AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan

25.12.2023 15.00

amarok1.jpg

Volkswagen Amarok on lyhyen historiansa aikana saavuttanut suuren suosion lava-autoasiakkaiden parissa. Nyt Amarok saapuu muutaman vuoden tauon jälkeen takaisin markkinoille täydellisesti uudistuneena. Mutta onnistuuko uutuus täyttämään edeltäjänsä tyhjäksi jättämän paikan valmistajan mallistossa?

(kuva yllä: Vuosien mittaiseksi venähtänyt odotus palkittiin ja uusi aikaisempaa kookkaampi Volkswagen Amarok on nyt täällä.)

Edellisen ja samalla ensimmäisen mallisukupolven Amarokin myynti käynnistyi 2010-luvun taitteessa. Mallia valmistettiin pyöreät kymmenen vuotta. Tuona aikana Amarokin Suomeen tuotava mallisto jalostui kilpailukykyisesti hinnoitellusta hyötyautosta amerikkalaisten lava-autojen luksusta tavoittelevaksi salonkivaunuksi. Mallisukupolven joutsenlauluna nähtiin veitsenterävällä ohjauksella, tila-auton ajomukavuudella ja liki 260 hevosvoimaisella V6 dieselvoimanlähteellä varustettu Amarok V6. Evoluution myötä ennen kiinteistöhuolto- tai maarakennusyritysten yleistyökaluna pidetty Amarok uudistui yrittäjien ja työnjohtajien työautoksi. 2019 Volkswagen ilmoitti luopuvansa Amarokin valmistuksesta, kertoen liki samaan hengenvetoon palaavansa lähivuosien kuluessa takaisen täysin uuden Amarokin kanssa.

Muutaman vuoden tyhjiön jälkeen ovat ensimmäiset toisen sukupolven ja yhteistyössä Fordin kanssa valmistettavat Amarokit saapuneet maahan. Malliuudistuksessa Amarok on paisunut liki kaikissa suunnissa ja sen konehuoneessa raksuttaa nyt ”ovaali sydän”.

amarok22.jpg 

(kuva: Kojelauta on säilytystiloineen ja lokeroineen toimiva. Kymmentuumaisen keskusnäytön ohjelmistossa on jotain molemmilta valmistajilta. Vaihdevalitsimen virkaa toimittavan murkulan liikeradat ovat turhan lyhyet. Nelivetojärjestelmän ja alamäkihidastimen kytkennät löytyvät keskikonsolista.)

Sukunäköä?

Amarokit valmistetaan Etelä- Afrikassa samalla tuotantolinjalla Ford Rangerin kanssa. Sukulaisuus ei rajoitu pelkästään tekniikkaan. Tarkkasilmäinen voi tunnistaa yhtäläisyyksiä matkustamon puolella kojelaudasta ja istuimista sekä ulkopuolella korin linjoissa. Tosin korin ja sisustan osista täysin samoiksi tunnistimme vain kattoverhoilun, sivupeilit sekä ovien kahvat. Amarok näyttääkin sisältä ja päältä Volkswagenilta.

Lanseerausvaiheessa Amarokia on saatavana ainoastaan neliovisena ja autoverotuksen osalta hankalaan väliin sijoittuvana Double Cab -vaihtoehtona.

Kasvua kaikissa suunnissa

Malliuudistuksessa Amarok venyi pituussuunnassa 5,3 metriin (Suomessa vakiovarusteisiin lukeutuvan irrotettavan koukun kanssa 5,36 m) eli pituuskasvua on tullut liki 10 cm. Samalla akseliväliä venytettiin reilulla 17 senttimetrillä. Korkeutta autolla on nyt liki 1,9 metriä, joka on lähes 5,5 cm aikaisempaa enemmän. Leveyssuunnassa kasvua on tapahtunut maltillisemmin, vain 1,4 cm. Ja erinomaisten sivupeilien ulkoreunoista mitattuna auto on itse asiassa 4,4 cm edeltävää mallia kapeampi. Jos katsotaan tarkemmin miten lisäsenttimetrit korissa jakautuvat, niin suurin osa eli noin 8,5 cm on annosteltu matkustamoon. Ja se myös tuntuu mukavana väljyytenä. Keulan pituutta on kas- vatettu vain muutamalla millimetrillä, joskin konepellin etureuna on nyt aikaisempaa korkeammalla. Ja kun korkeudesta puhutaan, niin maavaraa on nyt alustan matalimmasta kohdasta mitattuna liki 22 cm ja kahluusyvyydeksi ilmoitetaan peräti 80 cm. 

