SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa

09.09.2020 10.00

SKAL.jpg

SKAL Kuljetusbarometri 3/2020:Palvelualojen ja teollisuuden kysynnän hiipuminen painaa kuljetusalan näkymiä alaspäin. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL esittää ammattibiodieseliä ja tiestön parantamista tuomaan kilpailukykyä Suomelle kestävällä tavalla. Tienparannustöillä voitaisiin estää myös raskaan liikenteen tieltä suistumisia ja parantaa liikenneturvallisuutta. Kesän tietyöt saavat kuljetusyrittäjiltä kiitosta.

SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste sukelsi pohjalukemiin. Jopa 38 prosenttia kuljetusyrityksistä ennustaa kuljetusmäärien laskevan loppuvuonna, ja liikevaihdon laskua ennustaa 40 prosenttia. Viisarit ovat pakkasen puolella myös alueellisessa tarkastelussa.

Selityksenä on koronatilanne, jonka vaikutukset ovat iskemässä teollisuuteen viiveellä. Vaikka Suomen bruttokansantuote on laskenut vähemmän kuin EU-maissa keskimäärin (-6,4 % vrt. -14,1 % ref: Tilastokeskus), palvelutoimialat ja vienti ovat vaikeuksissa. Teollisuusyritysten uusien tilausten ja rakennuslupien määrät ovat laskussa. Kuljetusyrityksissä ennakoidaan vaikeaa syksyä.

Päättynyt kesä kohteli suopeammin ympäristöalan kuljetusyrityksiä, joista yli puolet (52 %) oli kasvattanut sekä kuljetusmääriään että liikevaihtoaan. Kysyntään vaikuttivat lisääntynyt toimeliaisuus mökkikunnissa ja kierrätyksen kasvu. Kesän kotimainen kulutus ei laajemmin näkynyt elintarvikekuljetuksissa ja kappaletavarakuljetuksissa, joita ajetaan paljon kaupan tarpeisiin.

Teollisuuden tilanne huolestuttaa - nyt vaaditaan kilpailukykyä parantavia toimia!

Kuljetusala otti Kaipolan uutiset raskaasti. Metsäalan kuljetukset ovat jo pitkään kärsineet puutavaran ylitarjonnasta Euroopassa. Yhden tuotantolaitoksen sulkemisella on laajat kerrannaisvaikutukset alihankinta-, jatkojalostus- ja jakeluketjun kuljetuksiin.  Suomen viennin kilpailukyky tarvitsee nyt kaiken mahdollisen tuen. UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesosen lausuma korkeista polttoainekustannuksista Kaipola-päätöksen taustalla on saanut liikkeelle vastaväitteiden vyöryn, vaikka kyseessä on tosiasia. Kymmenessä vuodessa dieselin veronkorotuksilla on lisätty Suomen logistiikkakustannuksia lähes 200 miljoonalla eurolla vuodessa, joista 50 miljoonaa euroa on kohdistunut metsäteollisuuden kuljetuksiin.

SKAL vetoaa hallitukseen, että se käynnistää hallitusohjelmassa olevan, ammattibiodieseliin liittyvän selvitystyön välittömästi. Ammattidieselin avulla kuljetusyritykset saavat palautusta polttoaineverosta, kuten muun muassa Ranskassa tehdään. Näin kuljetuskustannukset alenevat. Ammattibiodiesel mahdollistaa myös kulutuksen siirtymisen uusiutuviin, vähäpäästöisiin polttoainelaatuihin. Toinen SKAL:n suosittelema elvytysmekanismi on tiestön parantaminen, sillä se luo työtä sekä alentaa kuljetuskustannuksia ja päästöjä.

