AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 Laramie Black Appearence - Amerikan poweria

26.10.2018 20.11

ram1.jpg

Tälle vuodelle uudistunut amerikkalainen räväkkä RAM 1500 lava-auto on entistäkin pidempi, kevyempi ja tilavampi. Suomessa kevyt kuorma-autoksi rekisteröitävän RAMin voimanlähteenä on 5,7-litrainen HEMI V8 moottori, josta irrotetaan reilut 400 hv tehoa. 

(kuva yllä: Näyttävän RAM 1500 lava-auton Black Appearence -paketti sisältää Laramie -varustelun lisäksi metallimustan värin, etumaskin ja puskurin sekä tummiksi sävytetyt lasipinnat.) 

Nyt koeajettava viidennen sukupolven RAM 1500 esiteltiin suurelle yleisölle viime vuoden joulukuussa Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Merkittävimmät uudistukset tehtiin auton akseliväliin ja ohjaamoon joita venytettiin reilulla 10 senttimetrillä, ollen nyt 3690 mm. Leveyssuunnassa RAM kasvoi maltillisemmin, noin 13 mm. Kasvaneen maavaran ansiosta lava on nyt reilut 3 cm entisä korkeammalla. Kasvaneista ulkomitoista huolimatta uusi RAM on nyt yli 100 kg edeltäjäänsä kevyempi. Laihdutuskuurin menestysreseptinä ovat suurlujuusteräkset, mitä hyödynnetään nyt runsaalla mitalla sekä runkorakenteissa että korissa ja lavassa. Suurlujuusterästen myötä RAM 1500 on nyt entistä vääntöjäykempi, mikä lisää matkustajien turvallisuutta, mutta myös parantaa ajo-ominaisuuksia.

ram5.jpg

(kuva: Avainkaukosäätimestä sähköisesti avautuva takaluukku on nyt alumiinia. Käytön helpottamiseksi ja siinä on sekä hidastin että kevennin. Avaimesta onnistuu myös takajousituksen lasku kuormausta varten. Tarkempi säätö käy keskikonsolista.)

Koeajetun auton omapaino on rekisteritietojen perusteella karvan yli 2500 kg, mikä jättää autolle lähes tuhannen kilon kantavuuden. Valmistusmaassaan RAM 1500 sijoittuu half-ton truck -kategoriaan. Nimi juontaa juurensa 1960-luvulle, jolloin lava-autojen kantavuudet olivat todella vajaan 500 kg luokkaa. 

Myös keulailme on uusi. Auton nokka suuntautuu nyt entistä edemmäksi. Uudelleen muotoiltu etumaski, ajovalot ja konepelti vahvistavat RAM 1500 mallille tunnusominaista eteen päin puskevaa ilmettä. Samalla ilmanvastusta on saatu pienemmäksi. 

ram4.jpg

(kuva: Lähes kuusi metriä pitkä ja pari metriä leveä, omapainoltaan 2500 kiloinen lava-auto liikkuu 400 heppaisen V8 moottorin voimin sujuvasti muun liikenteen seassa. Kokonaispaino on 3510 kg.)

RAM 1500 malliston voimanlähteenä toimiva 5,7 litran HEMI V8 bensiinimoottori pysyy lähes entisellään. Tehoa moottorista irrotetaan valmistajan ilmottaman mukaan 295 kW eli 401 hv ja vääntömomenttia 560 Nm.

Konehuoneeseen on tuotu entistä tehokkaampi ja hiljaisempi tuuletin, mikä yhdistettynä markkinoiden hiljaisimpiin lukeutuvan 8-vaihteisen TorqueFlite automaattivaihteiston ja matkustamon kohennetun äänieristyksen sekä HEMI moottorin sylinterin lepuutus toiminnon kanssa nostaa RAM 1500 sarjan ohjaamon luokkansa kärkeen äänetömyydessä. 

Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuotava 5,7 HEMI eTorgue tuo sähköhybriteknologian lava-autoihin, ensimmäisen lajissaan. 48 Voltin sähköjärjestelmää hyödyntävän ”voimapaketin” kerrotaan pyörittävän Start/stop järjestelmää ja tarjoavan vääntöapua liikkeellelähtöihin, millä pyritään saavuttamaan entistä parempi polttoainetalous. USA:ssa tarjolla oleva V6 vaihtoehto ei ole tarjolla Suomessa.

Kaikki Suomeen tuotavat RAM 1500:set ovat varustettu RAM automaattisesti kytkeytyvällä nelivetojärjestelmällä, joka sai malliuudistuksessa uuden sähköisesti kytkettävän taka-akselin tasauspyörästön lukon.

ram2.jpg

(kuva: Kuljettajalle on tarjolla ensiluokkaista mukavuutta. Keskeisimmät ajossa tarvittavat säädöt sujuvat ohjauspyörän nappuloista.

Äärimmäistä mukavuutta arvostavalle

Suomeen tuotava RAM 1500 mallisto rakentuu neljän eri varustelutason ympärille. Perustaso Big Horn ja nyt koeajettava Laramie edustavat amerikkalaisittain klassista varustelua. Huippumallit Longhorn ja Limi- ted sisältävät sitten kaiken ajateltavissa olevan, kuten täysilmajousituksen ja 12-tuuman kosketusnäytöllä varustetun Harman Kardon Sound System järjestelmän ja jäähdytyksellä varustetun takapenkin.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien luettelo on pitkä ja kaiken kattava. Samaa on sanottava liitettävyyspalveluista, jotka tukevat sekä Android että Apple -käyttöjärjestelmiä.

RAM 1500:sen kuljettajan paikka on lava-autoille ominaiseen tapaan korkealla. Ohjaamoon nousu on kuitenkin helppoa, sillä oven kahvojen tapailu kääntää sivuhelmoista esiin tukevat astinlaudat.

Nahkaverhoillut etuistuimet ovat erittäin tukevat ja mukavat. Runsaiden sähkösäätöjen lisäksi istuimissa on sekä lämmitys että tuuletus, jota päästiin kokeilemaan kesän viimeisenä virallisena hellepäivänä. Kokeilun perusteella kolmiasentoinen tuuletus puolustaa paikkaansa etenkin pitkiä matkoja taitettaessa. Myös äärimmäisen mukavissa takapenkeissä on lämmitystoiminnot.

ram3.jpg(kuva: Vuosi 2019 toi RAMiin kohennuksia myös takamatkustajien viihtyvyyteen. Jalkatilaa on nyt enemmän ja taka-ilmastointilaite on tehokkaampi. Konsolissa on usb-liitäntöjen lisäksi 115 V virtapistoke, joka antaa adapterin kanssa virtaa monille sähkölaitteille, kuten esimerkiksi kylmälaukulle.)

Etuistuimien välissä oleva kyynärnoja/säilytyslokero on suurin luokassaan. Isoimpaan tilaan sopii helposti normaalikokoinen kannettava tietokone ja paljon muutakin. Myös jalkatilassa lattiamaton alla olevien säilytyslokeroiden tilavuutta on kasvatettu. Ohjaamossa on nyt yhteensä 151 litran edestä säilytystiloja. 

RAM 1500 ohjaamoa leimaa laatu ja korkea viimeistelytaso. Mittaristo on selkeä ja näytöt kuljettajan mukautettavissa. Uuden, entistä lähemmäksi ohjauspyörää tuotu kiertokytkimellä varustettu vaihteenvalitsin paneeli sisältää myös nelivetojärjestelmän ja taka-akselin lukon sekä alamäkihidastimen nappulat. Moottorijarru kytketään toimintaan keskikonsolista. 

