Kotimaista metsähaketta energiaksi hyvällä yhteistyöllä28.03.2021 11.40
Ossberg Ky:lle valmistui lokakuun alussa mielenkiintoinen konttiyhdistelmä, millä ajetaan metsähaketta Haketuspalvelu Pesonen Oy:lle, jonka yhteistyö on muutenkin laajaa alan yritysten ja urakanantaja L& T Biowatin kanssa. (kuva: Ossberg Ky:lle valmistui Haketuspalvelu Pesonen Oy:n ajoon tehokas konttiyhdistelmä hakkeen toimituksiin metsästä ja terminaaleista laitoksille.) Puunajossa Heikki Haapasella ja Ylijoki Kuljetuksella hakkurinkäytössä vuosituhannen vaihteessa metsälogistiikan opit saanut Jaakko Ossberg lähti vuonna 2002 kuljetusyrittäjäksi. - Silloin oli metsäenergiabuumi nosteessa ja ajossa oli viiden vuoden ajan useita energiapuuyhdistelmiä ja puuautojakin. Kun tilanteet muuttui ja hommat yhtäkkiä loppui niin otin vuoden happea jonka jälkeen menin Kuljetus Saarivirralle puunajoon. Vuonna 2010 perustin Ossberg Ky:n ja jatkoin Saarivirralla yrittäjä-kuljettajana aina vuoden 2019 alkuun saakka, mistä ajasta nelisen vuotta ajoin risuja. Sitten kävin talvella ajamassa Ylijoki Kuljetus Oy:n hakkuria ja syksyllä 2019 siirryin operoimaan Haketuspalvelu Pesosen Doppstadt DH-811 autohakkurilla, kertoilee Ossberg. (kuva: - Konttiyhdistelmästä saatiin juuri tarkoitukseen sopiva - kiitos hyvien yhteistyökumppaneiden ja kollegoiden neuvojen, sanoo yrittäjä Jaakko Ossberg.) Tehokas konttiyhdistelmä Kun Haketuspalvelu Pesosella oli tarvetta kuljetuskalustolle, päätti Ossberg investoida omaan kalustoon reilun vuosikymmenen jälkeen. Yhdistelmällä ajetaan metsähaketta laajalla alu- eella Jyväskylän pohjoispuolelta Haminan seuduille - vuodessa mittariin tulee noin 120 - 140.000 kilometriä. - Jatkan itse hakkurin puikoissa ja konttiyhdistelmää ajaa raudanluja ammattilainen Korkeavuoren Anssi. Tässä on sen verran nähnyt metsäenergiapuolen logistiikkaa, että visio uudesta yhdistelmästä oli hyvin selkeä. Autoksi valikoitui Volvo FH13 8x4 540 hv medium alustakorkeudella, ilmajousilla ja melko puuautomaisella rakenteella. Ihan matalinta runkoa en ottanut sillä autolla pitää pystyä liikkumaan metsässä normaali ajokorkeudessa että vetopito pysyy hyvänä. Katkeava ja nouseva teliveto on ehdoton juttu; se pitää takapyörät ilmassa siihen asti kun etummainen vetävä ylittää 15 tonnia ja keventimellä saa painatettua 1. vetävän 20 tn saakka kun 2. vetävä on alhaalla. Kaupat autosta tein Tampereen Volvo-myyjän Kontuniemen Veijon kanssa, jonka kanssa oltiin jo vuonna 1997 yhtä aikaa Postilla ajohommissa ja 2000-luvulla tehtiin useammatkin autokaupat, sanoo Ossberg. (kuva: Yksi tärkeimmistä metsähakeauton ominaisuuksista on kyky liikkua maastossa niin että päästään hakkurin vierelle vaikeissakin olosuhteissa ja kääntyminen onnistuu ahtaissa paikoissa.) Tärkeässä roolissa koko yhdistelmän järkeilyssä oli Tuuloskyyti Oy:n Ari Papinkivi, joka jakoi kollegalle auliisti tietojaan: - Arin neuvot oikeanlaisen yhdistelmän syntymisessä olivat merkittäviä. Esimerkiksi Jykin perävaunu 5-akselisen perävaunun 2. ja 3. akselin välistä tehtiin niin lyhyt kuin tehtaalla suostuttiin tekemään mikä auttaa ahtailla metsäteillä sompailussa ja kasan lähelle pääsemisessä. Vaunun perävaloista tehtiin taittuvat ja niissä on Volvon valot niin kuin autossa, mikä helpottaa huollossa kuten kaikki ennakkoon mietityt pienet asiat. Kontin ohjurikisko kulkee vaunun rungon ulkopuolella joten kuski näkee peilistä että lavat menee paikalleen. Turvallisuutta lisäämään asensimme perävaunuun punaisen valon merkiksi jos konttilukot ei ole kiinni ja info tulee myös koetauluun - se pitäisikin olla konttiyhdistelmissä pakollinen varuste. Pajakulma vastasi auton laadukkaasta päällerakentamisesta ja koukkulaitteeksi ainut vaihtoehto oli matalarakenteinen Joab 26 -malli, mille riittää 100 mm tunnelikorkeudeksi joten konttiin saadaan kuormatilan kannalta arvokkaita lisäsenttejä ja painopiste mahdollisimman alas jolloin yhdistelmästä tulee vakaa ajettava, Ossberg