Volvo Trucksin uudet FH ja FM LNG kaasukuorma-autot pienentävät CO2-päästöjä jopa 100 %

03.10.2017 11.10

Volvo Trucks julkistaa Euro 6 yhteensopivia raskaisiin alue- ja kaukokuljetuksiin tarkoitettuja Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autoja, jotka tulevat myyntiin vuoden 2018 aikana. Uudet autot ovat suorituskyvyltään, ajettavuudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan Volvon dieselkäyttöisten mallien veroisia. Uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat valitun polttoaineen mukaan kuitenkin 20–100 prosenttia dieselkäyttöisiä pienemmät. 

Uudet Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG (Liquefied Natural Gas) kuorma-autot toimivat sekä biokaasulla, joka pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 100 prosenttia, 
että nesteytetyllä maakaasulla, joka pienentää hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia dieseliin verrattuna. Tällä tarkoitetaan ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä ”tankista pyöriin”.

Markkinoiden nykyisiin kaasukäyttöisiin kuorma-autoihin verrattuna Volvo Trucksin uudet ajoneuvot kuluttavat kaasupolttoainetta 15–25 prosenttia vähemmän. 
Parhaan mahdollisen käyttösäteen turvaamiseksi kuorma-autojen käyttövoimana toimii nesteytetty maakaasu (LNG).

– Uusien nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla toimivien kuorma-autojemme ilmastojalanjälki on huomattavasti dieselkuorma-autoja pienempi. Ne ovat myös 
huomattavasti polttoainetehokkaampia kuin markkinoiden tämänhetkiset kaasukäyttöiset kuorma-autot. Siksi kaasu onkin erittäin hyvä vaihtoehto dieselille myös 
raskaissa kaukokuljetuksissa, kertoo Mats Franzén, joka toimii Volvo Trucksin moottoriyksikön tuotepäällikkönä.

– Koska uudet kuorma-automme toimivat nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla, tarjolla on nyt ilmastovaikutuksiltaan merkittävästi kevyempi vaihtoehto joka 
kuitenkin täyttää korkeat suorituskyky-, polttoainetalous- ja toimintasädevaatimukset. Alue- ja kaukokuljetusasiakkaillemme tämä on välttämätön yhdistelmä, 
kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.

Kuljetusyritys, joka ajaa raskaita kuljetuksia 120 000 km vuodessa, voi pienentää hiilidioksidipäästöjä 18–20 tonnia vuodessa käyttämällä dieselin sijaan maakaasua.

Pelkästään viime vuonna EU:ssa rekisteröitiin 264 000 raskasta kuorma-autoa, joten mahdollisuudet pienentää raskaan hyötyajoneuvoliikenteen päästöjä ovat 
globaalilla tasolla valtavia. Maakaasun saatavuus on erinomainen, ja se on hinnoiteltu monissa maissa kilpailukykyisesti. LNG-infrastruktuuria laajennetaan 
kaikkialla Euroopassa – pitkän aikavälin energiansaannin turvaamiseen tarkoitettujen Euroopan komission ja jäsenmaiden toimintasuunnitelmien mukaisesti.

– Tämän vuoksi pidämme LNG:tä parhaana pitkän aikavälin vaihtoehtona dieselille niin alue- kuin kaukokuljetuksissakin, joissa polttoainetalouden, hyötykuorman ja 
tuottavuuden merkitys on huomattava. Biokaasun osuutta lisäämällä ilmastovaikutuksia voidaan pienentää entisestään. Kaupunkiympäristöjen kuljetuksissa, joissa 
toimintasäde ei ole ratkaiseva tekijä, sähköajoneuvot ovat tulevaisuudessa entistäkin tärkeämmässä asemassa. Visiomme mukaan Volvon kuorma-autot ovat 
tulevaisuudessa täysin päästöttömiä. Siihen ei kuitenkaan päästä millään yksittäisellä ratkaisulla vaan soveltamalla monia ratkaisuja rinnakkain. 
LNG on eräs niistä, kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.

