JR-Hake ja kuljetus Oy: Panostusta metsäenergiaan - suomalaisella sisulla

24.07.2021 12.10

JR_Hake_sisu_6.jpg

JR-Hake ja kuljetus Oy otti helmikuussa käyttöön uuden Jenz HEM 583 Hybrid hakkurin Sisu Polar kuorma-auton alustalla. Uuteen kalustoon on investoitu viime aikoina tasaiseen tahtiin, mikä takaa suuremman volyymin ja toimitusvarmuuden asiakkaille, käyttömukavuuden kuljettajille sekä pienemmän kuormituksen ympäristölle.

(kuva yllä:  JR-Hake ja kuljetus Oy:n uusi Jenz HEM 583 Hybrid / Sisu Polar autohakkuri tuottaa metsähaketta tehokkaasti tienvarressa ja tarvittaessa terminaalissakin.)

Nurmijärvellä kotipaikkaansa pitävä JR-Hake ja kuljetus Oy tekee energiapuun haketusta ja murskausta sekä kuljetusta laajalla kalustolla Uudenmaan alueella - tarvittaessa toki kauempanakin. Tärkeimmät asiakkaat ovat Metsä Group ja L & T Biowatti joiden lisäksi palvellaan myös maataloutta ym. haketuspalvelun tarvitsijoita lähinnä kesäaikaan. Käytössä on kaksi Jenz autohakkuria, kaksi Vermeer murskainta, Crambo esimurskain, kaivukoneita, pyöräkuormaajia ja autokalustoa, joiden rungon muodostaa kaksi hakkeenajossa olevaa Sisu Polar koukkuautoa.

- Parin viime vuoden aikana olemme lisänneet ja uusineet kalustoa melko paljon mihin on tullut tehokkuusetujen lisäksi painetta myös asiakkailta, jotka edellyttävät mm. uusien päästötasojen moottoritekniikkaa. Joillain työmailla on jo vaatimuksena myös uusiutuvien polttoaineiden käyttö, kertoo JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus.

ronimus.jpg

(kuva: - Pyrimme investoimaan tasaiseen tahtiin uuteen kalustoon mikä takaa toiminnan tehokkuuden, toimitusvarmuuden asiakkaille ja pienemmät päästöt. Lisäksi haluamme tarjota kuljettajillemme mahdollisimman hyvän ja turvallisen työskentely ympäristön, sanovat JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus; mukana Janin poika Jooa.)

Metsäenergia-alalla hyvä vauhti päällä

Metsähakkeen ja murskeen tuotannossa on ollut hyvä veto päällä kuluvalla lämmityskaudella kun eteläänkin saatiin kun-non talvi, mikä lisää voimalaitosten tarvetta ja helpottaa logistiikkaa kun tienpohjat eivät petä alta.

- Töitä on ollut hyvin ja metsäenergian käyttö on lisääntynyt voimalaitoksissa alueellamme. Toki jatkuvasti kasvanut tuontihakkeen määrä aiheuttaa paineita koko toimialalla. Kun Suomessa riittää puumateriaalia niin kotimaisen puhtaan energian käyttöä tulisi suosia millä on myös merkittävä työllistävä vaikutus, huomauttaa Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_50.jpg

(kuva: JR-Hake ja kuljetus Oy luottaa myös hakkeen kuljetuksissa Sisuun; käytössä on kaksi Sisu Polar 8x4 koukkuautoa varustettuna VAK-koukkulaitteilla ja -perävaunuilla. Kuvassa uudempi 2020 käyttöön otettu auto.)

Lisää haketustehoa uudella autohakkurilla

Kun haketuskapasiteetin lisääminen tuli ajankohtaiseksi niin hakkurimerkissä päädyttiin Jenziin aiempien hyvien kokemusten perusteella.

- Meille tuli vuonna 2012 uusi Jenz HEM 581 autohakkuri Mercedes-Benzin päälle asennettuna ja se on toiminut kaikin puolin mallikkaasti. Hakkurissa on nyt tunteja yli 8500 ja haketus sujuu edelleen luotettavasti. Kun tuote on tullut tutuksi ja hyväksi todettu niin miksi sitä vaihtamaankaan lähtisi, pohtii Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_36.jpg(kuva: Sisu rakensi alusta-auton tehtaalla valmiiksi hakkuriasennusta varten. Polttoainesäiliöitä tuli kaksi 390 litraista molemmille puolille autoa.)

Kaupat uudesta Jenz HEM 583 Hybrid hakkurista tehtiin maahantuoja Ideachip Machine Oy:n kanssa ja alusta-autoksi valittiin kotimainen tehdasvalmis korkea- runkoinen Sisu Polar 8x4 578 hv hakkuriauto mihin hakkuri asennettiin kääntökehällä pyöriväksi. 

