Uusi Mercedes-Benz GLS: SUV-autojen maastokykyinen S-sarjalainen

25.06.2019 15.01

isomese1.jpg

Uusi Mercedes-Benz GLS on Mercedes-Benzin kookkain ja ylellisin SUV-luokan auto. Uutuudessa on kaikkea hiukan enemmän: enemmän tilaa, enemmän mukavuutta, enemmän luksusta.

Ulkopuolen puhutteleva ilme juontuu näyttävistä, edelleen kasvaneista ulkomitoista: pituutta on tullut lisää 77 mm ja leveyttä 22 mm. Sisätilat ovat kasvaneet etenkin toisella istuinrivillä 60 mm aiempaa pidemmän akselivälin ansiosta. Kaikki matkustajat voivat nauttia runsaista tiloista ja erinomaisesta istuinmukavuudesta. Kaikilla kolmella istuinrivillä istuinten säädöt ovat sähkötoimiset. Toiselle istuinriville on vaihtoehtoisesti saatavana First Class- erillisistuimet. Kolmannen istuinrivin istuimet ovat laskettavissa täysin lattian tasalle, ja toisen istuinrivin istuimet kääntyvät eteen. Näin muodostuu enimmillään jopa 2 400 litran kokoinen tavaratila. 

GLS:ssä otetaan käyttöön Mercedes-Benzin edelleen kehitetyt tuoreimman sukupolven ajoavustin-järjestelmät. Uusi ikonisesta G-sarjasta saatuihin kokemuksiin pohjautuva 4Matic-neliveto tuo maantieajoon notkeutta ja maastoon varmaa suorituskykyä. Uusi GLS yltää pienimmällä ilmanvastuskertoimellaan cw 0,32 luokkansa kärkeen.

"GLS yhdistää modernia luksusta maastoauton luonteeseen", sanoo puolestaan Gorden Wagener, joka on Daimler AG:n muotoilujohtaja. "Offroad-muotokielen voimakkaat korostukset yhdistyvät eleganssiin, joka tuo mieleen perinteisen luksus-sedanin. Auton sisätilassa moderni ylellinen estetiikka, SUV-autoille tyypillinen monikäyttöisyys ja digitaalinen hightech sulautuvat saumattomasti toisiinsa. Vankka näkemyksemme on, että uusi GLS tarjoaa näiden maailmojen parhaat palat."

Mercedes-Benz on valmistanut premium-SUV-autoja Tuscaloosan tehtaalla Alabamassa jo vuodesta 1997 alkaen, jolloin M-sarja esiteltiin. Yhdysvallat on myös suurin markkina-alue tälle mallisarjalle, jonka menestys on kasvanut ripeästi myös Kiinassa. Vuodesta 2006 markkinoilla on ollut myös täysikokoinen maasturi GL, jossa on tilaa seitsemälle henkilölle. Vuoden 2015 malliuudistus korosti tämän kookkaan SUV-auton toisen sukupolven luksusluonnetta. Sen merkiksi auton nimi muuttui S-sarjan ominaisuuksista muistuttavaksi GLS:ksi. GLS on S-sarjan sedanin tapaan Yhdysvalloissa segmenttinsä markkinajohtaja. Lanseerauksestaan eli vuodesta 2006 alkaen näitä Fullsize-SUV-autoja (GL/GLS) on myyty yli 550 000 kappaletta.

isomese2.jpg

Ulkopuolen design: Ylellinen, vakuuttava, tilavuutta huokuva

Modernia luksusta maanteille ja myös maastoon: siinä on kiteytettynä uuden GLS:n muotoilun sanoma. Sen ylivertainen läsnäolo perustuu näyttäviin mittoihin: pituus 5 207 mm ja leveys 1 956 mm. Kasvua edeltäjämalliin verrattuna on tullut etenkin akselivälissä, joka on kasvanut 60 mm mittaan 3 135 mm. Mercedes-Benz GLS:n muotoilu noudattelee Sensual Purity -designfilosofiaa, jossa sileät ja laakeat pinnat korvaavat yksittäiset taitteet ja terävät reunat. Auton tunnistaa täysikokoiseksi SUV-autoksi melko pystystä tuulilasista ja kookkaasta, auton takaosaan asti jatkuvasta sivulasipinnasta.

