Volvo Group ja Daimler Truck AG allekirjoittivat sitovan sopimuksen uudesta polttokennojen yhteisyrityksestä02.11.2020 12.15
Volvo-konsernilla ja Daimler Truck AG:llä on nyt allekirjoitettu sitova sopimus yhteisyrityksestä raskaiden kuorma-autojen polttokennojärjestelmien kehittämiseksi, tuottamiseksi ja kaupallistamiseksi. Molempien kumppaneiden tavoitteena on tehdä uudesta yrityksestä johtava globaali polttokennojen valmistaja ja auttaa näin maailmaa ottamaan merkittävä askel kohti ilmastoneutraalia ja kestävää liikennettä vuoteen 2050 mennessä. Volvo-konserni hankkii 50 prosenttia kumppanuusosuuksista Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG:stä noin 600 miljoonan euron käteisostolla. Kaupan odotetaan saavan valvovien viranomaisten hyväksynnän vuoden 2021 alkupuoliskolla. Yhteisyritys hyödyntää Daimlerin polttokennojen vuosikymmeniä kestäneen kehitystyön asiantuntemusta ja laajaa kokemusta. Kuorma-autojen lisäksi polttokennojärjestelmälle on olemassa myös muita käyttöalueita. Yhteisyritys kehittää järjestelmän, jossa on useita voimavaiheita, mukaan lukien kaksinkertainen järjestelmä 300 kW:n jatkuvalla teholla raskaisiin kaukokuljetusajoneuvoihin. Raskaiden kuorma-autojen vaativiin olosuhteisiin perustuen yhteisyrityksen tuotteet soveltuvat ihanteellisesti myös muihin käyttötarkoituksiin, kuten kiinteään sähköntuotantoon. Vuonna 2020 Rolls-Royce plc ja Daimler Truck AG allekirjoittivat sopimuksen yhteistyöstä kiinteiden polttokennogeneraattoreiden suhteen kriittisten laitteiden, kuten datakeskusten, CO2-neutraalissa hätätehonsyötössä. Tavoitteena on tarjota päästöttömiä vaihtoehtoja dieselmoottoreille, joita käytetään tällä hetkellä generaattoreissa hätäkäyttöön. Lopullisen yhteistyösopimuksen odotetaan allekirjoittavan vuoden loppuun mennessä. Volvo-konserni ja Daimler Truck AG omistavat yhtäläiset edut yhteisyrityksessä, mutta ovat edelleen kilpailijoita kaikilla muilla aloilla, kuten ajoneuvotekniikassa ja polttokennojen integroinnissa kuorma-autoihin. Molempien yritysten tavoitteena on aloittaa polttokennoisten kuorma-autojen asiakastesteillä noin kolmessa vuodessa ja olla sarjatuotannossa tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla. |