Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla03.04.2022 16.00
Metsäenergia-alan toiminnassa tarvitaan laajasti erilaista konekalustoa, minkä turvalliset ja tehokkaat siirrot työmaalta toiselle vaatii tehtävään optimoidun kuljetuskaluston. (kuva yllä: Ylijoki Metsäenergia on ottanut käyttöön uuden 3-akselisen Siimet -koneenkuljetus puoliperävaunun, mikä on räätälöity yrityksen monipuolisen konekaluston siirtoihin.) Ylijoki Metsäenergia on merkittävä toimija sahojen, sellutehtaiden, energialaitosten, kierrätys- ja biopolttoaineidenkuljetuksissa Etelä- ja Länsi-Suomessa. Kuljetusratkaisujen lisäksi tarjotaan teollisuudelle haketuspalveluja maastossa ja terminaaleissa. (kuva: Siimetin lavetilla siirretään myös murskaimet ja hakkurit.) - Kalustokapasiteettimme mahdollistaa paitsi laajan toimintamme myös tarkasti asiakkaidemme tarpeisiin vastaavat ratkaisut. Päivitämme autojamme ja koneitamme jatkuvasti, huolehtien samalla niiden ekologisuudesta, kertoo kaluston ylläpidosta vastaava Marko Ylijoki. (kuva: Marko Ylijoki näyttää miten kätevästi kaikkia hydraulisesti pakko-ohjattuja akseleita voidaan kääntää myös Tridecin radio-ohjauksella. Pitkä 14,5 metrinen mutta ketterä lavetti selviääkin todella ahtaista paikoista.) Uusi kotimainen lavetti Lokakuun lopulla 2021 Ylijoki Metsäenergia sai ajoon uuden Siimet -koneenkuljetus puoliperävaunun. - Meille tuli ensimmäinen oma lavetti joskus kymmenkunta vuotta sitten kun konekaluston määrä kasvoi ja niiden siirtologistiikka piti saada toimimaan mahdollisimman kitkattomasti. Nyt kun hyvin palvelleen Nooteboomin vaihto tuli ajankohtaiseksi, niin päädyimme Siimetiin koska kotimainen valmistaja oli valmis räätälöimään lavetin juuri tarpeitamme vastaavaksi. Ja onhan Siimetillä ihan uskomattoman lujan lavetin maine, mikä myös painoi vaakakupissa päätöstä tehtäessä. Käytetty lavettimme meni vaihdossa mikä sopi Siimetille varsin hyvin, sillä oman valmistuksensa lisäksi he toimivat nykyään Nooteboomin virallisena jälleenmyyjänä, toteaa Ylijoki. (kuva: Lavetin rakenteellinen kantavuus on 45 tonnia joten se riittää mainiosti kaikkiin Ylijoki Metsäenergian siirrettäviin laitteisiin, joiden leveydet ja korkeudet pysyvät niissä rajoissa että saattoautoja ei tarvita.) Asiakkaan toiveet toteutettiin tarkasti Kun kaupat ja perusasiat oli sovittu Siimetin Ari Mäkitalon kanssa, niin sitten alkoi tiivis yhteistyö koneenkuljetuslavetin mitoituksen, rakenteiden ja varustelun suhteen. - Siimetillä kuunneltiin kaikkia tarpeitamme tarkalla korvalla ja jokainen yksityiskohta mitä toivoimme myös toteutettiin millintarkasti eli jokainen sidontakoukkukin on laitettu juuri siihen mihin halusimme. Kävimme Mikkelin tehtaalla missä asioita mietittiin porukalla ja lopputulokseen voi olla kaikin puolin oikein tyytyväinen. Ja se mikä yllätti todella positiivisesti tässä pitkien toimitusaikojen maailmassa oli se että Siimetin lupaama toimitusaika piti jämptisti kutinsa, kehuu Ylijoki. (kuva: Järeitä