Jopa 23 tuuman kokoon yltävät vanteet AMG Line -malliversiossa ovat uutuus Mercedes‑Benzillä. Näyttävää ilmettä ja teknisen taituruuden vaikutelmaa korostavat Multibeam LED -ajovalot, joissa on kaikkiaan 112 erikseen ohjattavaa LED-valodiodia kummassakin umpiossa. Nämä ajovalot tuottavat lain salliman maksimivalonvoimakkuuden, jolla kaukovalojen kirkkaus alittaa 1 luksin referenssiarvon vasta yli 650 metrin päässä. Huomiovalot ja niiden kolme LED-valosegmenttiä ilmentävät GLS-auton statusta SUV-autojen S-sarjalaisena.

Aerodynamiikka: Yksityiskohtien hienohiontaa 

Uuden GLS:n ilmanvastuskerroin on alimmillaan 0,32 cw. Se on selkeä parannus edeltäjämalliin verrattuna (cw 0,35) ja samalla suurten luksus-SUV-autojen luokan huippuarvo. Erinomaiset ilmanvirtausominaisuudet auttavat laskemaan polttoaineen kulutusta, ja toisaalta niiden ansiosta saavutettiin myös kehitystyön toinen painopiste eli ajossa syntyvien tuuliäänten pienentäminen. 

Erityistä huomiota kiinnitettiin auton pohjan muotoiluun ja moottoritilan läpivirtaukseen. Näillä alueilla syntyy nimittäin herkästi matalataajuisia virtausääniä SUV-autolle ominaisen muotoilun takia, johon kuuluu suuri maavara. Hyvään ilmanvastusarvoon on päästy Sindelfingenin tuulitunnelissa tehdyillä yksityiskohtien optimoinneilla ja mittauksilla, lukuisilla laskentavaiheilla ja tietokonesimulaatioilla. 

isomese3.jpg

Sisätilan muotoilu: Ylellisen elegantti ja voimakkaan edistyksellinen 

Uuden GLS:n vakiovarusteinen nahkasisustus korostaa auton ylellistä luonnetta. Autossa yhdistyvät Mercedes-Benzin luksus-sedanin mukavuus ja SUV-auton vankat ja edistykselliset yksityiskohdat. Kojelaudan keskeisin designelementti on kookas näyttökokonaisuus, joka on upotettu näyttävän muotoiseen kehykseen. 

Kaikkia GLS:n mukavuusvarusteita voi käyttää MBUX-käyttöliittymän kookkaalla kosketusnäytöllä. Korkea ja muhkean leveä keskikonsoli on puolestaan jykevä vastakohta kojelaudalle, joka näyttää ikään kuin leijuvan ilmassa.

Matkustamo: Runsaasti tilaa ja sähkösäätöiset istuimet kaikilla kolmella istuinrivillä

Tilan kasvusta voidaan nauttia etenkin toisella istuinrivillä, jonka istuimia voi siirtää pituussuunnassa sähköisesti (lisävaruste) jopa kymmenen senttimetrin verran. Toisella istuinrivillä jalkatila kasvoi istuimet takimmaiseen asentoon säädettyinä 87 millimetrillä. Kaikissa istuimissa on vakiovarusteena sähkötoiminen säätö. Vakiovaruste on myös Easy-Entry-toiminto, jonka ansiosta kolmannen istuinrivin erillisistuimille meno ja niiltä poistuminen onnistuu vaivattomasti. Toisen istuinrivin istuin siirtyy tällöin ääriasentoon eteen ja kallistuu eteenpäin. Myös kolmannen istuinrivin istuinpaikat ovat täysiveroisia istuimia, joilla mahtuu istumaan jopa 1,94 metrin mittainen henkilö.