– Koronatilanne ei saa estää järkevien ja toimivien veromallien selvittämistä ja käyttöönottoa. Ammattibiodiesel ja tiestön parantaminen luovat yhdessä kilpailukykyä kestävällä tavalla, tiivistää toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Joka kymmenes liikenneonnettomuus johtaa pitkään tai pysyvään työkyvyttömyyteen, työtapaturmia eniten ajoneuvoon liittyvistä tehtävissä

Lastin käsittely on riskialttein vaihe kuljetustehtävässä. Pohjola Vakuutuksen kanssa yhteistyössä laadittu ajankohtaisosio paljastaa, että lähes joka neljäs (23 %) työtapaturma sattuu kuorman purun tai lastauksen yhteydessä. Työtapaturmia sattuu myös ajoneuvoon noustessa tai sieltä laskeutuessa. Joka kymmenes kuljettaja on satuttanut itsensä kavutessaan ohjaamoon tai sieltä pois.

– Oikeilla ja turvallisilla työtavoilla sekä lastaus- ja purkupaikkojen siisteydellä ja kunnossapidolla on suuri merkitys työtapaturmien ennaltaehkäisemisessä, toteaa Sami Raappana Pohjola Vakuutuksen ammattiliikenteen palveluista.

Useampaa kuin joka viidettä (22 %) kuljetusyritystä on kohdannut liikenneonnettomuus viimeisten kahden vuoden aikana. Enemmistö onnettomuuksista (54 %) on johtanut ajoneuvon vähäisiin ja vajaa kolmannes (30 %) merkittäviin vauriokorjauksiin. Joka kymmenennestä liikenneonnettomuudesta on seurauksena kuljettajan pitkä tai pysyvä työkyvyttömyys.

Tienpinnan liukkaus merkittävin yksittäinen suistumisonnettomuuden syy

Kuorma-autojen tieltä suistumiset aiheuttavat pahimmillaan vakavia henkilövahinkoja. Lisäksi ne aiheuttavat vuosittain merkittävät aineelliset vahingot kuljetusyrityksille. Kysyimme kuljetusyrittäjiltä suistumisonnettomuuksiin liittyvistä olosuhteista ja taustatekijöistä. Joka kuudennessa vastaajayrityksessä oli sattunut suistumisonnettomuus kahden vuoden sisällä. Noin puolet tapauksista (49 %) on vastaajien mukaan johtunut tienpinnan liukkaudesta. Toiseksi yleisimpänä (37 %) tekijänä pidettiin tien huonoa kuntoa. Liukkaus oli merkittävin lisätekijä (62 % mainitsi) myös silloin, kun vastaaja ilmoitti huonokuntoisen tien suistumisen syyksi.

Joka neljäs (24 %) vastanneista pitää kuljettajan ajovirhettä yhtenä suistumisonnettomuuden taustatekijöistä. Lähes puolessa (47 %) ajovirhetapauksista tienpinnan liukkaus nähtiin yhtenä taustatekijänä. Kuljettajan huomion herpaantuminen nähtiin suistumisen syynä lähes joka viidennessä (18 %) onnettomuudessa. Näistäkin joka kolmas yhdisti suistumiseen myös liukkauden. Pohjola Vakuutus osallistui myös näiden kysymysten laadintaan.

Kuljetusyrittäjät arvostavat tienparannustöitä ja lisääntyvää turvallisuutta

Lisärahoituspaketti väylien parannukseen tuli kreivin aikaan viime keväänä. Öljyn alhaisen maailmanmarkkinahinnan ansiosta asfaltointi on nyt halvempaa kuin vuosiin. Kuluvana vuonna teitä päällystetään yli 4 000 kilometriä. Määrä on huomattava, sillä viime vuonna maanteitä päällystettiin vain 2 000 kilometriä vuodessa. Kysyimme kuljetusyrittäjien kokemuksia tienparannustöistä omilla alueillaan sekä näkemyksiä töiden vaikuttavuudesta. Tulokset ilahduttavat. Kuljetusyrityksissä päällystyshankkeiden tärkeimpinä vaikutuksina pidetään liikenneturvallisuuden paranemista (97 %), kalustovaurioiden vähenemistä (97 %) ja polttoaineen kulutuksen alenemista (96 %). Myös kuljettajan työn kuormittavuuden väheneminen koetaan tärkeänä (94 %).

