Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa04.01.2024 10.00
Venäjä asetti vientirajoituksia raakapuulle marraskuussa 2021, ja Ukrainan sodan käynnistyttyä helmikuussa 2022 raakapuun tuonti Venäjältä päättyi kokonaan. Samalla Saimaan kanavan liikennöinti keskeytyi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kotimaisen raakapuun aluskuljetusten vahvuudet ja heikkoudet Vuoksen vesistön alueella sekä tunnistaa keskeisimmät kehitysmahdollisuudet muuttuneessa toimintaympäristössä. Tutkimuksessa sisävesikuljetusten vahvuuksina esiin nousivat ympäristöystävällisyys ja kustannustehokkuus. Vastaavasti heikkouksina tunnistettiin talvikauden liikennöinnin puuttuminen sekä vesitien puuttuminen Vuoksen vesistöstä merelle Saimaan kanavan liikennöinnin ollessa keskeytyneenä. Talviliikennöinnin kehittäminen on merkittävin sisävesien aluskuljetuksen kehitysmahdollisuus. Tällä hetkellä aluskalusto ei kuitenkaan mahdollista kannattavaa talviliikennöintiä. Vuoksen vesistöön tarvitaan laivanrakennusmahdollisuus, jos vesitie mereltä ei ole jatkossa käytettävissä. Latvavesien väylät eivät mahdollista tehokasta raakapuun aluskuljetusta. Erityisesti Pielisjoen väylän parantamismahdollisuudet on tarpeen selvittää. Myös lastauspaikkaverkoston varastointikapasiteetit ja mahdolliset uusien lastauspaikkojen tarpeet on syytä selvittää. Metsäyhtiöillä on kiinnostusta aloittaa raakapuun aluskuljetus uusilta alueilta. Tutkimus oli Metsäteho Oy:n toimeksiantama ja sitä osarahoitti Rannikko- ja Sisävesiliikenteen Säätiö sr. Julkaisut Santeri Silvennoisen opinnäytetyö: Saatavilla eRepo – Kotimaisen raakapuun aluskuljetusten kehitysmahdollisuudet sisävesillä (uef.fi) |