Toisella istuinrivillä on Euroopassa vakiovarusteena osiin 60:40 jaettu takaistuin, jossa on sähköisesti säädettävät ja suhteessa 40:20:40 jaetut selkänojat. Vaihtoehtoisesti tarjolla on kaksi erillistä, kyynärnojin varustettua First Class- mukavuusistuinta, joiden välistä lasten on helppo kulkea auton viimeiselle istuinriville. Molempien versioiden kaikki takaistuimet voidaan kääntää joko erikseen tai yhdessä vain yhdellä napin painalluksella alas, jolloin syntyy erinomaisesti hyödynnettävissä oleva ja tasainen kuormauspinta-ala. Tällöin GLS:n tavaratila kasvaa jopa 2 400 litran kokoiseksi. Tavaratilan voi kuormata ja kuorman purkaa miellyttävästi auton perän automaattisen laskeutumisen ansiosta. Lastattaessa perä laskeutuu noin 50 mm vakiovarusteisen ilmajousituksen ansiosta.

Puhdasta dieselvoimaa

Euroopan lanseeraushetkellä molemmissa dieselmoottorilla varustetuissa GLS-malleissa on moottorina OM 656. Tästä kolmilitraisesta kuusisylinterisestä rividieselmoottorista on kaksi kaksoisahdettua tehoversiota: GLS 350 d 4Matic, jossa on tehoa 210 kW (286 hv) ja vääntöä 600 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 208-200 g/km)[1] sekä GLS 400 d 4Matic, jonka teho on 243 kW (330 hv) ja vääntö 700 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 208-201 g/km)1. Molemmat tehokkaat dieselmoottorit täyttävät jo valmiiksi Euro 6d -normin myös vaativissa RDE-ajo-olosuhteissa (RDE taso 2 eli todellisessa ajossa mitatut päästöt). Normi tulee voimaan 1. tammikuuta 2020 uusille automalleille ja vuotta myöhemmin kaikille uusille autoille. 

4Matic-neliveto: Mainio maanteillä, ylivoimainen maastossa

Uuden GLS:n kaikissa malleissa on automaattivaihteisto 9G‑Tronic. Välityssuhteiltaan onnistuneesti porrastettujen yhdeksän vaihteen ansiosta moottorin kierros on selvästi matalampi, mikä on merkittävä tekijä auton taloudellisuuden ja mukavuuden parantumisen kannalta. Vakiona on elektronisesti säädetyllä lamellikytkimellä varustettu jakovaihteisto. Sen avulla moottorin voima jaetaan akseleille täysin mukautuvasti välillä 0-100 prosenttia (Torque on Demand). 

Lisävarusteena on saatavana erityisesti maastoajoon kehitetty jakovaihteisto. Siinä on täysin mukautuvalla voimanjaolla (Torque-on-Demand) varustetun säädellyn lamellikytkimen ohella alennusvaihde maastoajoon.  

Päämäärä: Maailman älykkäin pro-aktiivinen jousitus

Lisää ajomukavuutta ja jouhevaa ajettavuutta sekä innovatiivisia toimintoja, esimerkkinä irtiajotila, tarjoaa uusittu pro-aktiivinen E-Active Body Control (E-ABC) -alusta, jonka yhteydessä on Airmatic-ilmajousitus. E-ABC on markkinoiden ainoa järjestelmä, jossa kunkin pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voidaan säätää pyöräkohtaisesti auton kunkin kulman korkeus huomioiden. Niinpä sillä pystytään vaikuttamaan kallisteluliikkeiden ohella myös nyökkäily- ja nousuliikkeitä vastaan. E-Active Body Control tarjoaa yhdessä kameralla tienpintaa tutkivan Road Surface Scan -toiminnon sekä Curve-kaarrekallistelutoiminnon kanssa poikkeuksellisen mukavuustason ja korostaa samalla Mercedes-Benzin päämäärää rakentaa maailman älykkäin SUV-auton alusta. 

