Energiapuu- ja harvennushakkuille soveltuva harvesteri kahdella kouralla

07.04.2021 14.10

anttila1.jpg

T:mi Reijo Anttila Peräseinäjoelta keskittyy energiapuun ja ensiharvennusten tekoon. Uusi ProSilva S3 harvesteri varustettuna kahdella hakkuupäällä soveltuu erinomaisesti molempiin tarpeisiin.

(kuva yllä: T:mi Reijo Anttila otti maaliskuun alkupuolella käyttöön uuden ProSilva S3 harvesterin tuplakoura varustuksella: kuvassa ollaan energiapuuleimikolla Seinäjoella.)

Reijo Anttila aloitti metsäkonetyöt heti yläasteen jälkeen toimien ensin ajokoneen ja myöhemmin harvesterin kuljettajana talviaikaan.

- Urakoitsijaksi lähdin vuonna 1992 kun ostin traktorin turvehommiin. Ensimmäinen harvesteri tuli 2003, kyseessä oli Otso eli 4-pyöräisen Terra maastoajoneuvon päälle tehty metsäkone missä oli Keto 51 koura ja RKP nosturi. Sillä aloin tekemään kesäkauden turvesesongin ohella harvennushakkuita isännille talvikautena ja puut ajettiin perästä traktorilla. Kun metsäpuolella tuntui olevan kysyntään niin hankin 2006 käytetyn Nokka 6WD harvesterin ja pian perään Logset 504 ajokoneen, joilla tehtiin puuta UPM:lle talvikauden sopimuksella sekä yksityisille isännille. Vuonna 2009 UPM:n tekeminen loppui ja päätoiminta siirtyi takaisin turvepuolelle. Sitten kuitenkin Vapolle alkoi syntyi tarvetta soiden puunkorjuuseen ja 2013 hankin tehtävään käytetyn täystelaisen ProSilva harvesterin, mikä palveli hyvin tehtävässään erinomaisen kantavuutensa ansiosta. Koneen Kesla koura vaih- dettiin jossain vaiheesa Waratah 412 kouraan pyöreän puun tekoon. Samana vuonna ostin lisäksi käytetyn Valmet 830 ajokoneen Nisulan keräävällä giljotiinikouralla - Valmet on käytössä edelleen ja toinen harvesteri Profi 500 syöttävällä Moipu 300 giljotiinikouralla tuli 2018, kertoilee Reijo Anttila.   

anttila2.jpg

(kuva: Veljekset Reijo (vas.) ja Raimo Anttila kehuvat uutta ProSilva S3 harvesteria juuri sopivaksi koneeksi energiapuu- ja harvennushakkuille: - Kokoluokka miellyttää myös metsäonomistajia kun maastoon jäävät korjuujäljet ovat minimaaliset.)

Uusi harvesteri tuplakouralla

Vapon korjuutoiminta on jatkunut Pohjanmaan alueella aktiivisena ja myös yksityisten metsissä on riittänyt töitä, joten harvesterin päivitys alkoi tulla Reijo Anttilalle ajankohtaiseksi. 

- Kun suokohteiden määrät alkoivat vähenemään vaihdoimme vuosi sitten tela-alustaiseen  ProSilvaan pyörät moottoripäähän. Hyvin palvelleessa koneessa oli tunteja jo yli 13 500 ja siitä saadut positiiviset kokemukset ohjasivat investointipäätökseen uuteen ProSilvaan. Pieni kotimainen valmistaja kuunteli tarpeitamme tarkasti ja toimitusjohtaja Keijo Ojalan kanssa päädyimme uuteen S3 -malliin mihin otettiin kaksi eri kouraa: syöttävä giljotiinikoura Naarva EF28 energiapuulle ja syöttävä sahakoura Kesla 21 RH-III pyöreälle puulle. Näin saimme käyttöön monitoimikoneen mikä soveltuu kaikkiin korjuutarpeisiimme ja on kokoluokaltaan myös metsänomistajia miellyttävä. Vaihdossa meni ProSilvalle molemmat vanhat harvesterimme ja ajokoneena jatkaa vanha luotettava Valmet, sanoo Anttila. 

anttila62.jpg

(kuva: T:mi Reijo Anttilan ProSilva S3 -harvesteriin otettiin kaksi eri kouraa: syöttävä giljotiinikoura Naarva EF28 energiapuulle ja syöttävä sahakoura Kesla 21 RH-III pyöreälle puulle. Näin saatiin käyttöön monitoimikone mikä soveltuu kaikkiin korjuutarpeisiin.)

