Tehokkaimmat tiedonsiirtoratkaisut metsäalan liikkuvaan kalustoon24.07.2018 18.03
Keski-Suomen Viestilaitehuolto Oy myy, asentaa ja huoltaa ammattikäytössä tarvittavat mobiililaitteet, tarvikkeet, ohjelmistot ja varaosat asiakkaille yli 25 vuoden kokemuksella. (kuva yllä: Haastavissa käyttöolosuhteissa metsässä suositaan ajoneuvotietokoneita mitkä ovat normaaleja PC-koneita kestävämpiä laitteita kestäen tärinää, kosteutta ja äärilämpötiloja. Metsäkoneissa suosituimmat Panasonic Toughbook -mallit ovat CF-20 ja CF-19 (kuva) sekä Toughpad -tabletti FZ-G1.) Viestilaitehuolto on erikoistunut palvelemaan metsäkoneyrittäjiä ja puutavara-autoilijoita heidän laitteisto- ja tiedonsiirtotarpeissaan. Ääneskosken keskustassa pääpaikkaansa pitävä yritys on puutavaralogistiikan kannalta keskeisellä paikalla ja toki asiakkaita palvellaan koko maan alueella. - Haastavissa käyttöolosuhteissa metsässä suositaan ajoneuvotietokoneita mitkä ovat normaaleja PC-koneita kestävämpiä laitteita kestäen tärinää, kosteutta ja äärilämpötiloja. Sopivia käyttökohteita näille ammattikäyttöön tarkoitetuille laitteille ovat mm. metsäkoneet, puutavara-autot, kuljetusautot, hakkurit, traktorit, kaivukoneet ja monet muut työkoneet, kertoo Keski-Suomen Viestilaitehuolto Oy:n yrittäjä Jori Lieska. (kuva: Panasonic Toughbook CF-54 -malli on suosittu tietokonevalinta puutavara-autokäyttöön.) Viestilaitehuolto tarjoaa vaativiin käyttökohteisiin markkinoiden esityksellisimmät tietokoneet. - Panasonic Toughbook ja Toughpad -mallistoista löytyy varmasti ruggeroidut ratkaisu niin ajoneuvokäyttöön kuin kenttäolosuhteissa operointiin - uusien laitteiden lisäksi kannattaa kysyä myös käytettyjä. Lisäksi meiltä saa kotimaiset Sunit ajoneuvo-PC:t, ilmoittaa Lieska. Metsäkoneissa suosituimmat Panasonic Toughbook -mallit ovat CF-20 ja CF-19 sekä Tough- pad -tabletti FZ-G1 kun taas autopuolelle myydään eniten CF-54 mallia ja käytettyinä CF-53:sta. - Ajoneuvokäyttöön suunniteltujen tietokoneiden lisäksi meiltä saa myös HP:n ProBook -kannettavat joita voidaan myös käyttää autoissa mutta toki oikea ajoneuvotietokone on aina paras vaihtoehto, huomauttaa Lieska. Metsäyhtiöiden ohjelmistojen kehitys ja uusien versioiden päivitykset ohjaavat paljon myös laite- ja tarvikekauppaa. - Esimerkiksi Metsä Groupin koneissa on jo käytössä uusi WoodForce -ohjausjärjestelmä, joita päivitettiin parin vuoden ajan paljon asiakkaille. Samaa ohjelmaa käyttävä Stora Enso on nyt ajamassa sitä hakkuukoneiden lisäksi kuormatraktoreihin, jolloin ajokoneisiinkin tarvitaan PC-laitteet. Autopuolella näillä yhtiöillä on käytössä uusi Log-Force - UPM:n ohjelmistot ovat puolestaan konepuolella MekoGis ja autopuolella AutoGis, joita myös päivitellään tasaiseen tahtiin. Yhä useampi urakoitsija tai kuljetusyrittäjä on nykyään yhteistyössä useamman kuin yhden urakanantajan kanssa, jolloin käyttöön tarvitaan useampikin eri ohjelmisto, kertoo Lieska. Kun siirrytään käyttämään uusimpia laajoja ohjelmistoja niin tiedonsiirtopuolella joudutaan korvaamaan vanhat 2G-modeemit uusilla 3G- tai 4G-modeemeilla. - Moni päivittää siinä yhteydessä myös tietokoneen ja sen käyttöjärjestelmän, jotta edistykselliset kartta ym. sovellukset pyörivät jouhevasti. Esimerkiksi puutavara-autopuolella on käytössä vielä paljon vanhaa versiota LogForce -ohjelmasta XP -käyttöjärjestelmällä, mikä kannattaisi jo päivittää uuteen missä on ajantasalla olevat hyvät karttaohjelmat ja paljon muuta, neuvoo Lieska. (kuva: Veljekset Lehtomäki Oy:n uuden 5-akselisen Scania G500 -metsäkoneenkuljetusauton Viestilaitehuolto varusteli Sunit -ajoneuvo-pc:llä.) |