Aktiivisilla alustoilla on Mercedes-Benzillä pitkät perinteet. Jo 40 vuotta sitten Mercedes-Benzillä tutkittiin jousitus- ja iskunvaimennusjärjestelmiä, joissa kunkin pyörän voimaa voitaisiin säädellä pyöräkohtaisesti. Tavoitteena oli sekä ajomukavuuden että ajodynamiikan parantaminen. Vuonna 1999 otettiin sitten ensimmäistä kertaa sarjatuotannossa käyttöön aktiivijousitus ABC (Active Body Control). ABC-jousitusta kehitettiin seuraavina vuosina intensiivisesti, ja Road Surface Scan -toiminnon myötä vuonna 2013 esiteltiin ensimmäinen ennakoiva alusta, joka kykenee reagoimaan tienpinnan epätasaisuuksiin jo ennen niiden kohtaamista.

Aktiivinen alusta tarjoaa tukea erittäin laajalle sektorille erilaisia ajokäytöksiä, jotka ovat valittavissa ajo-ohjelman kautta – luksussedanin mukavuuspainotteisesta ajamisesta aina urheilullisen SUV-auton ärhäkkääseen menoon. Kaiken tämän ohella GLS:ssä on toteutettu osin täysin uusia toimintoja:

  • Irtiajotila: Jos GLS:llä on juututtu kiinni esimerkiksi lumeen, tämä vain Offroad-ajo-ohjelmalla käytettävissä oleva toiminto pystyy useissa tapauksissa auttamaan auton saamisessa taas liikkeelle. Tässä yhteydessä auton korkeutta nostetaan ja lasketaan usean kerran automaattisesti, jolloin pyörien maanpintaan kohdistama paine vuoroin kasvaa ja heikkenee pitoa parantaen: GLS heijautuu irti.

  • Yksittäispyöräohjaus: Toinen uusi maastossa ajamiseen liittyvä toiminto on yksittäispyöräohjaus. Sen myötä Offroad-ajo-ohjelman valinnan jälkeen auton jousitustasoa voidaan säätää kullakin pyörällä erikseen medianäytön kautta. Siten auton asentoa maastossa pystytään parantamaan, esimerkiksi jos yksi pyörä on ojassa tai jos yksi pyörä on joustanut täysin sisään.

  • Kaarrekallistustoiminto: Curve-ajotilassa GLS kallistuu moottoripyörän tavoin aktiivisesti kolmessa eri portaassa jopa 3° kaarteen puoleen. Tämä pienentää matkustajiin kohdistuvia poikittaisvoimia. Kaarteet sujuvat tällöin aiempaa miellyttävämmin, etenkin etumatkustajan ja takamatkustajien kannalta. 

  •  Road Surface Scan: Jos GLS:ssä on varusteena stereomonitoimikamera, tämä kuvaa jatkuvasti auton edessä olevaa tienpintaa. Joustintukia ohjataan samalla siten, että korin liikkeet monttujen yli ajettaessa vähenevät selvästi. Alusta reagoi epätasaisuuksiin jo ennen kuin auto edes ajaa niiden yli.

Uusi siisti juttu: Autonpesutoiminto

Uusi vakiovaruste on autonpesutoiminto ‒ erittäin hyödyllinen varuste etenkin GLS:n kokoisen auton kohdalla. Kun autonpesutoiminto on valittu, jousitus siirtyy ylimpään asentoonsa, jolloin akseligeometrian johdosta raideleveydet pienenevät. Tällöin pyöränkoteloihin edellisen maastoajon yhteydessä mahdollisesti kertynyt lika on helpompi poistaa. Jos autossa on varusteena 360°-kamera, sen kuva ilmestyy muutaman sekunnin ajaksi automaattisesti kuvaruudulle. Tämä helpottaa autonpesulinjalle ajamista.

Lisäksi kaikki auton varusteet, jotka saattaisivat aiheuttaa pesulinjalla hankaluuksia ‒ automaattisista lasinpesimistä aina panoraamakattoon saakka ‒ kytketään pois päältä tai suljetaan, edellyttäen, että tällainen toiminta on kussakin maassa säännösten mukaan sallittua. Pesulinjalta ulos ajettaessa nämä säädöt palautuvat itsestään takaisin ennen pesua valittuna olleeseen tilaan, kun auton nopeus on jälleen 20 km/h.

