavaloissa on yhä oikeat polttimot, joiden, ainakin teoriassa, pitäisi pitää takavalot sulina myös lumipyryssä. Turvallisuusjuttuja. Kilpailuvaltit Renault Master on kestävä, pieniruokainen ja hyvämaineinen tavara-auto, jossa ei liiemmin ole ilmennyt tyyppivikoja. Alussa esiin nostetun Renault Trucksin ohella Masteria saa myös Opelin ja Nissanin merkeillä varustettuna. Teknisesti autot ovat samoja, mikä sinällään saattaa hankaloittaa tai vähintäänkin siirtää malliin mieltyneen asiakkaan ostopäätöstä. Kun tuote on kaikilla sama on hankinta perusteltavissa muilla keinoin. Renaultin vahvuuksia ovat korkea vakiovarustelutaso, koko maan kattava huoltoverkosto ja hyötyautolle erittäin pitkä 4 vuoden / 100 000 km takuu. Ensin täyttyvän määrätessä. Määräaikaishuoltoväli on muuten 40 000 km. Kuorma-autopuolella Masterin takuu on 2 vuotta ja Nissanilla NV400:ssa peräti 5 vuotta. Kun katseet käännetään hinnoittelupoltiikkaan paljastuu että koeajettava Renault Master Navi Edition sijoittuu vertailussa varusteet mukaan luettuna maltilliselle etumatkalle kilpailijoihinsa nähden. Edellä mainittuja tärkeämpää on kuinka lähellä jälleenmyyjä ja huoltopiste sijaitsevat sekä mihin vuorokauden aikaan huoltopalvelulle on tarvetta. Silloin henkilöautpuoli on vahvoilla. |