Lämmitettävässä ohjauspyörässä riittää säätimiä ja säätövaroja kaikkiin tarpeisiin. Myös jarru- ja kaasupolkimen korkeus on säädettävissä, sähköllä tietenkin. Laramie varusteluun sisältyvä 8,4-tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediakeskus sisältää kaiken ajateltavissa olevan, mukaan lukien EU-kartat sisältävän navigoinnin. Peruutuskamera on asiallinen ja peräti 19 kaiuttimesta muodostuva äänentoistojärjestelmä tarjoaa paremman luokan konserttitalon akustiikkaan verrattavan musiikkikokemuksen.

ram6.jpg

(kuva: Nyt koeajettava viidennen sukupolven RAM 1500 esiteltiin suurelle yleisölle viime vuoden joulukuussa Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä.)

Kiihtyy

RAM 1500 5,7 litran HEMI -vinkkeli tuottaa raakaa voimaa. Kiihtyvyys on jossain älyttömän ja mielipuolisuuden välimaastossa. Tosin kuorma-autoissa pakollinen nopeudenrajoitin viheltää hauskanpidon poikki jo muutaman sekunnin kuluttua lähdöstä. Valmistaja ilmoittaa auton kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen 6,1 sekunnissa. Koska auton moottorinohjausjärjestelmään integroitu nopeudenrajoitin katkaisee hulluttelun jo 89 km/h nopeudessa jää tämä mittaus tekemättä.

Valmistaja ilmoittaa vinkkelillä varustetun RAM 1500:senm polttoaineenkulutuslukemaksi, Amerikkalaisella mittaustavalla, kaupunkiajossa 18,1 l/100 km ja maantiellä 9,6 l/100 km. Yhdistetyn ajotavan  kulutukseksi ilmoitetaan 12,8 l/100 km eli kaukana ei olla vanhan 240 sarjan Volvon todellisista kulutuslukemista. 

Maantiellä RAM 1500:sen sisämelutaso on parhaimipien kaukoliikennekuorma-autojen tasolla. 

Vielä vuosikymmen sitten täsmällinen ohjaus, hyvät jarrut ja tunnokas alusta eivät olleet kuuluneet amerikkalaisten autojen koeajoraporttien adjektiiveihin, mutta ajat ja tavat muuttuvat. Nyt edellä mainitut ovat tosiasioita. RAM kulkee tyylikkäästi ja ilmeettä sekä asvaltti että hiekkateillä. Ärsyttävät ja jäykällä taka-akselilla varustetuissa lava-autoissa korostuvat hiekkäteiden teräväreunaiset montut ja nimismiehen kiharat ylitetään kuin ilmatyynyaluksella konsanaan. Niin se on myös GM:n lava-autojen leirissä.

RAM 1500 saa kokonaisuutena kiitettävän arvosanan. Pieni miinus tulee dieselvaihtoehdon puuttumisesta. Se toisi varmasti lisää asiakkuuksia yrityspuolelta. RAM merkin virallisena edustajana Suomessa on jo vuosien ajan toiminut Lohjalainen CarVista. Valikoimassa on kaikki edellä mainitut vaihtoehdot, nopealla toimitusajalla. 

ram7.jpg

- Myytävät autot tulevat Euroopasta, valmistajan valtuuttamien toimijoiden kautta. Siksi toimitusaikamme ovat erittäin lyhyet. Ja mitä dieselvaihtoehtoon tulee, niin sellainenkin vaihtoehto on tarvittaessa tarjolla, kertoo CarVistan toimitusjohtaja Janne Noukkala (kuvassa).

RAM 1500 malliston verolliset hinnat alkavat Big Horn -mallin vajaasta 75 000 eurosta. Nyt koeajettavan Laramie varustelutason hinnat lähtevät muutamaa tuhatta korkeammalta. 