Volvo FM LNG ja Volvo FH LNG: Raskaita kuorma-autoja käyttävät yritykset voivat pienentää ilmastovaikutuksia merkittävästi

Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa perinteisesti käytettävän otto-työkierrolla toimivan moottorin sijaan Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autojen voimanlähteenä on diesel-työkierrolla toimiva kaasumoottori. Tämä tarkoittaa, että kuljetusyritys voi valita kaasun ajettavuudesta, polttoainetaloudesta tai luotettavuudesta tinkimättä. Volvon 460-hevosvoimainen kaasumoottori tuottaa 2 300 Nm:n enimmäisväännön, kun taas 420-hevosvoimainen versio tuottaa 2 100 Nm. Luku on sama kuin Volvon vastaavissa dieselmoottoreissa. 

Myös polttoaineenkulutus on Volvon dieselmoottoreiden veroinen mutta 15–25 prosenttia perinteisiä kaasumoottoreita pienempi. Polttoaineena käytetään nesteytettyä LNG (Liquefied Natural Gas) maakaasua tai biokaasua eli bio-LNG:tä. Molemmat polttoaineet koostuvat metaanista.

Toimintasäteen maksimoimiseksi säiliöihin tankataan LNG:tä, jota säilytetään 4–10 baarin paineessa lämpötilassa, joka on välillä –140 ja –125 °C. Suurin LNG-säiliömalli 
mahdollistaa jopa tuhannen kilometrin toimintasäteen. LNG:n tankkaaminen kestää kutakuinkin yhtä kauan kuin dieselpolttoaineen. Ajettaessa polttoaine lämmitetään, 
paineistetaan ja muutetaan kaasuksi ennen ruiskuttamista moottoriin. Kaasu sytytetään pienellä dieselmäärällä, joka lisätään ruiskutushetkellä. Jos hiilidioksidipäästöjä 
halutaan pienentää 100 prosenttia, fossiilinen dieselpolttoaine on korvattava HVO:lla (Hydrogenated Vegetable Oil) ja sitä on käytettävä yhdessä bio-LNG:n kanssa.

Volvo Trucks pyrkiikin nyt laajentamaan LNG-infrastruktuuria tekemällä yhteistyötä kaasuntoimittajien ja asiakkaiden kanssa eri puolilla Eurooppaa.

– Maakaasun käytöllä on selkeitä ilmastoetuja, se on monessa maassa kilpailukykyisesti hinnoiteltua, ja myös maakaasuvarannot riittävät 
laajamittaiseen käyttöön. Samalla raskaita kuorma-autoja käyttävät yritykset voivat pienentää ilmastovaikutuksiaan merkittävästi, Mårtensson toteaa.

