AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa

21.01.2024 16.00

rangeri12.jpg

Ford vahvistaa täysin uudella Rangerillaan johtopaikkaansa Euroopan lava-automarkkinassa. Ensimmäiset uuden sukupolven autot ovat jo saapuneet Suomeen. Irrotimme ammattilehden koeajoon maahantuojan esittelyautojen valikoimasta dieselmalliston lippulaivan, 240 hevosvoimaisella V6 moottorilla ja huippuluokan varusteilla täydennetyn Ranger Platinumin.

(kuva yllä: Ford Ranger -mallistossa Wildtrakin yläpuolella sijoittuva Platinum erottuu muista versioista muun muassa ainutlaatuisen etusäleikön ja 20-tuumaisten kevytmetallivanteiden voimin.)

Ranger on hallinnut avolava-autojen markkinaa Euroopassa vuodesta 2015 alkaen. Suomessakin Ranger on noussut jo useana vuonna pick-up-segmentin kärkeen. Menestystä on osaltaan siivittänyt poikkeuksellisen kattava mallisto sekä N2G-kevytkuorma-autojen kysyntä, joita on muokattu vakiomalleista Arctic Trucks Oy:llä valmistajan virallisella mandaattilla. Toistaiseksi uutta Rangeria saa ainoastaan autoverollisina vaihtoehtoina. Ja niitä vaihtoehtoja on nyt tarjolla vähintäänkin riittävästi.

rangeri22.jpg

(kuva: Lavan leveys on matalien pyöräkaarien välistä mitattuna entisen 1171 mm asemesta 1224 mm, joten standardimittaiset kuormalavat mahtuvat nyt ilman kikkailua pyöräkoteloiden väliin myös poikittain käännettyinä. Lavan suurin leveys on 1584 mm ja pituus lavakaukalon kanssa 1544 mm. Laitakorkeus on noin 53 cm ja kuormauskorkeus tyhjänä 62 cm. Lavalle pääsyä helpottaa lavan takanurkkiin tehdyt askelmat.)

Täydellä mallistolla

Valmistajalle tyypilliseen tapaan myös Ranger tuodaan Suomessa tarjolle ennätyksellisen kattavalla vaihtoehtojen valikoimalla. Uutena vaihtoehtona tarjottavan lavattoman alustamallin lisäksi tarjolla on perinteinen kaksiovinen Single Cab ja siitä jalostettu ns. kaappari-puoliovilla täydennetty Super Cab. Ehdottomasti suosituin vaihtoehto on kaksiovinen Double Cab, jota on tarjolla Suomessa kaikkina kuutena eri varustelutasovaihtoehtona. Näitä ovat kestävät työjuhdat Ranger XL ja XLT. Vaativaan maastoajoon optimoidut Ranger Tremor (uusi malli), Wildtrak, Wildtrak X (uusi tämäkin). Vaativaan makuun ja ylellisyyttä etsiville Ranger mallistosta löytyvät Limited ja uusi premium-malli Ranger Platinum V6 diesel. Äärimmäistä suorituskykyä ja kilpailuhenkeä hakeville Ford tarjoaa joko 210 hv dieselillä tai liki 300 hevosvoimaisella V6 bensiinimoottorilla ja erikoisjousituksella varustettua Ranger Raptor -tehomallia. 

Katsaus hinnastoon paljastaa Rangerien verollisten hintapyyntien lähtevän hieman päältä 44 500 eurosta. Yläraja tulee vastaan 100 000 euron tasolla, johon yltää ainoastaan Platinum. 

Suomalaisiin erikoisuuksiin lukeutuvat sitten Double Cab -mallista maahantuojan toimesta leivotut alennetun autoveron pakettiautovaihtoehdot. Näista malleista on otettu takapenkki pois ja autot verotetaan pakettiautoina. Ilman toista penkkiriviä Rangerin hinnat asettuvat noin 48 000 ja 69 000 euron välimaastoon. Raptorissa hintahaitari on saatu kevytkuorma-automuutoksella vieläkin laajemmaksi: noin 79 000 - 137 000 euron haarukkaan. Ei ole lava-auton hankinta aivan vaivatonta Suomessa. 

rangeri4.jpg

(kuva: Uudessa Rangerissa on V6-moottoreiden kanssa 4X4-järjestelmä, jota käytetään uudella sähköisesti ohjatulla kaksi-vaihteisella jakovaihteistolla. Toimitiloina 2H, 4A, 4H ja 4L.)

Isolohko

Rangerit valmistetaan Raptoria lukuunottamatta Etelä-Afrikassa yhteisellä tuotantolinjalla Volkswagen Amarokin kanssa. Mallit perustuvat Fordin rakenteeseen ja tekniikkaan. Eroa on lähinnä pintapelleissä, sisustassa sekä varusteluvaihtoehdoissa. 

