Uusi Mercedes-Benz GLA: lisää luonnetta, lisää tilaa, lisää turvallisuutta

11.12.2019 15.00

glameseeeeee.jpg

Uusi GLA täydentää Mercedes-Benzin kompaktikokoluokan autojen mallistoa ollen sen kahdeksas malliversio. Samalla GLA siirtyy selvästi automerkin menestyksekkääseen SUV-malliperheeseen. Auton luonne vahvistuu selvästi edeltäjämallista: uusi GLA on 1 611 millimetrin korkeudellaan yli kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä korkeampi ja etupääntilaltaan suurempi. Takaistuimilla jalkatila suurenee myös selvästi – siitä huolimatta, että uusi GLA on kokonaispitudeltaan puolitoista senttimetriä lyhyempi (4 410 mm). 

Offroad-perimästä kertovat pysty keula, lyhyet koriylitykset edessä ja takana sekä lokasuojalevikkeistä ikään kuin auton koko alaosan ympäri jatkuvat muoviverhoukset. 4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena Offroad-tekniikkapaketti. Se tuo mukanaan yhden ajo-ohjelman lisää ja alamäkiavustimen, Offroad-animaation medianäyttöön sekä Multibeam LED -ajovalojen yhteydessä erityisen maastovalotoiminnon.

Turvallisuudessa uusi GLA ottaa askelen eteenpäin myös kuljettajaa tukevien ajoavustinjärjestelmien saralla. Ajoavustinpaketin laajennettuja toimintoja ovat esimerkiksi aktiivisen jarrutusavustimen kääntymistoiminto, hälytysajoneuvoille vapaan ajoväylän järjestävä toiminto, poistumisvaroitustoiminto polkupyörän tai auton lähestyessä omaa pysäköityä autoa sekä varoitus, joka annetaan järjestelmän tunnistaessa ihmisiä suojatiellä. GLA voi reagoida, vaikka kuljettaja ei sitä tekisikään. Aktiivinen jarrutusavustin voi monissa tilanteissa estää törmäyksen itsenäisen jarrutuksen avulla tai ainakin vähentää törmäyksen voimakkuutta. Järjestelmä voi jarruttaa autoa itsenäisesti myös havaitessaan edessä paikallaan olevia ajoneuvoja tai tietä ylittäviä jalankulkijoita, kun ajonopeus on alle noin 60 km/h. Tilanteesta riippuen tällä tavoin törmäyksiä voidaan välttää jopa kokonaan nopeuden ollessa alle 50 km/h.

Uudella GLA-autolla on kaikki Mercedes-Benzin nykyisten kompaktiluokan autojen vahvuudet: tehokkaat ja taloudelliset nelisylinteriset moottorit, kuljettajaa monipuolisesti tukevat modernit ajoavustinjärjestelmät, intuitiivinen MBUX-multimediajärjestelmä sekä kattava Energizing Comfort -mukavuusjärjestelmä.

Uuden GLA:n myynti käynnistyy Euroopassa keväällä 2020. Yhdysvaltojen ja Kiinan markkinoille uutuus tulee kesällä 2020. Maailmanlaajuisen myyntiverkoston ansiosta Mercedes-Benz odottaa autosta tulevan koko elinkaaren ajalta laskettuna yksi merkin suosituimmista kompaktiluokan autoista, vain hiukan A-sarjan perässä.

Uudessa GLA:ssa yhdistyvät kahden eniten myydyn autosegmentin, kompaktiautojen ja SUV-autojen, parhaat puolet. SUV-autot ovat merkittävä tukipylväs Mercedes-Benzin tuotevalikoimassa ja niistä on kasvanut myös myyntimäärällä mitattuna Mercedes-Benzin vahvin segmentti. Maailmanlaajuisesti Mercedes-Benzillä on jo yli 6,5 miljoonaa SUV-auton hankkinutta asiakasta.

GLA valmistetaan Rastattissa Saksassa, Hambachissa Ranskassa sekä Kiinan markkinoille Pekingissä Kiinassa.

