ELY-Keskus: Erilaiset talvet edellyttävät erilaisia tienhoitotoimia

05.11.2020 11.44

Sääolosuhteet ovat muuttuneet merkittävästi aiemmista vuosikymmenistä ja muutokset näkyvät varsinkin rannikkoseudulla. Talviset kelit alkavat myöhemmin ja kestävät lyhemmän aikaa. Talvet ovat keskenään hyvin erilaisia. Erilaiset talvet edellyttävät erilaisia tienhoitotoimia.

Viime talvi oli erityisen leuto ja sateinen, minkä vuoksi jouduttiin poikkeuksellisen paljon suolaamaan pääteitä ja hoitamaan sorateiden pintakelirikkoa, kun taas aurauskalustoa ei juuri tarvittu. Millaiseksi tämä talvi osoittautuu? Sitä emme vielä tiedä, mutta hoitourakoitsijat ovat valmiudessa ja kohdentavat hoitotoimenpiteitä keliolosuhteiden mukaisesti. Laatuvaatimukset määrittävät, kuinka nopeasti ja missä kunnossa teiden on oltava. Vaikka kelit eivät vielä näytä kovin talvisilta, liukkautta on jo torjuttu yöpakkasten vuoksi.

Laatuvaatimukset määrittävät, kuinka nopeasti ja missä kunnossa teiden on oltava

Talvihoidon laatuvaatimukset ovat erilaisia eri hoitoluokan teillä, mutta saman hoitoluokan teitä hoidetaan yhdenmukaisesti koko maassa. Tiet on jaettu mm. liikennemäärien ja liikenteellisen merkityksen mukaan talvihoitoluokkiin. Vilkkaimmat tiet kuuluvat korkeimpiin hoitoluokkiin (Ise ja Is) ja vähäliikenteiset tiet lähes poikkeuksetta alimpiin hoitoluokkiin (II ja III). Alimmissa hoitoluokissa ovat yleensä tiet, joiden liikennemäärä on alle 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Korkeimmissa hoitoluokissa puolestaan ovat tiet, joiden liikennemäärä on vähintään 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on n. 8 000 km maanteitä. Niistä hieman yli 60 % on alimmissa hoitoluokissa ja reilut 20 % ylimmissä hoitoluokissa. Liikennesuoritteesta kuitenkin suurin osa (koko maan osalta n. 70 %) ajetaan korkeimpien hoitoluokkien teillä. Vastaavasti alimpien hoitoluokkien teillä ajetaan vain pieni osa kokonaisliikennesuoritteesta (koko maan osalta n. 10 %).

Liukkaudentorjunta

Liukkautta torjutaan yleensä suolaamalla, hiekoittamalla tai lumi- ja jääpintaa karhentamalla. Vilkasliikenteisillä teillä liukkauden torjunta tehdään suolaamalla ja vähäliikenteisillä teillä hiekoittamalla tai tien pintaa karhentamalla. Keskivilkkailla teillä liukkaudentorjunnassa voidaan käyttää keliolosuhteista riippuen joko suolaa tai hiekkaa. Suolattavilla tieosuuksilla teiden auraus ja liukkaudentorjunta voidaan tehdä samanaikaisesti. Muualla aurataan ensin lumet ja liukkauden torjunta tehdään sen jälkeen.

Toimenpiteet liukkauden torjumiseksi vilkasliikenteisillä teillä sekä niiden varsilla olevilla kevyen liikenteen väylillä on yleensä käynnistettävä parissa tunnissa. Keskivilkkailla alempaan hoitoluokkaan kuuluvilla teillä vastaava tavoite on neljä tuntia, mutta vähäliikenteisillä teillä hiekoitusta voi joutua odottamaan jopa 7 tuntia.

Urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, joiden avulla talvihoidon toimenpiteitä pyritään ajoittamaan oikein. Liukkautta torjutaan ennakkosuolaamalla jo ennen sään muuttumista pakkaselle. Sen sijaan kovemmilla pakkasilla liukkautta ei voi torjua suolaamalla. Vilkkaiden teiden paljas pinta saattaa hämätä autoilijaa ja antaa tunteen kesäkelistä. Tien pinta voi kuitenkin olla liukas. Pakkasliukkautta esiintyy tyypillisesti yli 6 pakkasasteen lämpötiloilla.

