Tehokkuutta metsähakkeen ajoon 6-akselisilla konttiperävaunuilla

14.11.2023 14.00

ossberg2.jpg

Metsäenergian kuljetukseen haetaan koko ajan tehokkaampia ratkaisuja. Ossberg Oy otti ajoon heinäkuun alussa kaksi kappaletta 6-akselisia VAK-konttiperävaunuja, joiden rakenne on optimoitu toimimaan haastavassa metsähakkeen ajossa.

(kuva yllä: VAK Oy:n Vahdon tehtaasta valmistui heinäkuun alkupuolella Ossberg Oy:lle kaksi 6-akselista konttiperävaunua, jotka on optimoitu rakennevalinnoilla metsähakkeen ajoon.)

Yrittäjä Jaakko Ossberg on pitkä metsäenergiakuljetusten ammattilainen, joka on aina kokeillut ennakkoluulottomasti uudenlaisia ratkaisuja yhdistelmien rakenteissa.

- Tämä on vähän sellainen laji, että jos tekee aina samalla tavalla kuin aina ennen on tehty, niin pärjääminen muuttuu koko ajan vaikeammaksi. Kalustovalintoja ja niiden rakenteita pitää miettiä koko ajan optimaaliseksi ajotehtäviin ja hereillä saa olla sillä pelikenttä elää koko ajan, pohtii Ossberg.

ossberg1.jpg

(kuva: VAK Oy:n myyntipäällikkö Jani Oikia (vas.) luovutti uudet konttiperävaunut Ossberg Oy:n Anu ja Jaakko Ossbergille (toinen oik.) sekä kuljettaja Tom Helinille. Hakekonteiksi vaunuihin tulee alumiiniset AluTech -kontit, joilla saavutetaan selvää painoetua verrattuna teräskontteihin.)

Metsähakkeen ajo pääroolissa

Sastamalassa kotipaikkaansa pitävä Ossberg Oy ajaa metsähaketta kahdella täysperävaunuyhdistelmällä ja lisäksi käytössä on yhdistelmä kannonajoon:

- Kuljetamme kotimaista metsäenergiaa LKS Energiat Oy:lle; hakeautot liikkuvat laajasti Hämeen, Savon ja Keski-Suomen alueilla, kun taas kantoautolla operoidaan Pirkanmaalla ja Etelä-Suomessa.

Hakeautoina toimivat telivetoiset Volvo FH13 6x4 540 hv mallit, telivedonkatkaisulla ja nostolla varustettuna. Täysilmajousisten autojen alustakorkeus on medium ja päällirakenteet on tehnyt Pajakulma koukkulaitteina matalarakenteiset Joab 26 -mallit.

- Ensimmäinen Volvo tuli meille loppuvuodesta 2020 ja uudempi otettiin ajoon vuotta myöhemmin. Vuodessa autoilla ajetaan reilut 100.000 kilometriä, mistä merkittävä määrä metsäpäässä haastavissa olosuhteissa, missä hake puhalletaan suoraan kontteihin hakkureilla. Volvot ovat pelanneet hyvin ja niillä pärjää maastossakin, ilmoittaa Ossberg.

ossberg3.jpg

(kuva: Vaunujen runkomitta on 13,6 metriä ja kuudesta SAF-akselista neljä on nousevaa, joista taaimmainen myös kitkaohjauksella kääntyvä. Pitkä 6-akselinen vaunu on yllättävän ketterä, sillä 2. ja 3. akselin väli on tehty mahdollisimman lyhyeksi. Tavoitteena on päästä kulkemaan metsässä puutavara-auton jäljet pahemmissakin paikoissa.)

6-akseliset vaunut yllättää ketteryydellään

Aiemmin Volvojen perässä kulki 5-akseliset konttiperävaunut ja nyt tilalle tuli uudet VAK Oy:n valmistamat 6-akseliset vaunut, mitkä on räätälöity metsähakkeen ajotehtäviin.

- Vaunujen runkomitta on 13,6 metriä ja kuudesta SAF-akselista neljä on nousevaa, joista taaimmainen myös kitkaohjauksella kääntyvä; siitä on mahdollista tehdä jälkikäteen myös pakko-ohjattu, jos alkaa tuntumaan siltä että metsäajo sitä vaatii. Pitkä 6-akselinen vaunu on yllättävän ketterä, sillä 2. ja 3. akselin väli on 1,6 metriä lyhyempi kuin meidän aiemmissa 5-akselisissa vastaavalla painonjakaumalla olleissa konttivaunuissa, joten nyt kääntöympyrä on vain 4,1 metriä. Ideana onkin, että näillä konttihakeyhdistelmillä pääsee metsässä menemään pahemmissakin paikoissa puutavara-auton jäljet, ilmoittaa Ossberg.