Käyttöominaisuudet nousi uudelle tasolle

Uuden sukupolven ProSilva S3 harvesteri saapui Peräseinäjoelle maaliskuun alussa ja ensikokemukset koneesta ovat todella hyvät:

- Tämä on minulle historian ensimmäinen uusi kone ja eroa edellisiin harvstereihin on kuin yössä ja päivässä. Jos vertaa tätä vanhaan ProSilvaan niin kaikki on aivan uudella tasolla. Ohjaao kääntyy enemmän sillä nyt kääntö on toteutettu hydraulimoottoreilla ja hammaskehällä kun aiemmassa koneessa oli sylinterikääntö. Ohjaamo on todella tilava, mukava ja ergnominen jotennyt metsässä saa tehdä töitä melkein kuin kotisoffalla istuskelisi, kehuu Anttila. 

anttila5.jpgKoneen toisena kuljettajana toimii Reijon veli Raimo Anttila:

- Uusi hiljainen, vähäpäästöinen ja polttoainetaloudellinen ProSilva on ollut älyttömän helppo ajaa heti alusta saakka. Automatiikan määrä on kasvanut valtavasti mikä osaltaan helpottaa kuljettajan työtä. Mittalaitteena koneessa on Technion XLogger minkä perusperiaate on hyvin samanlainen kuin aiemmassa Motomitissä, toki kyseessä on paljon kehittyneempi järjestelmä. Nosturina on 10,5 metriin ulottuva Kesla ja silti kone on todella vakaa kaikissa tilanteissa.

anttila4.jpg

(kuva: ProSilvassa on etutelillä Olofsfors Eco-Soft telat ja takapyörillä Gunnebo Super-Hokki ketjut.)

Koura vaihtuu hakkuutarpeen mukaan

Kun uusi ProSilva S3 otettiin töihin niin puomin päässä oli kiinni Naarva EF28 koura.

- Teemme pääosin energiapuuta joten Naarva tulee olemaan enemmän käytössä mutta sitten kun mennään pyöreällä puulle niin Kesla 21 RH-III:n saa vaihdettua tilalle melko nopeasti, sillä koneessa on Prokop pikaliitin. Toki pyrimme siihen että keräämme kouralle sopivia leimikoita aina enemmän ettei kouraa tarvitse liian usein vaihtaa. Energiapuu tehdään Vapolle pääasiassa kokopuuna mutta osa myös karsitaan. Kaikki energiapuu kulkee ajokoneemme Tamtronin puntarin läpi, sanoo Pertti Anttila. 

Alalla hyvät näkymät

Uudella ProSilvalla liikutaan Vapon energiapuuhakkuilla melko laajalla alueella.

- Nyt talvella olemme olleet Perhossakin saakka sekä Ähtärin ja Myllymäen kulmilla. Metsänomistajien harvennushakkuut painottuvat Peräseinäjoki-Jalasjärvi alueelle. Töitä on hyvin ja metsäalan tulevaisuus näyttää kaikin puolin valoisalle, pohtii Anttila.    

anttila3.jpg

(kuva: T:mi Reijo Anttila keskittyy energiapuun korjuuseen ja ensiharvennuksiin Pohjanmaan alueella.)