Lumenauraus

Vilkkaimmilla teillä pyritään tasalaatuisiin keliolosuhteisiin ympäri vuorokauden. Normaaliolosuhteissa vilkkailla teillä ei ole koskaan yli 4 cm lunta ja teiden auraamisen jälkeen tien pinnat ovat pääosin paljaana. Vähäliikenteisimmillä teillä saa olla irtolunta 5 cm ennen hoitotoimenpiteiden käynnistymistä ja hoitolenkit ovat pitkiä. Vähäliikenteisten teiden pitäisi olla aurattuina 5–6 tunnissa siitä, kun toimenpiteet on käynnistetty. Käytännössä tiellä voi olla jopa kymmenen senttiä lunta ennen auraamista.

Kevyen liikenteen väylillä saa olla 3–4 cm irtolunta ennen hoitotoimenpiteiden käynnistymistä ja väylien pitää olla aurattuina 3–4 tunnissa siitä, kun toimenpiteet on käynnistetty. Kevyen liikenteen väylien laatuvaatimukset eivät ole voimassa yöaikaan.

Laatuvaatimuksiin ei aina päästä hoitotoimenpiteistä huolimatta

Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin, jolloin hoitourakoitsijan on mahdoton vastata laatuvaatimusten mukaisesta teiden hoidosta. Koko käytettävissä oleva kalusto on kuitenkin suorittamassa hoitotoimenpiteitä ja tiet hoidetaan niin nopeasti kuin mahdollista. Koska vilkkaat tiet pidetään talvellakin pääosin paljaana, hoitolenkit ovat melko lyhyitä. Sen sijaan vähäliikenteisellä tieverkolla yksittäinen hoitolenkki on keskimäärin n. 70 km pitkä, joten hankalassa talvikelissä sen läpi ajaminen kestää vähintään kaksi tuntia. Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, kovilla tuulilla tai runsaan lumisateen aikana tiestölle ehtii kertyä useampi sentti lunta hoitolenkin aikana. Liukkaudentorjunnassa käytettävä hiekka voi puolestaan huuhtoutua vesisateella helposti pois jäätyneeltä tienpinnalta. Lisäksi liukkaalla kelillä hoitolenkin ajaminen kestää kauemmin ja hiekan haku välillä hidastaa lenkkiä entisestään. Teiden talvihoitotoimenpiteiden ajoitusta ei voi valita ennakkoon ja kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa.

Talvihoitotoimenpiteiden kannalta haastavat kelit ovat yleistyneet. Esimerkiksi sade huuhtoo suolan tai hiekan tieltä ja vesi jäätyy tienpintaan. Sateista pehmenneen soratien päälle satavaa lunta ei voi aurata turvallisesti. Pahin tilanne on, kun lumisade muuttuu kesken kaiken vesisateeksi. Tällöin vesi muuttaa lumen sohjoksi ja jäätyy tienpintaan eikä liukkautta voi torjua ennakoivasti ja kuluu tunteja, ennen kuin kaikki tiet on ehditty auraamaan. Myös päällysteen kunto vaikuttaa merkittävästi talvihoidon laatuun. Urat, päällystevauriot, paikkaukset ja reunapainumat tekevät päällysteen pinnasta epätasaisen, jolloin lumen poisto tasaisesti auraamalla on vaikeaa.

Tienkäyttäjiltä tulee yleensä enemmän palautetta lumisina talvina aurauksesta kuin leutoina talvina liukkauden torjunnasta. Viime talvena saimme poikkeuksellisesti selvästi eniten palautetta sorateiden kunnosta.

Talvihoidolla ei pyritä saamaan aikaan kesäkelejä – matkan tekoon kannattaa varata reilummin aikaa

Tienkäyttäjien on hyvä muistaa, että talvihoidolla ei pyritä saamaan aikaan kesäkelejä. Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen.  Sen sijaan vähäliikenteisemmillä teillä on talvihoitolinjausten mukaista, että ajonopeutta hiljennetään keliolosuhteiden mukaan. Tienkäyttäjillä on aina oma vastuu sopeuttaa ajonopeus vallitsevien kelien mukaan. On normaalia, että liukkautta saattaa esiintyä ajoittain ja ajoaika voi pidentyä. Täysin tasalaatuisia ajo-olosuhteita ei voida taata, sillä sade- ja lumikuurot voivat olla hyvin paikallisia.

