Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta13.12.2023 13.52 Helsingin kaupunki: Helsingin hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää uusia vaikuttavia toimenpiteitä. Tuoreen selvityksen perusteella CO2-päästöttömän liikenteen alueet olisivat tehokas tapa Helsingin liikenteen päästöjen vähentämiseen. Onnistumisen edellytyksenä olisi riittävän pitkä siirtymäaika. Liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista haasteista Helsingin hiilineutraaliustavoitteelle, jonka kaupunginvaltuusto on asettanut vuodelle 2030. Siksi Helsinki on selvittänyt alustavasti keinoja, joilla liikenteen päästöjä olisi mahdollista vähentää. Yksi vaikuttavimmista toimenpiteistä kaupungin selvittämässä keinovalikoimassa olisivat ympäristövyöhykkeet, joita otettaisiin käyttöön vaiheittain. Päästövähennysten kannalta tehokasta olisi myös, jos Helsingissä päätettäisiin kokonaan luopua hiilidioksidipäästöjä tuottavien henkilöautojen käytöstä vuodesta 2035 lähtien. Helsingin kaupunki on teettänyt Aalto-yliopiston taloustieteen tutkimusryhmällä selvityksen siitä, miten päästörajoitusvyöhykkeet ja ilmastopäästöjä tuottavien autojen kielto vaikuttaisivat erilaisiin autonomistajiin. “Autokannan sähköistyminen on kiihtynyt Helsingissä. Vaikka vasta noin kolme prosenttia autoista on sähköautoja, selvityksen perusteella jo nykytahdilla osuus voi nousta yli 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ja vuonna 2035 osuus voi olla 65 prosenttia. Selvityksen mukaan rajoituksilla ja muulla kaupungin vahvalla ohjauksella voitaisiin vauhdittaa käynnissä olevaa kehitystä huomattavasti”, sanoo kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski. Aallon selvityksen perusteella ympäristövyöhykkeet ja päätös siirtymisestä CO2-päästöttömään henkilöautoliikenteeseen vuonna 2035 olisivat ohjauskeinoja, jotka antaisivat asukkaille ja yrityksille riittävästi aikaa sopeutua liikenteen päästöjen vähentämiseen. Muutoksen onnistumisen kannalta olisi tärkeää, että kaupunki edistäisi esimerkiksi latausinfrastruktuurin kehittämistä ja sitoutuisi muutokseen hyvissä ajoin. Tämä rohkaisisi kuluttajia siirtymään sähköautoihin. “Pitkä siirtymäaika antaisi asukkaille ja yrityksille aikaa varautua muutokseen ja mahdollistaisi myös markkinoiden sopeutumisen”, professori Matti Liski Aalto-yliopistosta sanoo. Helsinki kutsuu asukkaat ja yritykset arvioimaan ratkaisujaAalto-yliopiston selvitys on ensimmäinen arvio liikenteen mahdollisten päästövähennystoimenpiteiden vaikutuksista, eikä sen pohjalta voida vielä päätellä, ovatko toimenpiteet kokonaisuudessaan toteutuskelpoisia. Kaupunki jatkaa niiden arviointia muun muassa saavutettavuuden, ympäristön, elinkeinoelämän ja asukasryhmien kannalta keväällä 2024. Virkavalmisteluna syntyvät johtopäätökset valmistuvat ja esitellään poliittisille päättäjille vuoden 2024 aikana. Autojen päästörajoitusten lisäksi tarkastellaan myös muita toimenpiteitä: muun muassa julkisen vesiliikenteen sähköistämistä, kävelyn ja pyöräilyn edistämistä sekä pysäköinnin ja katuverkon kehittämistä. Ruuhkamaksut ja muut vastaavat seudulliset ratkaisut eivät ole aktiivisesti mukana selvityksessä, koska niistä päättäminen ei ole Helsingin omassa päätösvallassa, ja toimia tarvitaan nopeasti. On kuitenkin selvää, että mitä enemmän päästöjä vähennetään seudullisin ja kansallisin keinoin, sitä vähemmän tarvitaan erillisiä Helsingin toimenpiteitä. Kaupunki on avoin myös muille ideoille. Niin asukkaiden kuin elinkeinoelämän näkemyksiä tullaan kartoittamaan. “Kaikki ideat liikenteen päästöjen vähentämiseksi ovat nyt tervetulleita. Fakta on kuitenkin se, että helpot keinot on jo käytetty. Kaupungille on tärkeää, että toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan, että siirtymä on erilaisille helsinkiläisille mahdollisimman reilu”, Ville Lehmuskoski sanoo. |