Kotimaista metsähaketta energiaksi hyvällä yhteistyöllä

28.03.2021 11.40

jallajalla1.jpg

Ossberg Ky:lle valmistui lokakuun alussa mielenkiintoinen konttiyhdistelmä, millä ajetaan metsähaketta Haketuspalvelu Pesonen Oy:lle, jonka yhteistyö on muutenkin laajaa alan yritysten ja urakanantaja L& T Biowatin kanssa. 

(kuva: Ossberg Ky:lle valmistui Haketuspalvelu Pesonen Oy:n ajoon tehokas konttiyhdistelmä hakkeen toimituksiin metsästä ja terminaaleista laitoksille.)

Puunajossa Heikki Haapasella ja Ylijoki Kuljetuksella hakkurinkäytössä vuosituhannen vaihteessa metsälogistiikan opit saanut Jaakko Ossberg lähti vuonna 2002 kuljetusyrittäjäksi.

- Silloin oli metsäenergiabuumi nosteessa ja ajossa oli viiden vuoden ajan useita energiapuuyhdistelmiä ja puuautojakin. Kun tilanteet muuttui ja hommat yhtäkkiä loppui niin otin vuoden happea jonka jälkeen menin Kuljetus Saarivirralle puunajoon. Vuonna 2010 perustin Ossberg Ky:n ja jatkoin Saarivirralla yrittäjä-kuljettajana aina vuoden 2019 alkuun saakka, mistä ajasta nelisen vuotta ajoin risuja. Sitten kävin talvella ajamassa Ylijoki Kuljetus Oy:n hakkuria ja syksyllä 2019 siirryin operoimaan Haketuspalvelu Pesosen Doppstadt DH-811 autohakkurilla, kertoilee Ossberg.

jallajalla2.jpg

(kuva: - Konttiyhdistelmästä saatiin juuri tarkoitukseen sopiva - kiitos hyvien yhteistyökumppaneiden ja kollegoiden neuvojen, sanoo yrittäjä Jaakko Ossberg.)

Tehokas konttiyhdistelmä

Kun Haketuspalvelu Pesosella oli tarvetta kuljetuskalustolle, päätti Ossberg investoida omaan kalustoon reilun vuosikymmenen jälkeen. Yhdistelmällä ajetaan metsähaketta laajalla alu- eella Jyväskylän pohjoispuolelta Haminan seuduille - vuodessa mittariin tulee noin 120 - 140.000 kilometriä.

- Jatkan itse hakkurin puikoissa ja konttiyhdistelmää ajaa raudanluja ammattilainen Korkeavuoren Anssi. Tässä on sen verran nähnyt metsäenergiapuolen logistiikkaa, että visio uudesta yhdistelmästä oli hyvin selkeä. Autoksi valikoitui Volvo FH13 8x4 540 hv medium alustakorkeudella, ilmajousilla ja melko puuautomaisella rakenteella. Ihan matalinta runkoa en ottanut sillä autolla pitää pystyä liikkumaan metsässä normaali ajokorkeudessa että vetopito pysyy hyvänä. Katkeava ja nouseva teliveto on ehdoton juttu; se pitää takapyörät ilmassa siihen asti kun etummainen vetävä ylittää 15 tonnia ja keventimellä saa painatettua 1. vetävän 20 tn saakka kun 2. vetävä on alhaalla. Kaupat autosta tein Tampereen Volvo-myyjän Kontuniemen Veijon kanssa, jonka kanssa oltiin jo vuonna 1997 yhtä aikaa Postilla ajohommissa ja 2000-luvulla tehtiin useammatkin autokaupat, sanoo Ossberg. 

jalla3.jpg

(kuva: Yksi tärkeimmistä metsähakeauton ominaisuuksista on kyky liikkua maastossa niin että päästään hakkurin vierelle vaikeissakin olosuhteissa ja kääntyminen onnistuu ahtaissa paikoissa.)