Tienkäyttäjän kannattaa ennakoida kelejä ja sopeuttaa omat aikataulunsa kelien mukaan. Talvikeleillä kannattaa varata suosiolla aina reilummin aikaa matkantekoon.

Liikennetilannepalvelusta voi seurata kartalta mm. ajokeliä eri puolilla Suomea, tehtyjä talvikunnossapitotoimenpiteitä sekä ajantasaista liikennetilannetta.

Liikennetilannepalvelu (tmfg.fi) 

Lisäksi teiden hoidon urakoitsijoilla on käytössä myös omia sosiaalisen median viestintäkanavia, joiden avulla voi seurata, mitä ajankohtaista yksittäisellä urakka-alueella tapahtuu.

Urakoitsijoiden somekanavat löytyvät ELY-keskuksen verkkosivuilta kunnossapito-osiosta valitsemalla aluevalinnaksi Varsinais-Suomen ELY-keskus. 

Lisätietoja:

Talvihoidosta on koottu Usein kysyttyä -palveluumme runsaasti vastauksia erilaisiin tienkäyttäjiä askarruttaviin kysymyksiin (palautevayla.fi) 

Talvihoitoluokat kartalla (vayla.fi)

Varsinais-Suomen ja Satakunnan maantiet ja urakka-alueet kartalla (ely-keskus.fi)

