Erikoisluja Strenx®-rakenneteräs auttaa keventämään perävaunuja ja lisäämään hyötykuormaa

28.07.2021 9.00

pronio1.jpg

Maineikas brasilialainen puoliperävaunuja valmistava yritys Librelato käyttää uudessa viljaperävaunussaan Strenx®-rakenneterästä. Sen ansiosta tuotteet ovat entistä kevyempiä, vetävät entistä suurempia kuormia ja vastaavat asiakkaiden koviin vaatimuksiin.

Librelato on Brasilian kolmanneksi suurin perävaunuvalmistaja ja yksi maan nopeimmin kasvavista yrityksistä, joka on voittanut lukuisia alan palkintoja. Strenx®-rakenneteräksellä on keskeinen rooli yrityksen kasvutarinassa.

Brasiliassa maantiekuljetusten merkitys on tärkeä: yli 60 prosenttia kaikista kuljetuksista tehdään kuorma-autoilla. Kuorma-auto- ja perävaunukanta on kuitenkin uudistamisen tarpeessa. Monet ajoneuvoista ajavat ylikuormaa ja ylittävät teille asetetut painorajoitukset. Libretto ja moni muu tulevaisuuteen tähyävä yritys on tarttunut toimeen ratkaistakseen nämä ongelmat, vastatakseen viljaperävaunujen ja muiden kuljetusratkaisujen kasvavaan kysyntään sekä vaikuttaakseen alan ympäristö- ja turvallisuuskysymyksiin.

Libretto luottaa Strenx®-rakenneteräkseen, jonka avulla sen puoliperävaunut ovat sekä lujempia että kevyempiä kuin perinteiset ratkaisut. Miten tämä toteutetaan? 

Ominaisuuksiensa ansiosta Strenx®-rakenneteräs auttaa kuljetusalan toimijoita vähentämään perävaunujen painoa turvallisesti, varmistamaan tiukimpia vaatimuksia vastaavan laadun ja pidentämään käyttöikää.

Uuden Pró-Nio-viljaperävaunun hyötykuorma on 780 kg suurempi kuin perinteisen perävaunun

Librelatolla uskotaan, että vain rohkeat, edistykselliseen tekniikkaan investoivat ja erinomaista tuotannon laatua tarjoavat yritykset voivat vastata markkinoiden muuttuviin vaatimuksiin. 

Siksi Librelato päätti ottaa innovaatioharppauksen ja aloittaa yhteisen kehittämishankkeen SSAB:n ja CBMM:n kanssa. CBMM on brasilialainen kaivosyhtiö ja maailman suurin niobiumin tuottaja. Kaikki kolme yritystä olivat mukana hankkeessa aivan sen alusta pitäen, aina konseptimäärittelystä, teknisestä suunnittelusta, FMEA-analyyseistä, prototyypin valmistamisesta ja arvioinnista sekä kenttätestauksesta lopulliseen validointiin ja lanseeraukseen.

Hankkeessa kehitetty Librelaton uusi viljaperävaunumalli, Pró-Nio, esiteltiin lokakuussa 2019. Pró-Nio on 12,5-metrinen kolmiakselinen viljaperävaunu, jossa teräkseen on lisätty niobiumia. Tämän ansiosta hyötykuorma on 780 kg suurempi kuin perinteisessä perävaunumallissa. Perävaunu on luokkansa kevyin Brasilian markkinoilla.

Mitä mieltä asiakkaat ovat?

”Markkinatyytyväisyys on ylittänyt odotuksemme ja myynti on ollut menestyksekästä”, Librelaton operatiivinen johtaja Marco Camargo sanoo. ”Kun niobiumia sekoitetaan teräkseen, saadaan aikaan perinteistä huomattavasti lujempi seos. Tämä on keskeistä entistä kevyempien ja kestävämpien tuotteiden kehittämisen ja maantiekuljetusten tehokkuuden lisäämisen kannalta. Näin voidaan keventää ajoneuvon painoa ja lisätä samalla hyötykuormaa. Se puolestaan auttaa Brasiliassa ja Etelä-Amerikassa toimivia kuljetusyrityksiä parantamaan toimintansa kannattavuutta”, Camargo toteaa. 

Kaksin- tai kolminkertaista myötölujuus erikoislujan teräksen avulla

Pró-Nion alustassa ja poikittaisosissa käytetään Strenx® 700MC ‑terästä ja alleajosuojassa Strenx® 960MC ‑terästä. Librelaton lisäksi muutkin yritykset ovat alkaneet käyttää erikoislujia teräksiä lisätäkseen tuotteidensa lujuutta ja turvallisuutta.

”Brasiliassa tällä hetkellä yleisimmin käytettyjen, myötölujuudeltaan 343 MPa:n (50 ksi) terästen sijaan on alettu käyttää 700 MPa:n (101 ksi) teräksiä”, CBMM:n tuotesovelluskonsultti Gilberto Leal kertoo. ”Teräs on siis kaksi kertaa lujempaa. Käytimme hankkeessa myös 960 MPa:n (139 ksi) eli kolme kertaa markkinoilla perinteisesti käytettyjä materiaaleja lujempia teräksiä. Muutokset lisäävät lujuuden ohella turvallisuutta. Lisäksi muotoilua hiottiin geometrisiä mittoja muuttamalla niin, että lopputulos on entistä jäykempi. Myös tuotantoprosessia parannettiin valmistuksen optimoimiseksi”, Leal sanoo.

Kestävämpi valinta tiellä ja ympäristölle

Kevyemmän painon, suuremman kuormauskapasiteetin ja teräksen pienemmän määrän myötä perävaunun elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt vähenevät arviolta jopa 27 tonnilla. 

Strenx®-rakenneteräksen käytöllä uudessa perävaunumallissa on myös muita etuja, esimerkiksi entistä parempi tehokkuus ja saatavuus, mikä lisää kuljetustoiminnan kannattavuutta pitkällä aikavälillä.

Turvallisuus ennen kaikkea: Strenx®-teräs kuorma-autojen ja perävaunujen kriittisissä turvaosissa

Turvallisuus on keskeisessä asemassa kaikissa maantiekuljetuksissa. Perävaunujen alleajosuojissa käytetty Strenx®-teräs voi auttaa lisäämään turvallisuutta ja pelastamaan henkiä. 

Alleajosuojat valmistetaan usein teräksestä ja kiinnitetään kuorma-auton tai perävaunun takaosaan. Ne ehkäisevät pienen ajoneuvon kiilautumisen suuren ajoneuvon alle peräänajotilanteissa. Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission alleajosuojia koskevia vaatimuksia kiristettiin vuonna 2019, mikä vaikuttaa korirakentajiin, ajoneuvojen omistajiin ja kalustojen hallinnoijiin. Raskailta ajoneuvoilta edellytetään muun muassa entistä suurempien voimien kestoa, pienempää maavaraa ja lujempia alleajosuojia.

Miten turvallisuusvaatimukset voidaan täyttää kuljetuskapasiteetista tinkimättä? SSAB:n tekniset asiantuntijat auttavat sinua Strenx®-rakenneteräslevyjen tai-putkien valinnassa sekä ajoneuvon suunnittelussa ja optimoinnissa. Autamme varmistamaan oikean tasapainon ajoneuvon suorituskyvyn, kustannusten ja turvallisuuden välillä.

Haluatko valmistautua tulevaisuuteen? Lue, miten alleajosuojissa käytetty Strenx® 960 voi mullistaa maailmaa. Voit myös tutustua etuihin, joita Strenx® tuo erityyppisiin perävaunuihin.

18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta

Näytä lisää »