Onnistunut kokonaisuus isojen metsäkoneiden siirtoon - Iveco Trakker 10x4 F-Koneen ritilärakenteella28.07.2018 18.01
H. A. Forest Oy on liminkalainen metsäalan yritys, jonka toiminta ulottuu yli kahden vuosikymmenen päähän. Yritys harjoittaa aines- ja energiapuunkorjuuta sekä metsänhoitoa ja uudistamista Pohjois-Pohjanmaan alueella ja eteläisessä Lapissa. (kuva yllä: H. A. Forest Oy otti toukokuussa 2018 käyttöön uuden Iveco Trakker 10x4 koneenkuljetusauton F-Koneen ritilärakenteella, mikä on osoittautunut kaikin puolin toimivaksi nykyaikaisten isokokoisten metsäkoneiden siirroissa.) H.A. Forest Oy on puunkorjuussa Stora Enson laajavastuinen Tähtiyritys ja lisäksi tehdään metsämaan muokkausta Metsänhoitoyhdistyksille. Yhteistyökumppaneina on neljä paikallista yritystä: puunkorjuussa Metsä Aalto Oy ja MT Forest Oy, kaivukonemuokkauksissa MMT Koneurakointi ja metsänhoitotöissä Metsäpohjola Oy. H.A. Forest Oy työllistää yhteistyökumppaneineen noin kolmekymmentä henkilöä. - Korjaamme puuta kokonaisurakointina ja työlajiurakointina yhteensä kahdeksalla koneketjulla - itsellä meillä on tällä hetkellä seitsemän Ponssea joista kaupat on tehty Ponssen Asko Heikkisen kanssa. Teemme metsänuudistusta metsä- äkeellä ja kylvölaitteella sekä kaivinkonemuokkauksena; tuotamme myös manuaaliset metsänhoito- ja uudistamistyöt. Myös tuhkan levitys metsän ravinteeksi kuuluu toimintaan samoin kuin metsäteiden kunnossapitotehtävät sekä metsäsuunnitelmienkin tekeminen, kertoilee H.A. Forest Oy:n Heikki Ahola. (kuva: Ponsse Scorpion on isokokoinen harvesteri ja haastava ritiläautoille. Iveco Trakkerin akselirakenteen ja F-Koneen ritilän mitoituksen ansiosta Scorpion istuu kyytiin nätisti ja koneen kaikki akselit saadaan auton takimmaisen akselin etupuolelle, jolloin auton viimeisenkin akselin painot pysyvät kurissa.) Kahdella ritiläautolla hoidetaan paljon siirtoja Metsäkoneiden kuljetukset H. A. Forest Oy hoitaa kahdella koneenkuljetusautolla. - Kuljetamme niillä omat koneemme sekä vuokraamme autoja yhteistyöyritystemme koneiden siirtotarpeisiin. Siirtoja on paljon; näin kesäaikaan keskimäärin kaksi siirtoa per viikko per kone. Ja lisäksi äestys ja tuhkanlevityskalustoa kuljetellaan koko ajan työmaalta toiselle, toteaa Ahola. Toukokuussa H. A. Forest Oy otti käyttöön uuden Iveco Trakker 10x4 koneenkuljetusauton F-Koneen ritilärakenteella. - Pitkään palvellut 4-akselinen Sisu lähti vaihtoon sillä nykykoneiden koot ovat kasvaneet siitä yli. Toisena autona meillä on 5-akselinen Volvo Ajokoneen ritilällä, sanoo Ahola. Ajatus Ivecosta syntyi Jouni Niemi-Korven kanssa renkaita potkiskellessa - Niemi-Korpi Oy:n Oulun uudet toimitilat sijaitsevat lähellä Tupoksessa. - Autoilla pitää siirtää erilaisia koneita ja myös Ponsse Scorpioneja, joilla auton viimeiselle akselille kohdistuu kova kuormitus. Jouni kertoi että Ivecolla ja F-Koneen ritilällä Scorpion saadaan kyytiin metriä edemmäksi jolloin koneen kaikki akselit mahtuu auton takimmaisen akselin etupuolelle. En ensin uskonut asiaa mutta sitten sain kuvat joista ilmeni auton ja ritilän viisas rakenne, kertoo Ahola. (kuva: H. A. Forest Oy:n Trakkerin ritilän perärakenne kolottiin mahdollisimman avonaiseksi ja ajosillan käyttö on toteutettu kahdella sylinterillä.) Toimiva kokonaisuus F-Koneen tekemään ritilärakenteeseen Ahola on oikein tyytyväinen: - Ensinnäkin F-Koneella kuunneltiin erittäin hyvin meidän toiveita rakenteen yksityiskohdista ja kokonaisuus toteutettiin ladukkaasti. Halusimme ritilään hydraulisesti nousevat ajotasot sillä kuljetamme autolla välillä myös kaivukoneita, sidontapisteitä tuli normaalia enemmän ja ritilään lokasuojien kohdille tuli korotetut ulkoreunat konetta oikeaan kohtaan ohjaamaan. Ritilän perärakenne kolottiin mahdollisimman avonaiseksi ja ajosillan käyttö on toteutettu kahdella sylinterillä, jolloin Scorpionin puomin pää saadaan runkopalkkien väliin mahdollisimman alas lyhyitä nopeita siirtoja tehtäessä. Itse auto saa Heikki Aholalta ja muilta sillä ajaneilta kehuja jo muutaman viikon jälkeen: - Iveco Trakker on kuin tehty koneiden siirtoihin. Se on loistava metsämaastossa ja keulan rakenne on niin korkea ettei kivistä ja kannoista tarvitse murehtia - maavaraa on muutenkin paljon. Auto on oikein ketterä kääntyen pienellä alalla ja kun kahdella etummaisella akselilla on rautajouset, niin se mahdollistaa keulan kierrätyksen tyhjän päältä jolloin kakkosakseli kantaa koko keulan painon. (kuva: Ritiläautolla onnistuu hyvin myös metsämaanmuokkauksessa käytettävien kaivukoneiden kuljetus työmaalta toiselle.) |