Volvo FH LNG ja Volvo FM LNG lyhyesti

  • Saatavana olevat mallit: Vetoautot (4x2, 6x2 ja 6x4) ja tasakuorma-autot (4x2, 6x2 ja 6x4) – sekä kokonaisyhdistelmäpaino jopa 64 tonnia alue- ja kaukokuljetuksissa.
  • Moottori: Volvo G13C Euro 6. Yhteispaineruiskutuksella varustettu 6-sylinterinen ja 13-litrainen rivimoottori, suuttimet kaasulle ja dieselille. Saatavana: 420 hv / 2 100 Nm ja 460 hv / 2 300 Nm.
  • Vaihteisto: Volvo I-Shift automaattivaihteisto
  • Polttoainesäiliöt: Saatavana 115 kg:n (275 l:n), 155 kg:n (375 l:n) tai 205 kg:n (495 l:n) LNG-säiliöllä, joka turvaa jopa 1 000 km:n toimintasäteen. Ajoneuvoon asennetaan myös pieni dieselsäiliö.
  • Pakokaasun jälkikäsittely: SCR ja hiukkassuodatin.
  • Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG ‑kuorma-autoilla on koko ajoneuvoa koskeva tyyppihyväksyntä sekä eurooppalainen ECE R110 ‑hyväksyntä.
16.07.2019 18.11Ravustuskaudesta odotetaan keskimääräistä tai jopa hyvää
16.07.2019 10.12Sahateollisuus: Kulotus tukee metsän kasvua ja monimuotoisuutta
16.07.2019 10.00Yrityssaneerausten määrät laskussa
15.07.2019 20.00Osallistu Milcoa-kesäsetti kilpailuun Ammattilehden Facebookissa - voita tyylikäs vanneaiheinen tuotepaketti
15.07.2019 18.01Lietteenpolttolaitoksen koekäyttö aloitettiin Rovaniemellä
15.07.2019 13.09Stora Enso ja Valio testaavat biokomposiittikansia kermaviili- ja rahkapurkkeihin
15.07.2019 9.22Jari Järvinen nimitetty aluemyyntipäälliköksi Lännen Tractorsin Oulun toimipisteeseen
15.07.2019 9.00Ravustuskaudesta odotetaan keskimääräistä tai jopa hyvää
14.07.2019 10.33Puunkorjuu Juha Holm Oy: Kokonaisurakointia kannolta tehtaalle
14.07.2019 9.00Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
13.07.2019 12.11Puutavaran mittaustilasto julkaistu - painomittausmenetelmät yleistyneet edelleen
13.07.2019 9.11Daimler Trucks perusti autonomisen liikkumisen tutkimusyksikön
12.07.2019 19.01Tawastia Truck Weekend kerää rekkaväen huomenna Ahveniston moottoriradalle - Ammattilehti paikalla Mediamobiililla
12.07.2019 11.05Lunawoodin kasvustrategia jatkuu Stora Enson Uimaharjun tehtaan lämpöpuuliiketoiminnan ostolla
12.07.2019 11.01Kesän roadtrip tiedossa? - Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua
12.07.2019 9.00Dräger Alcotest 3820 - Helppo ja luotettava alkometri
12.07.2019 8.00Alkoholirattijuopumukset keskittyvät kesäkuukausille
11.07.2019 19.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Arkeen ja juhlaan
11.07.2019 15.22Ensimmäinen koerengas valmistui Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehtaalla
11.07.2019 9.44ANDRITZ toimittaa uuden HERB-soodakattilan Ilim-konsernin Big Ust-Ilimsk -projektia varten Venäjälle
11.07.2019 8.10Neste luopuu polttoaineen vähittäiskaupastaan Venäjällä ja myy sen PJSC Tatneftille
11.07.2019 7.00Musiikkitapahtumat voivat moninkertaistaa matkamäärät - VR:n vinkit kesän festarimatkustamiseen
10.07.2019 12.22Swedish Steel Prize 2019 -kilpailu on alkanut - hakemukset sisään 15.8. mennessä
10.07.2019 9.55Kestävämmästä verkkokalastuksesta julkaistiin opas - Miten "täsmäkalastetaan" eri kalalajeja verkoilla
10.07.2019 9.32Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat toukokuussa
10.07.2019 8.00Valmet toimittaa kaksi kuidutinjärjestelmää Heze Baishida Woodille ja Jiangsu Ronghui Woodille Kiinaan
09.07.2019 14.11Ari Pekka Sinervä Vänersborgista Ruotsista voitti Ammattilehden Facebookissa KESLA kesävaruste kisan!