Väyläviraston mukaan korjausvelan kasvun pysäyttämiseen tarvittaisiin 3 500−4 000 kilometriä uutta päällystettä vuodessa. Koska korjausvelkaa on vähennettävä, asfaltointimääriä on välttämätöntä kasvattaa. Päällystäminen vaatii lisärahoitusta, sillä muuten kuljetusten kannalta tärkeää alempiasteista tiestöä palautetaan sorateiksi. SKAL Kuljetusbarometrin perusteella Väylä ja ELY-keskukset saavat kiitosta tietöiden hyvästä toteutuksesta. Kaksi kolmesta (67 %) on sitä mieltä, että työmaiden liikennejärjestelyt on toteutettu pääsääntöisesti hyvin.

SKAL Kuljetusbarometri 3/2020 9.9.2020

SKAL ry:n kolmanteen Kuljetusbarometrikyselyyn vastasi yhteensä 532 jäsenyrittäjää. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely toteutettiin noin 4 200 jäsenyrittäjälle 21.8.2020–31.8.2020.

SKAL:n kuljetusbarometri toteutetaan kolme kertaa vuodessa, neljän kuukauden välein. Sähköinen kysely lähetetään noin 4 200 jäsenyrittäjälle. Barometrikyselyllä selvitetään kuljetusyritysten taloudellista tilannetta ja lähitulevaisuuden näkymiä.

Kuljetusbarometrin suhdannetarkastelu perustuu saldolukuun, joka saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus.