ramppeja pitkin on hyvä ajaa isoimmatkin koneet kyytiin. Rampit nousevat ja laskevat hydraulisesti radio-ohjaimesta.) Ketterä käännellä Ylijoki Metsäenergian uusi 3-akselinen Siimet -puoliperävaunu on pituudeltaan 14,5 metriä ja sileäkantisen kehdon pituus on 6,7 metriä. Lavetin keula on leveärakenteinen kuten Siimetin metsäkonelaveteissakin, mihin sopii nätisti kuljetettavien murskainten ja hakkureiden syöttöpöydät sekä pyöräkuormaajien isot hakekauhat. - Kaikki akselit ovat hydraulisesti pakko-ohjattuja ja ne kääntyvät ajettaessa automaattisesti tai niitä voidaan kääntää tarpeen mukaan Tridecin radio-ohjauksella. Niinpä melko pitkällä lavetilla pääsee liikkumaan ja kääntymään ahtaissakin paikoissa. Veturina on Scania R500 6x4, mikä on näihin lavettihommiin ihan sopiva auto, kertoilee Ylijoki Metsäenergian kuljettaja Jari Silmu. (kuva: Sileäkantisen kehdon pituus on 6,7 metriä ja sen päälle voi ajaa mitä tahansa tela- tai pyöräalustaisia koneita.) Kyydissä kulkee monenlaista laitetta Siimetin kyydissä kulkee murskaimia ja hakkureita, hakkeenkäsittelyssä käytettäviä järeitä pyöräkuormaajia ja murskien syötössä tarvittavia kaivukoneita. - Lavetin rakenteellinen kantavuus on 45 tonnia joten se riittää mainiosti kaikkiin siirrettäviin laitteisiimme, joiden leveydet ja korkeudet pysyvät niissä rajoissa että saattoautoja ei tarvita. Mitoitukset on muutenkin osunut ihan kohdilleen ja Siimetin työnjälki on viimeisteltyä yksityiskohtia myöten. Myös sidontapisteitä on riittävästi mikä on tärkeä asia sillä kuljetettu kalusto on hyvin monenkirjavaa. Kuljettajan työtä helpottaa oleellisesti se että oikeastaan kaikki toiminnot hoituu kätevästi radio-ohjauksella eli akseleiden ohjaus, ramppien nostot ja laskut, ilmajousituksen säädöt, tukijalkojen toiminnot sekä työvalot, luettelee Silmu. (kuva: Lavetin keula on leveärakenteinen kuten Siimetin metsäkonelaveteissakin, mihin sopii nätisti kuljetettavien murskainten ja hakkureiden syöttöpöydät sekä pyöräkuormaajien isot hakekauhat.) Siirtomatkat vaihtelee - keikkoja useita viikossa Ylijoki Metsäenergian lavetti- autolla on viikossa keskimäärin muutama siirto - välillä enemmän ja joskus vähemmän riippuen käynnissä olevien työmaiden koosta. - Pisimmät siirrot on jopa yli 250 kilometriä suuntaan ja lyhyimmät muutaman kymmenen kilometriä Ylöjärven hallilta tai jopa vähemmän. Joskus jos tehdään peräkkäin useampi nopeasti valmistuva työmaa niin lavetti kulkee niiden mukana siirtäen koneita kunnes kiertue on hoidettu, kertoilee Silmu joka ajaa lavetin lisäksi myös pyöräkoneita. ”Järeä ja tukeva lavetti” Jo ensimmäiset viikot Siimetillä siirtoja tehdessä ovat vakuuttaneet ammattikuljettajan: - Siimet on järeärakenteiden ja erittäin tukeva lavetti. Kotimaista laatua millä mennään varmasti pitkään.
(kuva: Siimetin perävaunut ovat tunnetusti järeää tekoa ja työn jälki on viimeistellyn siistiä. Yksityiskohdat on mietitty yhdessä asiakkaan kanssa kohdalleen jokaista sidontapistettä myöten.) |