Itsevarma ja dynaaminen: ulkopuolen design

GLA:n mittasuhteet ovat kaikkinensa voimakkaat, mitä korostavat lyhyet koriylitykset edessä ja takana. Keula muuttuu A-pilarin kohdalla sulavasti kompaktin näköiseksi matkustamo-osaksi. Auton itsevarmaa ilmettä korostavat konepellin kohoumat ja jopa 20 tuumaan yltävät vanteet, jotka on sijoitettu näyttävästi aivan korin ulkopinnan tasalle. GLA:n ilmanvastusarvo cwalkaa lukemasta 0,28, joka on SUV-autolle esimerkillinen arvo.

Selkeä muotoilu, pelkistetyt linjat ja korostetut pinnat ilmentävät auton modernia otetta. GLA:n muotoilulle ominaista on korin voimakas hartialinja ja sivulasien coupémainen linja. Kylkien vahva muotoilu näyttää dynaamisen aistikkaalta ja tarjoaa katsojalle valon ja varojen mielenkiintoisen yhteispelin.

Voimakas hartialinja hallitsee auton kylkiä ja näkymää autoa takaa katsottaessa. Ovet ulottuvat kynnyspalkkien päälle. Tämä lisää autoon menon mukavuutta, pitää oviaukot ja housunpuntit puhtaampina sekä parantaa lisäksi törmäyssuojaa sivutörmäystilanteessa. Lokasuojalevikkeistä ikään kuin auton koko alaosan ympäri jatkuvat muoviverhoukset suojaavat ja korostavat optisesti auton mittasuhteita ja offroad-luonnetta yhdessä optisen pohjapanssarin kanssa, joka löytyy sekä keulasta että takaosasta.  

Takavalot ovat kaksiosaiset, ja heijastimet on sijoitettu takapuskuriin alas. Näin tavaratilan aukosta on saatu leveämpi, joten sen kuormaaminen onnistuu helpommin.  

Moderni ja laadukas: sisätila

Kojelauta muodostuu yhdestä peruskokonaisuudesta, joka on jaettu optisesti kuljettajan ja etumatkustajan alueisiin. Kuljettajan puolella on vapaana seisova näyttöyksikkö, joka on saatavana kolmena eri versiona: näyttöyksikkö, jossa on kaksi 7 tuuman näyttöä, tai näyttöyksikkö, jossa on yksi 7 tuuman ja yksi 10,25 tuuman näyttö sekä Widescreen Cockpit -versio, jossa on kaksi 10,25-tuumaista näyttöä. Etumatkustajan puolella on kojelaudan alueet jakava somisteosa.

Autossa on vakiovarusteena intuitiivisesti käytettävä MBUX-multimediajärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience). MBUX on koostettavissa myös yksilöllisesti erilaisten vaihtoehtojen avulla. Tehokas tietokone, huippuluokan näytöt ja grafiikat, yksilöitävä esitystapa, täysväri-Head-up-näyttö, lisätty todellisuus navigointijärjestelmään, oppiva ohjelmisto ja sanoilla "Hey Mercedes" aktivoituva puheohjaus ovat järjestelmän tärkeimmät kohokohdat.

Etuistuimilla istutaan korkeammalla ja selkä suoremmassa kuin edeltäjämallissa, mikä on tyypillinen istuma-asento SUV-autoissa. Niinpä kuljettaja ja etumatkustaja istuvat 140 mm korkeammalla kuin A-sarjan autossa ja 50 mm korkeammalla kuin B-sarjan autossa. Edeltäjään verrattuna näkyvyys autosta on parantunut joka puolelle – etenkin kattopilareiden poikkileikkausten optimoinnin ansiosta. Kattopilarit peittävät näkyvyyttä aiempaa vähemmän.

Hyötyarvo oli yleisesti ottaen kehityksen suuri painopiste. Takaistuimia voi siirtää 14 senttimetriä pituussuunnassa, ja takaistuimen selkänojat saa säädettyä pystympään asentoon, jotta esimerkiksi suurikokoiset kuljetuslaatikot mahtuvat paremmin kyytiin. Vaikka tavarakuljetustarve olisi suurikin, takana voi silti matkustaa yksi tai kaksi henkilöä, koska tämän siirrettävän selkänojaversion yhteydessä selkänojat ovat käännettävissä eteen suhteessa 40:60. Vakiovarusteena takaistuimen selkänojat ovat käännettävissä eteen suhteessa 40:20:40.