16.07.2019 18.11Ravustuskaudesta odotetaan keskimääräistä tai jopa hyvää
16.07.2019 10.12Sahateollisuus: Kulotus tukee metsän kasvua ja monimuotoisuutta
16.07.2019 10.00Yrityssaneerausten määrät laskussa
15.07.2019 20.00Osallistu Milcoa-kesäsetti kilpailuun Ammattilehden Facebookissa - voita tyylikäs vanneaiheinen tuotepaketti
15.07.2019 18.01Lietteenpolttolaitoksen koekäyttö aloitettiin Rovaniemellä
15.07.2019 13.09Stora Enso ja Valio testaavat biokomposiittikansia kermaviili- ja rahkapurkkeihin
15.07.2019 9.22Jari Järvinen nimitetty aluemyyntipäälliköksi Lännen Tractorsin Oulun toimipisteeseen
15.07.2019 9.00Ravustuskaudesta odotetaan keskimääräistä tai jopa hyvää
14.07.2019 10.33Puunkorjuu Juha Holm Oy: Kokonaisurakointia kannolta tehtaalle
14.07.2019 9.00Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
13.07.2019 12.11Puutavaran mittaustilasto julkaistu - painomittausmenetelmät yleistyneet edelleen
13.07.2019 9.11Daimler Trucks perusti autonomisen liikkumisen tutkimusyksikön
12.07.2019 19.01Tawastia Truck Weekend kerää rekkaväen huomenna Ahveniston moottoriradalle - Ammattilehti paikalla Mediamobiililla
12.07.2019 11.05Lunawoodin kasvustrategia jatkuu Stora Enson Uimaharjun tehtaan lämpöpuuliiketoiminnan ostolla
12.07.2019 11.01Kesän roadtrip tiedossa? - Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua
12.07.2019 9.00Dräger Alcotest 3820 - Helppo ja luotettava alkometri
12.07.2019 8.00Alkoholirattijuopumukset keskittyvät kesäkuukausille
11.07.2019 19.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Arkeen ja juhlaan
11.07.2019 15.22Ensimmäinen koerengas valmistui Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehtaalla
11.07.2019 9.44ANDRITZ toimittaa uuden HERB-soodakattilan Ilim-konsernin Big Ust-Ilimsk -projektia varten Venäjälle
11.07.2019 8.10Neste luopuu polttoaineen vähittäiskaupastaan Venäjällä ja myy sen PJSC Tatneftille
11.07.2019 7.00Musiikkitapahtumat voivat moninkertaistaa matkamäärät - VR:n vinkit kesän festarimatkustamiseen
10.07.2019 12.22Swedish Steel Prize 2019 -kilpailu on alkanut - hakemukset sisään 15.8. mennessä
10.07.2019 9.55Kestävämmästä verkkokalastuksesta julkaistiin opas - Miten "täsmäkalastetaan" eri kalalajeja verkoilla
10.07.2019 9.32Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat toukokuussa
10.07.2019 8.00Valmet toimittaa kaksi kuidutinjärjestelmää Heze Baishida Woodille ja Jiangsu Ronghui Woodille Kiinaan
09.07.2019 14.11Ari Pekka Sinervä Vänersborgista Ruotsista voitti Ammattilehden Facebookissa KESLA kesävaruste kisan!
09.07.2019 10.11Mielenkiintoinen keulamoottori-uutuus Garminilta
09.07.2019 8.01Pitkän linjan nosturikauppias Arto Moilanen lähti yrittäjäksi
09.07.2019 7.00Liikenne- ja viestintäminister Marinin valtiosihteeri ja erityisavustajat nimitetty
09.07.2019 6.56Kaupparekisteri kerää tiedot yrityksen omistajista (edunsaajista)
08.07.2019 13.30Muhoslaiselle metsäkoneyrittäjä Jouko Siika-Aholle tunnustus työpanoksesta
08.07.2019 12.12Continentalin maatalousrenkaille John Deeren ensiasennushyväksyntä
08.07.2019 9.11EU-asetus: Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus määritettävä uusille raskaille hyötyajoneuvoille