Tärkeässä roolissa koko yhdistelmän järkeilyssä oli Tuuloskyyti Oy:n Ari Papinkivi, joka jakoi kollegalle auliisti tietojaan:

- Arin neuvot oikeanlaisen yhdistelmän syntymisessä olivat merkittäviä. Esimerkiksi Jykin perävaunu 5-akselisen perävaunun 2. ja 3. akselin välistä tehtiin niin lyhyt kuin tehtaalla suostuttiin tekemään mikä auttaa ahtailla metsäteillä sompailussa ja kasan lähelle pääsemisessä. Vaunun perävaloista tehtiin taittuvat ja niissä on Volvon valot niin kuin autossa, mikä helpottaa huollossa kuten kaikki ennakkoon mietityt pienet asiat. Kontin ohjurikisko kulkee vaunun rungon ulkopuolella joten kuski näkee peilistä että lavat menee paikalleen. Turvallisuutta lisäämään asensimme perävaunuun punaisen valon merkiksi jos konttilukot ei ole kiinni ja info tulee myös koetauluun - se pitäisikin olla konttiyhdistelmissä pakollinen varuste. Pajakulma vastasi auton laadukkaasta päällerakentamisesta ja koukkulaitteeksi ainut vaihtoehto oli matalarakenteinen Joab 26 -malli, mille riittää 100 mm tunnelikorkeudeksi joten konttiin saadaan kuormatilan kannalta arvokkaita lisäsenttejä ja painopiste mahdollisimman alas jolloin yhdistelmästä tulee vakaa ajettava, Ossberg kertoo.

Kuljettajan työskentelyä helpottaa merkittävästi vaunun kauko-ohjattavat toiminnot:

- Työvalot, vilkkumajakat, parkkivalot ja konttilukot pelaa kätevästi kauko-ohjaimella samoin kuin vaunun akseleiden ja aisan nosto sekä auton kippi. Talvella lavojen rasvaus hakkeen jäätymisen estämiseksi tehdään tuuliohjaimesta löytyvällä pistoolilla, millä saa ruiskuteltua dieseliä lavojen pintaan suoraan auton tankista.

Keveyttä rakenteisiin

Jaakko Ossbergilta ei ennakkoluulottomat ideat lopu ja uusia rakenteita kehitellään jatkuvasti.

- Talvella nykyiset noin 4000 kiloa painavat teräskontit vaihtuu alumiini-teräs rakenteisiin kontteihin, mitkä painavat laskelmien mukaan 2360 kiloa kappale. Uskon että jatkossa niistä saadaan tiputettua vielä noin 250 kiloa pois. Jokainen kilo merkitsee lisää haketta kyytiin ja lämpölaitokselle, visioi Ossberg. 

Haketoimituksia suurella volyymilla

Haketuspalvelu Pesonen Oy:n Atte Pesonen aloitti hakkuriyrittäjänä 2008 jolloin nuorella miehellä oli ikää vasta parikymmentä vuotta.

- Siitä lähtien on tehty yhteistyötä L & T Biowatin kanssa. Pitkäaikainen kumppanuus on mahdollistanut yritystoiminnan kasvattamisen ja investoinnit, mitkä ovat tällä alalla todella suuria ja aina myös riski. Tällä hetkellä meillä on neljä autohakkuria - kaksi CBI:ta, Jenz ja Doppstadt - ja kuljetuskalustoakin, vaikka suurimman osan hakkeesta ajaa laitoksille yhteistyökumppanimme. Hakkureita on uusittu tasaiseen tahtiin ja niihin on tehty paljon rakenteellisia muutoksia omien ideoiden pohjalta. Kohta ajoon on lähdössä mielenkiintoinen moduliyhdistelmä, mikä koostuu N3-luokan Scania XT 650 maastokuorma-autosta minkä perään tulee puoliperävaunu ja täysperävaunu, kertoo Pesonen.

Vuodessa Haketuspalvelu Pesonen käsittelee lähes puoli miljoonaa kuutiota materiaalivirtoja.  

