Pyöräkoolla ja telavalinnoilla suuri merkitys puunkorjuussa

13.11.2023 16.33

asko13.jpg

Sotkamolainen Metsäkonepalvelu Piirainen Oy vertaili erikokoisin teli-, pyörä- ja telamallein varusteltuja Komatsu 845 ja Komatsu 825 -ajokoneita erittäin pehmeällä suopohjalla tehtävässä puunkorjuussa. 

(kuva yllä: Metsäkonepalvelu Piirainen Oy suoritti puunkorjuun Raumalla 40 hehtaarin kokoiselta suoalueelta, mihin nousee pinta-alaltaan Suomen suurin aurinkopuisto.)

Metsäkoneyrittäjä Asko Piiraiselle avautui Raumalla pinta-alaltaan 40 hehtaarin kokoisella työmaalla mahdollisuus kokeilla kahta eri kokoista ja erilaisin telaratkaisuin varustettua Komatsu -ajokonetta. Kohteeseen nousee vuoden 2023 aikana pinta-alaltaan Suomen suurin auringon valosta sähkövirtaa tuottava aurinkopuisto. Osin jopa poikkeuksellisen pehmeäksi osoittautunut työmaa on Piiraisen mukaan haastavin ja pehmein urakka, jossa hän on vuosi mittaan ollut:

 - Täysin erilainen maapohja ja täysin erilainen suo verrattuna Kainuun alueeseen. Näyttäisi olevan entistä meren pohjaa. Ja kokeiltaessa viisi ja puolimetrinen tukki painui helposti läpi turpeesta, että ollaan tosissaan haastavassa paikassa.

Perinteisesti avohakkuilla puut pyritään ajamaan pinolle eri jälkiä pitkin, mutta tällä työmaalla se ei ole mahdollista. 

- Tässä maapohja ei kestä ollenkaan, ilman että latvuksia tai havuja ei olisi laitettu ajouralle. Täällä ei voida hyödyntää sitä että ajetaan aina eri jälkeä, koska maa ei vain kanna kuorman kanssa. Täällä moto on levittänyt hakkuutähteet tasaisesti, jotta tulisi mahdollisimman kantava avokenttä, mitä saa sitten ajaa. Kevyillä kuormilla ja havutettua uraa pitkin on tuolta neljän sadan metrin päästä suon keskeltä koitettava saada puut pois, Piirainen kertoo.

asko32.jpg

(kuva: Metsäkonepalvelu Piirainen Oy:n Jouko Suutari (vas.), Asko Piirainen ja Juha Niemelä pääsivät vertailemaan kuormatraktoreiden ominaisuuksia todella pehmeissä korjuuolosuhteissa.)

Mitoitus ratkaisee

Haastavilla ja pehmeillä mailla tehtävässä puunkorjuussa käytettävän kaluston valinta ja oikeanlainen mitoitus on Piiraisen mukaan keskeisessä roolissa. 

- Tänne ei pysty tuomaan mitään järeitä motoja ja ajokoneen kanssa pitää olla vieläkin tarkempi. Saatiin Komatsulta lainaksi Komatsu 825:n tähänsavottaan oman Komatsu 845:n pariksi. Ja ollaan vähän tietoisesti tehty tällä työmaalla kokeilua, jossa kumpikin kone varustettiin samanmoisilla Kopan kantavilla teloilla sillä erotuksella että tässä 845:ssa on symmetriset 1100 mm telat takana ja 1000 mm epäsymmetriset telat edessä. Komatsu 825:n on puolestaan varustettu metrisillä epäsymmetrisillä teloilla. Tämä työmaa on näyttänyt toteen se että pehmeillä mailla työskenneltäessä telin rakenteen ja koneen pyöräkoon valinnalla on keskeinen merkitys tässä hommassa. Eli pieni pyöräinen 825:n ei pärjää suomailla läheskään niin hyvin kuin 26,5 tuumaisilla renkailla varustettu 845:n, analysoi Piirainen.

asko22.jpg

(kuva: Suokorjuussa päästiin vertailemaan Komatsu 845 ja Komatsu 825 -kuormatraktoreiden ominaisuuksia erikoisin teli-, pyörä- ja telamallein.)

Keveys, pyöräkoko ja telin pituus 

Pitkätelistä konetta tälle työmaalle ei saatu kokeiluun. Piiraisen mukaan on oleellista että kone kääntyy vaivattomasti, ilman että tela rikkoo pintaa. Kaikkihan tulee hyvin yhden kerran, mutta toinen kerta onkin sitten haasteellisempi. Monta asiaa pitää saada osumaan kohdilleen tällaisella vaativalla maapohjalla, missä ei laani täyty ykköskuormilla.