Nyt koeajettavan Life varustelutason auton voimanlähteenä toimii ahdettu 2-litrainen diesel. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 151 kW (205 hv). Nelisylinterisestä rivimoottorista irrotetaan vääntömomenttia tasan 500 Nm. Kattavammin varustelluissa Aventura ja Pan Americana -vaihtoehdoissa on 177 kW (240 hv) ja 600 Nm suoritusarvoihin yltävä kolmen litran V6 dieseli. Molempien moottorivaihtoehtojen jatkeena on 10-vaihteinen automaatti. Polttoaineen kulutuslukemat asettuvat likimain entisen sukupolven lukemiin. Kaksilitraisen yhdistetyn ajotavan kulutukseksi ilmoitetaan 8,8 litraa ja vinkkeleille hieman päältä kymmenen litraa sadalle kilometrille. Koeajoautolle mitattiin kesähelteillä 8,2 l/100 km kulutuslukema; 80 litran polttoainesäiliötä ei siten tarvitse ihan joka välissä olla täydentelemässä.

amarok62.jpg

(kuva: Jäykkä taka-akseli ja lehtijouset ovat 2020-luvun lava-auton rakennuspalikoita. Varapyöräkin löytyy tutulta paikaltaan lavan alta.)

Vetopitoa

Vaihteistolta moottorilta saatava voima välittyy sähköisesti ohjatun jakolaatikon kautta vetä- ville pyörille. Vetotapavaihtoehtoina on joko takaveto tai 4Motion-neliveto. Nelivetovalikossa on kolme eri vaihtoehtoa: automaattisesti tarpeen mukaan voimaa etuakselille 0:50 suhteessa välittävä 4A, 4L ja 4H ajotiloissa voimanjako on 50:50 etu- ja taka-akselin välillä. 

4A-ajotila on kytkinohjattu, joten 4A-ajotila voidaan kytkeä, kuten myös 4H-ajotila, koko nopeusalueella. 4L-ajotilassa on käytössä alennusvaihde, jonka välityssuhde on 3.06:1. 4L Voidaan kytkeä päälle ainoastaan auton ollessa paikoillaan. Vetotavan valinta käy keskikonsolin rullasta. 

Oikein haastavissa maastoissa temuaville on tarjolla lisähinnasta takatasauspyörästön lukko, joka on vakiona kattavammin varustelluissa malleissa. Maastossa ja vaativissa olosuhteissa kuljettajaa tukee lisäksi laaja ajotapavaihtoehtojen kirjo sekä vakiovarusteisiin lukeutuva alamäkiavustin. 

Elektroniikkaa kansalle

Sähköisesti toteutettujen ajotilojen lisäksi Amarok on pakattu täyteen kuljettajaa tukevia ja avustavia järjestelmiä. Varustetasosta riippuen autossa voi olla jopa yli 20 eri avustinta. Hinnaston alkupäähän asemoituvan koeajoauton vakiovarusteet ovat varsin kattavat. Näistä tärkeimpiä ovat adaptiivinen vakionopeudensäädin, jossa yhden polkimen ajon mahdollistava Stop &Go -toiminto, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin. Näistä viimeksi mainittu avustaa ajossa vähän turhankin hanakasti. Avustimen saa onneksi vaivattomasti pois käytöstä ohjauspyörän nappuloista. Vaihtoehtoisesti sen toimintoja voi myös muokata kuljettajaa avustavien toimintojen valikosta. 

Niin ikään varusteisiin lukeutuu etu- ja takatutkat sekä peruutuskamera, jossa kätevä kuvakulman säätömahdollisuus. Peräkärryn tähtäys ei enää tästä paljoa helpommaksi mene. Ja irrotettava vetokoukkukin tulee automaattisesti autokaupan yhteydessä.

