VEHO: Huhut dieselin häviämisestä ovat vahvasti liioiteltuja05.04.2018 8.33
Päivän uutisia seuraamalla voisi päätellä, että dieselmoottorin elämä käy varsin tukalaksi. Nykyaikaisten dieselautojen rekisteröintiä ja päästöjä oikeasti tarkasteltaessa tämä ei pidä paikkaansa. Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenojan kokoamien tietojen perusteella dieselautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 30 prosenttia vuonna 2017. Lukujen valossa osuus on vähentynyt tasaisesti huippuvuodesta 2008. Kuitenkin koko henkilöautokannasta dieseleiden osuus kasvaa koska dieselautokanta on myös keskimääräistä nuorempaa: suomalaisten dieselautojen keski-ikä on 8,8 vuotta, mutta bensiinikäyttöisten 13,2 vuotta. Diesel on edelleen merkittävin voimanlähde isoissa autoissa sekä katumaastureissa. Sen sijaan pienten autojen kokoluokissa mallit ovat nykyään lähes yksinomaan bensiinikäyttöisiä, joita romutuspalkkiojärjestelmän kautta alkuvuonna on rekisteröity jo yhteensä runsaat 1700 kappaletta. Romutuspalkkioautojen osuus johtaa omalta osaltaan keskustelua dieselautojen osuudesta kokonaismarkkinoilla harhaan. Suurten moottorialan julkaisuiden, kuten saksalaisen Auto Zeitung-lehden (https://www.autozeitung.de/diesel-abgastest-190786.html#) mittausten mukaan, uusimpien Euro 6-päästönormin mukaiset SCR-järjestelmää hyödyntävät dieselit ovat mm. typen oksidien osalta 96 % puhtaampia kuin uusi RDE-testi edellyttää. Kyseisessä testissä esimerkkiautona oli Mercedes-Benz E 220d. Mercedes-Benz panostaa sekä puhtaisiin dieseleihin että sähköautomallistoon Mercedes-Benzin tuotestrategiassa puhtailla Euro 6 -päästönormit täyttävillä dieselmoottoreilla – jotka on varustettu NOx-päästöt minimiin puhdistavalla moninkertaisella pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ja SCR-puhdistusjärjestelmällä – on yhä erittäin tärkeä rooli. Uusia 4- ja 6-sylinterisiä dieselmoottoreita hyödynnetään esimerkiksi tuoreissa E 200d-, E 220d-, E 350d-, CLS 350d- ja CLS 400d- malleissa, joissa CO2-päästöt jäävät alimmillaan 102 grammaan kilometrillä. Geneven autonäyttelyssä C-sarjaan puolestaan esiteltiin ensimmäinen ladattava dieselhybridimalli C 300de, jonka CO2-päästöt jäävät alle 50 grammaan kilometrillä. Polttomoottorivaihtoehtojen rinnalla kehitetään monipuolisesti sähköisiä voimanlähteitä sekä 48 V sähköjärjestelmää. Uuden täyssähkömalliston ensimmäinen tuote, SUV-luokan EQC lanseerataan vuonna 2019. Kehitteillä on myös vastaava polttokennoauto GLC F-CELL, jonka voimalinjassa hyödynnetään vetypolttokennoa sekä ulkoisesti ladattavaa akkua. Molempien mallien kylmätestejä on ajettu kuluneen talven aikana Ruotsin Arjeplogissa Napapiirin tuntumassa. Suomen markkinoille F-CELL-polttokennoautoa joudutaan kuitenkin odottamaan vielä tovi, sillä maassamme on toistaiseksi vain yksi vedyn tankkausasema. Ilman kattavaa tankkausasemien verkostoa vetyautoja ei Suomeen voida tuoda. Jokaiseen Mercedes-Benz-mallisarjaan on luvassa sähkökäyttöinen versio vuoteen 2022 mennessä. Kaikkiaan sähköautoihin investoidaan lähivuosien aikana noin 10 miljardia euroa. |