Uusien vaunujen kokonaispaino on 48 tonnia ja päälle tulee kaksi konttia, joiden yhteistilavuus on 104 kuutiota; hyötykuormaa saadaan noin 34 tonnia. Auton päällä kulkee kolmas kontti tilavuudeltaan 49 kuutiota, joten yhteensä haketta mahtuu kyytiin 152 kuutiota. 

- Etuvaunut on sinkitty, joten ne eivät ruostu jatkuvassa kivisateessa. Ja VAK antaa vaunuilleen kolmen vuoden takuun, joten luottavaisin mielin näillä lähdetään metsäteille, sanoo Ossberg.

Alumiinirakenteet tuo lisää hyötykuormaa

Hakekonteiksi vaunuihin tulee alumiiniset AluTech -kontit joilla, saavutetaan selvää paino- etua verrattuna teräskontteihin.

- Alumiinikontit ovat tuhannen kiloa kevyempiä per kappale, joten yhteensä lisää hyötykuormaa saadaan niiden ansiosta kolmisen tonnia. Ja yhdistelmien vanteet ovat myös Alcoan takoalumiinia, joilla painonsäästöä saadaan kuutisensataa kiloa per putki - lisäksi alumiinivanteet eivät lämpene niin paljon mikä säästää rengaskuluissa eikä pyöränmuttereita tarvitse kiristellä, kertoo Ossberg.

Vaunujen toiminnot pelaa radio-ohjauksella

Kuljettajan työtä helpottaa oleellisesti radio-ohjaus, millä hoituu mm. vetoaisan ja akseleiden nosto sekä parkki- ja varoitusvalojen käyttö. 

- Vaunut sopivat käytettäväksi ristiin molemmissa vetoautoissamme, joten kuljettaja jättää vain radio-ohjaimen vaunuun ja toinen auto voi ottaa sen perään lennosta, toteaa Ossberg.

VAK on vaihtoehto myös metsäkuljetuksiin

Hiljattain 50-vuotta täyttänyt VAK valmistaa kuljetuskalustoa suurella volyymilla Vahdon tehtaassaan.

- Tänä vuonna erilaisia perävaunuja valmistuu noin 450 ja lisäksi tehdään autojen korirakenteita sekä paljon muuta. Konttivaunuista on pitkä kokemus ja ne ovat tärkeä osa valmistusvolyymia. Olemme toimittaneet jo pitkään vaunuja hakkeen sekä erilaisten kierrätysmateriaalien maantiekuljetuksiin ja nyt VAK-konttivaunuilla lähdetään myös metsähakkeen kuljetukseen. Nämä Ossberg Oy:lle toimitetut vaunut on optimoitu ja räätälöity tehtäväänsä, joten uskomme että ne tulevat hoitamaan tehtävänsä kunnialla, kertoo VAK Oy:n myyntipäällikkö Jani Oikia.

- Vaikka vaunut on toteutettu metsän ehdoilla ja juuri tarpeeseemme, niin rakenteet pn pystytty toteuttamaan vakio tuotanto-osilla, joten varaosat löytyvät VAK:n huoltopisteistä nopeasti eikä hintakaan ole karannut kun komponenteissa on hyödynnetty sarjatuotannon volyymia, sanoo Jaakko Ossberg.    