- Uuden hakkurin selkeä etu on sen hybridi-rakenne eli kun hakkurin hydraulisen heittimen ja nosturin tarvitsema voima otetaan auton moottorista niin rummulle saadaan hakkurin oman MTU-moottorin kaikki 530 hevosvoimaa. Se lisää rummun tehoa merkittävästi eikä heittimen teho kyykkää missään tilanteessa. Painavalla hakkuutähteellä heitin saattaa tarvita jopa 200 hevosvoimaa, mikä olisi ilman hybridi-rakennetta pois rummulta ja tuottavuudesta. Sisu Polar valittiin myös hyvien kokemusten perusteella ja siksi kun valmistaja pystyi rakentamaan auton hakkuriasennukseen optimoiduksi suoraan tehtaalla juuri meidän mieltymykset huomioon ottaen. Ja Sisu Polarit ovat toimineet meillä hyvin hakkeen ajossa; vanhempi tuli käyttöön vuonna 2018 ja uudempi viime vuonna. Molemmissa on VAK:in valmistamat koukkulaitteet ja perävaunut, sanoo Jouni Ronimus.

Suosituin malli on nyt entistäkin parempi

Jenz HEM 583 on saksalaisvalmistajan suosituin malli joita toimitetaan asiakkaille yhteensä noin 100 kappaletta vuodessa. 

JR_Hake_sisu_33.jpg(kuva: Kaikki rakenteet ja esimerkiksi työvalojen sijoittelu on mietitty tarkasti juuri haketustyöhön sopiviksi, mikä helpottaa päivittäistä työtä.)

- Rumpuvaihtoehtoja on tarjolla viisi käyttötarpeen mukaan. JR-Hake ja kuljetuksen hakkuriin valittiin 1200 mm leveä ns. perinteinen malli, mikä kestää erittäin hyvin epäpuhtauksia eli jos materiaalin mukana rummulle joutuu vaikka rautaa niin isoa vahinkoa ei yleensä pääse syntymään: rummun rakenne on suljettu ja terät säädetään kahdella pultilla mitkä menevät kasaan ja terät painuu rummun sisään. Hakkurin kita-aukko on 6800 mm korkea ja leveälle syöttöpöydälle materiaalin syöttö on tehokasta, mistä se kulkeutuu rummulle erittäin aggressiivisen syötön avulla. Jenz on kehittänyt myös kulutusosat uudelle tasolle. Heittimen ja haketorven vaihdettavat kulutuslevyt on uudenlaista panssaroitua teräsmateriaalia joiden kestävyys on jopa kymmenkertainen verrattuna perinteisiin Hardox-levyihin, kertoo Ideachip Machine Oy:n Jukka Humalainen.

Sisu teki hakkuriasennuksen helpoksi

Jenz hakkurin ja Kesla 1200T ohjaamonosturin asennus tehtiin Sisu Polarin päälle Ideachip Machinen tuotannossa Mäntyharjulla.

- Asennus oli harvinaisen helppoa kun kuorma-autovalmistaja oli tehnyt auton alusta saakka hakkuriasennuksen ehdoilla. Yleensähän kun uusi auto tulee asennukseen niin sitä ensin pure- taan viikko ennen kuin päästään rakentamaan. Sisu ei tarvinnut purkaa vaan siihen oli tehnyt kiinnityslevyt valmiiksi hakkurille ja nosturille joten meidän tehtäväksi jäi vain niiden pulttaaminen paikoilleen. Myös muu varustelu oli tehty Karjaalla pitkälle valmiiksi; hyvinä esimerkkeinä kaksi 390 litraista polttoainesäiliötä molemmille puolille autoa, valmiit hydrauliikat ja sähkötyöt, asiakkaan tarpeeseen optimoidut työvaloratkaisut sekä nosturiohjaamon lämmityksen otto moottorin jäähdytyksestä, luettelee Humalainen. 

JR_Hake_sisu_47.jpg

(kuva: - Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen eteenpäin Jenz/Sisu autohakkurissa, sanoo kuljettaja Mika Eronen.)

Suurta haketustehoa ja käytön mukavuutta

Uusi Jenz/Sisu autohakkuri on näyttänyt tehokkuutensa heti ensimmäisistä käyttötunneista lähtien.

- Hybridirakenne antaa paukkuja rummulle niin että haketta syntyy suurella volyymilla niin rangasta, kokopuusta, hakkuutähteestä ja paksuista lumppitukeistakin. Ja kun seulapinta-alaa on enemmän kuin vanhemmassa Jenzissämme niin hake virtaa paremmin läpi, kommentoi Jouni Ronimus ensikokemuksia.

JR_Hake_sisu_37.jpg(kuva: Sähköohjatun Kesla 1200T nosturin ohjaamoon on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä.)

JR-Hake ja kuljetuksen kuljettaja Mika Eronen on ehtinyt hakettaa uudella Jenzillä jo hieman enemmän:

- Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen hakkurissa eteenpäin niin kuin koko autopaketissa: työnteko on nyt helppoa, kevyttä ja mukavaa. Tehokkuuden lisäksi ergonomia on kohdillaan sähköohjatun Keslan hytissä mihin on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä. Ja esimerkiksi työvalot on mietitty juuri oikeisiin paikkoihin ja ne voi kytkeä pois päältä toiselta puolelta autoa silloin kun haketetaan tien varrella jolloin valot eivät häikäise ohikulkijoita.     

JR_Hake_sisu_3.jpg

(kuva: Jenz HEM 583 Hybrid hakkuri on asennettu Sisu Polarin päälle kääntökehälle pyöriväksi, mikä helpottaa hakeautojen logistiikkaa ahtaissa metsäpaikoissa.)

18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta

Näytä lisää »