01.12.2020 15.00Teollisuuden ykköstapahtuma Alihankinta 2020 ja AlihankintaHEAT verkossa 8.?10.12.2020
01.12.2020 14.51Stora Enso ja Tornator metsänhoitopalvelu-yhteistyöhön
01.12.2020 14.44Metsä Board keskittyy kasvuun kartongissa
01.12.2020 13.33Uusien autojen ensirekisteröintien syöksykierre syvenee entisestään - Kevyt kuorma-autot vuoden valopilkku
01.12.2020 10.33Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen puhuu Kemin ja Rauman investoinneista
01.12.2020 10.02EPEC lanseeraa täysin uuen PDU-ohjausyksikön työkone- ja hyötyajoneuvokäyttöön
01.12.2020 9.36Volvo Trucks ja Renault Trucks tukemassa kaasukuorma-autohankintaa merkittävällä lisäedulla
01.12.2020 8.33SNOBI-innovaatiohanke lupaa vauhtia yritystoiminnan kehittämiseen
30.11.2020 16.01Metsäkonepalvelu vahvistaa asemaansa Ruotsissa ostamalla Reko Gallringsentreprenad AB:n päätehakkuutoiminnot
30.11.2020 15.00Mercedes-Benz eActros ja Mercedes-Benz GenH2 voittivat vuoden 2021 Truck Innovation Award -palkinnon
30.11.2020 10.30TTS Työtehoseura: Uusi täydennyskoulutuskonsepti talousmetsien luonnonhoitoon ja jatkuvan kasvatuksen hakkuisiin
30.11.2020 9.55Koneosapalvelulla meneillään varastontyhjennys - katso tästä joulukuun tarjoukset
30.11.2020 9.50Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea ja Henkilöautojen romutuspalkkiota koskevat lait voimaan 1.12.
30.11.2020 9.32Reilu Teko -keräyksessä liki 800 000 kiloa muovia talteen
30.11.2020 8.30Suurten yritysten liikevaihdoissa aaltoliikettä
29.11.2020 14.03AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Custom PHEV - Vaihtoehto dieselille
29.11.2020 11.30Puutavara-autoilijat luottaa kotimaisiin vetolaitteisiin
28.11.2020 13.30Teemu Tiitinen - harvennusekspertti Hammaslahdelta
27.11.2020 23.20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.11.2020 9.45Renault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoista
27.11.2020 9.03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniin
26.11.2020 16.55HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
26.11.2020 14.05Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n vuoden 2020 jälkimarkkinabarometri - Haasteiden vuosi
26.11.2020 10.11Helsingin Vene 21 Båt -messut ajautui karille - näyttely jatkuu verkossa
26.11.2020 8.18Mustang Mach 1 Suomeen
25.11.2020 11.15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021
25.11.2020 9.15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.
25.11.2020 9.00DAF tuo tuo uusia varustelupaketteja CF ja XF -sarjan autoihin
24.11.2020 16.20Suvanto Trucksin DAF-myyntiin Vesa Nurmi
24.11.2020 11.47Uuden Volkswagen Caddyn myynti vauhtiin
24.11.2020 9.40Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 13.000 tykkääjää ja yli 14.000 seuraajaa - määrä kasvaa huimaa tahtia!
24.11.2020 8.30Klaukkalan kehätie avataan liikenteelle 26.11.2020
23.11.2020 16.55Nimitykset: Arto Matinlassi on uusi Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjä Volvo Truck Center Tampereella
23.11.2020 14.10Ensimmäinen puukuorma matkalla Stora Enson Oulun kartonkitehtaalle
23.11.2020 12.54Levypyörä nousi työturvallisuudessa Nokian Renkaiden mallioppilaaksi
23.11.2020 12.00Valutec toimittaa neljä OTC-kanavakuivaamoa Saksaan
23.11.2020 11.00Suomen Autokierrätys Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Juha Kenraali
22.11.2020 16.51Naaran Kuljetushuolto Oy: Puutavaranosturihuoltojen ammattilainen
22.11.2020 11.34Uittokalusto Oy tarjoaa laatutuotteet urakointiin
21.11.2020 17.31AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit 350 L2 Trend 2.0 TDCI EcoBoost 130 hv A6 - Rahalle vastinetta
21.11.2020 12.11Puunkorjuu Juha Holm Oy: Mielenkiinnolla uusia teloja kokeilemaan
20.11.2020 22.00KATSO TÄSTÄ 20.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
20.11.2020 14.33Stora Ensolta tunnustuksia yhteistyökumppaneille - Turvallisuutta luodaan yhdessä
20.11.2020 11.40Uusi kemikaali maastopalojen sammutukseen
20.11.2020 9.25Autoliitto: Tiedätkö mitä eroa on määräaikaishuollolla, vuosihuollolla ja kausihuollolla?
20.11.2020 9.12Uuden Ford Kuga täyshybridin tuotanto käynnistyy - ensimmäiset autot Suomessa heti alkuvuodesta
20.11.2020 8.35Nimitykset: Panu Pettinen Metsänhoitoyhdistys Kymenlaakson uudeksi johtajaksi
19.11.2020 13.11Mercedes-Maybach S-sarja jatkaa kohta satavuotista perinnettä