- Suuri volyymi on mahdollista hyvien kumppaneiden ansiosta. Esimerkiksi Ylijoki Kuljetus Oy:n kanssa tehdään paljon yhteistyötä samoin kuin Ossberg Ky:n. Alkaneen talven työtilanne näyttää melko hyvälle, mutta lämpöiset kelit aiheuttavat ongelmia haketusketjulle sekä vähentävät laitosten lämmitystarvetta. Myös koko ajan kasvava Venäjän tuontihakkeen määrä sekoittaa paikallista tekemistä ja kotimaisen bioenergian käyttöä, toteaa Pesonen. 

jalla5.jpg

(kuva: - Yhteistyössä on voimaa, toteavat L & T Biowatti Oy:n logistiikkaesimies Jarmo Savela (oik.), Haketuspalvelu Pesonen Oy:n yrittäjä Atte Pesonen (toinen vas.) sekä Ossberg Oy:n yrittäjä Jaakko Ossberg ja kuljettaja Anssi Korkeavuori.)

Yhteistyöllä hyviin tuloksiin

Haketuspalvelu Pesosen yhteistyö on tiivistä L & T Biowatin kanssa.

- Haketuspalvelu Pesonen on pääyhteistyökumppanimme hakkeen toimituksissa laajasti Hämeen ja Jyväskylän alueilla, missä hakkeen päätoimitusosoitteet ovat Jyväskylän, Vanajan ja Lahden voimalaitokset sekä lisäksi lukuisia muita pienempiä laitoksia. Haketuspalvelu Pesonen kehittää jatkuvasti toimintaansa ja investoi uuteen kalustoon mikä takaa toimitusvarmuuden sekä toiminnan tehokkuuden, missä erittäin tärkeässä roolissa on tietenkin myös osaava henkilökunta ja hyvät yhteistyökumppanit, kertoo L & T Biowatin logistiikkaesimies Jarmo Savela, jolla on kokemusta myös hakkurin ja puuauton ajosta.

L & T Biowatin energiaksi menevä puumateriaali syntyy pääasiassa nuorten metsien kunnostuksista sekä päätehakkuilta.

- Biowatti hankkii puuta nuorten metsien kunnostuksista sekä harvennus- ja päätehakkuista. Päätehakkuita on luonnollisesti vähemmän koska energiapuu on meidän leipäpuu mutta toki yhteistyökumppaneiden kautta kuitu- ja tukkipuutakin ostetaan ja välitetään. Lisäksi ostetaan jonkin verran isänniltä energiapuuta hankintaeriä. Energiaksi menee pääasiassa energiapuuta oksineen, rankaa ja hakkuutähteitä sekä jonkin verran myös kantoa. Filosofiamme on ohjata puu aina järkevimpään käyttöön, toteaa Savela.

jalla4.jpg

(kuva: Haketuspalvelu Pesonen Oy tuottaa metsähaketta suurella volyymilla L & T Biowatille laajasti Hämeen ja Keski-Suomen alueilla.)