Tavaratilan monikäyttöisyyden maksimoi vakiovarusteinen, korkeussäätöinen tavaratilan lattia. Kun esimerkiksi takaistuimen selkänojien eteen kääntämisen jälkeen tavaratilan lattia nostetaan ylempään asentoonsa, syntyy lähes täysin tasainen tavaratila etuistuimien selkänojiin saakka. Jos on tarpeen kuljettaa erittäin kookkaita tavaroita, tavaratilan lattian voi laskea alempaan asentoon, takaistuimien takana olevan poikkipalkin voi irrottaa ja lisävarusteena pituussuunnassa säädettävät takaistuimet voi siirtää etummaiseen asentoonsa.

Lisää pitoa tarvittaessa: 4Matic-neliveto 

GLA:han saa varusteena jatkuvan 4Matic-nelivedon, joka jakaa voiman akseleille täysin mukautuvasti. 4Maticin komponentteja ovat automatisoituun kaksoiskytkinvaihteistoon integroitu ulosotto taka-akselille sekä takavetopyörästö, johon on integroitu lamellikytkin. Se koostuu kuudesta lamellista (12 kitkapintaa), joissa on hiilikuitupinnoite ja joka voi välittää peräti 1 000 Newtonmetrin voiman. Pinnoitteiden kulumisen vaikutus kompensoituu automaattisesti.  

Lamellikytkin toimii sähkömekaanisesti edeltäjästään poiketen, jossa kytkin aktivoitiin hydraulisesti. Sähkömoottori kohdistaa lamellipakettiin kaksiportaisen otsahammaspyörän ja kuularampin kautta akselinsuuntaisen voiman, jolla lamellit avataan tai suljetaan. Kompaktin yksikön tärkeä osa on myös taka-akselin tasauspyörästö, joka tasaa takapyörien erilaiset liikematkat/kierrosluvut. Tällaisen säädön etuja ovat etenkin kierrosluvusta riippumaton aktivointi koko säätöalueella, kytkimen esiohjaus jo auton seistessä paikallaan sekä kuularamppi-konseptin aikaansaama suurempi hyötysuhde. Mukana pyörivä hydraulipumppu ei aiheuta lisähäviöitä, ja nelivetoyksikkö on suoraan diagnostisoitavissa.

Kuljettaja voi vaikuttaa urheilullisen 4Matic-nelivedon toimintaluonteeseen Dynamic Select -katkaisimella. Nelivedon ohjaukseen on käytettävissä kolme erilaista säätökäyrästöä. Kaikissa tiloissa järjestelmä reagoi kuhunkin ajotilanteeseen kuitenkin joustavasti. Normaalin ajon perustana on ajo-ohjelma Eco/Comfort, jossa voima jakautuu suhteessa 80:20 etupyörille ja takapyörille. Sport-ajo-ohjelmassa voima jakautuu suhteessa 70:30. Offroad-tilassa puolestaan nelivetokytkin toimii pitkittäislukkona, ja voima jaetaan tasan 50:50 etu- ja takapyörille. Säätöön on käytettävissä lukuisilta tunnistimilta saatavia tietoja senhetkisestä ajotilanteesta esimerkiksi seuraavien tekijöiden perusteella: 

  •  Ajo-ohjelman mukaan käytössä on erilaisia kytkeytymis- ja poiskytkeytymisraja-arvoja 
  •  Kuljettajan käskyt (kaasupoljin, jarrupoljin, ohjaus) 
  •  Renkaiden ja tienpinnan välinen kitka
  •  Ylämäki/alamäki 
  •  Kaarre/suoraanajo 
  •  Ajonopeus 
  •  Perävaunukäyttö 

Hyödyllinen helpossa maastossa: Offroad-tekniikkapaketti 

4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena Offroad-tekniikkapaketti. Seuraavassa osat yksityiskohtaisesti: 