Elektroniikkaa on tietenkin myös kojelaudassa. Mittaristo on Life-tasolla kahdeksan- ja muissa vaihtoehdoissa 10-tuumainen. Kojelaudan keskelle pystyasentoon intgroitu monitoiminäyttö on noin kymmenen tuumainen. Se pitää sisällään useimmat auton säädöt ja viihdepuolen. Ainakin Life-varustelussa käyttöjärjestelmästä jää hieman kankea vaikutelma. Esimerkiksi miellyttävän lämpötilan asettelu näytön kautta vaatii jonkin sortin totuttelua. Automaattinen ilmastointi lämpötilalukemin tulee vasta seuraavassa varustelutasossa. Plussaa on annettava langattomasti kytkeytyvistä puhelinten liitettävyyksistä. Ainakin Apple CarPlayn osalta yhteydet pelaavat saumattomasti. Oletettavasti näin on myös Androidin kanssa. Kirsikkana kakussa on langaton lataus, jossa tarjolla riittävästi Watteja nykyisten puhelimien tehoakkujen nopeaan lataukseen.

amarok32.jpg

(kuva: Etuistuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Muuten asiallista mukavuutta syö istuinosien pienuus. Korimittojen kasvun myötä takamatkustajillekin saatiin aikaisempaa väljemmät tilat.)

Tilava mutta...

Ohjaamo on kaikin puolin avara ja runsaiden lasipintojen ansiosta sieltä myös näkee hyvin ulos. Joskin kojelauta on jätetty Amarokissa yllättävän korkeaksi. Hyvän etunäkemä kysyy penkin säätöä ylemmäksi. Ohjauspyörä on asiallinen ja siinä on runsaat säätövarat sekä syvyys- että korkeussuunnissa. Nahkalla ja alkantaralla päällystetyt istuimet säätyvät sähköisesti, eikä säätövaroissa ole moittimista. Istuinosissa on riittävästi pehmustetta ja sivutukeakin löytyy, mutta istuinosa on ikävän lyhyt ja turhan kapea. Ajatuksia herättää myös prameiden verhoilumateriaalien toimivuus ammattikäytössä.

Takarivillä on ihan kelvolliset oltavat, etenkin kun jalkatilaa on nyt liki viisi senttimetriä aikaisempaa runsaammin. USB-latausta takamatkustajille ei ole suotu, edessä on useampikin - 12 V töpseli sentään löytyy.

Kuormauksesta

Amarokin kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 3230 kg ja omamassa 2234 kg, mikä jättää autolle noin tonnin kantavuuden. Vetopainoksi ilmoitetaan 3500 kg. Lavan suurin pituus on 1,65 m ja leveyttä on liki saman verran. Matalien pyöräkoteloiden ansiosta kulutusta kestävällä ruiskupinnoituksella päällystetylle lavalle sopii sen suuremmin sovittelematta polttoainesäiliö tai hiekoituslaite. Kuormansidontalenkit löytyvät vain lavan sisäseinistä. Positiivisena havaintona mainittakoon kolhiintumiselle arkojen lavareunojen muovittamisen tukevilla listoilla sekä sivuilta että perälaudan osalta. 

Rahtiosastolle kulkemisen suhteen Amarokissa sen sijaan riittää vielä kehittämistä. Pienet askelmat puskurin päihin eivät olisi pahitteeksi. 

amarok52.jpg

(kuva: Rahtiosastolla on pituutta lattiatasossa 1,65 metriä ja leveyttä liki saman verran. Kuormauskorkeus on metrin luokkaa ja kantavuutta tonnin verran.)

Ajossa

Koeajossa uusi Amarok vastaa likipitäen ennakko-odotuksia. Moottorissa on tehoa ja vääntömomenttia on tarjolla runsain mitoin tyhjäkäynniltä aina moottoritienopeuksiin saakka. Vaihteisto toimii asiallisesti maantiellä ja maastossa, ainakin näin kesäkeleillä. Matkustamon puolella on väljät oltavat ja näkyvyys on asiallinen. Kyytiin nousua helpottaa kunnolliset kiinnipitokahvat A- ja B-pilareissa. 