29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa
24.04.2021 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin
24.04.2021 12.11Metsäkonevalmistaja Logsetin vuosi 2020 oli yllätyksellinen - uusi hallitus valittu
23.04.2021 22.40KATSO TÄSTÄ 23.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
23.04.2021 12.22Scanian uudet V8-mallit ovat koeajossa tänä keväänä Suomessa - Katso aikataulu tästä
23.04.2021 8.04PEFC-metsäsertifioinnin kestävyys vahvistui entisestään
22.04.2021 15.13UB Nordic Forest Fund III -rahasto on päätetty sulkea uusilta sijoituksilta
21.04.2021 12.02Täysperävaunuyhdistelmien kuljetussuorite kasvanut selvästi
21.04.2021 7.00PEFC:n metsästandardin päivitys loppusuoralla
20.04.2021 17.54Lähde mukaan mainosjuonnolla tämän viikon lähetykseen - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
20.04.2021 17.52Metsäkoneiden Windows XP-tuki loppui - tarjolla järkevä ratkaisu ongelmaan
20.04.2021 12.00Volvo Trucks valmiina sähköistämään suuren osan tavarakuljetuksista
20.04.2021 10.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2021 - tilauskanta vahvistui merkittävästi
20.04.2021 9.00Stora Enso sulkemassa Kvarnsvedenin ja Veitsiluodon tehtaita
19.04.2021 10.00Savonlinnalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Timo Karjalaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.04.2021 9.30Oululainen Samat Nordic investoi jättihankkeeseen Haminassa
19.04.2021 8.00Yhteismetsäomistuksen määrä jatkoi tasaista kasvua
18.04.2021 16.33Arikas tarjoaa laatukomponentit hyötyajoneuvoihin ja perävaunuihin
18.04.2021 12.50Pewag telat vakuuttaneet metsäkoneurakoitsijat
18.04.2021 9.00Sahateollisuus toivoo hallitukselta vientiteollisuuden kilpailukykyä vahvistavia toimia
17.04.2021 15.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R540 XT 10x4*6 koneenkuljetusauto - Menestysresepti
17.04.2021 9.00Uusiutuva energia nousi fossiilisten ja turpeen ohi energian kokonaiskulutuksessa vuonna 2020
16.04.2021 22.50KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 18.00Tampereen Konepajat Oy on ostanut NTcab Oy:n osakekannan
16.04.2021 14.00Juhamatti Joensuu nimitetty Vehon hyötyajoneuvoliiketoiminnan Suomen vähittäiskaupan johtajaksi
16.04.2021 9.35Uusiutuva energia nousi fossiilisten ja turpeen ohi energian kokonaiskulutuksessa
15.04.2021 16.17Nolla tapaturmaa -foorumi on nostanut Gasumin Suomen vuoden 2020 turvallisimpien työpaikkojen joukkoon
15.04.2021 14.23Bosch ja Qingling Motors kumppanuuteen polttokennotekniikan kehittämiseksi
15.04.2021 13.36Suomalaisten suosikkipeli Afrikan Tähti uudistui juhlavuoden kunniaksi
15.04.2021 13.00Suomen ensimmäinen Renault Trucks Master Z.E. sähköpakettiauto liikenteeseen
15.04.2021 12.557 000 tonnia painavasta Mörkö-superjunasta Suomen kilpailukyvyn kirittäjä
15.04.2021 10.45Luonnonvarakeskus: Mittauslain vaatimukset tahtovat unohtua energiapuun mittauksessa
15.04.2021 10.34Renault Trucks Master Bringo - kustannustehokas pakettiauto jakelukuljetuksiin
15.04.2021 8.10Lähde mukaan tämän viikon lähetykseen - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
15.04.2021 7.22Älyrenkailla varustetut robottiautot tekevät tuloaan - luvassa turvallisempia kilometrejä
15.04.2021 7.00Vientiteollisuus tarjoaa 22 000 nuorelle kesätyöpaikan
14.04.2021 13.01Täyssähköisyys poistaa päästöt lähijakelusta: Mercedes-Benz eSprinter
14.04.2021 12.11Valmet toimittaa uuden haihduttamon Södra Cell Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
14.04.2021 9.03Nuorten ammattitaitokilpailu Taitaja järjestetään toukokuussa
13.04.2021 19.00Metsä Fibre ja Eltel ovat allekirjoittaneet sopimuksen voimajohdon rakentamisesta Kemin uudelle biotuotetehtaalle
13.04.2021 17.22Taimikoita hoidetaan hyvin - hoitomäärissä yhä kirittävää
13.04.2021 15.00Juha-Matti on työyhteisön hyvä tyyppi
13.04.2021 10.32Volvo FM palkittiin ohjaamon erinomaisesta suunnittelusta
12.04.2021 17.04Alumiinivanteet tuoneet hyötyä hakekuljetuksiin jo vuosikymmenten ajan