Ranger-perheessä kaikkien paitsi Platinumin ja Raptorin voimanlähteenä on suorituskykyinen 2.0 Ford EcoBlue-dieselmoottori, josta on saatavana 170 hv ja 205 hv tehoversiot joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Platinum-mallissa on 240 hv 3.0 Ford EcoBlue-dieselmoottori 10-vaihteisella A10-automaattivaihteistolla täydennettynä. A10 on tarjolla myös 205 heppaisen rivikoneen yhteydessä. Teholtaan 170 hv moottorin yhteyteen on tarjolla joko 6-vaihteinen manuaali tai 6-vaihteinen A6-automaatti.

Rangerin täyssähkömallin huhutaan tulevan tarjolle parin vuoden sisällä. Sopiva tekniikka Fordilla olisi ottaa hiljattain lan- seeratusta F-150 Lightningista. V6 dieselihän Amerikan markkinoilta jo lainattiin uuteen Platinumiin.

Jos palataan kuitenkin takaisin tähän hetkeen ja olemassa olevaan mallistoon, niin rivikonetta emme ole vielä Fordin logoilla varustetussa autossa kokeilleet. Tehokkaamman eli 205 heppaisen koneen voimavaroista otettiin mittaa toisaalla tässä lehdessä löytyvän VW Amarokin yhteydessä. 

Nyt koeajettavan ja vain Double Cab -korivaihtoehtona tarjottavan platinum varustelutason Rangerin nokalle on sovitettu aina vain harvinaisemmaksi käyvä dieselvinkkeli ja onhan se vaan elämys sekä täyttymys kun moottoritilasta kuuluu kulmakoneelle ominainen matalataajuuksinen äänimaailma. Ja siellä missä on ääntä löytyy myös voimaa. Ford ilmoittaa kolmen litran dieselistä irtoavan 240 hevosvoimaa ja 600 Nm vääntömomenttia. Lukemat antavat kokonaismassaltaan noin 3300 kg painavalle autolle vähintäänkin riittävän suorituskyvyn. Kantavuutta autolla on noin 950 kg ja vetopainoksi ilmoitetaan täydet 3500 kg. Vetopitoa ja turvallisuutta tarjoaa edistyksellinen, jatkuvasti päällä oleva sähköisesti ohjattu e-4WD-nelivetojärjestelmä.

rangeri3.jpg

(kuva: Ranger Platinum on saatavana ainoastaan viisipaikkaisena ja double-cab -ohjaamolla. Verhoilumateriaaleissa ei ole säästelty.)

Konttorin puolelta

Halutun vetotavan ja ajotilan valinta käy vaivattomati konttorin puolella keskikonsolin monitoimikytkimestä.  

Perinteiset ratin takana olevat mittarit on korvattu 12-tuuman mittaristopaneelilla. Kojelaudan keskellä on pystysuuntainen kosketusnäyttö, jonka kautta käytetään kattavaa ja hyvät liittämisominaisuudet sisältävää tietoviihdejärjestelmää. Lisäksi Platinumissa on vakiona B&O -audiojärjestelmä ja tehokkaaksi havaittu langaton lataus matkapuhelimille. Kuljettajaa avustavien järjestelmien listalla Platinum-mallissa on vakiona aktiivinen pysäköintiavustin Park Out Assist -toiminnolla, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä riste- ävän liikenteen varoituksella ja perävaunun tunnistusjärjestelmällä, kaistanvaihtovaroitus ja -apu sekä auton ympäri näkymää tarjoava vyöhykekamera. Turvallisuutta on lisätty myös turva- tyynyjen määrää kasvattamalla. Uusinta uutta on istuimien väliin avautuva tyyny. Sen tarkoituksena on pitää matkustajat paikoillaan mahdollisessa törmäyksessä. 

Nahkapäällysteisissä etuistuimissa on kattavat sähköiset säädöt, joskin istuinmukavuudessa on vielä hieman parantamisen varaa. Etuistuimen selkänoja on hyvä, mutta istuinosa on kooltaan pienehkö ja kenties turhan urheilullinen lava-autokäyttöön.

rangeri5.jpg

(kuva: Ranger selvisi messulehtikuorman toimituksesta hyvin arvosanoin. Joskin ilman kyytiläisiä ajettaessa auto tuntui hieman takapainoiselta.)

Alle kympin satasella

Malliuudistus venytti Rangeria pituussuunnassa ja akselivälin osalta viidellä senttimetrillä. Samalla raideleveyttä kasvatettiin. Lisäsenttimetrit toivat kaivattua leveyttä rahtiosastolle. Lavan leveys on matalien pyöräkaarien välistä mitattuna entisen 1171 mm asemesta 1224 mm, joten standardimittaiset kuormalavat mahtuvat nyt ilman kikkailua pyöräkoteloiden väliin myös poikittain käännettyinä. Lavan suurin leveys on 1584 mm ja pituus lavakaukalon kanssa 1544 mm. Laitakorkeus on noin 53 cm ja kuormauskorkeus tyhjänä 62 cm. Maavaraa on matalimmasta kohdasta mitattuna noin 22 cm. 