09.07.2019 10.11Mielenkiintoinen keulamoottori-uutuus Garminilta
09.07.2019 8.01Pitkän linjan nosturikauppias Arto Moilanen lähti yrittäjäksi
09.07.2019 7.00Liikenne- ja viestintäminister Marinin valtiosihteeri ja erityisavustajat nimitetty
09.07.2019 6.56Kaupparekisteri kerää tiedot yrityksen omistajista (edunsaajista)
08.07.2019 13.30Muhoslaiselle metsäkoneyrittäjä Jouko Siika-Aholle tunnustus työpanoksesta
08.07.2019 12.12Continentalin maatalousrenkaille John Deeren ensiasennushyväksyntä
08.07.2019 9.11EU-asetus: Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus määritettävä uusille raskaille hyötyajoneuvoille
07.07.2019 18.00Kuljetusliike Mikko Meri Oy: Tehokasta logistiikkaa korkealaatuisilla työkaluilla
07.07.2019 12.33Legendaarisen Ponsse Dino metsäkoneen valmistumisesta 50 vuotta
07.07.2019 10.11Puun aluskuljetusten lastauspaikkaverkostoa kartoitettu Metsätehon toimesta
07.07.2019 9.43Ministeri Marin ja Viron talous- ja infrastruktuuriministeri Taavi Aas tapasivat Helsingissä
07.07.2019 9.30Vuoden 2018 teollisuustuotannon arvo 91,9 miljardia euroa Suomessa
07.07.2019 9.10Terminator XXL pankkojen pakettihinnat 1.6.2019 - 31.7.2019
06.07.2019 15.04Iveco Trakker metsäkoneenkuljetusauto saapui saaristoon
06.07.2019 13.01Metsähallitus pitää huolta metsäautoteiden silloista - Kuhmon Vartiuksessa alkaa siltaremontti viikolla 28
06.07.2019 9.00Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskussa - kuorma-autoja on ensirekisteröity 17,6 prosenttia enemmän
05.07.2019 14.22Komatsu Forest -valokuvauskilpailun kesäkuun voittaja on Jani Valli kuvallaan harvennustyömaalta
05.07.2019 9.00VR Group käynnistää uuden lähiliikennekaluston hankinnan
05.07.2019 9.00Renault Trucksin uusi F1 -erikoismalli Power Truck Show:ssa 2019
05.07.2019 8.00Metsänomistajat haluavat olla osa uusiutuvaa tulevaisuutta
04.07.2019 10.00Volvo hallitsee lataushybridimarkkinoita ennätyksellisesti
03.07.2019 12.00Ammattilehti mukana Okra 2019 näyttelyssä loppuviikon - tule hakemaan Mediamobiilista uusimmat lehdet!
03.07.2019 4.20IVECO julkaisee uuden IVECO S-WAYn: kuljettajakeskeinen pitkän matkan kuorma-auto 100-prosenttisella liitettävyydellä
02.07.2019 20.30HF-Autohuolto uusiin korjaamotiloihin Riihimäellä
02.07.2019 15.01Kari Rautanen on nimitetty K-Auton MAN Truck & Bus -yksikön johtajaksi
02.07.2019 14.01Nokian Renkaat rakentaa korkeiden nopeuksien ovaaliradan keskelle Espanjan maaseutu
02.07.2019 9.00Metsäteho: Metsätyömaalla vierailulle yhtenäinen ohjeistus
01.07.2019 21.22Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 8200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
01.07.2019 17.10Kenneth Störsjöllä käytössä neljäs Logset harvesteri vuodesta 2007
01.07.2019 16.00Ammattilehden tuotteet tunnistaa trikolorista
01.07.2019 10.01Metsien tuulituhoriskikartan aineisto on avattu
01.07.2019 9.11Maailmassa on yksityistä varallisuutta jo yhteensä 182 biljoonaa euroa - Suomessa monimiljonäärien määrän odotetaan kasvavan lähivuosina
30.06.2019 15.55Mikko Laurilasta Logsetin toimitusjohtajan sijainen
30.06.2019 12.33Osallistu Ammattilehden Facebookissa kilpailuun ja voita tyylikäs KESLA kesävarustesetti!
30.06.2019 9.11EU:n sisäisiä pakettilähetyksiä koskevaan sääntelyyn muutoksia
29.06.2019 11.01Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
29.06.2019 10.04Suurten yritysten liikevaihto laski hieman toukokuussa - tuotannot silti korkealla tasolla