07.07.2019 18.00Kuljetusliike Mikko Meri Oy: Tehokasta logistiikkaa korkealaatuisilla työkaluilla
07.07.2019 12.33Legendaarisen Ponsse Dino metsäkoneen valmistumisesta 50 vuotta
07.07.2019 10.11Puun aluskuljetusten lastauspaikkaverkostoa kartoitettu Metsätehon toimesta
07.07.2019 9.43Ministeri Marin ja Viron talous- ja infrastruktuuriministeri Taavi Aas tapasivat Helsingissä
07.07.2019 9.30Vuoden 2018 teollisuustuotannon arvo 91,9 miljardia euroa Suomessa
07.07.2019 9.10Terminator XXL pankkojen pakettihinnat 1.6.2019 - 31.7.2019
06.07.2019 15.04Iveco Trakker metsäkoneenkuljetusauto saapui saaristoon
06.07.2019 13.01Metsähallitus pitää huolta metsäautoteiden silloista - Kuhmon Vartiuksessa alkaa siltaremontti viikolla 28
06.07.2019 9.00Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskussa - kuorma-autoja on ensirekisteröity 17,6 prosenttia enemmän
05.07.2019 14.22Komatsu Forest -valokuvauskilpailun kesäkuun voittaja on Jani Valli kuvallaan harvennustyömaalta
05.07.2019 9.00VR Group käynnistää uuden lähiliikennekaluston hankinnan
05.07.2019 9.00Renault Trucksin uusi F1 -erikoismalli Power Truck Show:ssa 2019
05.07.2019 8.00Metsänomistajat haluavat olla osa uusiutuvaa tulevaisuutta
04.07.2019 10.00Volvo hallitsee lataushybridimarkkinoita ennätyksellisesti
03.07.2019 12.00Ammattilehti mukana Okra 2019 näyttelyssä loppuviikon - tule hakemaan Mediamobiilista uusimmat lehdet!
03.07.2019 4.20IVECO julkaisee uuden IVECO S-WAYn: kuljettajakeskeinen pitkän matkan kuorma-auto 100-prosenttisella liitettävyydellä
02.07.2019 20.30HF-Autohuolto uusiin korjaamotiloihin Riihimäellä
02.07.2019 15.01Kari Rautanen on nimitetty K-Auton MAN Truck & Bus -yksikön johtajaksi
02.07.2019 14.01Nokian Renkaat rakentaa korkeiden nopeuksien ovaaliradan keskelle Espanjan maaseutu
02.07.2019 9.00Metsäteho: Metsätyömaalla vierailulle yhtenäinen ohjeistus
01.07.2019 21.22Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 8200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
01.07.2019 17.10Kenneth Störsjöllä käytössä neljäs Logset harvesteri vuodesta 2007
01.07.2019 16.00Ammattilehden tuotteet tunnistaa trikolorista
01.07.2019 10.01Metsien tuulituhoriskikartan aineisto on avattu
01.07.2019 9.11Maailmassa on yksityistä varallisuutta jo yhteensä 182 biljoonaa euroa - Suomessa monimiljonäärien määrän odotetaan kasvavan lähivuosina
30.06.2019 15.55Mikko Laurilasta Logsetin toimitusjohtajan sijainen
30.06.2019 12.33Osallistu Ammattilehden Facebookissa kilpailuun ja voita tyylikäs KESLA kesävarustesetti!
30.06.2019 9.11EU:n sisäisiä pakettilähetyksiä koskevaan sääntelyyn muutoksia
29.06.2019 11.01Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
29.06.2019 10.04Suurten yritysten liikevaihto laski hieman toukokuussa - tuotannot silti korkealla tasolla
28.06.2019 23.26Seuraavaksi Terminator XXL keskittyy kehitystyössään kuormansidontaan - kitkapinnat ja joustokevennykset ovat jo täysin valmina 2020 vaatimuksille !!!
28.06.2019 18.01KATSO VIDEO! Jonne Ollikainen luo kansainvälistä kilpa-autoilijan uraa RX Academy rallicross luokassa
28.06.2019 16.01Energiaturpeen kulutus laski 24 % alkuvuonna