- Tästä Komatsu 845 saisi varmasti muokattua ideaalisen peh- meiden maiden korjuukoneen telojen off-settiä ja kuormatilaa takana muuttamalla. Jopa 1300 mm tela sinne menisi taakse symmetrisenä, millä päästäisiin sinne 3,3 - 3,4 metrin leveyteen, niin sillä voisi puuta ajaa ihan normaalissakin suoharvennuksessa ja pehmeiden maiden puunkorjuussa. Ja tuohon eteen olisi hyvä saada kymmensenttinen lisää sisäpuolelle, millä saataisiin symmetrinen myös etutelille. Nythän meillä on 845:ssa edessä ja takana sama leveys, vähän vaille 3,3 metriä, Piirainen arvioi ja jatkaa: pieni kevyt runko, isot pyörät ja pitkät telit. Ja telit sillä tavoin sijoitettu etteivät kääntäessä revi turvetta auki, niin sieltä se täydellinen ratkaisu kenties löytyisi.

Pehmeä pohja ei haasta motoa

Työmaalla puut kaadettiin kahdeksanpyöräisellä Komatsu 901 XC:llä. Piirainen sanoo metrin leveillä umpiteloilla varustetun 901:n pärjäävän hienosti suolla - no nyt kun ollaan suunnittelemassa uutta, niin tietysti siihenkin voisi sovittaa 26,5 tuumaiset pyörät ja parikymmentä senttimetriä leveämmät telat. 

- Täytyy kyllä erikseen mainita että motolla ei ole ollut tällä energiapuun korjuussa ollut tällä työmaalla mitään ongelmia. Tärkeintä on ollut jättää kannot mataliksi ja tehdä ajokoneille mahdollisimman suora kulku pinolle. Se on sitten sitä motokuskin ammattitaitoa, että saa latvukset ja havut aseteltua oikeassa määrin käännöksiin ja monttuhin. Ja osaamista kysytään myös ajokoneen ohjaksissa, sillä tällä työmaalla nosturilla tehtävällä painopisteen siirrolla on tärkeä merkitys etenemisessä. Mutta ammattitaitohan on meidän tavaramerkki, kiteyttää Asko Piirainen. 