Lue lisää kuljetusbarometristä 

22.09.2020 9.33Autokorjaamo 2020 -messut siirtyy ensi vuoden marraskuulle
22.09.2020 8.42Käytetyt paristot jalostamalla lannoitteeksi
21.09.2020 13.45Millaiset ovat Suomen metsäsektorin näkymät? - Kutsu julkistuswebinaariin 2.10.2020
21.09.2020 13.22Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä
21.09.2020 10.23Vanhat Suomen kartat kaikkien saataville
18.09.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13.11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9.03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5.55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12.13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10.36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10.10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9.55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9.45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9.02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja
16.09.2020 15.06Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023
16.09.2020 14.45PONSSE Opti 8 - markkinoiden modernein tietokone metsäkoneisiin
16.09.2020 13.21K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi MAN täyssähkökuorma-autoa
16.09.2020 9.00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
16.09.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät lievässä laskussa
16.09.2020 8.41Suosikkimaasturi uudistui
15.09.2020 14.00Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa
15.09.2020 10.00Metsä Fibre käynnistää harmaan talouden torjuntaohjelman
15.09.2020Autolla ulkomaille? - liikennevakuutuksesta kertovan vihreän kortin saa pian myös sähköisessä muodossa
14.09.2020 15.23Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta
14.09.2020 15.01Valtakunnallisesta liikennejärjestelmä suunnitelmasta keskustellaan 16. syyskuuta
14.09.2020 11.34Tuore väitöstutkimus tuo tarkempaa tietoa liikenteen hiukkaspäästöistä
14.09.2020 11.22Hae Metsä Groupin oppisopimuskoulutukseen
14.09.2020 9.22Kemera-varoja oli käytetty elokuun lopussa reilusti viime vuotta enemmän
14.09.2020 9.00Kaupan liikevaihto kääntyi kasvuun heinäkuussa
13.09.2020 15.33Närhi Oy: Jatkuvaa toimintojen kehitystä asiakaspalvelun parantamiseksi
11.09.2020 23.22KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.09.2020 9.22Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen
11.09.2020 8.00Teppo Hujala metsäbiotalouden ennakoinnin professoriksi
10.09.2020 17.23Pohjoismaiset metsäasiantuntijat tyytyväisiä työnantajan koronatoimiin
10.09.2020 8.00Polttoaineista vain metsähakkeen hinta nousi toisella neljänneksellä
10.09.2020 8.00Continental Extreme E-sarjan sponsoriksi
09.09.2020 10.24Puutuoteteollisuus: vihreän elvytyksen varoja tulee ohjata puurakentamiseen
09.09.2020 10.00SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa
09.09.2020 10.00Puun kantohinnat pysyneet vakaina
09.09.2020 9.59Yksityiset ostavat entistä vähemmän metsätiloja
09.09.2020 9.23Metsäteollisuus: Energiaverotuksen kiristäminen uhkaisi metsäteollisuuden kustannuskilpailukykyä
08.09.2020 15.31Peugeot: uuden 308:n hinnat alkavat noin 22 000 eurosta
08.09.2020 15.23Uusi kolmannen sukupolven Ford SYNC-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää koneoppimista
08.09.2020 13.23Digitaalinen jäljitettävyys mahdollistaa kumin tuotanto- ja toimitusketjun yksityiskohtaisen analysoinnin
08.09.2020 11.10MAN Syyskiertue jatkuu: tänään Iisalmi, huomenna Kajaani ja torstaina Oulu
08.09.2020 10.21Työkalu-uutta Bahcolta
08.09.2020 10.00Klaukkalan ohikulkutien liikenteelleotto mahdollinen jo tämän vuoden lopulla
08.09.2020 9.22Yksityismetsien hakkuuaikomukset laskivat alkuvuoden aikana
07.09.2020 17.34Ponssen vuoden jälleenmyyjäksi Timber Forest Brasiliasta
07.09.2020 16.51Professori Jouni Juntunen lähtee isolla puolella liikkeelle
07.09.2020 13.00DAF Trucks on ottanut sähköisessä voimansiirrossa uuden edistysaskeleen pidentämällä DAF CF Electricin toimintamatkaa kaksinkertaiseksi, eli yli 200 kilometriin.
07.09.2020 12.35Dacia julkistaa kolmannen mallisukupolven uutuuksia
07.09.2020 9.52Stora Enso investoi ristiinliimatun puun (CLT) tuotantoon Tsekin tasavallassa