12.04.2021 15.20Uuden PONSSE Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle arvostettu Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto
12.04.2021 9.32Kattoteltasta ratkaisu majoituspulmiin
12.04.2021 8.11Nurminen Logistics vuokraa Luumäen terminaali- ja toimistokiinteistönsä kansainväliselle ympäristöystävällisen energian tuottajalle
12.04.2021 8.00Savonlinnan Tiheäsaaren luonnonsuojelualue laajenee yli sataan hehtaariin
11.04.2021 16.22Ossberg Ky toteutti kevyet alumiinilavat metsähakkeen ajoon
11.04.2021 11.00Esa Kakko Oy: Pitkä yhteistyö urakanantajan ja konevalmistajan kanssa
10.04.2021 15.01Alucar aloitti Loglift- ja Jonsered -puutavaranostureiden jälleenmyynnin Suomessa
10.04.2021 15.01Koneurakointi Jameko Oy: Laajasta konekalustosta löytyy oikea vaihtoehto erilaisille korjuukohteille
10.04.2021 13.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Opel Zafira Life L 180 D Turbo A Executive - Monikäyttöinen tila-auto
09.04.2021 22.30KATSO TÄSTÄ 9.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
09.04.2021 20.24Uusia vihreitä koneita toimitettiin Kainuun leimikoille
09.04.2021 14.25Metsähallitus leikkaa kuljetusten päästöjä - Uusiutuva diesel puutavara-autojen käyttövoimaksi
09.04.2021 13.46Teollisuustuotanto kasvoi helmikuussa sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
09.04.2021 11.3095-vuotias Oy Ford Ab valmistautuu täyssähköiseen autoiluun toimitusjohtaja Johan Lindbergin luotsaamana
08.04.2021 20.00Puutavara-autoilija Kari Vahos: Avonosturissa on etunsa
08.04.2021 18.33Vähälä Yhtiöille uusi logistiikkaterminaali Ylivieskaan
08.04.2021 10.00Tutustu uudistuneeseen Renault Trucks T-sarjan Euro Truck Simulator 2 -pelissä
08.04.2021 9.30Konenäkö avuksi puumäärän mittauksiin
08.04.2021 9.00Subaru Outback uudistuu
07.04.2021 14.44Kehä III parantaminen: Tavastkullantien liittymä Vantaan Askistossa suljetaan 12.4.
07.04.2021 14.10Energiapuu- ja harvennushakkuille soveltuva harvesteri kahdella kouralla
07.04.2021 11.00KESLA Quick mahdollistaa jopa neljän eri ohjaustavan käytön yhdessä nosturissa
07.04.2021 10.45Kauhajokelaiselle operaatioesimies Tero Hyväriselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
07.04.2021 8.11Puhtaita ratkaisuja merikuljetuksiin ja työkoneisiin - suomalainen konsortio tavoittelee läpimurtoa
06.04.2021 18.31Ympäristöystävällistä kierrätys- ja kuljetuspalvelua Keski-Suomessa
06.04.2021 14.00Suomen Metsästysmuseon erikoisnäyttely Sako 100 vuotta avataan verkossa 8.4.
06.04.2021 8.52Puurakentaminen tasavertaiseksi vaihtoehdoksi Järvenpäässä
06.04.2021 8.00Jarno Holcin otos voitti Komatsu Forestin valokuvauskilpailun 2020
06.04.2021 7.10Rautateiden henkilöliikenteen matkojen määrä väheni 40 prosenttia vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä
05.04.2021 14.00Raskaan kaluston uusi monipuolinen palvelukeskus Lahden Kujalassa
05.04.2021 12.00Kuljetus V. Hirvonen Oy: Puunajoa tähtikeulalla yli puoli vuosisataa
04.04.2021 19.18Uusi raskaan kaluston monimerkkikorjaamo palvelee Tuusulassa
04.04.2021 12.02Koneurakointi Mikander Oy: Urakointia Savossa ja Pirkanmaalla tehtävään soveltuvalla kalustolla
03.04.2021 16.00Otto Lahti, Traficom: Mitta- ja massasäännöt muuttivat tieliikennelakiin
03.04.2021 13.10Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
03.04.2021 10.40Ideachipilla Mäntyharjulla tekemisen meininki - nyt myös puutavara-autojen varustelut ammattitaidolla
02.04.2021 15.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot e-Expert XL 75 kW - Ilmaisia kilometrejä
02.04.2021 12.00KATSO TÄSTÄ PÄÄSIÄISVIIKON LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
01.04.2021 14.32Pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit hyvässä kasvussa
01.04.2021 9.22Sisu Auto - 90 vuotta kotimaista ajoneuvoteollisuutta
01.04.2021 9.12Iveco Bus ja Indcar sopimukseen Daily Minibus -malliston valmistuksesta
01.04.2021 8.33Kemiin rakenteilla väliaikainen raskaan liikenteen odotusalue
01.04.2021 8.10Kraftmek ja Hydro-Material yhdistävät voimansa
31.03.2021 16.20Drone kartoittaa väsymättä koko harvennusleimikon ajouratunnukset

Näytä lisää »