30.11.2023 10.30Kansainvälistyminen: Aina voi muuttaa suuntaa, jos kokeilu ei toimi
30.11.2023 8.12VR asettaa vuoden 2024 aikana myyntiin yhteensä noin kymmenen liikennekelpoista dieselveturia
29.11.2023 15.01Kaukolämmön toimitusvarmuus talvikaudella 99,99 %
29.11.2023 11.22Scania Suomen vaihtoautokeskus muutti Kouvolaan
29.11.2023 11.13Äänekosken biotuotetehtaalla kuolemantapaus
29.11.2023 11.04Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Duster nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle
29.11.2023 9.40Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille
29.11.2023 9.30INFRA ry: Vaihtelevat kelit ja jälkeen jäänyt väyläinfra vaarantavat talviliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
29.11.2023 8.00Ruotsin pääministeri mukana SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudistuksen käynnistyksessä
28.11.2023 13.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
28.11.2023 12.17Uudet teknologiat monimuotoistavat metsänhoidon opetuksen
28.11.2023 12.12Ponsse varautuu tuotannon sopeutukseen - lomautusuhka koskee koko tuotantoa
28.11.2023 12.07Metsäpalvelu Nygård aloitti Stora Enson puunhankinnassa Harvesting Partner -korjuukumppanina
28.11.2023 8.32Uudet kaukokartoitusmenetelmät mahdollistavat kirjanpainajatuhojen ennakoinnin ja seurannan
28.11.2023 8.22Tutkimus: Sekametsien parempi elinvoimaisuus ja tuhonkestävyys edesauttavat puuntuotoksen säilymistä
27.11.2023 20.00Urakoitsijoiden kanssa kehitetyt kotimaiset polttoainesäiliöt
27.11.2023 17.33Autonomiset kuorma-autot: MAN voitti "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon
27.11.2023 10.00NYT KANNATTAA MARKKINOIDA - tehdään yrityksellenne tehokas paketti talven Ammattilehteen
27.11.2023 9.11Kertopuu-tehtaan peruskivi muurattiin Äänekoskella perjantaina
27.11.2023 9.01Kolmannen sukupolven Tiguanin myynti käynnistyi
26.11.2023 12.00Sampo HR46x - Harvennushakkuiden kotimainen tehokone
26.11.2023 7.00Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
25.11.2023 15.00Kuljetusliike A. Nieminen Ky, Loppi: Puutavarakuljetusta neljässä polvessa
25.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.11.2023Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 lokakuussa 8,1 % vuoden takaisesta
24.11.2023Myyrämäärissä suurta maantieteellistä vaihtelua
23.11.2023 9.15Renault Trucks Master uudistui täydellisesti
23.11.2023 8.38Volvo Trucks on voittanut Vuoden kuorma-auto 2024 -palkinnon Volvo FH Electric -mallillaan
23.11.2023 8.00Aimo annos realismia paransi Euroopan parlamentin kantaa Pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa
22.11.2023 9.45Hallitseva nuorten maailmanmestari Niko Anttola mukaan Ponssen tiimiin
22.11.2023 9.00Toyota Vaihtokonepäivä torstaina Korsossa - tarjolla käytetyt trukit erikoishinnoin
22.11.2023 9.00Renault Masterin neljäs sukupolvi julkistettu - ensi kesäksi Suomen markkinoille
22.11.2023 7.11Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana
22.11.2023Keitele Groupin Matti Kylävainio Sahateollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
21.11.2023 11.00Työnäytös ja metsäpäivä Jurvassa torstaina 23.11.2023
21.11.2023 11.00Scanioiden toimitusajat normalisoituneet - Nyt niitä saa!
21.11.2023 8.00Tieliikenteessä kuoli 17 ihmistä lokakuussa 2023
20.11.2023 16.00Metsänomistajien palvelua harvennus- ja energiapuuhakkuissa
20.11.2023 9.00Lähes viisikymmentä vuotta sitoutumista autoalaan: Juhlan sankari kertoo tarinansa
20.11.2023 8.00Viitasaarelaiselle puutavara-autonkuljettaja Jukka Ruuskalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.11.2023 18.00Onnistunut hakkuripäivitys - uusi Heizohack käytettyyn kuorma-auto alustaan
17.11.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 17.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.11.2023 9.00Koskisen Oyj:n tammi-syyskuun 2023 osavuosikatsaus: Kannattavuus heikkeni vertailukaudesta ? näkymä vuodelle 2023 ennallaan
15.11.2023 17.11Gasum rakentaa maailman pohjoisimman kaasuntankkausaseman Rovaniemelle
15.11.2023 17.00Nimitysuutinen MAN Centerillä
15.11.2023 15.00Metsä Group vähentää puunhankinnan päästöjä - sähkö- ja biokaasurekkoja Kemin biotuotetehtaan puunkuljetuksiin
15.11.2023 13.30Hiab tuo markkinoille kaksi uutta raskaaseen käyttöön sopivaa MULTILIFT-koukkulaitetta
15.11.2023 7.45Sallan kansallispuistossa erittäin työntäyteinen vuosi - uusi reitti vie tunturimaisemiin, suosituimman reitin sorastus jatkuu kesällä