- RAM 1500 mallin takuu on 3 vuotta tai 100 000 km, mikä on kova valtti kuorma-automarkkinoilla, Noukkala lisää.

ram8.jpg

(kuva: CarVista palvelee RAM -asiakkaita Lohjalta käsin. Myymälätilat on tehty RAM -konseptin mukaisiksi ja tarjolla on lisäksi muitakin Amerikan autoja.)

26.11.2018 17.11Vaasassa Vamialla TeknologiaTiistai huomenna 27.11. - avoimet ovet Tekniikan yksikössä - tervetuloa!
26.11.2018 11.15Metsästäjäliitosta kaikkien metsästäjien järjestö
26.11.2018 8.02Ilmainen tietosuojaopas yrityksille
25.11.2018 10.01Metsätehon selvitys: Metsähakkeen tuotantoketjut Suomessa vuonna 2017
25.11.2018 9.11Teollisuuden energiankäyttö kasvoi kaksi prosenttia vuonna 2017 - etenkin puupolttoaineiden kulutus kasvoi
25.11.2018 8.11Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa 1.1.2019
24.11.2018 18.22Metsää käsitellään Oulaisten Isojärven-Ahvenlammen luontopolun lähellä - hyötyä myös virkistyskäyttäjille
24.11.2018 13.04Talvinopeusrajoituksista voidaan luopua tieliikennelain uudistuessa
24.11.2018 12.44Viides Valmetin toimittama Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin ICT:n Iberican tehtaalla Espanjassa
24.11.2018 9.11Joka 8. uuden Suomessa myydyn pakettiauton keulalta löytyy Mercedes-Benzin tähtilogo
23.11.2018 15.30Suomen historian merkittävin autoteollisuuden kauppa toteutumassa
23.11.2018 14.00Viestintävirasto ja Trafi yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi - Liikennevirastosta tulee Väylävirasto
23.11.2018 12.21Ponsse arvioitiin parhaaksi keskisuureksi yhtiöksi pörssilistalla
23.11.2018 8.23Biolämpö korvaa fossiilista energiaa ja tukee aluetaloutta
22.11.2018 20.01Kraftmek on voimansiirron, laakeroinnin ja hydrauliikan asiantuntija
22.11.2018 15.23Talvikauden Thule-uutuudet esittelyssä
22.11.2018 13.10Kalmar avaa innovaatiokeskuksen Ruotsissa
22.11.2018 13.00Lukitus-, kulunvalvonta- ja hälytysjärjestelmien asentaminen luvanvaraiseksi
22.11.2018 12.22Leatherman - ammattilaisten matkassa jo 35 vuotta
22.11.2018 8.21Pääministeri Juha Sipilä ehdottaa EU-Afrikka -metsärahastoa
21.11.2018 11.40Scania Transport Laboratory siirtyy fossiilittomaan aikaan
21.11.2018 11.28Bridgestone VX-TRACTOR takaa maksimaalisen pidon ja pitkän käyttöiän
21.11.2018 11.25Tutkimus: puhdas, elinvoimainen ympäristö on viljelijöiden ja metsänomistajien tahtotila ja kuluttajien luottamuksen lähde
21.11.2018 10.45Uusi palvelukokeilu yhdistää palvelun tarjoajat että niiden tarvitsijat
20.11.2018 17.11Johtotiedon tietoja tarvitaan myös metsätöissä
20.11.2018 14.22Michelin Agromek-messuilla
20.11.2018 13.53Cargotec perustaa Tampereelle uuden osaamiskeskuksen
20.11.2018 13.45Nokian Renkaat rakentaa tuotekehityskeskuksen Nokialle
20.11.2018 12.00Warma-Uunit: Nykyilmastonsuojelu suosii vanhoja saastuttavia puusyöppöjä, vaikka uudet tulisijat on kehitetty vähäpäästöisiksi
20.11.2018 10.00Suomen Rengaskierrätykselle ympäristöpalkinto
19.11.2018 20.11Hydraulisäiliö on tärkeä osa hydraulijärjestelmää - PMC Hydraulics kehittää kuorma-auto hydrauliikkaa mm. syklonisäiliön tukkiautoon
