Pohjoismaiden suurin LNG-terminaali käyntiin Torniossa12.06.2019 9.07 Torniossa sijaitseva Mangan nesteytetyn maakaasun (LNG; liquefied natural gas) tuontiterminaali on otettu käyttöön 11.6.2019. Projektia johti yhteisyritys Manga LNG Oy, jonka omistavat suomalaiset Outokumpu-konserni, SSAB, Gasum Oy ja EPV Energy Ltd. Wärtsilä valittiin mukaan projektiin, koska sillä on luotettavaa osaamista ja pitkä kokemus projektien toimittamisesta, LNG:n käsittelyjärjestelmistä ja LNG:n käytöstä polttoaineena.Uusi terminaali tukee merkittävästi alueen kilpailukykyä varmistamalla edullisen ja vähäpäästöisen energian saatavuuden paikallisen teollisuuden sekä meri- ja raskaan liikenteen tarpeisiin. Nesteytetyn maakaasun (LNG) terminaalin käyttöönotto Torniossa mahdollistaa LNG-toimitukset Pohjois-Suomeen ja -Ruotsiin. Terminaali on lukuisten toimijoiden usean vuoden mittaisen yhteistyön tulos. Hankkeesta vastaavat Manga LNG Oy, Outokumpu, SSAB:n terästehtaat, EPV Energia Oy ja energiayhtiö Gasum. Wärtsilä valittiin terminaalin pääurakoitsijaksi. ”Tornion terminaali on uraauurtava yhteistyöhanke usean eri toimijan välillä, ja sen avaaminen on pitkään odotettu virstanpylväs meille kaikille. Uuden LNG-terminaalin käyttöönotto tukee merkittävällä tavalla Suomen ja koko Pohjoismaiden päästövähennystavoitteita. Siirtyminen puhtaampiin polttoaineratkaisuihin on maailmanlaajuinen ilmiö, jota täytyy vauhdittaa kaikin keinoin. LNG:n avulla pienennämme meri- ja raskaan liikenteen lähipäästöjä ja pidämme Pohjois-Suomen teollisuuden kilpailukykyisenä tarjoamalla vähäpäästöistä ja edullista energiaa eri toimijoiden tarpeisiin”, kertoo Gasumin maakaasu- ja LNG-liiketoiminnan johtaja Kimmo Rahkamo. ”Tornion LNG-terminaali on Pohjoismaiden suurin. Suomen ainoa LNG-terminaali sijaitsi aiemmin Porissa – noin 600 kilometriä etelämpänä. Tornion terminaalissa on LNG-laivojen bunkrausasemat, nestemäisen maakaasun höyrytyslaitteistot sekä 50 000 kuution varastosäiliö”, kertoo Manga LNG Oy:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen. LNG:n kysyntä kasvaa maailmalla huimaa vauhtia LNG-käyttöisten laivojen määrä meriliikenteessä kasvaa ympäri maailmaa. Rahkamo uskoo, että uusi terminaali houkuttelee yhä useampaa toimijaa hyödyntämään monikäyttöistä ja kilpailukykyistä LNG:tä polttoaineena. ”Hiilineutraaliin tulevaisuuteen siirtyminen ei tapahdu sormia napsauttamalla, siksi jokainen askel on tärkeä. Toimivan jakeluinfrastruktuurin rakentaminen madaltaa varmasti osaltaan uusien toimijoiden kynnystä siirtyä LNG:n käyttöön. Tulevaisuudessa samaa kaasuinfrastruktuuria hyödyntäen on mahdollista siirtyä käyttämään kokonaan tai osittain nesteytettyä biokaasua (LBG), mikä vähentää päästöjä entisestään”, Rahkamo toteaa. Kasvihuonepäästöjä voidaan LNG:n avulla vähentää jopa 20 prosenttia perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Lisäksi LNG ei tuota lähipäästöjä, ja sitä käyttämällä voidaan noudattaa tiukentuvia meriliikenteelle asetettuja kansainvälisiä ja EU:n sisäisiä päästörajoja. Täysin uusiutuvan ja kotimaisen biokaasun käytöllä hiilidioksidipäästöjä on mahdollista vähentää jopa 85 prosenttia. |