07.09.2020 9.45Jyväskylän ammattikorkeakoulun Biotalouskampuspäivä verkossa lauantaina 12.9.2020
07.09.2020 9.23BMW myöntyi uusiutuviin
04.09.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 4.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa jättikoosteen FinnMetko 2020 näyttelystä
04.09.2020 13.00Bioenergia ry: Työryhmän ehdotus vaarantaa energiaturvallisuuden
04.09.2020 12.11Veho Vehkalan Hyötyajoneuvokeskuksen peruskivi muurattiin tänään
03.09.2020 18.45Komatsu Forest tuo markkinoille uuden harvennusten kuormatraktoriohjelman - Esittelykiertue aloitetaan Rovaniemeltä 16.10.
02.09.2020 12.00Metsäalan eurooppalainen verkosto hakee digitaalisia keinoja saada puu liikkeelle - Lapin AMK johtaa pohjoista osaamiskeskittymää
02.09.2020 10.21Uudistunut Hyundai i30 sai hinnat
02.09.2020 9.45Bridgestone toimittaa renkaat Volta Trucksin sähkökuorma-autoihin
01.09.2020 16.08Audin tehomaasturit SQ7 ja Audi SQ8 saavat konehuoneisiinsa uuet V8 bensa-turbot
01.09.2020 13.52Peugeot 3008 on kasvanut entistä varustellummaksi
01.09.2020 12.12Nimitykset: Antti Heinonen Volvo Trucksin tuotepäälliköksi
01.09.2020 12.10Oamkissa ennätysmäärä aloituspaikkoja syksyn yhteishaussa
01.09.2020 11.55Iveco - Kuorma-autokaupan kasvaja
01.09.2020 10.01Nokian Tyres Intuitu -älyrenkaat nyt saatavilla Suomessa
01.09.2020 8.56VTT: Digityökaluilla metsien puustosta entistä tarkempaa tietoa
01.09.2020 8.35Kuljetusliike O Malinen Oy uuteen omistukseen
31.08.2020 16.25Tuoteuutta: Treston Tower yhdistetty säilytys- ja työpiste
31.08.2020 11.10LaoBan - uusi laakeritoimittaja yli 30 vuoden kokemuksella
31.08.2020 9.11Logsetin jälleenmyyjä vaihtuu Brasilian Santa Catarinassa
31.08.2020 8.22Uusi Mercedes-Benz S-sarja julkistetaan keskiviikkona 2.9.2020 - katso suora lähetys
30.08.2020 15.05Järkevä ja edullinen ratkaisu metsäkoneiden tietokoneen päivitykseen
29.08.2020 11.00Helsinkiin "torviprotesti" veronkorotuksia vastaan keskiviikona 2.9.
28.08.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 28.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
28.08.2020 19.23AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 3.180 4x2 - Hyvä on nyt vieläkin parempi
28.08.2020 10.14Veho investoi Oulussa
27.08.2020 14.35Traktorirengas-uutta Firestonelta
27.08.2020 14.32Cat S42 -ammattilaispuhelimen puheajaksi luvataan yhdellä latauksella jopa 32 tuntia
27.08.2020 13.45Messukeskuksessa katsellaan jo tulevaisuuteen - Vene 21 Båt -messut 12.-21.2.2021 Helsingissä
27.08.2020 11.11Volvo FH I-Save - polttoainesäästöjä jopa 10 prosenttia
27.08.2020 10.46Tukes kehottaa tarkkaavaisuuteen aurinkosähköjärjestelmän hankinnassa
27.08.2020 10.40Bentley Continental GT Convertible - soljuvan tyylikäs
27.08.2020 10.22Heikki Ahola MAN Truck&Bus Finlandin kuorma-automyyjäksi
27.08.2020 9.04Suomalaiset aktiivisia kunnostusojittajia ja metsäteiden rakentajia
27.08.2020 8.45Uusiutuvat energiamuodot korvaavat kivihiilen käyttöä - Kivihiilen kulutus väheni 34 prosenttia tammi-kesäkuussa
26.08.2020 11.10Vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi heinäkuussa yli viidellä prosentilla vuodentakaisesta
26.08.2020 11.00Pohjoinen Teollisuus -tapahtuma siirtyy kesäkuulle 2021
26.08.2020 9.20Stora Enso käynnistää biopohjaisen pakkausvaahdon valmistushankkeen
25.08.2020 16.40Continental ohjausakselin rengas-uutuus erittäin vaativiin talviolosuhteisiin
25.08.2020 16.00Vehon hyötyajoneuvoverkostossa muutoksia
25.08.2020 15.56Vekka Groupin biokaasulla kulkevat Scania linja-autot vähentävät hämeenlinnan joukkoliikenteen vuosittaisia päästöjä lähes 500 tonnilla
25.08.2020 10.11Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK: Markka poikimaan biokaasuun
25.08.2020 9.00Vekka Groupin biokaasulla kulkevat linja-autot liikenteeseen Hämeenlinnassa - Vähentävät joukkoliikenteen päästöjä lähes 500 tonnia / v
24.08.2020 14.35Sisu Polar Timber & Loglift 118S - Luotettava parivaljakko energiapuun kustannustehokkaaseen kuljetukseen
24.08.2020 11.12Kronos tuo markkinoille uusia metsäkuormaimia
24.08.2020 10.36Tukes myönti luvat akkukemikaalien valmistukselle Harjavallassa

Näytä lisää »