29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa
24.04.2021 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin
24.04.2021 12.11Metsäkonevalmistaja Logsetin vuosi 2020 oli yllätyksellinen - uusi hallitus valittu
23.04.2021 22.40KATSO TÄSTÄ 23.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
23.04.2021 12.22Scanian uudet V8-mallit ovat koeajossa tänä keväänä Suomessa - Katso aikataulu tästä
23.04.2021 8.04PEFC-metsäsertifioinnin kestävyys vahvistui entisestään
22.04.2021 15.13UB Nordic Forest Fund III -rahasto on päätetty sulkea uusilta sijoituksilta
21.04.2021 12.02Täysperävaunuyhdistelmien kuljetussuorite kasvanut selvästi
21.04.2021 7.00PEFC:n metsästandardin päivitys loppusuoralla
20.04.2021 17.54Lähde mukaan mainosjuonnolla tämän viikon lähetykseen - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
20.04.2021 17.52Metsäkoneiden Windows XP-tuki loppui - tarjolla järkevä ratkaisu ongelmaan
20.04.2021 12.00Volvo Trucks valmiina sähköistämään suuren osan tavarakuljetuksista
20.04.2021 10.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2021 - tilauskanta vahvistui merkittävästi
20.04.2021 9.00Stora Enso sulkemassa Kvarnsvedenin ja Veitsiluodon tehtaita
19.04.2021 10.00Savonlinnalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Timo Karjalaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.04.2021 9.30Oululainen Samat Nordic investoi jättihankkeeseen Haminassa
19.04.2021 8.00Yhteismetsäomistuksen määrä jatkoi tasaista kasvua
18.04.2021 16.33Arikas tarjoaa laatukomponentit hyötyajoneuvoihin ja perävaunuihin
18.04.2021 12.50Pewag telat vakuuttaneet metsäkoneurakoitsijat
18.04.2021 9.00Sahateollisuus toivoo hallitukselta vientiteollisuuden kilpailukykyä vahvistavia toimia
17.04.2021 15.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R540 XT 10x4*6 koneenkuljetusauto - Menestysresepti
17.04.2021 9.00Uusiutuva energia nousi fossiilisten ja turpeen ohi energian kokonaiskulutuksessa vuonna 2020
16.04.2021 22.50KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 18.00Tampereen Konepajat Oy on ostanut NTcab Oy:n osakekannan
16.04.2021 14.00Juhamatti Joensuu nimitetty Vehon hyötyajoneuvoliiketoiminnan Suomen vähittäiskaupan johtajaksi
16.04.2021 9.35Uusiutuva energia nousi fossiilisten ja turpeen ohi energian kokonaiskulutuksessa
15.04.2021 16.17Nolla tapaturmaa -foorumi on nostanut Gasumin Suomen vuoden 2020 turvallisimpien työpaikkojen joukkoon
15.04.2021 14.23Bosch ja Qingling Motors kumppanuuteen polttokennotekniikan kehittämiseksi
15.04.2021 13.36Suomalaisten suosikkipeli Afrikan Tähti uudistui juhlavuoden kunniaksi
15.04.2021 13.00Suomen ensimmäinen Renault Trucks Master Z.E. sähköpakettiauto liikenteeseen
15.04.2021 12.557 000 tonnia painavasta Mörkö-superjunasta Suomen kilpailukyvyn kirittäjä
15.04.2021 10.45Luonnonvarakeskus: Mittauslain vaatimukset tahtovat unohtua energiapuun mittauksessa
15.04.2021 10.34Renault Trucks Master Bringo - kustannustehokas pakettiauto jakelukuljetuksiin
15.04.2021 8.10Lähde mukaan tämän viikon lähetykseen - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
15.04.2021 7.22Älyrenkailla varustetut robottiautot tekevät tuloaan - luvassa turvallisempia kilometrejä
15.04.2021 7.00Vientiteollisuus tarjoaa 22 000 nuorelle kesätyöpaikan
14.04.2021 13.01Täyssähköisyys poistaa päästöt lähijakelusta: Mercedes-Benz eSprinter
14.04.2021 12.11Valmet toimittaa uuden haihduttamon Södra Cell Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
14.04.2021 9.03Nuorten ammattitaitokilpailu Taitaja järjestetään toukokuussa
13.04.2021 19.00Metsä Fibre ja Eltel ovat allekirjoittaneet sopimuksen voimajohdon rakentamisesta Kemin uudelle biotuotetehtaalle
13.04.2021 17.22Taimikoita hoidetaan hyvin - hoitomäärissä yhä kirittävää
13.04.2021 15.00Juha-Matti on työyhteisön hyvä tyyppi
13.04.2021 10.32Volvo FM palkittiin ohjaamon erinomaisesta suunnittelusta
12.04.2021 17.04Alumiinivanteet tuoneet hyötyä hakekuljetuksiin jo vuosikymmenten ajan