29.11.2023 9.40Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille
29.11.2023 9.30INFRA ry: Vaihtelevat kelit ja jälkeen jäänyt väyläinfra vaarantavat talviliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
29.11.2023 8.00Ruotsin pääministeri mukana SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudistuksen käynnistyksessä
28.11.2023 13.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
28.11.2023 12.17Uudet teknologiat monimuotoistavat metsänhoidon opetuksen
28.11.2023 12.12Ponsse varautuu tuotannon sopeutukseen - lomautusuhka koskee koko tuotantoa
28.11.2023 12.07Metsäpalvelu Nygård aloitti Stora Enson puunhankinnassa Harvesting Partner -korjuukumppanina
28.11.2023 8.32Uudet kaukokartoitusmenetelmät mahdollistavat kirjanpainajatuhojen ennakoinnin ja seurannan
28.11.2023 8.22Tutkimus: Sekametsien parempi elinvoimaisuus ja tuhonkestävyys edesauttavat puuntuotoksen säilymistä
27.11.2023 20.00Urakoitsijoiden kanssa kehitetyt kotimaiset polttoainesäiliöt
27.11.2023 17.33Autonomiset kuorma-autot: MAN voitti "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon
27.11.2023 10.00NYT KANNATTAA MARKKINOIDA - tehdään yrityksellenne tehokas paketti talven Ammattilehteen
27.11.2023 9.11Kertopuu-tehtaan peruskivi muurattiin Äänekoskella perjantaina
27.11.2023 9.01Kolmannen sukupolven Tiguanin myynti käynnistyi
26.11.2023 12.00Sampo HR46x - Harvennushakkuiden kotimainen tehokone
26.11.2023 7.00Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
25.11.2023 15.00Kuljetusliike A. Nieminen Ky, Loppi: Puutavarakuljetusta neljässä polvessa
25.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.11.2023Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 lokakuussa 8,1 % vuoden takaisesta
24.11.2023Myyrämäärissä suurta maantieteellistä vaihtelua
23.11.2023 9.15Renault Trucks Master uudistui täydellisesti
23.11.2023 8.38Volvo Trucks on voittanut Vuoden kuorma-auto 2024 -palkinnon Volvo FH Electric -mallillaan
23.11.2023 8.00Aimo annos realismia paransi Euroopan parlamentin kantaa Pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa
22.11.2023 9.45Hallitseva nuorten maailmanmestari Niko Anttola mukaan Ponssen tiimiin
22.11.2023 9.00Toyota Vaihtokonepäivä torstaina Korsossa - tarjolla käytetyt trukit erikoishinnoin
22.11.2023 9.00Renault Masterin neljäs sukupolvi julkistettu - ensi kesäksi Suomen markkinoille
22.11.2023 7.11Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana
22.11.2023Keitele Groupin Matti Kylävainio Sahateollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
21.11.2023 11.00Työnäytös ja metsäpäivä Jurvassa torstaina 23.11.2023
21.11.2023 11.00Scanioiden toimitusajat normalisoituneet - Nyt niitä saa!
21.11.2023 8.00Tieliikenteessä kuoli 17 ihmistä lokakuussa 2023
20.11.2023 16.00Metsänomistajien palvelua harvennus- ja energiapuuhakkuissa
20.11.2023 9.00Lähes viisikymmentä vuotta sitoutumista autoalaan: Juhlan sankari kertoo tarinansa
20.11.2023 8.00Viitasaarelaiselle puutavara-autonkuljettaja Jukka Ruuskalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.11.2023 18.00Onnistunut hakkuripäivitys - uusi Heizohack käytettyyn kuorma-auto alustaan
17.11.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 17.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.11.2023 9.00Koskisen Oyj:n tammi-syyskuun 2023 osavuosikatsaus: Kannattavuus heikkeni vertailukaudesta ? näkymä vuodelle 2023 ennallaan
15.11.2023 17.11Gasum rakentaa maailman pohjoisimman kaasuntankkausaseman Rovaniemelle
15.11.2023 17.00Nimitysuutinen MAN Centerillä
15.11.2023 15.00Metsä Group vähentää puunhankinnan päästöjä - sähkö- ja biokaasurekkoja Kemin biotuotetehtaan puunkuljetuksiin
15.11.2023 13.30Hiab tuo markkinoille kaksi uutta raskaaseen käyttöön sopivaa MULTILIFT-koukkulaitetta
15.11.2023 7.45Sallan kansallispuistossa erittäin työntäyteinen vuosi - uusi reitti vie tunturimaisemiin, suosituimman reitin sorastus jatkuu kesällä
14.11.2023 18.11Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella
14.11.2023 14.00Tehokkuutta metsähakkeen ajoon 6-akselisilla konttiperävaunuilla
14.11.2023 13.00Tuomaristo on puhunut - McCORMICK X5 äänestetty vuoden traktoriksi 2024
14.11.2023 11.00SSAB ja Scania sopivat kauaskantoisista fossiilivapaan teräksen toimituksista
14.11.2023 10.45Mikkelissä käynnistellään vesijettien valmistusta
14.11.2023 8.00Volvo esittelee päivitetyt sähkökuorma-autot, jotka on suunniteltu päästöttömiin kaupunkikuljetuksiin
13.11.2023 16.33Pyöräkoolla ja telavalinnoilla suuri merkitys puunkorjuussa