28.06.2019 23.26Seuraavaksi Terminator XXL keskittyy kehitystyössään kuormansidontaan - kitkapinnat ja joustokevennykset ovat jo täysin valmina 2020 vaatimuksille !!!
28.06.2019 18.01KATSO VIDEO! Jonne Ollikainen luo kansainvälistä kilpa-autoilijan uraa RX Academy rallicross luokassa
28.06.2019 16.01Energiaturpeen kulutus laski 24 % alkuvuonna
28.06.2019 10.22Riverside Truck Meeting 2019 nyt lauantaina 29.6. Loviisassa - Ammattilehden Mediamobiilista saat matkaan uusimmat lehdet
28.06.2019 9.22Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan hankesuunnitteluun sisältyvät valmistelevat työt aloitetaan tehdasalueella
28.06.2019 8.00Energian kokonaiskulutus laski 9 prosenttia tammi-maaliskuussa
27.06.2019 21.01KATSO VIDEO! Ammattilehden koeajossa I-Save toiminnolla ja D13TC-moottorilla varustettu Volvo FH kuorma-auto
27.06.2019 18.01Volvo Trucks: Turvavyöt pelastaneet ihmishenkiä jo 60 vuotta
27.06.2019 16.00Kalmar jatkaa ruotsalaisen sahan sisäisen logistiikan palveluntarjoajana
27.06.2019 14.11Stora Enso suunnittelee keskittävänsä kuusisahatavaran tuotannon Suomessa Varkauteen
27.06.2019 8.11Metsäteho: Metsätiedon palvelualusta tehostamaan metsätiedon käyttöä
26.06.2019 16.55John Deere investoi asiakaspalvelukeskuksiin Skotlannissa, Ruotsissa ja Suomessa
26.06.2019 16.05Romuta Oy: Ammattina ympäristöteot - materiaalinkäsittelyyn hankittiin sähkökäyttöinen Sennebogen
26.06.2019 15.20Kuudennen Karhufestivaalin ohjelma on valmistunut
26.06.2019 15.02Skodalta uusi kaasukäyttöinen SCALA G-TEC -malli
26.06.2019 9.46SKAL: Voiko tieverkon korjausvelan maksaa älykkäästi?
26.06.2019 9.23PSA tuo Suomen markkinoille valmiiksi esiasennetut kevytautot
25.06.2019 17.56PONSSE-asentajakilpailun voittajaksi Facundo Leal Uruguaysta
25.06.2019 15.33Motonet luovutti työkalukiertueen arvontavoittajalle Truckmasters OX -kevytkuorma-auton
25.06.2019 15.01Uusi Mercedes-Benz GLS: SUV-autojen maastokykyinen S-sarjalainen
25.06.2019 13.33Mönkijöiden myynti huimassa kasvussa Suomessa - kokonaismyynti +43 %
25.06.2019 13.01Kronos tuo kärkiohjauksen metsäkuormaimiin
25.06.2019 9.00Kesän iso Metsäalan Ammattilehti on työn alla - valmistuu ensijakeluun Power Truck Showhun - LÄHDE MUKAAN ILMOITUKSELLA!
25.06.2019 8.00Kesälomareissulle autolla: "Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin"
24.06.2019 18.11Renault Trucks luovutti D Wide Z.E. sähkökuorma-auton Lyonin kaupungille
24.06.2019 17.11Bridgestonen organisaatio uudistuu Pohjoismaiden markkinoilla: Jonas Fodstad Suomen ja Norjan maajohtajaksi
24.06.2019 10.37Satelliittiseuranta tehostaa hakkuiden valvontaa koko Suomessa
24.06.2019 10.34Metsämiesten Säätiö: Ympäristöjärjestöt asettavat agendaa metsäkeskusteluun
24.06.2019 10.13Metsäasiantuntija Vesa Hyyryläiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
23.06.2019 12.11Kesällä kerätään tarkempaa tietoa tunturikoivikoiden tilasta
23.06.2019 11.11Yrityssektorin voittoaste kasvoi vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
22.06.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Sähköläskipyörällä liikkuu kätevästi tunturissa ja kuntokin nousee
22.06.2019 10.00Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuudelle viiden vuoden jatkosopimus
22.06.2019 9.00Itäisessä Suomessa myyrähuippu tulevana syksynä
21.06.2019 13.11Metsäalan työntekijöiden tehtäviä, vastuunjakoa sekä työn muutosnäkymiä selvitetään
21.06.2019 11.11Lisätalousarviossa raide- ja tiehankkeille 111 miljoonaa euroa tänä vuonna

Näytä lisää »