12.04.2021 15.20Uuden PONSSE Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle arvostettu Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto
12.04.2021 9.32Kattoteltasta ratkaisu majoituspulmiin
12.04.2021 8.11Nurminen Logistics vuokraa Luumäen terminaali- ja toimistokiinteistönsä kansainväliselle ympäristöystävällisen energian tuottajalle
12.04.2021 8.00Savonlinnan Tiheäsaaren luonnonsuojelualue laajenee yli sataan hehtaariin
11.04.2021 16.22Ossberg Ky toteutti kevyet alumiinilavat metsähakkeen ajoon
11.04.2021 11.00Esa Kakko Oy: Pitkä yhteistyö urakanantajan ja konevalmistajan kanssa
10.04.2021 15.01Alucar aloitti Loglift- ja Jonsered -puutavaranostureiden jälleenmyynnin Suomessa
10.04.2021 15.01Koneurakointi Jameko Oy: Laajasta konekalustosta löytyy oikea vaihtoehto erilaisille korjuukohteille
10.04.2021 13.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Opel Zafira Life L 180 D Turbo A Executive - Monikäyttöinen tila-auto
09.04.2021 22.30KATSO TÄSTÄ 9.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
09.04.2021 20.24Uusia vihreitä koneita toimitettiin Kainuun leimikoille
09.04.2021 14.25Metsähallitus leikkaa kuljetusten päästöjä - Uusiutuva diesel puutavara-autojen käyttövoimaksi
09.04.2021 13.46Teollisuustuotanto kasvoi helmikuussa sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
09.04.2021 11.3095-vuotias Oy Ford Ab valmistautuu täyssähköiseen autoiluun toimitusjohtaja Johan Lindbergin luotsaamana
08.04.2021 20.00Puutavara-autoilija Kari Vahos: Avonosturissa on etunsa
08.04.2021 18.33Vähälä Yhtiöille uusi logistiikkaterminaali Ylivieskaan
08.04.2021 10.00Tutustu uudistuneeseen Renault Trucks T-sarjan Euro Truck Simulator 2 -pelissä
08.04.2021 9.30Konenäkö avuksi puumäärän mittauksiin
08.04.2021 9.00Subaru Outback uudistuu
07.04.2021 14.44Kehä III parantaminen: Tavastkullantien liittymä Vantaan Askistossa suljetaan 12.4.
07.04.2021 14.10Energiapuu- ja harvennushakkuille soveltuva harvesteri kahdella kouralla
07.04.2021 11.00KESLA Quick mahdollistaa jopa neljän eri ohjaustavan käytön yhdessä nosturissa
07.04.2021 10.45Kauhajokelaiselle operaatioesimies Tero Hyväriselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
07.04.2021 8.11Puhtaita ratkaisuja merikuljetuksiin ja työkoneisiin - suomalainen konsortio tavoittelee läpimurtoa
06.04.2021 18.31Ympäristöystävällistä kierrätys- ja kuljetuspalvelua Keski-Suomessa
06.04.2021 14.00Suomen Metsästysmuseon erikoisnäyttely Sako 100 vuotta avataan verkossa 8.4.
06.04.2021 8.52Puurakentaminen tasavertaiseksi vaihtoehdoksi Järvenpäässä
06.04.2021 8.00Jarno Holcin otos voitti Komatsu Forestin valokuvauskilpailun 2020
06.04.2021 7.10Rautateiden henkilöliikenteen matkojen määrä väheni 40 prosenttia vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä
05.04.2021 14.00Raskaan kaluston uusi monipuolinen palvelukeskus Lahden Kujalassa
05.04.2021 12.00Kuljetus V. Hirvonen Oy: Puunajoa tähtikeulalla yli puoli vuosisataa
04.04.2021 19.18Uusi raskaan kaluston monimerkkikorjaamo palvelee Tuusulassa
04.04.2021 12.02Koneurakointi Mikander Oy: Urakointia Savossa ja Pirkanmaalla tehtävään soveltuvalla kalustolla
03.04.2021 16.00Otto Lahti, Traficom: Mitta- ja massasäännöt muuttivat tieliikennelakiin
03.04.2021 13.10Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
03.04.2021 10.40Ideachipilla Mäntyharjulla tekemisen meininki - nyt myös puutavara-autojen varustelut ammattitaidolla
02.04.2021 15.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot e-Expert XL 75 kW - Ilmaisia kilometrejä
02.04.2021 12.00KATSO TÄSTÄ PÄÄSIÄISVIIKON LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
01.04.2021 14.32Pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit hyvässä kasvussa
01.04.2021 9.22Sisu Auto - 90 vuotta kotimaista ajoneuvoteollisuutta
01.04.2021 9.12Iveco Bus ja Indcar sopimukseen Daily Minibus -malliston valmistuksesta
01.04.2021 8.33Kemiin rakenteilla väliaikainen raskaan liikenteen odotusalue
01.04.2021 8.10Kraftmek ja Hydro-Material yhdistävät voimansa
31.03.2021 16.20Drone kartoittaa väsymättä koko harvennusleimikon ajouratunnukset

Näytä lisää »