19.11.2018 17.22KATSO VIDEO! Ammattilehti ja suomalaiset kuljetusalan ammattilaiset Daimler Trucksin vieraana Wörthin kuorma-autotehtaassa
19.11.2018 17.01Tehokas materiaalivirta Ponssen tuotannon perustana
19.11.2018 13.12Pistosahauutta Milwaukeelta
19.11.2018 11.20KAUPPALEHTI: Trump tarjosi syötön takatolpalle - lopettakaa ne haravavitsit ja alkakaa myydä (metsäteknologiaa)
19.11.2018 9.09Laatumetsä-mobiilisovellus helpottaa metsänhoitotöiden laadun omavalvontaa
19.11.2018 9.05Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6000 tykkääjää!
19.11.2018 9.00Valmennusta Metsä- ja luontoalan yritykselle
18.11.2018 19.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Saurer 4K panssarivaunu - Achtung, Panzer!
18.11.2018 13.01SSAB ja Kemppi kehittävät yhdessä hitsausprosessia nopeuttavan digitaalisen ratkaisun
18.11.2018 12.11Valmet toimittaa biopolttoaineita käyttävän kattilan Elenia Lämmön Vanajan voimalaitokselle Hämeenlinnaan
18.11.2018 10.04Sprinterin kestävyys vakuutti Jokilaaksojen pelastuslaitoksen
18.11.2018 7.00Metsäalan mahdollisuudet vahvasti esillä koulukampanjassa
17.11.2018 15.01Bofori lisää suomalaisten ja venäläisten metsäalan yritysten välistä yhteistyötä
17.11.2018 11.11Vantaalainen Vantti ajaa biokaasukäyttöisillä pakettiautoilla
16.11.2018 18.01Ralliautoilija Kalle Rovanperä ja John Deere Forestry aloittavat yhteistyön
16.11.2018 14.01AMMATTILEHDEN KOPTERIKUVAA MAIKKARILLA! 32 metriä ja 92 tonnia: Suomen uusin jättirekka on vaikuttava näky liikenteessä - katso video neitsytmatkasta
16.11.2018 10.46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtaja
16.11.2018 8.30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017
15.11.2018 18.00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksen
15.11.2018 17.00Metsä Board investoi uuteen arkituslinjaan Äänekosken tehtaalla
15.11.2018 9.29Tuoreimmat metsävaratiedot Luken tilastoportaalissa
15.11.2018 9.22Lidl ottaa käyttöönsä biokaasulla kulkevan rekan
15.11.2018 8.30Iveco Stralis NP palkittiin Italiassa
14.11.2018 18.11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15.16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11.17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin
14.11.2018 10.14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön
14.11.2018 10.13Metsäala tutuksi peruskoululaisille
14.11.2018 10.00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoille
14.11.2018 9.20Laitaatsalmen pohjoinen silta käyttöön torstaina
13.11.2018 18.22Sampo Rosenlew esittelee uutta FR48 -kuormatraktoria työnäytöksessä Kontiolahdella 14.-15.11. - tervetuloa!
13.11.2018 17.00Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
13.11.2018 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi Peugeot 508 - Auto joka vie mennessään
13.11.2018 12.22Husqvarnan päivitettyyn maisemanhoito-ohjelmistoon hiilijalanjälkilaskuri
13.11.2018 12.09Stora Enson osakkuusyritys Bergvik Skog myy omistuksensa Latviassa
12.11.2018 20.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A6 Hyötyajoneuvokeskus - Laatuvarustelulla pick-up muuntuu työkaluksi ammattikäyttöön