kertoo. Kuljettajan työskentelyä helpottaa merkittävästi vaunun kauko-ohjattavat toiminnot: - Työvalot, vilkkumajakat, parkkivalot ja konttilukot pelaa kätevästi kauko-ohjaimella samoin kuin vaunun akseleiden ja aisan nosto sekä auton kippi. Talvella lavojen rasvaus hakkeen jäätymisen estämiseksi tehdään tuuliohjaimesta löytyvällä pistoolilla, millä saa ruiskuteltua dieseliä lavojen pintaan suoraan auton tankista. Keveyttä rakenteisiin Jaakko Ossbergilta ei ennakkoluulottomat ideat lopu ja uusia rakenteita kehitellään jatkuvasti. - Talvella nykyiset noin 4000 kiloa painavat teräskontit vaihtuu alumiini-teräs rakenteisiin kontteihin, mitkä painavat laskelmien mukaan 2360 kiloa kappale. Uskon että jatkossa niistä saadaan tiputettua vielä noin 250 kiloa pois. Jokainen kilo merkitsee lisää haketta kyytiin ja lämpölaitokselle, visioi Ossberg. Haketoimituksia suurella volyymilla Haketuspalvelu Pesonen Oy:n Atte Pesonen aloitti hakkuriyrittäjänä 2008 jolloin nuorella miehellä oli ikää vasta parikymmentä vuotta. - Siitä lähtien on tehty yhteistyötä L & T Biowatin kanssa. Pitkäaikainen kumppanuus on mahdollistanut yritystoiminnan kasvattamisen ja investoinnit, mitkä ovat tällä alalla todella suuria ja aina myös riski. Tällä hetkellä meillä on neljä autohakkuria - kaksi CBI:ta, Jenz ja Doppstadt - ja kuljetuskalustoakin, vaikka suurimman osan hakkeesta ajaa laitoksille yhteistyökumppanimme. Hakkureita on uusittu tasaiseen tahtiin ja niihin on tehty paljon rakenteellisia muutoksia omien ideoiden pohjalta. Kohta ajoon on lähdössä mielenkiintoinen moduliyhdistelmä, mikä koostuu N3-luokan Scania XT 650 maastokuorma-autosta minkä perään tulee puoliperävaunu ja täysperävaunu, kertoo Pesonen. Vuodessa Haketuspalvelu Pesonen käsittelee lähes puoli miljoonaa kuutiota materiaalivirtoja. - Suuri volyymi on mahdollista hyvien kumppaneiden ansiosta. Esimerkiksi Ylijoki Kuljetus Oy:n kanssa tehdään paljon yhteistyötä samoin kuin Ossberg Ky:n. Alkaneen talven työtilanne näyttää melko hyvälle, mutta lämpöiset kelit aiheuttavat ongelmia haketusketjulle sekä vähentävät laitosten lämmitystarvetta. Myös koko ajan kasvava Venäjän tuontihakkeen määrä sekoittaa paikallista tekemistä ja kotimaisen bioenergian käyttöä, toteaa Pesonen. (kuva: - Yhteistyössä on voimaa, toteavat L & T Biowatti Oy:n logistiikkaesimies Jarmo Savela (oik.), Haketuspalvelu Pesonen Oy:n yrittäjä Atte Pesonen (toinen vas.) sekä Ossberg Oy:n yrittäjä Jaakko Ossberg ja kuljettaja Anssi Korkeavuori.) Yhteistyöllä hyviin tuloksiin Haketuspalvelu Pesosen yhteistyö on tiivistä L & T Biowatin kanssa. - Haketuspalvelu Pesonen on pääyhteistyökumppanimme hakkeen toimituksissa laajasti Hämeen ja Jyväskylän alueilla, missä hakkeen päätoimitusosoitteet ovat Jyväskylän, Vanajan ja Lahden voimalaitokset sekä lisäksi lukuisia muita pienempiä laitoksia. Haketuspalvelu Pesonen kehittää jatkuvasti toimintaansa ja investoi uuteen kalustoon mikä takaa toimitusvarmuuden sekä toiminnan tehokkuuden, missä erittäin tärkeässä roolissa on tietenkin myös osaava henkilökunta ja hyvät yhteistyökumppanit, kertoo L & T Biowatin logistiikkaesimies Jarmo Savela, jolla on kokemusta myös hakkurin ja puuauton ajosta. L & T Biowatin energiaksi menevä puumateriaali syntyy pääasiassa nuorten metsien kunnostuksista sekä päätehakkuilta. - Biowatti hankkii puuta nuorten metsien kunnostuksista sekä harvennus- ja päätehakkuista. Päätehakkuita on luonnollisesti vähemmän koska energiapuu on meidän leipäpuu mutta toki yhteistyökumppaneiden kautta kuitu- ja tukkipuutakin ostetaan ja välitetään. Lisäksi ostetaan jonkin verran isänniltä energiapuuta hankintaeriä. Energiaksi menee pääasiassa energiapuuta oksineen, rankaa ja hakkuutähteitä sekä jonkin verran myös kantoa. Filosofiamme on ohjata puu aina järkevimpään käyttöön, toteaa Savela. (kuva: Haketuspalvelu Pesonen Oy tuottaa metsähaketta suurella volyymilla L & T Biowatille laajasti Hämeen ja Keski-Suomen alueilla.) |