14.11.2023 18.11Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella
14.11.2023 14.00Tehokkuutta metsähakkeen ajoon 6-akselisilla konttiperävaunuilla
14.11.2023 13.00Tuomaristo on puhunut - McCORMICK X5 äänestetty vuoden traktoriksi 2024
14.11.2023 11.00SSAB ja Scania sopivat kauaskantoisista fossiilivapaan teräksen toimituksista
14.11.2023 10.45Mikkelissä käynnistellään vesijettien valmistusta
14.11.2023 8.00Volvo esittelee päivitetyt sähkökuorma-autot, jotka on suunniteltu päästöttömiin kaupunkikuljetuksiin
13.11.2023 16.33Pyöräkoolla ja telavalinnoilla suuri merkitys puunkorjuussa
13.11.2023 16.00Männyn viljelyä olisi mahdollista lisätä koko maassa
13.11.2023 9.11Maatilojen kannattavuus jäämässä viime vuotta heikommaksi
13.11.2023 8.54Hirvituhojen riski usein esteenä männyn istutuksille
12.11.2023 11.00Teknologia 23 kasvatti suosiotaan tarjoten ratkaisuja alan osaajapulaan ja kilpailukykyyn
11.11.2023 10.00Ajoneuvoteippauksiin erikoistunut mainostoimisto Timo Teippi täytää 40 vuotta
10.11.2023 18.00KATSO TÄSTÄ TEKNOLOGIA´23 ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kone- ja kuljetusalan kuulumiset
10.11.2023 10.43Metsä Wood perustaa viilupalkkitehtaan Äänekoskelle
10.11.2023 9.55Uusiutuva diesel kuljettaa - Super säästää
10.11.2023 9.05Fortaco avasi ohjaamotehtaan Intiaan
09.11.2023 15.25Raahen seudun kehitys visioi purkutelakan rakentamista Raaheen
09.11.2023 15.17Uusiin Renault Trucks tilauksiin huolto- ja korjaussopimus huoltosopimuksen hinnalla
09.11.2023 12.00Renault Trucks vahvalla panostuksella puutavara-autokaupassa
09.11.2023 8.40Eloksoitu alumiini, ja kuumasinkitty teräs ovat teipittöminä 100%:sesti muovittomia raakapuun kosketuspintoja metsäteollisuuden prosesseihin.
07.11.2023 9.00Korkea ja paksu tekopökkelö hyödyttää monia metsiemme lajeja
06.11.2023 17.11Uutuusreality Rekkakuskit Suomi alkaa Nelosella ja Ruudussa torstaina 9.11. klo 20
06.11.2023 14.33Metsäteollisuudella on vankka asema Suomen kansantaloudessa
06.11.2023 10.11Teknologia-alan osaajapulan ratkaisemiseen olemassa useita työkaluja
06.11.2023 9.00Gasum toimittaa toisen LNG-lastin Inkoon terminaaliin
03.11.2023 22.00KATSO TÄSTÄ HALLOWEEN-VIIKON LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.11.2023 12.00UUSIMAA23-valmiusharjoitus huipentuu 28. - 30.11.2023
03.11.2023 8.37Valmet on saanut päätökseen Körberin Tissue-liiketoiminta-alueen oston
02.11.2023 10.30SKAL: Lausunto hallituksen esitykseen ajoneuvoveron alentamisesta
02.11.2023 9.00MTK:n Mikko Tiirola: Luontoa ei suojella komission, vaan Suomen ja suomalaisten vuoksi
01.11.2023 14.24Vuoden Auto Suomessa valitaan jo 10. kerran - VAS2024 -ehdokkaat julkistettu
01.11.2023 13.00Finnvera ruotii suomalaisia yrityksiä vietipotentiaalin vajaakäytöstä - Varmin tapa jäädä kansainvälisen kaupan ulkopuolelle on hinnoitella itsensä ulos kilpailusta?
01.11.2023 10.20Autoalan kipuilu jatkuu - uusien autojen kauppa vaisua
01.11.2023 9.19Neste vähentää 400 työntekijää
01.11.2023 8.40Väylävirasto: Kahden sivuaurallisen yksikön käyttö moottoritiellä parantaa liikenneturvallisuutta
31.10.2023 15.55Keslan liiketoiminta positiivisessa nosteessa
31.10.2023 8.09Raskone ostaa Jyväskylä Truck Centerin
30.10.2023 17.33Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 syyskuussa
30.10.2023 12.00Nelostie vuodeksi rinnakkaisväylälle Äänekoskella
30.10.2023 10.20Valtion ylläpitämä maksuton Bittimittari.fi paljastaa nettiyhteyden nopeuden ja laadun
30.10.2023 10.12Pohjasille ensimmäinen kaasukuorma-auto 2024
30.10.2023 9.02Lapin ensimmäinen kaasutankkausasema avattiin Keminmaalla
29.10.2023 14.00Kolmannes biotalouden arvonlisästä tulee metsäsektorilta
29.10.2023 10.00Metsäsuhdetutkimus palkittiin metsäkeskustelun edistämisestä - Suomen Metsäyhdistys jakoi Metsäpäivillä metsäalan arvostetut huomionosoitukset
27.10.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 27.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.10.2023 9.45Vakuuttamattomat ajoneuvot osallisina vuosittain sadoissa kolareissa
27.10.2023 9.19Valmet Automotive laajentaa Puolassa
27.10.2023 8.00Opelin hyötyajoneuvomallisto uudistuu
26.10.2023 9.00John Deere Financial käynnistää metsäkoneiden rahoitusohjelmat Suomessa
26.10.2023 8.33Stora Enson johtaja Hans Sohlström Metsäpäivillä: Puulla raaka-aineena on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia
25.10.2023 13.25Peugeot päivittää akkukäyttöiset tavara-autonsa

Näytä lisää »