12.11.2018 15.22Täyssähköisen Mercedes-Benz eActros -kuorma-auton käyttötestit laajenevat nopeasti Euroopassa
12.11.2018 14.30Metsien hoitoa on tulevaisuudessa sopeutettava ilmastonmuutoksen positiivisten ja haitallisten vaikutusten huomioimiseksi
12.11.2018 13.33Uutuustuotteita Eberspächeriltä ajoneuvojen lämmitykseen
12.11.2018 12.33Upouusi HCT-rekka kuljettaa nyt puita Stora Enson tehtaille
12.11.2018 12.14Gradian koulutuksella kysyntää metsäteollisuudessa
12.11.2018 12.00Siirtoauton kaksi perustarvetta. - / TimberRoad 2020
12.11.2018 9.00Joka kymmenes kävi koeajolla Auto 2018 -tapahtumassa
11.11.2018 10.11Suomalainen metsätalous vastaa ilmastohaasteeseen - tulevaisuus on puusta tehtävissä uusiutuvissa tuotteissa
11.11.2018 9.00Trafin kyselytutkimus: Kansalaiset pääosin tyytyväisiä taksipalvelujen laatuun
10.11.2018 15.01Avoimien ovien päivä Volvo Truck Center Vantaalla 17.11. klo 10-14
10.11.2018 14.01Metsä Groupin vuoden 2018 tammi-syyskuun vertailukelpoinen liiketulos 641 miljoonaa euroa
10.11.2018 11.11Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat syyskuussa 5,2 prosenttia vuodentakaisesta
09.11.2018 20.11Metsätyö Manninen Oy: Ajokoneurakointia ja metsämaan muokkausta kaivukoneella
09.11.2018 15.00Suomalainen metsätalous vastaa ilmastohaasteeseen - tulevaisuus on puusta tehtävissä uusiutuvissa tuotteissa
09.11.2018 10.00Autoala käynnistää "Vapaus valita -auto" -ohjelman
09.11.2018 9.01Mikko Laurilasta metsäkonevalmistaja Logsetin myynti- ja markkinointijohtaja
08.11.2018 17.50Suomalainen autohakkurikokonaisuus - tehdasvalmista laatua ja luotettavuutta
08.11.2018 17.22Metsäteollisuuden hyvä vire jatkui heinä-syyskuussa
08.11.2018 17.01Kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen, kiviainesteollisuuden ja maarakentamisen FinnMateria 2018 -messut Jyväskylässä 21.-22. marraskuuta
08.11.2018 12.24Väitöstilaisuus: Kantojen korjuu pienentää maaperän hiilivarastoa
08.11.2018 12.09KHO hylkäsi suurimman osan Helsingin yleiskaavaa koskevista valituksista
08.11.2018 12.02Metsä Groupin vuoden 2018 tammi-syyskuun vertailukelpoinen liiketulos 641 miljoonaa euroa
08.11.2018 11.43Uusilla menetelmillä teiden ylläpidon kulut jopa puolitettavissa
08.11.2018 11.20Myyräkannat runsastumassa - taimikot vaarassa
07.11.2018 18.11KIVIROCK-LEHTI TULEE - VIELÄ EHDIT MUKAAN! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivuisessa järkäleessä
07.11.2018 16.11Kuljetus-Logistiikka 2019 osastoista puolet varattu - varaa nyt omasi!
07.11.2018 15.59Stora Enso esittelee älypakkausten ECO-RFID-tunnisteteknologian
07.11.2018 15.01IVECO Stralis NP kulkee ennätyspitkän matkan yhdellä LNG-tankilla
07.11.2018 10.04Neste MY dieselin myynti käyntiin Ruotsissa
07.11.2018 9.42Tibnor on nimitetty sertifioiduksi SSAB Laser jälleenmyyjäksi Pohjoismaissa ja Baltiassa
07.11.2018 9.38Muovitontalo toimittamassa ensimmäiset talot Ruotsin kaivoskaupunkeihin
07.11.2018 9.21Uudistuksia talvihoidon toimintalinjoissa
06.11.2018 15.50LUE TÄSTÄ! Uusi Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan mielenkiintoista asiaa!

Näytä lisää »