Lastasimme lavalle noin 600 kg verran kuormaa. Sen vaikutuksesta jousitus niiasi muutaman senttimetrin verran. Kuormattuna lava-autolle ominainen takajousituksen kovuus poistuu ja matkanteko tasoittuu. Vastavuoroisesti ohjaustuntuma ja ohjauksen vaste kevenevät. 

Huolellisesti toteutetun äänieristyksen ansiosta ohjaamoon kantautuu vain vähän rengasääniä, mitä voi pitää peräti 20-tuuman vanteilla ja lava-autoon matalaprofiilisilla renkailla varustetussa autossa huipusuorituksena. Toisaalta moottoritilasta etäisesti kantautuvaa V6 dieselin matalaa käyntiääntä voi luonnehtia jopa rauhoittavaksi.  

Valmistaja ilmoittaa Ranger Platinumin polttoaineen kulutuslukemaksi WLTP mittaustavalla 10,2l/100 km. Koeajossa tällaisiin lukemiin ei ylletty edes moottoritiellä. Reilun tuhannen kilometrin matkalla keskikulutus asettui lopulta 8,8 litraan satasella. Tosin matkaa taitettiin pääsääntöisesti voimansiirto 2H eli takavetotilassa. 

Ostaisinko..?

Ford Ranger Platinum sijoittuu valmistajan Ranger malliperheessä enemmän maantiellä ajettavien Rangerien kategoriaan. Jo hintapyyntinsä puolesta pomomalliksi asemoituva auto tarjoaa edustusautoluokan mukavuuden ja ominaisuudet maastokelpoissa paketissa. Lava ja liki tonnin kantavuus muistuttaa auton sopivan myös ammattikäyttöön. Hiekotinta tai lumiauraa Platinumin lavalle tuskin moni sovittaa. Siihen tarkoitukseen Ranger-perheestä löytyy muut vaihtoehdot. Ja maastossa temmeltäville on tarjolla erikoisjousituksilla varustetut Tremor, Wildtrak X ja Raptor -vaihtoehdot. 

Kattavasti varusteltu ja ison polttomoottorin omaava Ranger Platinum kuroo onnistuneesti kiinni välimatkaa Yhdysvaltain markkinoille tehtyihin premium-luokan lava-autoihin. Myös sillä puolella markkinajohtaja on Ford. Ja ties kuinka monetta kymmennettä vuotta perätysten.

rangeri6.jpg

(kuva: Kuormansidontaan on panostettu liikuteltavien sidontakiskojen muodossa. Lavakaukalossa on lisäksi lovet mahdollisia tilanjakajia varten.)

   

20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta
25.01.2024 9.44Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jussi Linnaranta
25.01.2024 9.00Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintäviraston teknologia- ja strategiajohtajaksi
24.01.2024 13.22MAN sanoo akkukäyttöisen kaukoliikenneauton lanseerauksen alkaneen menestyksekkäästi
24.01.2024 10.45VW juhlistaa 50-vuotiasta Golfia juhlapäivityksellä - uutuudet Suomeen alkukesäksi
24.01.2024 9.11Tutkijoiden ja metsäteollisuuden yhteistyö tähtää päästöttömän paperimassan valmistukseen
24.01.2024 8.44Opelin uusi täyssähköinen SUV on nimeltään Frontera
24.01.2024 8.00Metka-laki astui voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
23.01.2024 18.00Pentep Oy Parolassa on nyt osa Colmecia
23.01.2024 11.00Puutuhkan hyötykäyttöä edistetään 700 000 eurolla Jamkin, JYU:n ja Metsäkeskuksen yhteishankkeella
23.01.2024 10.10Metsäteollisuuden Lehtomäki mukana pääministereiden tavatessa Ursula Von der Leyenin
23.01.2024 9.22Veneiden hankinnat hiipuivat selvästi vuonna 2023
23.01.2024 8.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 syys-marraskuussa 17 % vuodentakaisesta
22.01.2024 14.00Vuoden 2023 heinä-syyskuussa toiminnan lopettaneita yrityksiä oli 12% enemmän kuin vuotta aiemmin
22.01.2024 8.10Metsävaratietoja päivitetään nyt hakkuukoneilta saatavilla tiedoilla
21.01.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa
21.01.2024 10.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,8 miljoonaa matkustajaa joulukuussa 2023
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 17.00Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa myös kaudella 2024

Näytä lisää »