13.11.2023 16.00Männyn viljelyä olisi mahdollista lisätä koko maassa
13.11.2023 9.11Maatilojen kannattavuus jäämässä viime vuotta heikommaksi
13.11.2023 8.54Hirvituhojen riski usein esteenä männyn istutuksille
12.11.2023 11.00Teknologia 23 kasvatti suosiotaan tarjoten ratkaisuja alan osaajapulaan ja kilpailukykyyn
11.11.2023 10.00Ajoneuvoteippauksiin erikoistunut mainostoimisto Timo Teippi täytää 40 vuotta
10.11.2023 18.00KATSO TÄSTÄ TEKNOLOGIA´23 ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kone- ja kuljetusalan kuulumiset
10.11.2023 10.43Metsä Wood perustaa viilupalkkitehtaan Äänekoskelle
10.11.2023 9.55Uusiutuva diesel kuljettaa - Super säästää
10.11.2023 9.05Fortaco avasi ohjaamotehtaan Intiaan
09.11.2023 15.25Raahen seudun kehitys visioi purkutelakan rakentamista Raaheen
09.11.2023 15.17Uusiin Renault Trucks tilauksiin huolto- ja korjaussopimus huoltosopimuksen hinnalla
09.11.2023 12.00Renault Trucks vahvalla panostuksella puutavara-autokaupassa
09.11.2023 8.40Eloksoitu alumiini, ja kuumasinkitty teräs ovat teipittöminä 100%:sesti muovittomia raakapuun kosketuspintoja metsäteollisuuden prosesseihin.
07.11.2023 9.00Korkea ja paksu tekopökkelö hyödyttää monia metsiemme lajeja
06.11.2023 17.11Uutuusreality Rekkakuskit Suomi alkaa Nelosella ja Ruudussa torstaina 9.11. klo 20
06.11.2023 14.33Metsäteollisuudella on vankka asema Suomen kansantaloudessa
06.11.2023 10.11Teknologia-alan osaajapulan ratkaisemiseen olemassa useita työkaluja
06.11.2023 9.00Gasum toimittaa toisen LNG-lastin Inkoon terminaaliin
03.11.2023 22.00KATSO TÄSTÄ HALLOWEEN-VIIKON LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.11.2023 12.00UUSIMAA23-valmiusharjoitus huipentuu 28. - 30.11.2023
03.11.2023 8.37Valmet on saanut päätökseen Körberin Tissue-liiketoiminta-alueen oston
02.11.2023 10.30SKAL: Lausunto hallituksen esitykseen ajoneuvoveron alentamisesta
02.11.2023 9.00MTK:n Mikko Tiirola: Luontoa ei suojella komission, vaan Suomen ja suomalaisten vuoksi
01.11.2023 14.24Vuoden Auto Suomessa valitaan jo 10. kerran - VAS2024 -ehdokkaat julkistettu
01.11.2023 13.00Finnvera ruotii suomalaisia yrityksiä vietipotentiaalin vajaakäytöstä - Varmin tapa jäädä kansainvälisen kaupan ulkopuolelle on hinnoitella itsensä ulos kilpailusta?
01.11.2023 10.20Autoalan kipuilu jatkuu - uusien autojen kauppa vaisua
01.11.2023 9.19Neste vähentää 400 työntekijää
01.11.2023 8.40Väylävirasto: Kahden sivuaurallisen yksikön käyttö moottoritiellä parantaa liikenneturvallisuutta
31.10.2023 15.55Keslan liiketoiminta positiivisessa nosteessa
31.10.2023 8.09Raskone ostaa Jyväskylä Truck Centerin
30.10.2023 17.33Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 syyskuussa
30.10.2023 12.00Nelostie vuodeksi rinnakkaisväylälle Äänekoskella
30.10.2023 10.20Valtion ylläpitämä maksuton Bittimittari.fi paljastaa nettiyhteyden nopeuden ja laadun
30.10.2023 10.12Pohjasille ensimmäinen kaasukuorma-auto 2024
30.10.2023 9.02Lapin ensimmäinen kaasutankkausasema avattiin Keminmaalla
29.10.2023 14.00Kolmannes biotalouden arvonlisästä tulee metsäsektorilta
29.10.2023 10.00Metsäsuhdetutkimus palkittiin metsäkeskustelun edistämisestä - Suomen Metsäyhdistys jakoi Metsäpäivillä metsäalan arvostetut huomionosoitukset
27.10.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 27.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.10.2023 9.45Vakuuttamattomat ajoneuvot osallisina vuosittain sadoissa kolareissa
27.10.2023 9.19Valmet Automotive laajentaa Puolassa
27.10.2023 8.00Opelin hyötyajoneuvomallisto uudistuu
26.10.2023 9.00John Deere Financial käynnistää metsäkoneiden rahoitusohjelmat Suomessa
26.10.2023 8.33Stora Enson johtaja Hans Sohlström Metsäpäivillä: Puulla raaka-aineena on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia
25.10.2023 13.25Peugeot päivittää akkukäyttöiset tavara-autonsa
25.10.2023 12.00Suomi siirtyy talviaikaan 29. lokakuuta
25.10.2023 9.00MAN TGE saa merkittävän teknisen päivityksen ensi vuonna
24.10.2023 16.01Valmet toimittaa biomassavoimalaitoksen Göteborg Energille Ruotsiin
24.10.2023 9.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2023 - tilauskanta edelleen hyvällä tasolla
24.10.2023 8.58UPM osavuosikatsaus Q3 2023: UPM paransi tulostaan edellisestä neljänneksestä ja jatkaa pitkän aikavälin kasvun rakentamista
24.10.2023 8.55Stora Enson osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2023: Keskiössä kannattavuuden kääntäminen nousuun ja pääomien vapauttaminen

Näytä lisää »