Ohjausvasteen ja jousitusmukavuuden osalta kahden valmistajan arvatenkin kustannussäästöihin tähtäävän yhteistyön voi sanoa tuntuvan. Etuakselin erillisjousituksen ja jäykän, lehtijousin tuetun taka-akselin keskinäisessä tasapainossa on vielä yhteensovittamista, ainakin kuormatta ajettaessa. Sähköisesti tehostettu ohjaus on auton lajityypille ominaiseen tapaan taipuvainen lievään aliohjautuvuuteen, mikä on tietysti maastossa kuljettajessa pelkästään hyvä asia. Hyötyautojen tapaan Amarokin ajettavuus tasapainottuu kun autossa on enemmän matkustajia tai muutaman sadan kilon edestä kuormaa.

Nopeatempoisilla hiekka- ja öljysorateillä Amarok vaikuttaa olevan omimmassa elementissään, kunhan tie vaan on leveydeltään autolle riittävä. Kenties jopa liiaksikin, sillä marssinopeudet tapaavat ikään kuin tahtomatta nousta sallitujen rajojen tuntumaan.

Rahalle vastinetta?

Jos VW hakeekin yhteistyössä Fordin kanssa valmistettavalla Amarokilla synergiaetuja kustannuspuolelle, niin se ei välttämättä avaudu kovin kirkkaasti suomalaisille Amarok-asiakkaille. Siitä pitää huolen täkäläinen autoverojärjestelmä. Ainoastaan Double Cab -korivaihtoehtona tarjottavan Volkswagen Amarokit tulevat maahan kahdella istuinrivillä, jolloin auto saa kaksikäyttöauton verokohtelun. 

Nyt koeajettava Amarok DC Life 2.0 R4 TDI 151kW Autom. 4MOTION on liki 83 000 euron hintapyynnillä maahantuojan suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulevien mallivaihtoehtojen hinnaston edullisin vaihtoehto. Suuremmalla moottorilla ja kattavammilla varusteilla täydennettyjen Pan Americana ja Aventura -mallien verolliset hintapyynnit karkaavat 114 -115 000 euron hintahaarukkaan. Edullisimmasta Amarok Life:stä on jo tarjolla maahantuojan toimesta ilman takaistuimia tarjottava pakettiautoversio. Sen verollinen hintapyynti on 63 000 euroa. 

Maahantuonnista kerrotaan että selvitystyöt mahdollisten kevytkuorma-automallien suhteen ovat käynnissä, mutta mitään konkreettista ei siltä sektorilta ole toistaiseksi luvassa. Mikäli uuden lava-auton hankinta on vain merkistä kiinni, niin Volkswagenin vaihtoehdot ovat tässä. Muussa tapauksessa tarjolla olevien vaihtoehtojen kirjoon saattaa olla kannattavaa tutustua myös muiden valmistajien valikoimissa.    

20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta
25.01.2024 9.44Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jussi Linnaranta
25.01.2024 9.00Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintäviraston teknologia- ja strategiajohtajaksi
24.01.2024 13.22MAN sanoo akkukäyttöisen kaukoliikenneauton lanseerauksen alkaneen menestyksekkäästi
24.01.2024 10.45VW juhlistaa 50-vuotiasta Golfia juhlapäivityksellä - uutuudet Suomeen alkukesäksi
24.01.2024 9.11Tutkijoiden ja metsäteollisuuden yhteistyö tähtää päästöttömän paperimassan valmistukseen
24.01.2024 8.44Opelin uusi täyssähköinen SUV on nimeltään Frontera
24.01.2024 8.00Metka-laki astui voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
23.01.2024 18.00Pentep Oy Parolassa on nyt osa Colmecia
23.01.2024 11.00Puutuhkan hyötykäyttöä edistetään 700 000 eurolla Jamkin, JYU:n ja Metsäkeskuksen yhteishankkeella
23.01.2024 10.10Metsäteollisuuden Lehtomäki mukana pääministereiden tavatessa Ursula Von der Leyenin
23.01.2024 9.22Veneiden hankinnat hiipuivat selvästi vuonna 2023
23.01.2024 8.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 syys-marraskuussa 17 % vuodentakaisesta
22.01.2024 14.00Vuoden 2023 heinä-syyskuussa toiminnan lopettaneita yrityksiä oli 12% enemmän kuin vuotta aiemmin
22.01.2024 8.10Metsävaratietoja päivitetään nyt hakkuukoneilta saatavilla tiedoilla
21.01.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa
21.01.2024 10.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,8 miljoonaa matkustajaa joulukuussa 2023
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 17.00Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa myös kaudella 2024

Näytä lisää »