  •  Multibeam LED -ajovalojen yhteydessä näissä malleissa on erityiset Offroad-valot. Niiden ansiosta esteet on helpompi tunnistaa pimeällä myös hankalakulkuisessa maastossa. Offroad-valot tarkoittavat sitä, että nopeuteen 50 km/h saakka Multibeam LED -ajoneuvojen kääntymisvalot syttyvät palamaan jatkuvasti auton molemmille puolille. Tällöin välittömästi auton edessä oleva alue valaistaan erityisen leveältä alueelta. 
  •  Offroad-tekniikkapaketti sisältää lisäksi yhden ajo-ohjelman lisää. Se sovittaa paitsi 4Matic-nelivedon toimintaluonteen myös moottorin tehon ja ABS-jarrujen säädön helppoon maastoon, jolloin autolla voi ajaa mukavasti myös pinnoitettujen teiden ulkopuolella. Ajo-ohjelma aktivoidaan Dynamic Select -katkaisimella. 
  •  Medianäyttöön voi hakea animaation senhetkisestä ajotilanteesta. Realistinen esitys nousuasteesta, kallistuskulmasta ja teknisistä asetuksista auttaa arvioimaan hankalan ajotilanteen oikein. 
  •  Alamäkiavustin Downhill-Speed-Regulation (DSR) pitää ajonopeuden haluttaessa automaattisesti samana ja riittävän hitaana, ennalta valitun asetuksen mukaan, välillä 2 ja 18 km/h. Tämä nopeus näytetään mittaristonäytössä ja lisävarusteisessa Head-up-näytössä. Kohdennetuin jarrutuksin avustin auttaa pitämään auton hallinnassa jyrkissä alamäissä. 

Voimakkaat ja samalla taloudelliset moottorit 

Uuteen GLA:han on tarjolla nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, jotka uudistettiin täysin uusien kompaktiluokan mallisarjojen lanseerauksen myötä. Edeltävän sukupolven moottoreihin verrattuna uusien moottoreiden ominaistehoja on kasvatettu selvästi, niiden tehotaloudellisuus on parempi ja päästöt alhaisemmat. Paikallisesti päästötön, kolmannen sukupolven lataushybridimalli on jo suunnitteilla. 

Bensiinimoottorimallisto alkaa moottoriversiosta M 282, jonka iskutilavuus on 1,33 litraa mallissa GLA 200. Tehoa on tarjolla 120 kW (163 hv). Energiatehokas osakuormitustoiminto on toteutettu tässä moottorissa toisen ja kolmannen sylinterin lepuutuksella. Muita bensiinimoottoreita lanseerausvaiheessa ovat 140 kW (190 hv) tehoinen GLA 220 ja GLA 250, 165 kW (224 hv).

Malliston huipulta löytyy Mercedes‑AMG GLA 35 4Matic, jonka teho on 225 kW (306 hv). Mallin 2-litrainen turbomoottori reagoi herkästi kaasupolkimeen ja sen vääntö on vahva (suurin vääntö 400 Nm kierrosluvulta 3 000/min alkaen). Moottori on erityisen kierrosherkkä ja sen äänet vetoavat tunteisiin. Sylinteriryhmä on valmistettu suurlujasta ja kevyestä alumiinipainevalusta, mikä pienentää auton painoa ajodynamiikan kannalta ratkaisevasta kohdasta. Moottorissa on toteutettu kaksivaiheinen ahtaminen Twin Scroll -pakokaasuahtimella. Tämä tekniikka yhdistää optimaalisen reagointiherkkyyden jo pienillä kierrosluvuilla tehon suureen lisääntymiseen suuremmilla kierrosluvuilla.  

Nelisylinterisen moottorin teknistä erinomaisuutta korostavat myös useat taloudellisuutta parantavat toimenpiteet ja ratkaisut. Teknisiä ratkaisuja ovat esimerkiksi säätyvä venttiilienohjaus Camtronic, jäähdytysnesteen ja öljyn nerokas lämpötilanhallinta, polttoaineen erittäin tarkasti ruiskuttavat pietsoinjektorit sekä monikipinäsytytys. Moottorin valmistuksessa käytettävä patentoitu sylintereiden Conicshape®-hoonausmenetelmä pienentää moottorin sisäistä kitkaa ja parantaa siten moottorin taloudellisuutta.

18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta

Näytä lisää »