19.11.2020 11.11Yaran investointi vähentää merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä Uudenkaupungin tehtaalla
18.11.2020 14.33Koneosapalvelu Vilppulan korjaamosta Hiab-huoltopiste
18.11.2020 10.15Nokian E-Truck -rengasvalikoima täydentyi jakeluautoluokan uutuuksilla
18.11.2020 10.00KOME sopimushuolto Seinäjoelle: E-P Truck Service Oy
18.11.2020 9.14RAM Trucks palkittiin toistamiseen Best Truck Brand -arvonimellä
17.11.2020 17.55Vuoden 2020 Ammattina Sankari palkinnon sai tänä vuonna Anita Paasikontu
17.11.2020 17.00Nimitykset: Miika Soininen Ponsse Oyj:n johtoryhmään
17.11.2020 10.40Lannoitteiden hinnat laskussa
17.11.2020 9.44Uusi Hyundai Tucson sai lisää tehoa ja huippuluokan varustelun
16.11.2020 20.01Bioenergiasta eväitä Suomen kestävään kasvuun
16.11.2020 15.55Renault Trucks D WIDE 320 voitti Sustainable Truck of the Year -2021 palkinnon Italiassa
16.11.2020 11.57Kuorma- ja linja-autonkuljettajien perustason ammattipätevyyden voi jatkossa suorittaa myös pelkällä kokeella
16.11.2020 8.45Maataloustuotteiden tuottajahinnat laskussa
16.11.2020 8.22Stora Enson turvallisuusviikko keskittyy puunhankinnassa liikenneturvallisuuteen
15.11.2020 17.11Uusia Eschlböck Biber -hakkureita toimitettu Suomeen ja Baltiaan
14.11.2020 14.21Tamtron One Timber - uuden sukupolven puutavaranosturivaaka
13.11.2020 22.41KATSO TÄSTÄ 13.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
13.11.2020 19.23Muoviset teipit ovat myrkkyä Metsäteollisuudelle.
13.11.2020 10.40Uusimmat metsävaratiedot maakunnittain
13.11.2020 8.11Ford esittelee uuden E‑Transitin - maailman myydyimmän pakettiauton täyssähköisen version
12.11.2020 9.45Prätkämessut ensi vuonna verkossa
12.11.2020 9.08Renault esittelee uuden sukupolven Kangoon ja sen rinnalle edullisemmaksi vaihtoehdoksi Expressin
11.11.2020 16.00PONSSE Palonsammutuslaitteisto kuormatraktoriin
11.11.2020 15.55Pakettiautojen tonniluokka sähköistyy - PSA Yhtymä asetti kehityksen suuntaviitat
11.11.2020 13.30Kuljetusliike L. Kulmala Oy: Alumiinivanteet vakuuttaneet vuosikymmenten käytössä
11.11.2020 8.29Laaja toimijakenttä edistämään autoalan huolto- ja korjaamotoiminnan työturvallisuutta
11.11.2020 8.12Täyssähköautoilla vahva edustus Vuoden Auto Suomessa 2021 -finaalissa
10.11.2020 8.36Suomalaiset ahkeria netin käyttäjiä - medioiden seuranta vahvassa kasvussa
10.11.2020Huonokuntoiset iskunvaimentimet vaihtoon!
09.11.2020 9.04Avaa ja lue: Järvi-Suomen kalatalouspalveluiden Uutisrysä-tiedotuslehden tuorein numero
09.11.2020 8.41Volvon ja Renault Trucksin Maastokoeajot Kuopiossa tänään ja huomenna 9.-10.11.
09.11.2020 8.34Naiset työskentelevät miehiä useammin kriittisillä aloilla - metsätyöntekijät korkeimmalla tasolla
09.11.2020 8.10Päivittyneen Toyota Hiluxin ennakkomyynti vauhtiin
08.11.2020 17.15Iveco Trakker F-Kone ritilällä: Järkivaihtoehto järeiden metsäkoneiden kuljetukseen
08.11.2020 10.11Luke on aloittanut metsänkäsittelymenetelmiä vertailevan tutkimuksen Lapissa
07.11.2020 16.00KP-Harvennus tekee harvennushakkuuta Kanta-Hämeen alueella
06.11.2020 21.40KATSO TÄSTÄ 6.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
06.11.2020 10.25Stihl tuo markkinoille kierrosherkän ketjusaha-uutuuden
06.11.2020 9.12Volkswagen tuo markkinoille Golfista 320 hv tehohirviön
05.11.2020 14.47Ensimmäisen Viafin GAS kaasutankkausasema käyttöön 6.11. Tuusulassa
05.11.2020 13.44Toyota Material Handling Europe jatkaa EU-OSHA-kumppanuutta - Turvallisuus ennen kaikkea
05.11.2020 11.44ELY-Keskus: Erilaiset talvet edellyttävät erilaisia tienhoitotoimia
05.11.2020 9.38Volvo Trucksin sähkökuorma-autot ensi vuonna markkinoille
04.11.2020 16.10Italialaismedia myönsi IVECO S-Way NP 460:lle Sustainable Truck of the Year 2021 -palkinnon
04.11.2020 13.00Volvo Truck Center Jyväskylän uudet tilat käyttöön 9.11.
04.11.2020 8.06Helsingin Messukeskus palaamassa normaaliin - Caravan-messut järjestetään tammikuussa
04.11.2020 8.00Geenimuuntelusta ase kasviviruksia vastaan
03.11.2020 15.18Uusiutuvilla polttoaineilla tuotettiin 2019 ensimmäistä kertaa enemmän kaukolämpöä kuin fossiilisilla polttoaineilla
03.11.2020 13.30Nimitykset: Mikko Kovanen Veljekset Hokkanen Oy:lle operaatioesimieheksi
03.11.2020 11.40Renault tuo uutuuksia henkilökuljetusluokkaan
03.11.2020 11.31Uusi Kemppi Master 315 - tavallista parempaa hitsausta
03.11.2020 9.20Nesteen Suomen polttoainekuljetuksista valtaosa kulkee Neste MY uusiutuvalla dieselillä

Näytä lisää »