28.06.2019 10.22Riverside Truck Meeting 2019 nyt lauantaina 29.6. Loviisassa - Ammattilehden Mediamobiilista saat matkaan uusimmat lehdet
28.06.2019 9.22Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan hankesuunnitteluun sisältyvät valmistelevat työt aloitetaan tehdasalueella
28.06.2019 8.00Energian kokonaiskulutus laski 9 prosenttia tammi-maaliskuussa
27.06.2019 21.01KATSO VIDEO! Ammattilehden koeajossa I-Save toiminnolla ja D13TC-moottorilla varustettu Volvo FH kuorma-auto
27.06.2019 18.01Volvo Trucks: Turvavyöt pelastaneet ihmishenkiä jo 60 vuotta
27.06.2019 16.00Kalmar jatkaa ruotsalaisen sahan sisäisen logistiikan palveluntarjoajana
27.06.2019 14.11Stora Enso suunnittelee keskittävänsä kuusisahatavaran tuotannon Suomessa Varkauteen
27.06.2019 8.11Metsäteho: Metsätiedon palvelualusta tehostamaan metsätiedon käyttöä
26.06.2019 16.55John Deere investoi asiakaspalvelukeskuksiin Skotlannissa, Ruotsissa ja Suomessa
26.06.2019 16.05Romuta Oy: Ammattina ympäristöteot - materiaalinkäsittelyyn hankittiin sähkökäyttöinen Sennebogen
26.06.2019 15.20Kuudennen Karhufestivaalin ohjelma on valmistunut
26.06.2019 15.02Skodalta uusi kaasukäyttöinen SCALA G-TEC -malli
26.06.2019 9.46SKAL: Voiko tieverkon korjausvelan maksaa älykkäästi?
26.06.2019 9.23PSA tuo Suomen markkinoille valmiiksi esiasennetut kevytautot
25.06.2019 17.56PONSSE-asentajakilpailun voittajaksi Facundo Leal Uruguaysta
25.06.2019 15.33Motonet luovutti työkalukiertueen arvontavoittajalle Truckmasters OX -kevytkuorma-auton
25.06.2019 15.01Uusi Mercedes-Benz GLS: SUV-autojen maastokykyinen S-sarjalainen
25.06.2019 13.33Mönkijöiden myynti huimassa kasvussa Suomessa - kokonaismyynti +43 %
25.06.2019 13.01Kronos tuo kärkiohjauksen metsäkuormaimiin
25.06.2019 9.00Kesän iso Metsäalan Ammattilehti on työn alla - valmistuu ensijakeluun Power Truck Showhun - LÄHDE MUKAAN ILMOITUKSELLA!
25.06.2019 8.00Kesälomareissulle autolla: "Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin"
24.06.2019 18.11Renault Trucks luovutti D Wide Z.E. sähkökuorma-auton Lyonin kaupungille
24.06.2019 17.11Bridgestonen organisaatio uudistuu Pohjoismaiden markkinoilla: Jonas Fodstad Suomen ja Norjan maajohtajaksi
24.06.2019 10.37Satelliittiseuranta tehostaa hakkuiden valvontaa koko Suomessa
24.06.2019 10.34Metsämiesten Säätiö: Ympäristöjärjestöt asettavat agendaa metsäkeskusteluun
24.06.2019 10.13Metsäasiantuntija Vesa Hyyryläiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
23.06.2019 12.11Kesällä kerätään tarkempaa tietoa tunturikoivikoiden tilasta
23.06.2019 11.11Yrityssektorin voittoaste kasvoi vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
22.06.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Sähköläskipyörällä liikkuu kätevästi tunturissa ja kuntokin nousee
22.06.2019 10.00Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuudelle viiden vuoden jatkosopimus
22.06.2019 9.00Itäisessä Suomessa myyrähuippu tulevana syksynä
21.06.2019 13.11Metsäalan työntekijöiden tehtäviä, vastuunjakoa sekä työn muutosnäkymiä selvitetään
21.06.2019 11.11Lisätalousarviossa raide- ja tiehankkeille 111 miljoonaa euroa tänä vuonna

Näytä lisää »