Tehoyhdistelmä lyhyeen siirtoon - M.J. Hirvonen Ky:n näyttävä Eragon Volvo27.07.2018 16.33
Outokumpulaisen M.J. Hirvonen Ky:n näyttävä Eragon Volvo on tullut tutuksi rekkanäyttelyiden yhtenä komeimmista autoista mutta tyylikkään ulkonäön lisäksi koko yhdistelmä on tehty mahdollisimman tehokkaaksi ajotehtäväänsä. (kuva yllä: M.J. Hirvonen Ky:n näyttävä yhdistelmä ajaa puuta lyhyttä siirtoa metsästä juna-asemille sekä kesäisin uittoon ja satamiin. Kuvassa tehdään kuormaa kotikulmilla Outokummussa.) Kuljetusyrittäjä Marko Hirvonen ajaa puuta jo kolmannessa polvessa: - Isoisä Otto Hirvonen aloitti ajohommat jo ennen sotaa taksilla ja sen jälkeen monitoimiautolla jolla ajettiin puuta, hiekkaa, halkoja ja muuta. Isäni Eero jatkoi savottaa keskittyen puutavarakuljetuksiin. Itse sain kortin vuonna 1994 jolloin lähdin mukaan myös yritystoimintaan. Olemme ajaneet puuta oikeastaan aina yhdellä yhdistelmällä ja se on pyritty aina varustelemaan juuri meidän tarpeeseen parhaiten soveltuvaksi. (kuva: - Ajotilanne on ollut alueellamme oikein hyvä jo pidemmän aikaa ja tuntuu että koko ajan vain tahti kiivastuu. Metsäkoneet ovat pysähtymättä töissä ja silti tehtailla tuntuu olevan puupula eikä varastoja ole missään joten metsästä saa ajaa saa sen minkä ehtii, sanoo kuljetusyrittäjä Marko Hirvonen haastatteluhetkellä alkukesästä 2018.) Puuta ajetaan paljon junaan, uittoon ja satamiin Nykyään M.J. Hirvonen Ky:n pääasiakas on UPM ja lisäksi ajetaan myös Metsähallituksen puita. - Ajamme paljon puuta juna- asemille sekä kesäisin uittoon ja satamiin joten tehtailla käymme harvemmin. Kuormaamista on paljon ja melkein aina kuorman purkukin tehdään omalla nosturilla. Keskiajomatkamme pyörii jossain 40 kilometrin hujakoilla mutta silti vuodessa mittariin kertyy reipas 100 000 kilometriä yksin ajettuna, laskeskelee Hirvonen. Lyhyttä siirtoa ja paljon kuormaamista Auto on vaihtunut Hirvosella uuteen noin viiden vuoden välein. - Volvolla olemme ajaneet ainakin niin kauan kuin minä muistan. Viimeksi kaupat tehtiin Joensuun Volvo-myyjän Reijo Holopaisen kanssa ja auton huollamme Joensuun Raskasparilla. Tämä nyt alla oleva 4-akselinen Volvo FH16 750 Alucarin päällerakenteilla esiteltiin kesällä 2015 Helsingin Kuljetusnäyttelyssä ja ajoon se lähti syksyllä; auton perään laitettiin 5-akseliseksi telitetty Weckman, joten 9-akselisen yhdistelmämme suurin kokonaismassa on 76 tonnia. Trippeliteliin päädyin osittain siksi että meillä oli jo 1990-luvun alussa 4-akselinen Volvo ja siinä trippeli mikä toimi senkin ajan tekniikalla hyvin, kun ajettiin 7-akselisella yhdistelmällä 60 tonnin kokonaismassoilla Tehdaspuun ajoja. Koska tänä päivänä ajamme lyhyttä siirtoa ja kuormaamme paljon yhdistelmään valittiin automaattisella kuormankiristyksellä varustetut Exte Com 90 -pankot ja nosturiksi väkivahva 2-vipuohjattu Loglift 140Z 9,5 metrin ulottuvuudella sekä isolla Loglift X53 -kouralla ja Tamtronin vaa´alla. Mielestäni työkalun pitää olla tehokas mutta se voi olla myös tyylikäs; niinpä maalautin auton Eragon -elokuvateemaan Jussi Säterillä ja ulkonäkö viimeisteltiin rosteriosilla, kertoilee Hirvonen.
(kuva: Loglift 140Z keskityvisenä eli ns. Ruotsin mallisena on ollut oikea valinta E.J. Hirvonen Ky:n yhdistelmään samoin kuin Volvon trippeliteli.) Logliftiin luotetaan Nostureissa Hirvoset ovat luottaneet Logliftiin yhtäjaksoisesti vuodesta 1996 lähtien; sitä ennen oli käytössä muita merkkejä mutta myös Hiabeja: - Muistan kun lapsena jalat alkoi yltää polkimille niin sain opetella isän ohjauksessa Hiabilla kuormantekoa. Nosturikaupat Marko Hirvonen tekee Hiab Suomen Hannu Iivanaisen kanssa. - Hannulla on vuosikymmenten kokemus nosturimyynnistä ja vankka osaaminen tarjota oikea kuormain, kehuu Hirvonen. (kuva: Nosturikaupat Marko Hirvonen tekee Hiab Suomen Hannu Iivanaisen kanssa, joka on toiminut Loglift -nosturimyyjänä 1.1.1996 lähtien.) Z-malli oli oikea ratkaisu Viime kerralla nosturivalintaa tehtäessä Hirvonen päätyi ensimmäistä kertaa Z-mallin nosturiin. - Tutkiskelin jo vuonna 2010 Elmia-messuilla ns. Ruotsin mallin Z-nosturia missä tyvi on keskellä kuten perinteisessä L-mallisessa - normaalissa Z-mallissahan tyvi on hieman sivussa. Rakenne tuntui jo silloin viisaalle ja sitten kun Suomessa nostettiin kokonaispainoja niin Z-nosturin hyödyt vain lisääntyivät; sen rakenne mahdollistaa lisää kuormatilaa kun puomille ei tarvitse jättää nuppikuormaan tilaa ja aikaakin siinä säästyy. Ja kun tullaan purkupaikalle niin Exte Com -pankkojen siteet voi avata jo vauhdissa eikä nosturia tarvitse siirrellä pois edestä. Tästä on todella suuri hyöty varsinkin silloin kun ollaan paikassa missä on konepurku, jolloin vältetään myös tehdaspäässä ylimääräinen nosturiin kiipeily, kertoo Hirvonen. Z-mallin niksit Hirvonen oppi helposti ja nopeasti: - Kun Z-mallissa taittopuomi on pidempi ja nostopuomi lyhyempi niin liikeradat on hieman erilaiset mutta samantien se alkoi kuormaus sujumaan. Logliftin uusi ohjaamo on miellyttävä työpaikka ja kehitystä on tapahtunut oikeaan suuntaan senkin osalta, toteaa Hirvonen.
|